Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 22

Topic: cursus Wim

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

cursus Wim

Gisteren zijn Els en ik een dagje gaan kijken bij Eveline, Maaike, Elise, Nicky en Karianne, bij hun cursus van Wim (HorseFeelings)
    Allereerste indruk: wow, wat een terrein heeft die man! Geweldig! Alle paarden een paddock, buitenbak, binnenbak, ruime stallen.
    Ik heb Wim voor het laatst gezien op een Parellidemo in Blokker. Toen had hij zijn schimmelpaard bij zich. In mijn herinnering een reuzepaard, maar nu vond ik hem maar mini. grappig!

Maar goed, de cursus zelf. Was best interessant, maar ik denk dat dat vooral gold voor de deelnemers. Want als toeschouwer krijg je toch vrij weinig ervan mee. Daarnaast heb ik geen kaas gegeten van termen als: travers, renvers en 'in 3 sporen lopen", die continue op tafel kwamen. Vrij moeilijk dus voor een dressuurleek.
    Wel was het mooi te zien hoe Sjobrend (spreek je uit als sjeubrend, is mij duidelijk gemaakt door Maaike), bijvoorbeeld prachtig ehh, traver (?) deed, en daarna overgaand in renver (?)(heb ik mij laten vertellen hoor) en hoe de Shaffaii leerde om zijn hals laag te houden inplaats van fier de lucht in.

Sommige dingen die Wim de cursisten liet doen, stond ik niet helemaal achter. Dat was wel jammer. Hoewel ik niet zou weten hoe ik een paard vanaf de grond zou kunnen laten piafferen, zou ik het niet doen zoals hij door het paard met de hand van voren te begrenzen en van achteren met een menzweep wat op te jagen. En zo waren er wel meer dingen waarbij ik blijkbaar te lief ben. Maar goed, het zag er over het algemeen wel heel vriendelijk, doordacht en vooral gymnastisch uit. En vooral dat laatste, daar ging het bij iedereen om.
    En wat ik wel heb geleerd van de cursus is dat het gymnastiseren van je paard toch wel iets is om bij stil te staan, omdat Parelli daarin naar mijn idee sterk tekort komt.

Oh ja, nog een leuk detail over Wim. As je daar op cursus komt, neem dan je eigen mestvork mee, want die ontbreken namelijk geheel in zijn inventaris. Er hangen overal dikke handschoenen die je aan kunt doen om de stront eigenHANDIG uit de paddocks te verwijderen. Veel succes! ook stallen worden met de hand uitgemest. Waarom? Geen idee!

Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    44
    Dagboek Berichten
    33

Re: cursus Wim

Leuk verslagje Sandra! Inderdaad, het gymnasticeren mis ik ook wel bij Parelli (rechtrichten bijvoorbeeld). Grappig (en best wel vreemd) dat je daar de stallen met de hand moet uitmesten, dan ben je toch best lang bezig als je een keer een smerige stal hebt? Bovendien lijkt het me niet echt een prettig werkje zo met de hand

Ben ook wel nieuwsgierig naar de reden eigenlijk...
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

Toen Amy vorig jaar ziek was, en ze een tijdje op stal moest staan, stond ze op aubiose (soort zaagsel van hennep). Die messte ik ook uit met de hand. Dan kan je de keutels gewoon oppakken, terwijl ze uit elkaar vallen als je er met een riek insteekt. Dat komt omdat aubiose (en zaagsel ook wel, alleen in iets mindere mate) een sterk zuigende werking heeft. Alle vocht wordt uit de mest gezogen. Wat dus blijft liggen is een droge keutel, die je het beste/gemakkelijkste met de hand verwijdert. Ik deed het zelfs zonder handschoenen, en kreeg nauwelijks vieze vingers.

Bij strobedekking is het echt een ander verhaal, da's zo nat en vies, dat je beter de riek kan pakken

Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Dagboek Berichten
    14

Bedankt voor je verslagje Sandra! Als voormalige dressuurmiep valt het me op dat er dus veel oefeningen gedaan worden, maar ik mis het verhaal dat er normaal gesproken aan vooraf gaat: netjes van achteren naar voren rijden en recht richten. Nu komt het toch wel enigszins als "kunstjes aanleren" op me over, en daar heb je qua gymnastiseren ook niet zoveel aan zonder basis. Maar goed, ik zal als Wim eens in de buurt is zelf eens gaan kijken, dan kan ik me er een betere mening over vormen.

Oh, en zelfs een paard dat op Rhapsodie staat mest ik niet met de hand uit hoor...
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door promptertje

Oh, en zelfs een paard dat op Rhapsodie staat mest ik niet met de hand uit hoor...
    Nee??? Je weet niet wat je mist hoor..

Aangemeld
    Apr 2005
    Dagboek Berichten
    14

Oh, maar niet omdat het me megavies lijkt hoor Trea , maar met zo'n zaagselvork vindt mijn rug gewoon een stukkie fijner.

Tsja zucht en dat is dus precies waarom verslagjes soms NIET handig zijn. Je kan eigenlijk nooit alles opschrijven, ook wat vooraf ging en wat erbij verteld wordt. En dan krijg je al snel misverstanden. Maar goed.

Het gaat bij Wim niet om kunstjes. De allereerste stap is om het paard soepel door de rug te leren lopen, de swingende stap. En liefst altijd en overal. Van daaruit kun je dan andere oefeningen gaan oppakken, zoals schouderbinnenwaarts, travers, renvers etcetera. Maar stap 1 is door de rug lopen. Zodra het paard zijn hoofd ergens houdt, waardoor dit goed gaat, en het paard weet en snapt dat, kan je de achterhand gaan vragen meer te doen, maar wel steeds in die swingende stap, met dat lage hoofd. Wil overigens helemaal niet zeggen dat je kontinu met contact rijdt. Kan wel, hoeft niet per se. Komt eventueel later wel.

Wim probeert je in zo'n cursus zoveel mogelijk handvaten en ingangen te geven zodat je thuis verder kunt met je paard. En daarvoor doe je soms allerlei oefeningen, friemeltjes, dingetjes, die misschien bij jouw paard goed werken om te komen tot basisingredient 1, 2 of 3. Of die eigenlijk pas daarna komen, maar dan kun je ze alvast mee naar huis nemen.

Die termen travers, renvers etcetera zijn ons met plaatjes en toelichting tijdens de 1e groepsles in Lunteren uitgelegd. Met kopie voor iedere deelnemer. Zodat je het thuis nog eens kunt bekijken. Dus die termen hoef je niet te kennen voordat je gaat lessen.

Wat ik zelf af en toe moeilijk vind, is dat ik op een gegeven moment gewoon comfort wil geven, even stoppen! Even rust, super, Suus, dankjewel! Mar Wim vond dat ze nog wel iets meer mocht doen. Ja, eh, hij heeft er wel veel kijk op, dus het zal wel, maar dat voelde af en toe niet helemaal fijn. Maar daar heb ik het met hem over gehad. Toen mocht Suus na 4 keer schouderbinnenwaarts op de lange zijde lekker even lange teugel op de korte zijde

Grappig te merken dat je best veel vertrouwen en respect hebt opgebouwd met Parelli doen met je paard, maar dat dressuurmatige oefeningen ook zeer veel respect brengen. En dat ze voor sommige paarden rustgevender lijken dan bijvoorbeeld sideways of backwards om leftbrained te worden. Apart.

Met Susan was zover komen als we nu zijn met Parelli overigens een absolute VOORWAARDE om ooit iets a la Wimles te kunnen doen. Ik heb best veel van haar gevraagd (langdurig heel langzaam stappen met behoorlijk korte teugels, en ze bleef cool, ze kon het. Mijn toch best wel megaclaustrofobe Suusje had voldoende respect EN vertrouwen om dat aan te kunnen. Knapperd!

May the horse be with you!

Aangemeld
    Apr 2005
    Dagboek Berichten
    14

Dank je Karianne, jij beantwoordt veel van mijn vragen, waar ik na het lezen van de verslagjes toch best wel mee zit. Als ik dan iets lees over piaffe (!), dan denk ik "dat komt in de dressuur pas aan het eind, op Grand Prix niveau, na een jarenlange basisopleiding waarbij je de achterhand steeds sterker maakt, dat kun je niet zo even in een weekje doen." Dán wordt het echt een kunstje, het paard maakt wat huppeltjes op de plaats zonder dat het de spronggewrichten verder doorbuigt en daardoor meer gewicht op de achterhand neemt.

Excuus, ik kom nou eenmaal uit de dressuurhoek, en ik ben nog altijd dankbaar voor de goede instructeur die ik heb gehad. Echt goed dressuurles zou een mooie aanvulling op Parelli kunnen vormen, het is alleen de kunst om een goede instructeur te vinden. Er zijn er zat hoor, maar er zijn er nog veel meer slechte, en als je relatief weinig dressuurervaring hebt is het heel lastig om te bepalen wie goed is en wie minder goed.

Wim laat je echt niet aan de piaffe beginnen voordat jij en je paard daarvoor klaar zijn. Als de achterhand er niet ondertreedt en draagt, is het geen piaffe. Zo. Simpel

Volgens Brenderup komt de Piaffe nog voor de schoolgalop.
    Ik heb de piaffe met Suus voor over ongeveer 5 jaar in het programma opgenomen.

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

maar karianne, wat vond jij dan van de poging tot een soort piaff bij maaike en sjobrend?
    oh ja, je hebt 's middags echt iets gemist met Eveline hoor. Ze had Shaffie los bij zich in de bak, en opeens rende Shaffie heel hard weg, kwam na 1 rondje terug richting Eveline gedraafd, liep haar straal voorbij en sloot zich aan bij de niets vermoedende Wim, die door de bak begon te wandelen, met Shaffie keurig naast zich mee. Haha! Shaf, de allemansvriend.

Die poging tot piaffe heb ik niet gezien, maar ik neem aan dat de achterkant eronder ging. En Maaike is inmiddels al weer een tijdje met veel succes bezig met het gymnastiseren...

Forum Meubilair Brenda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    59

Ik geloof wel in de combi Wim en Parelli, als ik zie dat Amon best wel spierpijn heeft na zijn goede pogingen tot zijwaarts, ik zak ook niet meteen in een spagaat, zal dat ook moeten trainen, en de spieren soepel en los moeten maken.
    Vindt het ontzettend leuk jullie verslagen te lezen, en er zal nog wel meer komen.
    Schoot wel in de lach met het verhaal Shaf, zie het helemaal voor me hihi. Zegt ook weer wat van de uitstraling van Wim, Amon zou dat ook doen, zeker weten, loopt mij nu al straal voorbij naar Fer, maar ja die heeft de voeremmer
    www.crystal-carving.com

Actief Forumlid Antiope's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Mafhaf
    Wat ik zelf af en toe moeilijk vind, is dat ik op een gegeven moment gewoon comfort wil geven, even stoppen! Even rust, super, Suus, dankjewel! Mar Wim vond dat ze nog wel iets meer mocht doen. Ja, eh, hij heeft er wel veel kijk op, dus het zal wel, maar dat voelde af en toe niet helemaal fijn. Maar daar heb ik het met hem over gehad. Toen mocht Suus na 4 keer schouderbinnenwaarts op de lange zijde lekker even lange teugel op de korte zijde
    Grappig, dat herken ik!
    Ik werd me dr van bewust dat als ik aan het parrellien ben dat ik bij iets nieuws de eerste poging in de goede richting onmiddellijk beloon en daarvandaan opbouw, terwijl ik bij het wimmen 'vond' dat als Keri een goede stap deed dat ze er maar meteen meer moest zetten. Omdat dat in de wimles ook zo ging. Dat heb ik dus maar weer teruggedraaid Ook bij het wimmen is de eerste stap een beloning waard!

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Mafhaf
    Grappig te merken dat je best veel vertrouwen en respect hebt opgebouwd met Parelli doen met je paard, maar dat dressuurmatige oefeningen ook zeer veel respect brengen. En dat ze voor sommige paarden rustgevender lijken dan bijvoorbeeld sideways of backwards om leftbrained te worden. Apart.
    Herkenning alom
    Volgens mij komt het (mede) omdat het wimmen meer concentratie vergt. Bij sideways hoef je alleen maar opzij te gaan, bij die gymnastiekoefeningen zijn er veel meer details die ook netjes afgewerkt moeten worden. Tja, en als je daar als paard allemaal op moet letten, heb je geen tijd meer over om leftbrained te zijn
    [size=10px]chris irwin certified trainer (silver/silver)
    http://www.paardenliegenniet.nl
    [/size]

Forum Meubilair Maaike's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sandra
    maar karianne, wat vond jij dan van de poging tot een soort piaff bij maaike en sjobrend?
    Sandra, dat was helemaal geen poging tot piaff... Bij lange na niet. Sjobrend is heel lang voor zijn schofthoogte. Om hem te leren zijn achterhand beter onder te plaatsen en zijn rug wat te bollen vraag je het paard te stoppen, vervolgens vraag je hem om zijn benen netjes onder zijn lijf te zetten dmv het aantikken van de achterbenen. Naja de meeste van jullie kennen Sjo..je wil niet te hard gaan tikken tegen de achterbenen omdat die licht moeten blijven, als hogere fase klapper je dus wat met de zweep. Als het paard vervolgens wel zijn benen mooi onderzet adem je uit, rust en snoepje met zijn hoofd laag.
    Nog weinig met piaffe te maken.
    Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the present (uit; Kung Fu Panda)

Aangemeld
    Apr 2005
    Dagboek Berichten
    14

Ah Maaike, is dat ook weer opgehelderd !

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten