Gisteren zijn Els en ik een dagje gaan kijken bij Eveline, Maaike, Elise, Nicky en Karianne, bij hun cursus van Wim (HorseFeelings)
Allereerste indruk: wow, wat een terrein heeft die man! Geweldig! Alle paarden een paddock, buitenbak, binnenbak, ruime stallen.
Ik heb Wim voor het laatst gezien op een Parellidemo in Blokker. Toen had hij zijn schimmelpaard bij zich. In mijn herinnering een reuzepaard, maar nu vond ik hem maar mini. grappig!
Maar goed, de cursus zelf. Was best interessant, maar ik denk dat dat vooral gold voor de deelnemers. Want als toeschouwer krijg je toch vrij weinig ervan mee. Daarnaast heb ik geen kaas gegeten van termen als: travers, renvers en 'in 3 sporen lopen", die continue op tafel kwamen. Vrij moeilijk dus voor een dressuurleek.
Wel was het mooi te zien hoe Sjobrend (spreek je uit als sjeubrend, is mij duidelijk gemaakt door Maaike), bijvoorbeeld prachtig ehh, traver (?) deed, en daarna overgaand in renver (?)(heb ik mij laten vertellen hoor) en hoe de Shaffaii leerde om zijn hals laag te houden inplaats van fier de lucht in.
Sommige dingen die Wim de cursisten liet doen, stond ik niet helemaal achter. Dat was wel jammer. Hoewel ik niet zou weten hoe ik een paard vanaf de grond zou kunnen laten piafferen, zou ik het niet doen zoals hij door het paard met de hand van voren te begrenzen en van achteren met een menzweep wat op te jagen. En zo waren er wel meer dingen waarbij ik blijkbaar te lief ben. Maar goed, het zag er over het algemeen wel heel vriendelijk, doordacht en vooral gymnastisch uit. En vooral dat laatste, daar ging het bij iedereen om.
En wat ik wel heb geleerd van de cursus is dat het gymnastiseren van je paard toch wel iets is om bij stil te staan, omdat Parelli daarin naar mijn idee sterk tekort komt.
Oh ja, nog een leuk detail over Wim. As je daar op cursus komt, neem dan je eigen mestvork mee, want die ontbreken namelijk geheel in zijn inventaris. Er hangen overal dikke handschoenen die je aan kunt doen om de stront eigenHANDIG uit de paddocks te verwijderen. Veel succes! ook stallen worden met de hand uitgemest. Waarom? Geen idee!
Bladwijzers