Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 48

Topic: Grondwerk Wim Vonck

Forum Meubilair Yulia's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

Grondwerk Wim Vonck

Zondag heb ik gekeken bij lessen van Wim Vonck. Ik was daar erg enthousiast over. Ik ga zeker een x een week bij hem lessen. Zondag was er een groepje van het forum bezig, Erg leuk om hun live te zien.
    Wat mij nog niet duidelijk is, is het soort grondwerk wat Wim met de paarden doet. Hij omschrijft het zelf dat hij de paarden dingen vraagt op basis van positiviteit, belonen van goed gedrag en het negeren van negatief gedrag. Volgens hem is het parelli grondwerk gebaseerd op basis van angst, namelijk het voorkomen van een tik ( fase 4)
    Wat ik nu graag wil weten, hoe zijn grondwerk er in de praktijk uit ziet. Hoe vraagt hij paarden wat te doen? En wat vraagt hij paarden te doen?
    Don't ask what your horse can do for you, but what you can do for your horse.

Re: Grondwerk Wim Vonck

Dat parelli gebaseerd is op basis van angst is onzin.Al zou dit zo zijn zou dit zelfde id (angst dus) ook gehandhaafd zijn in de kudde. Onze fase 4 is niet te vergelijken met de fase 4 van een paard, of hoe je die fases ook wil noemen ze zijn er en daar ben ik ondertussen overtuigd van.

Verder is er geen negatief gedrag in een paard.Hooguit gedrag wat we als mens niet willen zien.Een paard voert iets uit op basis van een vraag.En als ie iets anders uitvoert dan je in gedachte hebt, dan heb je als leider de vraag verkeerd gestelt.

Sofar mijn analyse.

editje : voor dat mensen hier op in gaan : Ik zeg niet dat Wim niet goed is, of dat er iets mis met wat wim leert.Maar wel dat wat hij schijnt gezegt te hebben (dus wat Yulia hier boven beschrijft) niet klopt
    www.niekelings.nl horsemanship op maat

Aangemeld
    May 2005

Ik had verwacht dat er zo'n reactie zou komen. Dit was ook het eerste wat ik dacht. Ik ben tenslotte ook een Parelli adept. Omdat ik wel goede dingen in het rijden van Vonck zie, ben ik nieuwsgierig naar zijn grondwerk. Als hij een andere visie heeft, wil ik graag weten hoe dat in de praktijk uitwerkt. Dan pas wil ik een mening geven. Vandaar dat ik gevraagd heb naar andermans ervaringen.

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

ik heb gisteren gekeken bij de cursus, waarbij Myracara grondwerk á la parelli kreeg. Ik zag niet zo heel veel verschil. Hij schijnt inderdaad geen fase 4 te gebruiken. in plaats daarvan blijft hij hangen in fase 3 of zoekt een andere manier om hetzelfde te bereiken. Toch heb ik hem stiekem wel af en toe een fase 4 zien gebruiken hoor.
    Daarnaast is hij L3 Parelli geweest. Dus het is niet zo verwonderlijk dat zijn grondwerk daar nog heel sterk op lijkt.
    Wat wel heel anders is is als je gaat werken aan bijvoorbeeld goed ruggebruik, vierkant stilstaan, schouder binnenwaarts, etc. Dan gebruik hij inderdaad geen fases meer, wel wijken voor druk uiteraard. Hij gebruikt bij dit soort grondwerk een kaptoom en een men of dressuurzweep. Niet om het paard te kunnen slaan hoor, maar omdat deze zwepen lichter zijn in de hand (je moet de zweep nogal ingewikkeld vasthouden en daar is de CS te zwaar voor).
    Het grondwerk met zijgangen en verzameling lijkt vooral veel op het spaanse hogeschool werk, vond ik. Hij heeft ook veel van zijn Kennis gekregen via Branderup en een of andere spaanse instructeur waarvan ik de naam vergeten ben.

Aangemeld
    May 2005

Zoals Sandra het beschrijft, lijkt me Wim's grondwerk wel met Parelli's grondwerk te combineren. Zijn er mensen op dit forum die proberen dit te combineren. Lukt jullie dat? Ik vind grondwerk erg leuk om te doen.

Wat mij bij het rijden op viel, is dat Wim niet eerst bezig is met rechtrichten maar direct met gymnastische oefeningen aan de slag gaat. Ik heb natuurlijk maar een moment opname gezien. Dus het kan best zijn dat hij 'smorgens daar mee bezig is geweest of alter daar mee bezig gaat. Wat is jullie ervaringen?

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Ik heb ook een paar keer les gehad van Wim Vonck, in het gymnastiserende grondwerk. Ik vind het prima te combineren met Parelli! Bij Parelli mis ik idd heel sterk het gymnastiserende effect. Als ik alleen maar Parelli zou doen (grondwerk en rijden), dan is dat écht niet goed voor mijn paard. Vandaar dat ik op zoek ben gegaan naar een paardvriendelijke manier van gymmen, die niet in tegenspraak is met de methode van Parelli (die ik verder wel erg onderschrijf). Ik heb nog maar 2 lessen gehad van Wim, maar het beviel me goed! Zo goed zelfs, dat ik ook wel een weekje naar Wim zou willen (maar helaas lukt me dat momenteel niet).

geen fase 4 willen gebruiken valt imo onder nagging.

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Dat ligt eraan Niek. Als je gymnastiserend (grond)werk wilt doen, kom je nergens met je fase 4, want fase 4 leidt tot verstarring en niet tot soepelheid, en dat is nou juist waar je aan wilt werken. Kijk, als je wilt dat je paard achteruit gaat (yoyo bv.) en hij doet dat niet, dan vind ik het alleen maar logisch dat je doorgaat tot fase 4 als dat nodig is. Alhoewel je ipv de fase 4 van Parelli (zwaaien met je hele arm zodat de clip tegen de kin van het paard komt) je ook een vriendelijkere manier kunt gebruiken, door met de stick tegen de borst van het paard te tikken). Wil je echter bv. een schouderbinnenwaarts oefenen, en je paard geeft je niet voldoende stelling, dan heb je niets aan een fase 4 want dan dwing je hem in een houding waarin hij juist ontspannen zou moeten lopen. Zonder ontspanning heb je geen gymnastiek. En reken maar dat mijn paard niet meer ontspannen zou zijn als ik hem met een flinke fase 4 in die gewenste houding zou krijgen.

Maar juist daarom vind ik Parelli zo'n goede combi met Wim Vonck. D.m.v. Parelli is mijn paard bereid geworden met mij mee te werken, zodat ik ook niet veel nodig heb als ik fysiek wat meer uitdagende oefeningen van hem vraag!

Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Dagboek Berichten
    14

Marja, jij hebt er ervaring mee: doet Wim ook aan recht richten en aan van achteren naar voren rijden, maw laat hij de achterhand meer mee dragen voordat de "speciale zaken" aan de orde komen zoals renvers etc? Want zonder beter achterhandgebruik zijn dat soort oefeningen ook niet zinvol voor gymnastiseren, het paard gaat volledig op de kop lopen met een bijsloffende achterhand. Dan schiet je nóg je doel voorbij. Maar ik heb geen ervaring met Wim, wellicht besteedt hij wel veel aandacht aan goed achterhandgebruik, ik kan dat alleen niet uit de verslagen halen. Ik kom de eerstvolgende Wimles in het midden van het land maar eens bekijken denk ik .
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

mjah verstarring, maar vraag dan eerst is af waarom ie verstart en waarom je die fase 4 nodig hebt.

Niek, kom anders gewoon eens kijken. Je zit zo totaal op een ander spoor dat het weinig meer met elkaar te maken heeft wat hier over en weer gezegd wordt.

Een paard dat nog nooit schouderbinnenwaarts gedaan heeft, moet zoeken naar de oplossing voor wat je hem vraagt. Daar is helemaal geen fase 4 voor nodig. Take the time it takes. Let the horse find it. Weet je nog?

Bij Susan gebruik ik helaas nog wel regelmatig een tikje bij. Als ze niet reageert op mijn vraag haar schouders naar binnen (of buiten) te verplaatsen, tik ik de schouder aan. Nou en dan doet ze het Doel is zo snel mogelijk dat tikje niet meer nodig te hebben. Nu gebruik ik het om haar duidelijk te maken dat dat stuk paard nu graag een stukje naar binnen mag. Dankjewel Suus.

Ik zie het niet als een fase 4. Het is gewoon anders. Het is eigenlijk meer een fase 2. Zonder te naggen, want wel effectief, maar daarmee nog geen fase 4 (namelijk de LAATSTE en hevigste fase van Parelli).

May the horse be with you!

Aangemeld
    May 2005

Wat is naggen? Dat woord ben ik nog niet tegen gekomen.

Naggen is letterlijk 'zeuren'. Steeds weer je paard benaderen met de stok, misschien een keer zachtjes aantikken, terwijl hij VRAAGT om een keer, liefst 1 keer, een ferme fase 4.

Maar ook: bij alles je stick bijvoorbeeld wel opheffen of ermee zwaaien als dat niet nodig is, altijd eigenlijk teveel doen, te hoog in je fases zitten, daar wordt je paard ook strontziek van

ik geloof t best maar ben wel kritisch.Alleen al door de eerste omschrijving die gewoon van geen kant klopt. Hier geld wel het laatste stukje uit mijn eerste post :

Ik zeg niet dat Wim niet goed is, of dat er iets mis met wat wim leert.Maar wel dat wat hij schijnt gezegt te hebben (dus wat Yulia hier boven beschrijft) niet klopt

Ik reageer op wat er in de posts beschreven staat niet op wat wim wel of niet doet.Ik heb hem niet bezig gezien en vorm dus ook verder geen mening op of ie in praktijk wel of niet goed is

nou gelukkig dan maar

Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten