Resultaten 1 tot 5 van de 5

Topic: Halster af, halster om??

Halster af, halster om??

Hallo allemaal,

Ik ben hier pas sinds een paar dagen op het forum, maar ik lees me ogen uit, en ben al leuke dingen tegen gekomen.
    Nou was ik vandaag aan het rijden met me merrie, en ze had niet zo veel zin om te trainen, (dan gaat ze altijd bij het stuk zeil staan wat ik in de bak heb liggen en waar we mee spelen) dus afgestapt en beetje gespeeld met haar.
    Dat vond ze natuurlijk helemaal geweldig!
    Maar toen ik haar aan het afzadelen, hoofdstel uit zadel af, nou normaal blijft ze ALTIJD staan, en nu liep ze gewoon weg van me, zo uit het niets, dus ik haar roepen, maar nee hoor madame blijft gewoon staan.
    Mijn vader had haar geleerd om te blijven staan op het commando "blijf" dat heeft hij haar aangeleerd toen ik 3 maand in buitenland heb gewerkt, maar ook dat werkte niet.

Toen ik dus naar haar toe liep (want ze kon niet verder) en het halster om deed, gooi het touw dan altijd over haar hals heen, liep ze wel weer met me mee en luisterde ze weer. (HUH)

Nou was mijn vraag eigenlijk of dat iets van haar is of iets van mij is, heb ik dan toch nog niet genoeg "overwicht" op haar als ze helemaal los staat, of was het gewoon even een testje van haar????

Ik stond er eigenlijk een beetje verbaasd van, want dit doet ze eigenlijk nooit.

Misschien dat jullie er een verklaring voor hebben.

Groetjes Mieke
    Het leven is net als zeilen, je kunt wel je zeilen maar niet de wind bijstellen.

Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Dagboek Berichten
    14

Re: Halster af, halster om??

Echt vrij zijn (At liberty) komt bij Parelli niet voor niks pas in level twee . Eerst de relatie met je paard helemaal in orde maken, en dat ga je daarna pas testen in vrijheid. Los hebben ze de keus; als ze bij je willen blijven, dan blijven ze, willen ze weg dan kan dat.

Wat je vader haar geleerd heeft is een commando; wat ze vandaag liet zien is waar ze zélf zin in had . Zie het maar als een mooie aanwijzing, je kan dus nog veel meer doen om de relatie zó goed te krijgen dat ze zelf bij je wil blijven. Maar zelfs het braafste paard heeft er ook wel eens behoefte aan om eens lekker iets voor zichzelf te doen
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

Ok.
    Ja ik ben nog niet helemaal thuis met de levels en wat er in welk level komt, maar vond het apart omdat ze nog nooit was weggelopen.
    Denk dat ik het inderdaad maar als een aanwijzing moet zien dat ik nog een hoop moet leren, en wat is er mooier dan dat je paard je dat zelf aangeeft.

Moet denk ik toch maar eens gaan kijken naar zo'n parelli pakket.

In ieder geval bedankt voor je reactie.

Pss, dat me vader haar dat commando heeft aangeleerd is dat verkeerd denken jullie???
    Ik vond het wel leuk, heb namelijk wel het idee dat ze het echt begrijpt, want laatst was ik klaar met rijden en moest even snel me zweetdeken uit andere stal pakken, toen heb ik haar even laten staan met het commando "blijf" ik ben snel heen en weer gerend, en toen ik terug kwam er haar riep kwam ze meteen.
    in de tussentijd dat ik weg was heeft de moeder van een vriendin van mij geprobeerd met haar te stappen omdat ze bang was dat ze kou zou vatten, maar ze wou geen stap verzetten, nou weet ik natuurlijk niet hoe ze dat geprobeerd heeft, maar zou dat niet een teken kunnen zijn dat ze mij gehoorzaamd, of is dat meer een teken dat ze liever niet met andere mensen mee gaat???
    Ik denk zelf het laatste, maar ben wel benieuwd naar wat jullie er van vinden, alles heeft altijd zoveel kanten.

Nou ja ik lees het wel weer.

Groetjes Mieke
    Het leven is net als zeilen, je kunt wel je zeilen maar niet de wind bijstellen.

Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Dagboek Berichten
    45

Ik zondig op dit gebied nog wel eens op het parelli programma. Ik begin namelijk als aller eerste met libertywerk. Pas als ik getuned ben met een paard qua gangen en meelopen/wegsturen doe ik een lijn om. In die tijd worden er al heel wat vuiltjes aan de lucht opgeklaard omdat mn paard zich totaal kna laten gaan binnen de beperkte ruimte van de cirkel en laat zien wat ie echt in zn hoofd heeft aan emoties e.d. Ik denk dat het niet mee willen stappen in bovenstaand geval toeval was eerlijk gezegd. En of het verkeerd si je paard te leren blijven> Nee op zich denk ik enit, maar eht ligt eraan of je paard uit eigen motivatie of uit angst voor eventuele straf blijft staan, dus het ligt aan de manier waarop het aangeleerd is.

Het is haar met veel belonen aangeleerd.
    Op het moment dat ze bleef staan is er heel positief door ons op gereageerd door stem hulpen, braaf, goed zo, dat soort dingen.
    Het is in training gebleken dat zij hier heel gevoelig voor is, zodra ze iets goed doet heeft ze liever een hoorbare beloning dan een schouderklopje.
    Denk zelf wel dat dit positief is.

Groetjes Mieke

Bladwijzers

Forum Rechten