Pagina 2 van de 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 48

Topic: Grondwerk Wim Vonck

Actief Forumlid Linnie's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Re: Grondwerk Wim Vonck

Ik kan me erg goed voorstellen dat je bij gym. oefeningen geen fase 4 gebruikt. Ik vind de uitleg van Marja erg duidelijk. Het klinkt erg interessant wat Win Vonck doet. Wie weet kom ik daar ook nog wel een keertje. Maar zover zijn we nog lang niet.

Forum Meubilair Yulia's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

Mijn paard zal wel vinden dat ik af en toe aan het naggen ben. Ik vind het moeilijk om altijd subtiel met de fases om te gaan. Zeker als je niet aan het trainen bent, maar gewoon samen bezig bent. Dan gebruik ik al snel een te hoge fase.
    Ik vind op zich fase 4 gebruiken niet fout. Ik merk dat mijn paard allerter is als ik dat een keer doe. Dan heeft ze door dat ik het meen wat ik van haar vraag.
    De uitleg van Marja vind ik wel verhelderend. Als je vraagt van je paard iets in ontspanning te doen, dat fase 4 tegen je kan werken. Metname bij gymnastische oefeningen.
    Don't ask what your horse can do for you, but what you can do for your horse.

mjah maar je moet opletten dat het geen foute alertheid is RB dus.Je fase 4 moet je laatste "redmiddel" zijn en zo effectief mogelijk, liever 1 x goed en dat je hem niet meer nodig hebt dat dat je hem constant nodig hebt.

Kleine toevoeging: trainen doe ik nooit ik speel alleen met m`n paard.
    www.niekelings.nl horsemanship op maat

Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Heel even een berichtje van mij tussendoor, ben weer even in mn kamer, morgen tentamen

Het gymnastiseren zoals Wim doet is gaaf! Bij Parelli was voor mij de uitdaging weg, het was niet moeilijk genoeg meer voor mijn paard en ik vond dat hij er lichamelijk niet op vooruit ging.

Wim geeft ook héle leuke oefeningen om bv. tijdens liberty enzo je paard toch op een goede manier te laten bewegen.
    En van zijn ongedwongen, rustige, duidelijke dressuur krijg ik een prachtig paard dat nadenkt, zich dapper door de moeilijke opgaven heen ploetert en vervolgens voldaan zijn hals door mij laat kriebelen

De combi van grondwerk/longeren (half uurtje) in de ochtend en rijden (3/4 uur) in de middag is heel fijn, 's ochtends je paard soepel maken, onder laten treden, leren te buigen, achterbeen optillen, swingen... en dat in de middag onder het zadel weer toepassen.

Absoluut voor herhaling vatbaar! Helaas heb ik alleen morgen nog les, heb vrijdag plots een begrafenis.. Maar ik wil zeker vaker gaan!!

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door promptertje
    Marja, jij hebt er ervaring mee: doet Wim ook aan recht richten en aan van achteren naar voren rijden, maw laat hij de achterhand meer mee dragen voordat de "speciale zaken" aan de orde komen zoals renvers etc?
    Euhm nou Ans, zo ver ben ik nog niet... Ik heb nog maar 2 Wimlessen gehad en dat waren beide grondwerklessen, omdat Atli en ik nog in remise zaten... Het grondwerk was erop gericht om Atli swingend over zijn rug te laten lopen (alles in stap), kleine cirkels (longeren) en daarbij veel door een S van hand veranderen zodat hij zijn binnenachterbeen beter gaat onderplaatsen, de cirkel dmv wijken openen (heeft niet zo heel veel gymnastiserende waarde, maar helpt wel om hem gehoorzamer te krijgen wat handig is voor de komende oefeningen) en verder heb ik schouderbinnenwaarts gedaan. Dat is alles tot nu toe...

Ik denk dat je idd maar eens moet komen kijken, maar ik moet er wel bij zeggen dat de lessen voor publiek niet zo heel erg interessant kunnen zijn: Wim praat nogal zachtjes en vanaf de kant versta je er niet veel van... Dus wees dan lekker brutaal en kom erbij lopen in de bak.

Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Dagboek Berichten
    14

Dankjewel voor je uitleg! En ik kom inderdaad eens kijken, ben best nieuwsgierig geworden .
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Dagboek Berichten
    1

Marja, jij hebt er ervaring mee: doet Wim ook aan recht richten en aan van achteren naar voren rijden, maw laat hij de achterhand meer mee dragen voordat de "speciale zaken" aan de orde komen zoals renvers etc? Want zonder beter achterhandgebruik zijn dat soort oefeningen ook niet zinvol voor gymnastiseren, het paard gaat volledig op de kop lopen met een bijsloffende achterhand. Dan schiet je nóg je doel voorbij. Maar ik heb geen ervaring met Wim, wellicht besteedt hij wel veel aandacht aan goed achterhandgebruik, ik kan dat alleen niet uit de verslagen halen. Ik kom de eerstvolgende Wimles in het midden van het land maar eens bekijken denk ik .
    ik weet niet precies wat wim doet hoor, maar ik weet wel dat meer mensen het op een andere manier doen dan jij beschrijft.
    De ene methode wil eerst beter achterhandgebruik (met behulp van de teugels), en gaat daarna oefeningen doen.
    Je kan ook juist doormiddel van de oefeningen een beter achterhand gebruik krijgen, en daardoor een betere houding van je paard.
    Het kan dus allebei.

Ik denk trouwens dat als je zo ver bent dat je refinement vraagt van je paard, dat je dan dus geen fase 4 meer nodig hebt. Je bent dan dus niet meer bezig met dát je paard iets doet, maar hoe je paard iets doet. Dat kan je nooit met een fase 4 vragen.
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Goh dit klinkt erg interessant! Ik zou ook wel eens grondwerk ala Wim willen zien . Misschien volgend jaar, als ik wat ruimer in mijn tijd zit... Het klinkt mij bekend in de oren wat hij doet namelijk, ik ben wel benieuwd wat ik kan gebruiken van zijn ideeën!
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Gaan we gewoon een keer bij de wimlessen kijken Jossie! We kunnen per slot gemakkelijk car-poolen!

Forum Meubilair Yulia's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

Ik vind het erg leuk om de ervaringen van mensen te horen die bij Wim gelesd hebben. Het lijkt me een goede aanvulling op Parelli.
    Don't ask what your horse can do for you, but what you can do for your horse.

Aangemeld
    Apr 2004

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    Marja, jij hebt er ervaring mee: doet Wim ook aan recht richten en aan van achteren naar voren rijden, maw laat hij de achterhand meer mee dragen voordat de "speciale zaken" aan de orde komen zoals renvers etc?
    Ja dit doet hij allemaal, hij gebruikt meer vanuit de klassieke dressuur en een beetje uit de 'gewone' dressuur. Zo vind hij voorwaarts neerwaarts voor sommige paarden wel geschikt maar meestal niet, en gebruikt rechtrichten = met buiging en stelling en niet recht = recht.
    En om recht te worden gebruikt hij idd schouderbinnen-travers-renvers ja

Hij kijkt naar het paard, is hij sloom of te snel, is hij scheef, wat zijn zijn zwakke punten en bepaald dan welke oefeningen je kan gebruiken om die punten te verbeteren. Eerst draagkracht en dan balans. (vandaar dat hij veel vanuit langzaam stapwerk doet en niet vanuit flink voorwaarts rijden)

He gelukkig, er is versterking die het duidelijk kan vertellen

May the horse be with you!

Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Dagboek Berichten
    14

Ja, is inderdaad heel duidelijk !

Nog 1 vraag: waarom vindt hij voorwaarts-neerwaarts voor de meeste paarden niet geschikt?
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

Aangemeld
    Apr 2004

Hij vind dat je door het (in zijn ogen meestal té) voorwaarts rijden het paard nog meer uit balans brengt dan hij al is (jong/ongetrained paard).
    Wanneer je eerst, veel in (langzame) stap het paard leert te dragen op de achterhand, zal hij dan daarna ook weinig problemen meer hebben met voorwaarts.
    Maar wanneer je paard een beetje wakker 'geshaked' mag/moet worden dan is af en toe even lekker voorwaarts rijden prima, zei het met buiging en stelling naar binnen.
    Ik geloof (vind het wel moeilijk om precies te verwoorden wat Wim ook alweer zei) dat opzich het woord voorwaarts-neerwaarts wel ok was, maar dat de nadruk volgens hem te vaak op neerwaarts werd gelegd. Laat je een paard goed over de rug lopen (kan ook als hij langzaam loopt) dan komt het hoofd vanzelf op de juiste plaats terecht (en dat heb ik zelf ervaren deze week!!)
    Dus het kwam erop neer: het kan wel werken, maar voor de meeste paarden vond hij andere manieren beter.

Ben echt blij dat je er weer bent Elise
    Ik snap het voor mezelf wel zo ongeveer, maar nog niet goed genoeg om het uit te kunnen leggen...

May the horse be with you!

Bladwijzers

Forum Rechten