Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 16

Topic: pushing passenger lesson

Forumlid
    Aangemeld
    Dec 2005

pushing passenger lesson

waaaaah, ik durf niet.

las net een lang artikel van Linda Parelli dat Nienke in april vorig jaar op dit forum heeft geplaatst.
    het klinkt zo aannemelijk en ik kan me voorstellen dat het heel goed voor je balans is maar

ik durf niet. ik durf wel de teugels uit handen te geven maar ik durf niet de controle te verliezen. zonder teugel heb ik altijd nog mijn zit en mijn focus en daarmee kan ik haar sturen en stoppen en met lichte beendruk zelfs inbuigen. maar nu moet ik dat allemaal niet doen.

in mijn hoofd moet ik nog een paar schakelingen maken. wie kan/wil me helpen?

wat doet dit voor mijn paard? (behalve dan mijn balans beter maken waardoor ik lekkerder voor mijn paard zit)- wat moet mijn paard denken als ik geen enkele aanwijzing geef?
    ze moet niet denken dat ze vrij is, want dan zou ze lekker gigantisch kunnen bokken dat kan ik nooit uitzitten. ze moet niet gaan rollen, ze moet niet het idee hebben dat er niemand op haar zit.
    is het undemanding time maar dan op haar rug? we zijn samen maar je hoeft niets?

ik zit er ongelofelijk tegen aan te hikken. (ik mis de spelling check- ongelovelijk/ongelofelijk?)
    Het gaat namelijk altijd mis, als het mis gaat, bij het rustig instappen en zo niet meer bij het rustig uitstappen, als ik haar met rust laat wordt ze zenuwachtig en gaat opeens van dingen schrikken en zichzelf opblazen. ze is redelijk snel weer rustig als ik iets aan haar vraag, een lichte buiging, of ik ga haar gang controleren. ik moet haar eigenlijk altijd aan het werk zetten en dat hoeft maar heel licht.

dus ja, dit is precies waar ik bang voor ben. terwijl ik dit typ realiseer ik me dat dit misschien wel de belangrijkste oefening voor mij en mijn paard is. ha zo'n forum werkt therapeutisch. en dat terwijl ik aan het opzoeken was wat de indianenzwaai nu precies inhoudt omdat ik net in een mail lees dat Eef m kan. en dat klinkt heel knap!

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Re: pushing passenger lesson

Bij de PPassenger doe je niet helemaal niets (ehm, rare zin... ) Je bepaalt namelijk wel de gang waarin je paard loopt. Als jij vind dat je paard te hard gaat mag je hem gerust stoppen met de ORS of op je zit (dat wat werkt). Is er niet iemand in de buurt die een nieuw L1 pakket heeft die je zou mogen bekijken, daarin staat het heel goed en duidelijk uitegelegd. Zo kan het bijna niet fout gaan.
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Dagboek Berichten
    14

Dit kom ik vaker tegen, en ik snap daar helemaal niets van. Heb jij dan altijd alles voor je paard bedacht? Ik heb een gruwelijk zenuwachtig paard, maar juist door haar zelf verantwoordelijkheden te geven denkt ze zelf ook mee/na, en gebeurt er veel minder dan dat ik alles zou bepalen. Ik vind het heerlijk om niet te hoeven sturen, laat mijn paard maar kijken waar ze wil lopen hoor. Ingrijpen kan altijd nog als het hevig mis dreigt te gaan.

Durf eens wat meer op je paard te vertrouwen, en bedenk eens hoe het voor jóu zou voelen als iemand elke stap die je wil zetten controleert. Brrr, moet er niet aan denken! Daarom raakt je paard overstuur, ze heeft nooit mogen denken... Ga er aub zo snel mogelijk aan beginnen, voor mijn part begin je met 5 meter en bouw dat dagelijks uit, maar je krijgt er enorm veel voor terug .
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

Forumlid
    Aangemeld
    Dec 2005

ha, dank je voor je antwoord.
    heb ik altijd alles bedacht? ja en nee.
    ik heb geleerd haar een frame te geven waar binnen ze helemaal veilig is, als ze zo loopt zit ik er niet aan, en het kan dus gebeuren dat ik een heel uur of een hele buitenrit geen enkele keer mijn teugel oppak. het frame is dat ze haar hoofd draagt waar ze het wil dragen maar niet hoog in de lucht, dat ze het tempo volgt en de richting. en ze kan er totaal verzekerd van zijn dat ik haar geen millimeter probeer te corrigeren, niet met mijn handen en niet met mijn benen. ik rij op één hand en als ze heel erg afgeleid raakt neem ik haar op twee handen vraag een zachte buiging en zodra ze weer rustig is laat ik haar meteen weer los. een duidelijke afspraak voor beiden.
    maar wat is nu de afspraak met de PPL? als ik het overdrijf dan is het toch gewoon een schijn-vrijheid.
    mag ze dicht op andere paarden lopen- nee
    mag ze mijn been aan de bakrand openschuren- nee
    mag ze rollen- nee
    mag ze bokken - nee
    mag ze van gang veranderen- nee
    allemaal dingen die ze doet als ze vrij is en zelf mag bepalen wat ze doet. met PPL krijgt ze binnen een afgegrensd gebied (een bak, roundpen whatever) binnen een begrensde tijd een hele begrensde vrijheid, ze mag zelf kiezen welke kant ze op gaat...
    en dan blijft mijn vraag: wat levert haar dit mentaal op?
    ik wil het heel graag snappen en vaak kan ik pas iets doen als ik het snap, de logica ervan in zie. en tot nu toe vind ik alles in het programma logisch dus vermoed dat het geheel en al aan mij ligt.

Ha barbara,

Volgens mij is de pp ook niet bedoelt om je paard een zogenaamde vrijheid te geven, maar voor ons als passengers om balans te leren.
    Dat je een onafhankelijke zit ontwikkeld en je volledig in balans alle bewegingen van je paard kunt volgen zonder hem (of haar...) daarbij te storen. Ook als je paard besluit op het laatste moment links ipv. rechtsaf te gaan.

groetjes, eef

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2004

Het beste kun je dit eerst alleen doen ,laat haar lekker gaan .Loopt ze te dicht naar de bakrand denk dan niet van oh help maar vertrouw dat ze het niet doet anders doet ze het juist wel heb op die manier al heel wat blauwe plekken opgelopen .Komt ze te dicht bij dan buig ik haar in in de richting van de bakrand en dan als ze weer voldoende afstand heeft (of zoals als palo deed een paar keer flink haar eigen neus stoot) ga ik rustig verder ze hebben het erg snel door en ze ontspannen er heerlijk op .

Mag ze rollen bokken nou als ze dat doet is er iets goed fout in je relatie en zul je dat op de grond eerst moeten oplossen.
    Ik zou zeggen gewoon proberen het werkt verslavend zoals alles

Forumlid
    Aangemeld
    Dec 2005

licking en chewing, licking en chewing
    ben erover aan het nadenken

Aangemeld
    Apr 2005
    Dagboek Berichten
    14

Annaonna, ben je alleen bang dat ze gaat rollen en bokken, of doet ze het ook echt? Als je dat al eerder hebt meegemaakt, dan kan ik me je bezwaren heel goed voorstellen . Maar als je alleen denkt dat ze dat gaat doen, dan kun je fijn aan jezelf werken! Steeds een metertje meer ruimte erbij geven, kijken tot hoever jij het vol kunt houden om de controle "uit handen" te geven, en probeer je paard een keer écht te vertrouwen. Zolang jij nog angstig bent, dan pikt ze dat gevoel op en wordt het geen plezierrritje. Maar wanneer je zelf ontspannen kunt blijven en erop vertrouwt dat ze er niet op uit is om jou zo snel mogelijk uit het zadel te werken, dan zul je denk ik verrast worden!

In ieder geval succes, en laat ons weten hoe het gaat?

Forumlid
    Aangemeld
    Dec 2005

oké, oké als ik heel eerlijk ben doet ze eigenlijk niet zo heel veel fout. en denk er dan nu een blozend smilietje bij. (weet ((nog)) niet hoe die werken). ze kan schrikken, zichzelf opblazen, een paashaas worden; hoofd oneindig hoog en oren rechtop en dan kijkt ze naar iets in de verte en blijft verstijfd staan, maar ze gaat niet bokken en rollen probeert ze alleen te doen als ik er niet op zit, soms nog met zadel, moet ik opletten.
    oké
    oké
    oké
    ik ga het proberen.
    zaterdagochtend heel vroeg als er nog niemand is op mijn manege.
    en misschien ga ik het pas helemaal snappen als ik het doe.
    verslag volgt.

Aangemeld
    Apr 2005
    Dagboek Berichten
    14

Je bent in ieder geval eerlijk over jezelf! Leuk dat je het wil proberen, en doe gewoon niet te veel in 1 keer. Stapje voor stapje, alleen elke keer een stapje verder .

Forum Meubilair dekoezegtboe's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    24

way to go gewoon proberen... en niet denken van als ze maar niet dit of dat doet.... want dan doet ze het juist wel.
    ik dacht steeds van ohjee als ze maar niet in de hoek gaat staan (wij hebben geen ronde coral) en ja hoor mevrouw ging in de hoek staan.... toen heb ik voor mij zelf alle hoeken afgebonden zodat ik niet meer kon denken dat ze in de hoek ging staan en ze keek er ook echt niet meer naar
    Snowdon, ik denk dat Sietske (28-12-2009) en Netam (21-9-2007) samen op een wolkje naar ons kijken en er altijd zijn om ons te helpen! fijn he

Leuk topic, en leuk zoals je erover schrijft, Annaonna. Ik snap je wel hoor, mijn haffie bokte regelmatig als de beste (met mij er in het begin op, dan meestal PLOF) en ik vond passengerriding ook eerst wat te uitdagend.

Begin rustig aan in stap, en ervaar hoe het is als je paard zelf kiest waar ze heen gaat. Je komt soms de leukste dingen tegen! Susan, mijn haffie, ging spontaan over een cavaletti springen tijdens passengerriding, gewoon helemaal uit zichzelf. Dat vond ik zo leuk! Je leert je paard nog beter kennen. En dat is ook voor haar weer waardevol...

May the horse be with you!

Forumlid
    Aangemeld
    Dec 2005

ik heb het gedaan!
    beide handen voor mijn zadelknop op haar schoft.
    eerst in stap. ze gaat keurig in een circel. ze volgt waar ik naar kijk. als ze door krijgt dat ik haar niet probeer te sturen loopt ze naar het hek.
    toen in draf. ze gaat keurig in een circel. maakt de circels steeds kleiner. en dan naar het hek.
    toen in galop. ze gaat keurig in een circel (ongevraagd maar is ze zo gewend) en maakt de circel steeds kleiner om zo te kunnen stoppen. en dan naar het hek.
    Het blijft een moeilijke oefening voor mijn hoofd. wanneer doe je dit nou goed? wanneer doet je paard het goed? hoe kun je haar proberen niet te beinvloeden welke kant je op moet gaan?
    de grootste winst van de dag was dat ik het heb gedaan. wel raar dat je hier zo anders moet zitten dan in de power position waarmee je je kont juist in het zadel duwt.
    weet je, ik ga gewoon nog even door.

MAAR dat kan ik helemaal niet.

Wat goed van je, dat je dat knopje in je hoofd hebt kunnen omzetten.
    Wedden dat het nu steeds beter gaat?

Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Gaaf Barbera, dat het gelukt is . Wat heeft Eddy je trouwens laten doen om je Level 1 te halen? Hoefde je helemaal geen Pushing Passenger te doen? Grz Els
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

"Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten