Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 54

Topic: passenger

passenger

Ik wil de vraag van shetfan niet overschreeuwen, daarom open ik effe een nieuw topic, hoewel het over hetzelfde onderwerp gaat.
    Als ik de passenger doe, en na wat stapwerk aan wil draven, verhoog ik mijn fases tot ze draaft, nietwaar? Als ze nu terugvalt naar stap, verhoog ik dan mijn fases al, of moet ik wachten tot ze helemaal stil staat? DÃ*t krijg ik nl. niet duidelijk uit de boekjes....

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2004

Re: passenger

stap een paar stappen mee en draf weer aan , begin wel weer gewoon op fase 1

Actief Forumlid ilseb's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2005

En wat doe je als je paard steeds bij het hek gaat staan? Of van hoek naar hoek racet om daar gras te eten? Ik heb gisteren voor het eerst PPL gedaan en ik heb echt het idee dat mijn paard zijn vrijheid 'misbruikt'. Ik had in een artikel gelezen dat hij vanzelf zou ontspannen en gewoon rond zou gaan lopen, maar ik heb er zeker een half uur opgezeten en niks anders gedaan dan wat ik hierboven beschreef. Is dat normaal?

Actief Forumlid Nicolien's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Als je wilt passengeren in draf, dan moet je paard blijven draven he(één van zijn verantwoordelijkheden). Als je paard gaat stappen, ga jij weer tot je fases heen tot je paard draaft. En als je paard gaat galoperen, dan ga je ook door je fases heen tot je paard weer draaft. Corrigeer je paard niet voordat hij een gang lager of hoger is, daar leren ze niet van he .
    Als je paard langs een bepaalde plek(bijvoorbeeld het hek) blijft draven kan je daar discomfort geven door bijvoorbeeld met je hand op je been te tikken. Draaft je paard ergens anders heen, dan geef je hem comfort (door niet meer te tikken).

Tja, toen ik dit topic opende, was dit ècht een probleem voor Amy. Ik ben er intussen ook achter waarom, en ik weet niet of dat voor jouw paard hetzelfde geld.
    Amy is een heel onzeker paard. Heeft altijd erg geleund op de ruiter hand en sturing. Toen die ineens wegviel (paard moet zijn eigen verantwoordelijkheden kennen) ging ze op zoek naar wat voor haar "comfort" was, en dat was absoluut niet passenger lopen of draven! Ze vond het eng om gewoon zonder sturing te moeten lopen, en liep daarom telkens de hoek in, of ging bij het hek staan. En daar ging ze vaak in behoorlijk tempo op af! Bij haar was het geen misbruik, maar onzekerheid dus.
    Ik heb dat opgelost door de passenger even te laten voor wat het was, verder te gaan met het programma, veel grondwerk gedaan, (want ook dáár was ze best wel eens onzeker) en follow the rail, in een rechte lijn naar bepaalde punten rijden zonder te sturen, met alleen focus etc.
    Daarna (3 maanden later) passenger weer opgepakt.
    Ik had de hoeveelheid van nieuwe dingen die bij een paard geintroduceerd worden behoorlijk onderschat. Ik denk dat het voor een paard een enorme impact heeft, dat bijv. ineens het zadel eraf gaat, en het bit eruit, en al die nieuwe dingen met grondwerk. En net als bij mensen is bij het ene paard de draagkracht groter dan bij het andere.

Toen ik de tweede keer de passengerlessen weer oppakte, reageerde ze ook veel cooler, en nu gaat ie helemaal goed!

Aangemeld
    Dec 2005

Om op Nicolien te reageren: ik heb hem niet gecorrigeerd voordat hij de fout beging, maar hij ging steeds in draf recht op het hek af (met een noodgang) en stopte dan met zijn hoofd eroverheen. Ik heb hem steeds eventjes laten staan en dan weer ervandaan gestuurd, maar dan ging hij meteen rechtomkeerts terug naar het hek of naar een hoek aan de andere kant van de bak om daar te stoppen en gras te eten. Als hij zou gaan stappen, zou dat makkelijker te corrigeren zijn.

Voor Trea: ik weet niet of het onzekerheid is of iets anders, maar ik heb het idee dat hij het totaal niet leuk vind als ik hem niet stuur. Hoe kan ik dit nog anders oefenen dan te blijven proberen? Het grondwerk gaat heel goed, daar lijkt hij totaal niet onzeker. Hij test me soms wel, door expres de andere kant op te gaan dan ik vraag, maar dat gebeurt maar zelden.

Wat ik toen gedaan heb was paardensnoepjes leggen, bovenop de palen van de wei. Daarop ben ik gaan focusrijden. Liep ze op mijn focus, dan eindigden we bij een paal en mocht ze het snoepje opeten. Haha en mijn paard is een veelvraat, dus dat spelletje had ze zo door. Ze deed extra haar best om op mijn focus te letten, want anders kwamen we er niet (en gelukkig was ze zelf niet zo slim om te zien of raden dat er nog veel meer snoepjes lagen..).
    Ze heeft enkele keren er tòch voor gekozen om naar het hek te lopen, of naar de paal waar we nèt waren (en waar uiteraard géén snoepje meer oplag), maar dat leverde niks op.
    Deze oefeningen waren èrg leuk om te doen..

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

*even een klein beetje off topic* Ik vind het zo geweldig, dat zoiets als passenger...wat laten we eerlijk zijn, an sich toch het onbenulligste lijkt wat je kan doen met een paard, al doende zó ONWIJS waardevol blijkt te zijn!!!! Brutus en ik genieten er met bakken van en het is bij ons echt één van de spelletjes waar onze verhouding zó van vooruit gegaan is..... HEERLIJK!

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2004

@ilseb

Ik zou gewoon doorgaan , niet gefrusteerd raken zie het als een goede oefening om je paard te volgen als hij stopt en je zult erg goed worden in het starten. Je bent passenger en als je paard er voor kiest om steeds daar te blijven staan is dat zijn keuze ,zolang jou veiligheid niet in gevaar komt,wel zou ik niet lang stil blijven staan maar tot 4 te tellen (snel) en dan weer gaan.
    Je zult zien dat ze er mee ophoudt zodra jij je er niet meer druk over maakt en echt passenger bent.

Aangemeld
    Dec 2005

OK. Het misschien inderdaad een mentale kwestie. Ik moet zeggen dat ik me er wel erg aan ergerde dat hij dat steeds deed. Na een tijdje had ik wel echt moeite om hem niet toch stiekem te sturen of te corrigeren. Ik ga vandaag weer proberen en nu echt accepteren wat hij doet. Dit is wel goed voor contol freaks, he? Leer je dat meteen af. Wel moeilijk, hoor.

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Moeilijk misschien..maar zó nuttig!!!

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2004

nuttig en gewoon ook leuk

Aangemeld
    Dec 2005

Ik vind het alleen leuk als hij blijft lopen. Het lijkt me veel leuker om dit met koeien te oefenen. Dan heeft hij een doel om bepaalde bewegingen te doen en kan ik goed oefenen. Ik denk dat ik eens een cuttinglesje ga nemen...

Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Dagboek Berichten
    14

Toen ik de eerste keer passenger oefende, was het hek voor Danny ook de aantrekkelijkste plaats. Ik heb me er niet druk om gemaakt, maar haar elke keer zo snel mogelijk weer laten aandraven. Ik denk niet dat het onzekerheid was (ze is gewend dat ik haar niet de hele tijd stuur, op de drafbaan zoekt ze ook altijd haar eigen weg), maar dat ze de taak niet begreep en het zelfs een beetje saai vond.

Vanaf het moment dat ze doorhad dat ik alleen maar in actie kwam als de gang veranderde, ging ze duidelijk experimenteren: de hele tijd op de korte zijde afwenden, alleen maar rechtsom, tig keer van de hoefslag af enz. Ze vond het duidelijk leuk om zelf eens te kunnen bepalen waar ze heen ging, en voor het hek stoppen was er niet meer bij.

Ilse, misschien begrijpt jouw paard ook nog niet zo goed wat de bedoeling is. Passive persistence is denk ik het best wat je dan kunt doen. En mocht het een kwestie zijn van "niet leuk vinden als je hem niet stuurt": stuur dan tijdens het gewone werk ook eens wat minder. Laat een paard wat vaker op zijn eigen benen lopen en laat hem gewoon eens een rondje bepalen wat hij zelf wil. Dat kun je dan langzaam uitbouwen.
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

Forum Meubilair Timbers's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

Heb vorige week ook zo'n hek gebeuren gehad bij dat passenger rijden. Timber liep gewoon steeds heen en weer langs het hek, heel vervelend en ik mega gefrustreerd en boos enzo.....niet laten merken uiteraard, maar ja een paard voelt dat toch als geen ander.
    Toen ik me realiseerde dat is gefrustreerd en boos was en wat er daardoor in mijn lichaam gebeurde heb ik getracht dat om te zetten in positieve gedachten en wat schets mijn verbazing......op het moment dat ik dat liet varen ging ze wel gewoon rondjes draven
    Ze had gewoon door dat ik gefrustreerd aan het raken was en ze dacht nog even en ze stopt ermee........roofdieren geven het immers sneller op dat prooidieren
    When you understand why something hurts, it stops hurting. When you understand you have options, you take action.
    And when you understand you have wings, you can soar again. If it's still hurting, fly anyway!

Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten