Resultaten 1 tot 12 van de 12

Topic: lucerne zonder melasse

lucerne zonder melasse

Voor iedereen die lucerne zonder melasse zoekt. Ik heb eens geprobeerd of het mogelijk is de melasse uit te spoelen in lauwwarm water. Ik vul een ton met ruim water, kieper daar de lucerne in en woel het even om (niet te lang tegen uitspoelen van waardevolle voedingsstoffen!). Ik haal het uit de ton, knijp het een beetje uit en voer het zo aan mijn paarden. Het water dat ik weggooi is donkerbruin, volgens mij hoofdzakelijk van de melasse die goed oplost in lauwwarm water. Aangezien er nauwelijks wateroplosbare vitamines in lucerne zitten, kunnen die er ook niet uitspoelen. De vetoplosbare vit A en D blijven behouden.

Is dit wat, of raakt het kant nog wal? Vooralsnog ben ik blij met deze oplossing!

Groetjes, Marleen

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Re: lucerne zonder melasse

Ik vrees dat het een combinatie van melasse en andere stoffen is wat je uitspoelt... Ik zal uit leggen wat ik bedoel, als ik mijn hooi nat maak met leidingwater en het water bekijk nadat het hooi eruit is, is dit water ook bruin. Ik weet 100% zeker dat in mijn hooi geen melasse zit. Dit in mijn achterhoofd houdend, denk ik dat bij je lucerne-week-water niet alleen melasse, maar ook andere stoffen in het water zitten.

Leuk om te weten misschien:
    Wist je dat vroeger als er diarree heerste bij het jongvee (runderen) de dieren een paar dagen water kregen waarin hooi maximaal een half uurtje was geweekt? Dit vanwege de suikers en andere voedingsstoffen die op deze manier makkelijk toe te dienen waren (stamt uit de tijd dat electrolytenoplossingen er nog niet waren ).

Ik vraag me dus af in hoeverre het melasse is wat je uitspoelt en in hoeverre het ten koste gaat van de andere stoffen in de lucerne. Misschien is contact opnemen met de leverancier van de lucerne een optie? Of misschien voor volgend jaar zelf balen lucerne kopen?

Enne, wat heb je precies tegen melasse?
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Ik heb op dit moment ook lucerne met melasse. Wat ik er in elk geval op tegen heb, is dat het meer naar een salmiaklolly ruikt dan naar lucerne. Daarnaast wordt melasse ook vaak afgeraden voor paarden met eczeem ( zoals ik die heb).

Wil iemand me uitleggen wat er verkeerd is aan melasse in paardenvoeding? Alvast bedankt

Toverpaardje, waar haal jij die lucerne?
    Ik zou ook graag zonder melasse voeren aan mijn eczemer, maar weet hier alleen de lucerne van hartog te krijgen....

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Misschien kunnen we de man van Jossie lief aankijken of hij volgend jaar ook kleine balen wil persen??
    (Jullie hebben nu toch alleen hele grote?)

* oefent alvast met 'lief kijken'*
    Of kunnen we zo nu en dan een tonnetje komen vullen?
    Mac drive voor paarden?

Hoi Kiara,

Ik heb helaas ook de lucerne met melasse van Hartog.
    Het schijnt dat Subli ook lucerne heeft, zonder melasse, maar daar heb ik nog niet naar geinformeerd. Ik ben voorlopig nog niet door mijn zak heen...

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Dan moet ik erg lief gaan kijken , maar ik ga vast oefenen ok?
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Heb even nagevraagd, Subli heeft wel zonder melasse maar alleen op pallets vanaf 625 kg...

Even een mailtje later: het is wel mogelijk om kleinere zakken zonder melasse te kopen.
    Dat moet je dan even bij je dealer vragen denk ik

Ga het van de week meteen navragen!
    Dank voor de info, Toverpaardje en Orchid!

En Jossie: doe je best!
    * zet alleraardigst gezicht op*

Bladwijzers

Forum Rechten