Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 19

Topic: L1 en hoe terug zadelmak maken???

L1 en hoe terug zadelmak maken???

Hallo iedereen!!!
    Ik ben het forum niet zo aan het volgen de laatste tijd, heb het een beetje druk.
    Maar.... ik ben eindelijk met L1 begonnen
    Had het pakket al zo lang liggen, maar door de verhuis naar Oostenrijk nog geen tijd gehad.
    Wel ziehier mijn vraag-probleem-hoe je het ook wil noemen

Mijn Friese merrie van 5,5j is al bijna 2 jaar niet meer gereden door allerlei omstandigheden: veulen, winter, zoektocht huis, verhuis, problemen huis,...
    Ik heb ze in totaal denk ik 2 maand gereden en 1 maand is ze gereden bij de vorige eigenaar en dus zadelmak gemaakt.
    Nu door allerlei problemen met de verkoper van ons huis staat ze momenteel samen met haar dochter en mijn oude paard op pension. Ik heb er een prachtige binnenbak. Het is zo erg: Mijn oude paard staat op pensioen (ben wel ook met L1 begonnen, voor de lol), mijn veulen kan ik ook nog niet rijden (ook L1 begonnen, gaat super) en dan mijn merrie Annelys...
    Heb thuis nog 2 shets staan, waar ik ook niks mee doe, En ik wil nu echt wel meer dan alleen maar kosten hebben en stallen mesten enz... begrijp je.
    Conclusie: ik wil graag Annelys weer inrijden/ zadelmak maken, maar het duurt me nog te lang om eerst dat hele L1 te doorlopen, weet je wel. Het zal bij ons wel iets langer duren eer ik bij het rijden in L1 ben, nog steeds weinig tijd.

Iemand een suggestie?? Longeren wil ik doen alleen als et niet anders kan want ze vindt het afschuwelijk, hoewel ik heel positief werk. Gewoon `zadel erop, bit erin` vind ik nu ook niet zo gepast... maar om nu zomaar (Als ik het goed voorheb) door te schuiven naar L1 rijden, zie ik ook niet zitten, ze kan behoorlijk bokken voor een Fries en zonder bit... brrrr...

Enig idee??
    Het is echt wel het moment om terug te gaan rijden, ik heb een geweldige piste, maak weer iets meer tijd... en vooral zin

Oh by the way, ben begonnen met de porcupine game

Actief Forumlid Nicolien's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Re: L1 en hoe terug zadelmak maken???

Take the time it takes, so it will take less time! Alleen grondwerk doen is hartstikke leuk en je zult er met het inrijden van je paard erg veel profijt van hebben! L1 grondwerk + het rijgedeelte kan je in 3 maanden doorlopen, alleen het grondwerk kán dus nog veel sneller. Maar ik snap niet zo goed waarom je er zo'n haast mee hebt. Haast en spoed is zelden goed

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Nicolien
    Take the time it takes, so it will take less time! Alleen grondwerk doen is hartstikke leuk en je zult er met het inrijden van je paard erg veel profijt van hebben! L1 grondwerk + het rijgedeelte kan je in 3 maanden doorlopen, alleen het grondwerk kán dus nog veel sneller. Maar ik snap niet zo goed waarom je er zo'n haast mee hebt. Haast en spoed is zelden goed
    Omdat ik nu een binnenpiste ter beschikking heb = ideaal
    En omdat mijn paarden als de sneeuw weg is terug naar huis komen, want kosten lopen heel hoog op nu. Maar mijn buitenbak die er al had moeten liggen, komt er waarschijnlijk niet direkt dan (zitten met rechtszaak opgescheept).In de weide kan ik niet rijden daar we op een berg wonen en het dus niet vlak is Dus ik dacht, als ik ze al terug goed kan inrijden deze winter in de binnenbak, dan kan ik als ze terug thuis is lekker hier door de bergen en bossen gaan wandelen, snap je?

Ander vraagje: stel ik doe enkel met Parelli verder, kan terug rijden... start met L2 bvb nog deze winter ... zou het dan veiligheids-gezien (of hoe moet ikd at zeggen ) en rijtechnisch gezien mogelijk zijn om buitenritten te maken??
    Ze is namelijk heel schrikachtig...

Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

Ik heb een heel schrikachtig, zelf zadelmak gemaakt paard met alleen Parelli die heel erg hard kan bokken, hij heeft tot nu toe nooit een bit ingehad. Het kan dus zeker en vast.
    Parelli legt de basis voor alles en dan hoef je helemaal geen gevaarlijke dingen te doen.
    Je leert veilig zijn, daarrond draait de hele level 1.

Ik zou door de spelletjes gaan, dat kan best op een dikke week (2 weken) en dan beginnen te rijden zoals het pakket dat uitlegt, desnoods met hoofdstel en bit en daarbovenop een halster alsd je je niet veilig voelt.
    Je spendeert eerst tijd aan de one rein stop, aan op en af stijgen, aan passenger rijden en dan komt het echte rijden pas.

Ik zou nu niet gaan rijden omdat het 'moet' omdat je een binnenpiste hebt, als er dan iets fout gaat omdat je te snel wilde beginnen ga je het jezelf beklagen want dan kan je weer helemaal opnieuw beginnen.

Dus zoals Nicolien al zei: take the time its takes and it takes less time.
    Een mooie uitspraak van Parelli vond ik ook: Veel mensen hebben niet de tijd om het één maal goed en veilig aan te leren, maar blijbaar hebben ze wel de tijd om elke keer opnieuw te moeten beginnen.
    Er zit hier erg veel waarheid in denk ik.

Doe het een maal goed en je hebt er de rest van jullie leven samen profijt van.

Ja jullie hebben gelijk ...

Ben beetje ongeduldig. Maar op een week of 2 door de 7 games gaan zal niet lukken. Ik moet lezen, dvd `tje zien, praktisch oefenen... hmmm.
    Ok ok ok, I go for it
    Thanks

Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

Oh, je hebt het nieuwe pakket van level 1 met de dvd's?
    Ja, die is goed, daar leer je zoveel uit.
    Maar als je elke dag een spelletje doet dan gaat het sneller dan je denkt. Zeker met de dvd's van het pakket, daarop kan je perfect zien wat je moet doen, hoe je het moet doen , wat te doen als er iets niet lukt.

Veel succes, en bij vragen , stel ze hier.
    Krijg je nog lekker veel tips

Dank je wel... Ja ik heb die laatste amerikaanse versie. En weet je wat ik nu ga doen... dvd`tje kijken... parelli

Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

Hahaha, leuk joh. dat komt zeker goed, en als de games op grond goedgaan kom je vast en zeker nog aan rijden toe in de binnenbak. De winter duurt nog lang.

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    43
    Dagboek Berichten
    49

De 7 games kun je in 2 dagen onder de knie krijgen hoor! Kwestie van goed voorbereiden (dus een aantal DVD's bekijken), veel oefenen in korte stukjes en desnoods met een paar paarden oefenen zodat paard 1 niet helemaal dood neervalt aan het eind van de dag

En het rijden zit al gelijk na de 7 games, inclusief het op een vriendelijke manier opzadelen, op een veilige manier opstijgen etc.

En wat dat schrikachtige betreft: tegen de tijd dat je met grondwerk door L2 heen bent, kun je hier nog op terugkomen, ik wil wedden dat wanneer jij meer Savvy hebt op de grond, dat schrikken ook voor een groot deel verdwenen zal zijn.

En als je niet buiten kunt rijden, kun je toch heerlijk wandelen?
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Actief Forumlid kellybelly's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Callippo
    De 7 games kun je in 2 dagen onder de knie krijgen hoor! Kwestie van goed voorbereiden (dus een aantal DVD's bekijken), veel oefenen in korte stukjes en desnoods met een paar paarden oefenen zodat paard 1 niet helemaal dood neervalt aan het eind van de dag

En het rijden zit al gelijk na de 7 games, inclusief het op een vriendelijke manier opzadelen, op een veilige manier opstijgen etc.

En wat dat schrikachtige betreft: tegen de tijd dat je met grondwerk door L2 heen bent, kun je hier nog op terugkomen, ik wil wedden dat wanneer jij meer Savvy hebt op de grond, dat schrikken ook voor een groot deel verdwenen zal zijn.

En als je niet buiten kunt rijden, kun je toch heerlijk wandelen?
    2 dagen ? Das snel!

als je maar genoeg paarden ter beschikking hebt en geen nare tijdrovende dingen tussendoor zoals werken....... dan zou het wel kunnen in 2 dagen....

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    43
    Dagboek Berichten
    49

Ja, tijdens een cursus kan je heel L1 doorlopen in 3 dagen, maarja, dat is onder leiding van een instructeur, dat scheelt een hoop

Toch zijn de 7 games echt niet zo moeilijk als lijkt, als je veel 'droog oefent' op je send, op je fases, op je houding, dan gaat het bij de paarden ook sneller. En een relatief makkelijk paard scheelt ook een hoop
    Mn vriendje had de 7 games in ongeveer 4 uur oefenen en een paar DVD's kijken ook onder de knie. Niet perfect filmbaar, maar voldoende om te gaan rijden. Scheelt wel dattie nix hoefde af te leren natuurlijk.

en het scheelde ook dat het paard er al bekend mee was........

Actief Forumlid kellybelly's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

tja, zo bekeken kan het inderdaad wel ja

hoef ik me niet te schamen dat ik er veel langer over gedaan heb, hehe

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    43
    Dagboek Berichten
    49

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Morrie
    en het scheelde ook dat het paard er al bekend mee was........
    Die was ik idd nog vergeten

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten