Resultaten 1 tot 7 van de 7

Topic: Enkele probleempjes

Actief Forumlid sarleen's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2004

Enkele probleempjes

Hoi,

Ik ga hier nog eens heel eventjes mijn probleempjes schetsen waar ik zo een beetje tegenop loop. Want nu het examens zijn kan ik terug meer met mijn beessies bezig zijn .

Ten eerste:

Als ik sideways bij haar doe dan doet ze dat goed met een hek en met de leadrope aan. Wel trekt ze haar hoofd weg van mij omdat anders precies haar benen in de knoop slaan. Daar heb ik nooit echt notie van gemaakt maar nu blijkt dat dus een probleem. Ik wou gisteren eventjes sideways doen zonder hek. Om te proberen want de meeste grondoefeningen van L2 zijn er door. Maar dat blijkt dus voor geen meter te gaan. Ze loopt ofwel gewoon weg, ofwel loopt ze vooruit totdat ze een muur/hek of dergelijk heeft om de sidewayzen.

Toen heb ik maar geprobeerd om gelijk den Pat zegt te faseren met de stick, en daarbij een swing aan de leadrope om haar op haar plaats te houden ipv vooruit te lopen. Maar nu blijkt dat ze op die swing van mijn leadrope helemaal niet reageert. Ze loopt er gewoon door.

Dus toen probeerde ik cirling en daarbij te wisselen tussen de verschillen de gangen en te stoppen. Dat stoppen lukte enkel wanneer ik een stap opzij zetten. En dus niet van zodra ik aan mijn leadrope swingde. Toen ik maar bleef swingen met die leadrope werd ze ook heel erg leftbrainded. Ik heb dan maar op een goed moment gestopt en bij mezelf gedacht: morgen vraag ik hulp.

Tweede probleem:

Vanilla kan dus onmogelijk haar net buigen. Bv: als ik de ORS oefen of ik wil smell the tail doen dan lukt haar dat gewoon niet. Terwijl ze wel pogingen doet om haar nek te plooien. Is dat nu omdat ze nogal een opgezette nek heeft?? Of is ze zich er niet van bewust dat ze haar nek ook links en recht kan buiten. Ik heb haar trouwens ook nog nooit zien krabben met haar tanden op haar buik ofzo. Als ze dat wil doen blijft ze maar rondjes draaien om er aan te geraken.

Wie o wie helpt mij hiermee.

xxx
    Stefanie
    Mvg Stefanie

Paarden geven ons de vleugels die ons ontbreken.

Actief Forumlid Nicolien's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Re: Enkele probleempjes

De benen van je paard slaan heus niet in de knoop als ze haar hoofd niet wegtrekt hor . Als je toch wat rekening met het bewegingsstelsel van je paard wilt houden, kan je niet meer 45 graden sideways vragen. Maar hierbij toch proberen het hoofd wat meer naar je toe te krijgen. En dit niet door aan de leadrope te trekken, maar meer te driven naar zone 4/5, dan komt zone 1 vanzelf naar je toe. Als je paard een stapje sideways doet zonder van je weg te lopen, meteen release en friendly game. Pas als sideways met hek goed gaat, kan je het zonder hek proberen. En als ze dan door de swing van je leadrope heengaat, gewoon door zwaaien tot ze een poging naar achteren doet. En dan release. Friendly. En dan evt. weer opnieuw beginnen. De circling game gebruiken om de bedoeling van de swing duidliejk te maken, is natuurlijk ook een optie. En dan ook bij een response meteen release en friendly.

Als je haar probeert te buigen met bijvoorbeeld een wortel, lukt dat dan wel?

Aangemeld
    Sep 2004

Hoi,

Thx voor het snelle antwoord.

Ik heb het al eens met een stuk wortel geprobeerd idd. En dan lukt het haar zelfs maar zelden. Dan hapt ze meer naar de wortel om die in 1 ruk vast te krijgen ipv rustig in te buigen en een stukje ervan te nemen. Precies of ze enkel met een zwaai zover raakt.

xxx
    Stefanie
    Mvg Stefanie

Actief Forumlid Nicolien's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Dan lijkt het me verstandig je paard door bijvoorbeeld een fysiotherapeut na te laten kijken. Pas als alles lichamelijk oke is, verder met de oefeningen gaan waar je paard last van heeft. Misschien zit er lichamelijk iets niet lekker, waardoor ook het sideways niet lekker gaat.

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Dat van die fysio was ook mijn eerste gedachte toen ik je verhaal las. Vooral als ze al in de knoop raakt van sideways lopen en ook nog haar nek niet kan buigen, dan moet er toch iets mis zijn. Ik zou er eerst zo iemand bij halen voor je weer iets met haar doet want het klinkt vrij ernstig. Het zou oneerlijk zijn om nu dingen van haar te vragen als je niet zeker weet of ze er pijn van krijgt.
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Dagboek Berichten
    45

Als je paard correct reageerd op driving van de voorhand en die van de achterhand hoort sideways geen porbleem te izjn. Je kan dan gewoon weer beginnen met zone 1/zone4 omstebeurt. Na een tijdje krijgt ze het idee dan wel te pakken.

Aangemeld
    Sep 2004

Hoi,

Jullie moeten geen schrik hebben hoor. De fysio is hier al langs geweest. En volgens deze persoon is Vanilla helemaal gezond. Dus daar ligt het niet aan. Toen ik vroeg hoe ik haar dan mss wel verder kon laten inbuigen gaf zij me de reactie om er eens goed aan te gaan hangen. Niet dus. Ik vertrouw deze persoon voor 100% als het op fysio aankomt. En voor iets minder aantal % op omgang met/iets laten doen.

xxx
    Stefanie

ps: Heb nog niet de kans gehad om eens met een wortel te proberen deze week. Maar het is hier dan ook zo een slecht weer. Precies een modderstorm in de lucht.
    Mvg Stefanie

Bladwijzers

Forum Rechten