Resultaten 1 tot 15 van de 15

Topic: probleempje met opzadelen

probleempje met opzadelen

hoi allemaal

ik heb net een nieuw paardje katyenca, het is een arabier merrietje,maar ik heb 1 probleem, ze kijkt altijd zo zuur als ik 's avonds in de stal kom, maar ze doet nix. maar ook als ik haar opzadel en haar singel heel voorzichtig vast maak. dan moet ik haar gebonden zetten want anders knapt ze in me trui... mss iemand die hier ervaring mee heeft? ik weet niet wat ik er kan aan doen.
    thx

Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    44
    Dagboek Berichten
    33

Re: probleempje met opzadelen

Tja, het klinkt allemaal weer zo standaard, maar met Parelli is dit goed op te lossen...

Als je paardje zuur kijkt wanneer je de stal binnen komt ben je waarschijnlijk te snel met benaderen. Dat wil zeggen: je paard vind dat je te snel en te vroeg in haar ruimte komt. Probeer te kijken naar je paard wanneer je haar benadert, oortjes naar achteren betekent dat je geen toestemming hebt om haar te benaderen. Probeer het volgende eens: zodra je ziet dat ze haar oren naar achteren doet, sta dan stil, draai een kwartslag (om de druk te verminderen) en doe desnoods een stap terug totdat je haar oortjes weer naar voren ziet gaan. Oortjes naar voren betekent 'toestemming om wat dichterbij te komen'. Bij sommige paarden kan dit best lang duren en sommige paarden kunnen een hele grote persoonlijke ruimte hebben. Wanneer je hier echter rekening mee houdt, zul je vaak zien dat je paard dit heel prettig vindt en niet meer zo zuur gaat kijken. Als je hier elke dag op let, zal je paard je daarvoor dankbaar zijn.

En als je je paard opzadelt, houd dan ook rekening met haar. Laat haar rustig aan het zadel ruiken, aai eens even over haar rug en leg dan pas het zadel er (zachtjes!) op. Singel ook niet gelijk in één keer aan, maar doe het in 3 stappen. Singel eerst losjes aan, laat je paard dan lopen, singel daarna weer wat aan en laat je paard wat lopen etc. Net zo lang totdat je de singel goed vindt zitten. Als je paard echt singelnijd heeft zal dit probleem niet zo snel zijn opgelost en duurt het wel even. Maar vraag toestemming, dat is erg belangrijk.

Hoop dat je hier wat aan hebt
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

Actief Forumlid allegro's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004

Je kan voor alle zekerheid ook even je zadel na laten kijken, misschien past het niet goed en doet ze daarom zo zuur.

hoi
    bedankt hoor, ik neem enorm veel tijd met haar om haar te zadelen, maar ze heeft het naar zegges van de vorige eigenaar altijd gehad... dus ik probeer haar eraan te laten wennen en hoop dat dit mindert... als ze ergens vreemd is doet ze dit ook niet. en singelen doe ik altijd stapje bij stapje (ga heel veel met jonge paardjes om en die leer ik ook alles heel erg rustig en voorzichtig)
    zadel is nagekeken en er mankeert nix aan en pas zeer goed, heb er ook al een bontje tussenliggen want me paardje heeft wel een redelijke schoft en heb bang dat het zadel (ook al past het goe) toch gaat drukken. heb ook al andere zadels geprobeert maar dat geeft hetzelfd effect.
    grtz

Actief Forumlid shetfan's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Misschien moet je niet het zadel na laten kijken maar je paardje zelf.
    Mijn tinker had dit probleem ook en ik heb hem pas na laten kijken. Hij bleek vast te zitten op veel plekken. Dus als je echt zekerheid wilt zou ik dat maar doen. Als dan blijkt dat er echt niks aan de hand is kan je er rustig aan gaan werken met de tips hierboven.

Ook kan het helpen om niet altijd te gaan rijden als je haar zadelt maar gewoon af en toe te zadelen en alleen even wat te lopen, of even wat laten eten en dan weer eraf.
    Misschien vind ze het rijden zelf ook niet leuk en zul je wat nieuws moeten bedenken. ('k weet niet wat je nu met d'r doet).

Succes in ieder geval!

Forum Meubilair Brenda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    59

tsja ik heb de singelnijd ook met Parelli opgelost, alles heel gedoseerd doen, rustig het zadel opleggen, in fases aansingelen. Nu maakt hij van heel het zadel, het aansingelen helemaal niets meer, hij hapt niet meer naar achteren, hij kijkt niet meer boos. Maar ja als je dat allemaal al zo doet zou ik niet weten wat je nog zou kunnen doen. Misschien dat anderen nog tips hebben.
    www.crystal-carving.com

Mijn paard heeft ook nog regelmatig moiete met aangesingeld worden. Wat bij mij heel goed helpt is om van het aansingelen een soort korte massage te maken.
    Wanneer ik dus (met mijn linkerschouder) naar beneden ga en mijn arm uitstrek om de singel te pakken, en hij reageerd boos, dan kom ik weer omhoog (zonder de singel te pakken) en blijf ik die beweging steeds opnieuw maken tot dat hij het ok vindt. Terwijl je dus steeds naar beneden 'duikt' aai je als het ware met je schouder steeds zijn buik. En zo ga je steeds een stapje verder; de singel pakken, weer loslaten, weer pakken, losjes aansingelen, weer losmaken en uiteindelijk aansingelen.

Bij mijn paard helpt het heel goed. Hij heeft nu denk ik een soort vertrouwen gekregen dat de singel niet vast gaat als hij duidelijk maakt dat hij nog niet klaar voor is. Het is alleen wel verstandig om er op te letten dat je niet helemaal stopt als je paard dreigt, zo kan ze namelijk ook de conclusie trekken dat het dreigen dé manier is om jou te laten stoppen met aansingelen
    Hopelijk heb je hier iets aan.

Pas op met een bontje, dat maak tde kamer namelijk smaller, een goed passen zadel kan hierdoor gaan klemmen. Mijn paard had ook altijd singeldwang, bleek achteraf toch aan het zadel te liggen,ondanks dat ik het al verschillende keren had laten veranderen in vullen. Nieuw (gebruikt) zadel en probleem was over, ook groten deel de singedwang, wel blijvend in etappes aan singelen.

succes

Forum Meubilair RebanKabriche's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005

Krijg 11 januari ook een osteopaat op bezoek, gewoon om dingen uit te sluiten dus ik zou ook zeggen, laat je paard nakijken! Er kunnen oude blokkades o.i.d. zitten.
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

hoi
    allemaal erg bedankt voor jullie reacties, maar helaas...
    ik heb me paardje en me zadel late controlere en alles was in orde,
    wat dus wel goed nieuws is...
    ik weet nu wel niet echt goed waar de oorzaak dan ligt...
    ik doe er enorm lang over om haar te zadelen, gewoon omdat zij op haar gemak zou zijn... ook het singelen duurt lang...
    ik rijd haar niet altijd, zodat ze het zadel niet altijd met rijden moet associeren... ik volg zowat alle tips op maar voorlopig is er niet echt vordering...
    ze blijft zuur doen en vies kijken, maar doet me nix(zolang ik niet aan haar dekensingel kom of met een zadel kom aandraven...)
    wie weet wat ik kan doen? mss als jullie je iets afvrage hoe ik iet bepaald doe... vraag het me dan maar... hoop dat jullie kunnen helpen!!!
    big kisses

Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Dagboek Berichten
    14

Je bent pas net een maandje met die nieuwe manier bezig? Ik zou zeggen; trek er nog eens wat meer tijd voor uit. Paarden hebben voor sommige dingen heel veel tijd nodig. Mijn eigen paard heeft ook een hekel aan opzadelen en aansingelen. Ik heb nu een nieuw zadel + nieuwe singel, en daar zie ik verbetering bij. Ook al leek mijn oude zadel prima te liggen - mijn paard dacht daar kennelijk anders over...
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

Door wie heb je je paard laten nakijken? Gewone dierenartsen zijn hier namelijk meestal gewoon niet goed in. Je kan beter een chiropractor of osteopaath erbij halen. Maar misschien was die er al bij geweest.

Ik zou je paard NIET vastzetten met opzadelen! Geef haar de kans haar voeten te bewegen als ze dat nodig heeft.

Succes en zoals Promptertje zegt: neem en geef de tijd!

May the horse be with you!

was idd een gewone dierenarts, kan wel eens rondhoren voor een andere...
    en mafhaf bedankt hoor, ze kan zich bewegen, maar moet ze vastzetten want anders bijt ze me... ik heb al geprobeert met eerst andere dinge te doen of een hoofdstel aan te doen maar ook dat hielp niet...
    en er is best wel goed nieuws owk... ik ga 1vd dagen om een nieuw zadel
    alvast bedankt allemaal!
    hoop echt dat het betert!!!

Forum Meubilair RebanKabriche's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005

In mijn topic 'osteopaat' kun je lezen dat mijn paard ook last heeft van blokkades, ik vraag me af of een 'gewone' dierenarts die ook 'ziet'.

Toen ik Kabriche liet keuren kwamen die blokkades niet naar voren.

Mischien raadzaam om even op http://www.osteopathiepaard.nl te kijken.
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

Het kan onderhand ook een gewoonte zijn geworden, omdat je paard het zadel associeert met pijn.
    Dat duurt wel meer dan een maand om die gewoonte eruit te krijgen.
    Als je 100% zeker weet dat alles goed is met je paard en het zadel, kun je misschien andere zadelgewoonten inbouwen. Werk eens met een andere volgorde, verras het paard eens.

Bladwijzers

Forum Rechten