Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 26 van de 26

Topic: onbeperkt kuil/voordrooghooi?

Actief Forumlid kellybelly's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Re: onbeperkt kuil/voordrooghooi?

We hebben ze verkocht aan een paardenhouder uit de buurt, en de kleine baaltjes zijn voor onszelf of voor verkoop aan particulieren.
    Met plastic ben je natuurlijk ook een stuk minder afhankelijk van het weer! Het is elk jaar weer een gedoe om een mooie week uit te zoeken om in te hooien. En weersvoorspellingen zeggen lang niet alles. Wat dat betreft is het een mooi fenomeen. Nadeel is dat je alleen maar heel grote balen kan persen, en als je niet zo'n grote kudde hebt, is het hooi al verschimmeld voordat je over de helft van de baal heen bent. Bovendien til je zo'n geval ook niet effetjes op! Dan dus maar weer de kleine baaltjes. Ze zijn dit jaar gelukkig weer perfect!

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Ik heb twee paarden hier staan die van zo'n grote plastic baal eten. Maar ik heb nu de methode waardoor hij goed blijft gevonden!

Misschien ook wel handig om te weten voor anderen hier . Ik moet er wel bij zeggen dat mijn man de baal met de shovel binnen neerzet en het voor mij dus wel makkelijk wordt gemaakt. De baal wordt binnen neergezet op twee grote rubbermatten, zodat hij niet op de oude roostervloer (met kelder eronder) staat. Hierdoor blijft de onderkant beter behouden. Al het plactic halen we eraf en dan zetten we hem (met z'n tweetjes) op een van de vlakke kanten. Als de baal rechtop staat, kan ik het net wat eromheen gewikkeld is er zo af halen. Vervolgens rol ik een laagje hooi eraf (zoveel als ik nodig heb en doe een touw om de hele baal heen. Dit om te voorkomen dat hij uit elkaar valt.

Dit doe ik dan totdat hij bijna op is (en omvalt ) en doordat de baal gedurende de tijd dat ik ervan voer wel strak bijeen gehouden wordt, schimmelt of broeit hij ook niet. Het is wel meer werk, maar beter wat langer bezig als dat je steeds hooi moet weggooien!
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Actief Forumlid kellybelly's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

goeie tip!

maar nu nog een shovel

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Marktplaats?

Het lukt ook met een trekker met een palletdrager of oude grassnijder, tenminste zo deden we het in het pre-shovel tijdperk...
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Wij voeren ook uit plastic balen. Vorig jaar waren dit grotere balen die je met de trekker moest verplaatsen. Dit jaar hebben we ze gewoon in kleinere plastic balen laten verpakken. De prijs per baal is nu wel hoger, maar nu kun je met twee man wel je baal naar binnen rollen en kantelen.
    Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat.

Actief Forumlid Quinzy's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005
    Leeftijd
    43

Ik kan mijn merrie ook niet onbeperkt hooi voeren. Ik heb het net geprobeerd omdat ik dacht zeker nu ze drachtig is dat te veel hooi geen kwaad kon en ze er niet dik van zou worden. Nou ze at dus een hele baal op haar 1tje op en ze werd echt vet in de nek en een 'regengoot' op haar rug. Toen de da kwam voor griepspuit zei hij dat ik echt moest minderen met hooi dat ze echt te dik werd. Dus je kan het niet bij alle paarden.
    <!-- w -->http://www.Dyco.webs.com<!-- w -->

In principe zitten in ruwvoer heel weinig stoffen waar ze vet van worden.

Geef je nog wat anders dan?

Al onze paarden krijgen onbeperkt en er staat er geen enkele vet, wel de grasbuik uiteraard bij de volwassen merries...
    Parelli Natural Horsemanship:
    Waarom we begonnen zijn met paarden

kijk eens op onze website <!-- w -->http://www.plankenbrughoeve.be<!-- w -->!

de warmbloed krijgt nu tijdelijk (sinds kort) wat pavo condition, omdat ze echt te mager werd; eens die zak op zouden we overstappen naar herbasan, zit in principe weinig eiwit etc in, maar we zijn nu eenmaal niet zeker dat ze uit het hooi alles halen wat ze nodig hebben. de appaloosa heeft eerst ook wat pavo meegekregen, krijgt nu letterlijk 10 brokjes of zo -dit omdat ze anders mijn paardje niet rustig laat eten + omdat ze nu ook kruidenontworming gekregen heeft, en dat moest ergens tussen gemengd worden. verder helemaal niets.
    maar die grasbuik, die lijkt wel op een ontploffen staande ballon heee ?? (keiharde buik)
    Nieuwe foto's in profiel.

Forum Meubilair RebanKabriche's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005

Hey heb je er 2 topics over geopend?
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

(nee die ander werd voor mij nieuw aangemaakt (moderatortje neem ik aan), en nu zit het inderdaad op twee topics over hetzelfde te gaan)
    Nieuwe foto's in profiel.

Even een reactie op het voor droog ik ben best huiverig om mijn pony's onbeperkt voordroog te geven (uit plastic baal) dit omdat ik bij een bevriende boer heb meegemaakt dat onbeperkt voeren leide tot hoefbevangen ivm teveel aan eiwitten ook mijn dieren arts raad het af en geeft aan dat 2x daags een portie meer als genoeg is en verder aan te vullen met evt. hooi of ander ruw voer wat minder eiwitrijk is

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten