Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 26

Topic: onbeperkt kuil/voordrooghooi?

onbeperkt kuil/voordrooghooi?

hallo,

kan er mij iemand zeggen of je voordrooghooi ook onbeperkt mag geven? Ik heb me eens laten zeggen dat dat zeker niet mag, omdat de maag of de darmen er niet tegen kunnen of zo..
    Nieuwe foto's in profiel.

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Re: onbeperkt kuil/voordrooghooi?

Zolang je het rustig opbouwt qua hoeveelheid, kun je zonder gevaar onbeperkt ruwvoer (iets anders is voordroogkuil namelijk niet) geven. Let wel op de structuur van het voer, zorg dat het zo grof en stengelig mogelijk is. Is het structuurarm, dan kunnen er inderdaad problemen met de spijsvertering ontstaan. Dit gebrek aan structuur kun je weer ondervangen door wat stro of grof hooi bij te geven.
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

zat precies over hetzelfde te dubben, het voordroogkuil is bij ons gelukkig heel stengelig, en ze krijgen 3x per dag een berg. Alleen worden ze er niet ook dik van ??

Actief Forumlid kellybelly's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

wat is voordrooghooi precies??

Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door maya_longlane
    zat precies over hetzelfde te dubben, het voordroogkuil is bij ons gelukkig heel stengelig, en ze krijgen 3x per dag een berg. Alleen worden ze er niet ook dik van ??
    Ze krijgen een ruwvoerbuik, ofwel zo'n gezellig rond buikje. Over het algemeen worden ze er niet dik van. Ik weet even niet of je ook krachtvoer bij wilt voeren, maar dat aantal kilo's trek je van het aantal kilo's hooi af. Blijf je naast je ruwvoer ook die hoeveelheid krachtvoer geven, dan kunnen ze idd wat dikker worden.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door kellybelly
    Voordrooghooi bestaat eigenlijk niet. Het is een ander woord dat wordt gebruikt voor voordroogkuil .

Korte uitleg misschien: Hooi is droger als voordroogkuil. Voordroogkuil is weer droger als kuilgras. Het heeft dus te maken met het percentage droge stof in het produkt. Voordrooghooi is dus hetzelfde als voordroogkuil, maar dan waarschijnlijk met een hoger droge stof gehalte .

ha! eindelijk uitleg over t verschil tussen hooi, kuil en voordroog.. dank je wel!! maar dan mag ik dus onbeperkt geven? dat is wel goed nieuws
    ik gaf ze ook summer fit, maar nu krijg ik de uitleg zelf van pavo, dat dit enkel goed is wanneer ze voldoende energie uit het gras of het hooi krijgen, wat bij mijn merrie dus niet het geval is. ze raden me dan ook 'condition extra' brokken aan..
    maar nu twijfel ik wel, want ik kap ze natuurlijk, en dan mag je best helemaal geen musli of brokken geven.. pfffft.. soms toch zoeken hoor wat nu precies t beste is voor haar.
    onze andere merrie is meer dan dik genoeg, met dezelfde hoeveelheid hooi..

Forum Meubilair Brenda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    59

Huh, mag je ze geen muesli geven als je natuurlijk bekapt??? Waarom is dat, dat heb ik nog niet eerder gehoord.
    www.crystal-carving.com

sja, omdat het teveel aan eiwit oa via de hoeven weggaat, en dat geeft een slechte kwaliteit hoef.
    naar t schijnt..

Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Dagboek Berichten
    14

En wie heeft je dit verteld Yola? Soms gaat het "natural" gedoe me echt te ver hoor, natuurlijk is het goed voor het paard om de omstandigheden zo natuurlijk mogelijk te houden, maar ook het paard is onderhevig aan evolutie. Voor mij als mens zou het wellicht ook beter zijn om op blote voeten de hele dag door een groentetuin te huppelen en vissen te vangen met mijn blote handen, en alles rauw op te eten, maar er worden andere prestaties van mij gevraagd dan 10.000 jaar geleden onder andere omstandigheden.

Ook het paard leeft anders. Als we er totaal geen prestaties van verlangen en eindeloos de ruimte hebben, dan kun je wellicht 100% natural zijn, maar in onze maatschappij moet/kun je ook naar het paard concessies doen.
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

Forum Meubilair Brenda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    59

Ja dacht ookal van wat dan? Straks is het hooi ook niet natuurlijk genoeg meer, wat moet ik hem dan geven. Als je een muesli met laag eiwitgehalte neemt mag ik toch aannemen dat dat geen probleem is.
    www.crystal-carving.com

wie me dat zei was een officiële strasser bekapper -)
    verder hou ik ze zo natuurlijk mogelijk: een mini-kudde van 2 (jahaa, meer weide, en ik neem een hele kudde, why not), altijd buiten, geen ijzers, zowel droge harde vloer, als nat, zacht etc.
    en de ene merrie doet het prima (heeft ook minder hoog bloed, maar is wel een pak jonger), de andere dus niet.
    ik neem aan dat de hele dag door hooi, van uitstekende kwaliteit, voldoende is voor het lichte werk, maar wat is uitstekende kwaliteit hee (hier uit een belgische wei)
    ach, een mens wil goed doen voor zn beesje, en op de duur weet je niets meer zeker

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door promptertje
    natuurlijk is het goed voor het paard om de omstandigheden zo natuurlijk mogelijk te houden, maar ook het paard is onderhevig aan evolutie. Voor mij als mens zou het wellicht ook beter zijn om op blote voeten de hele dag door een groentetuin te huppelen en vissen te vangen met mijn blote handen, en alles rauw op te eten, maar er worden andere prestaties van mij gevraagd dan 10.000 jaar geleden onder andere omstandigheden.
    Mooi gesproken!
    Wel apart dat je geen onbeperkt voordroogkuil of hooi durft te geven. Ruwvoer is het meets natuurlijke voer dat een paard kent. Als je dit vanaf nu rustig opbouwd, dan is er niets aan de hand. Idd de buik wordt wat dikker, omdat de darmen lekker aan het werk gaan.

tja, volgens de boer in kwestie zou mijn paard zowat ontploffen als ik haar onbeperkt voordrooghooi zou geven.. aangezien ik een groentje was helemaal meteen geloofd natuurlijk -)
    ik moet zeggen, de schrik zit er nog een beetje in dat ze zich zou overeten eraan hoor -ze zeggen toch altijd dat de maag van een paard relatief klein is, niet zoals bij een koe en blabla.
    (het is trouwens wel voordroog speciaal voor paarden bedoeld)

Actief Forumlid kellybelly's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Jossie

Voordrooghooi bestaat eigenlijk niet. Het is een ander woord dat wordt gebruikt voor voordroogkuil .

Korte uitleg misschien: Hooi is droger als voordroogkuil. Voordroogkuil is weer droger als kuilgras. Het heeft dus te maken met het percentage droge stof in het produkt. Voordrooghooi is dus hetzelfde als voordroogkuil, maar dan waarschijnlijk met een hoger droge stof gehalte .
    Ah, wij hebben gehooid, (gewoon kleine balen) maar een deel van het hooi is op dezelfde dag verpakt in grote ronde balen (in kuilplastic) dit is dus zeg maar ook voordroogkuil? Het verschil schuilt m in de periode van drogen voordat het geoost wordt, begrijp ik dat goed?

Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Jossie

Ah, wij hebben gehooid, (gewoon kleine balen) maar een deel van het hooi is op dezelfde dag verpakt in grote ronde balen (in kuilplastic) dit is dus zeg maar ook voordroogkuil? Het verschil schuilt m in de periode van drogen voordat het geoost wordt, begrijp ik dat goed?
    Deels wel. Het hooi in de kleine baaltjes zonder plastic conserveert zichzelf op een andere manier. Deze balen zijn in contact met lucht, tenminste de buitenkanten. De balen die in plactic verpakt zijn, op dezelfde dag met dus dezelfde landperiode, zijn na het persen gaan conserveren in de plastic verpakking. Hierdoor ontstaan er ietsje andere stoffen in het gewas.

Het hooi uit de plastic balen zal waarschijnlijk ook zoeter ruiken en ietsje natter zijn. Dit komt alleen maar door het vocht wat nog in het hooi zat op het moment van persen. Bij de kleine baaltjes verdampt dit vocht en bij de plactic balen kan dit vocht niet weg. Daarom is het ook makkelijker om plastic balen te bewaren, dat zit immers al goed ingepakt. Bij kleine baaltjes kunnen door het niet goed opstapelen of te los persen problemen ontstaan bij de conservering en dan krijg je muf of schimmelig hooi.

Vorig jaar was een relatief slecht hooi-jaar, hoge luchtvochtigheid waardoor het hooi niet mooi droog de kleine balen inging, het resultaat was een grote stapel hooi, wat muf en hier en daar schimmelig was. Wij hebben dit hooi dan ook niet meer gebruikt voor de paarden, maar zijn gaan voeren van de plastic balen, die wel goed waren. Het plastificeren van hooi is dus erg handig voor ons Nederlandse klimaat !

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten