Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 29 van de 29

Topic: Beau zijn voeten - mening?

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Re: Beau zijn voeten - mening?

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Mafhaf
    Susan loopt al jaren blootsvoets, maar had behoorlijk problemen gekregen. Op zich al raar als je altijd blootsvoets loopt, eigenlijk...
    Strasseren heeft van haar een paard gemaakt dat grote stappen kan nemen (kon ze niet!) en vlot door kan stappen (kon ze niet!)

En Lodash liep meteen ruimer en leek opgelucht toen hij na gewoon bekappen gestrasserd werd (zie ook de Vrijruiter die bij mij vandaag op de mat viel!)
    Waarom heb ik geen Vrijruiter op de mat?????

Morgen maar weer naar de brievenbus rennen.

Het is geen mooie foto van Lodash hoor, maar het is gewoon leuk dat hij er bij staat

May the horse be with you!

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Maaike
    Wat raar want persoonlijk ken ik maar weinig paarden met gezonde hoeven. Bovendien wat is gezond nietwaar, als je jouw defenitie toepast dan ken ik ook veel gezonde hoeven. Een ding waar ik het echter niet mee eens ben is is dat je zegt : goed doorbloed zijn, (dus beweging genoeg) . Een paard kan 30 km per dag door de wei kachelen (bij wijze van spreken) en dan toch door te lange steunsels of een overvolle zool de bloedtoevoer beperkt hebben en dan heeft de hoef nog maar een matige pompwerking. . Zelfs na anderhalf jaar vn nb en nu strasser dan zijn de hoeven van Sjo nog gecontraheerd, terwijl hij wel netjes wordt begehouden, beweging genoeg krijgt (denk niet dat ie 30 km per dag haalt overigens dus daar is nog aan te twijfelen), niet in mest of urine staat en gezonde voeding krijgt.

Strasser is echt niet alleen maar voor in extreme gevallen. Sjo zijn hoeven zijn ongelofelijk goed vooruit gegaan na de omschakeling van nb naar Strasser.
    Gezond lijkt mij als het paard goed 'functioneert' en geen last heeft van zijn hoeven. Simpel toch. Gezonde mensen hebben ook wel eens een pijntje, bijna niemand gaat ook maar 1 dag helemaal pijnvrij door het leven, maar toch kun je hen gezond noemen. Je moet het ook niet gaan overdrijven, 'gezond zijn'wordt op die manier een heel abstract niet te meten begrip. Dat kan niet de bedoeling zijn toch. Ziek is ziek, de rest noem je gezond

Wil je nu zeggen dat een goede doorbloeding niet belangrijk is voor gezonde hoeven? Als je goed leest staat er ook geschreven dat de hoeven goed onderhouden moeten worden. Daarmee bedoel ik dus dat ze 'slijten' waardoor er natuurlijk geen sprake is van te lange steunsels en dat de zolen netjes hol getrokken worden door het hoefbeen.

Die contatractie zal bij Sjo dan wel genetisch bepaald zijn ofzo. Overigens heb ik niets tegen op het openen van de hielen (met mate) om erge contractie tegen te gaan, maar dan heb je het in mijn ogen dus al weer over niet gezonde hoeven, want de kans is groot dat een paard met gecontraheerde hielen daar ook pijn aan heeft.

Inderdaad heeft strasser haar methode aangepast aan de normale hoef in plaats van alleen de zieke hoef. Maar vergeet niet dat het wel bedoeld was voor paarden die anders naar de slacht hadden gegaan. Dan moet je wel rigoreus te werk gaan. In het algemeen ben ik voor de stelling (net als parelli overigens ) zoveel als nodig en zo weing mogelijk. Verder is strasser een heel kundige vrouw die gelukkig veel goeds heeft gedaan in haar klinieken

Groetjes, Marleen

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Mafhaf
    Susan loopt al jaren blootsvoets, maar had behoorlijk problemen gekregen. Op zich al raar als je altijd blootsvoets loopt, eigenlijk...
    Strasseren heeft van haar een paard gemaakt dat grote stappen kan nemen (kon ze niet!) en vlot door kan stappen (kon ze niet!)

En Lodash liep meteen ruimer en leek opgelucht toen hij na gewoon bekappen gestrasserd werd (zie ook de Vrijruiter die bij mij vandaag op de mat viel!)
    Bij Susan k]/images/smilies/icon_mrgreen.gif[/img]

Groetjes, Marleen

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Mellien
    Pfew, ik ben blij dat het meevalt met de schade van jaren op ijzers lopen ! Beau zijn hoeven zijn inderdaad niet zo nauw aan de achterkant, dat scheelt wel. En dat uitgehold zijn van de zool is niet goed?
    Dit weet je nog niet. Of schade is en hoeveel. Het ziet er op het oog allemaal wel goed uit, maar als dalijk door natuurlijk bekappen of strasseren de hoeven optimaal gaan functioneren, loop je toch de kans dat er heel veel oud, ziek weefsel nog uit moet. En dan zou het opeens best wel zo kunnen zijn, dat Beau een stuk gevoeliger gaat lopen en last krijgt van hoefzweren.
    Dit is niet om je een doemscenario te noemen, maar je kunt je er beter wèl op voorbereiden. Vaak denken mensen dat ze er zijn als de ijzers er af zijn en de hoef er nog redelijk uitziet, maar nu pas begint de ellende, en het kan (ik zeg kÃ*n) nog wel een jaar of 2 duren voor de hoeven ècht gezond zijn.

[quote="marleendenarend"]
    Bij Susan k]

Ik snap niet wat je bedoelt met "eens een keer de hielen openen"? Suus had zeker last van haar hoeven, ik bedoelde ook geenszins te zeggen dat die gezond waren. Ze was al een tijdje kreupel zelfs. Volgens de normale bekapper/hoefsmid was haar zool te dun en groeide ze onvoldoende of sleet teveel af. Ze heeft toen zelfs nog een tijdje op ijzers met leren zool gestaan!

Ze had volgens de 1e SHP "redelijk typische hoefkatrolhoefjes". Nu, na 7 maanden strasseren, opent ze echt goed achterin, kan ze zelf de suspension weer handhaven (concave zool), is de witte lijn hard op weg overal goed verbonden te zijn en blijven, groeien de steunsels niet meer zo bizar hard (teken van ontsteking) en loopt ze lekker. Zeker weten dat ik haar blijf strasseren en niet overga op een "normale" bekapping. Tijdens de periode van haar normale bekapping zijn de problemen ontstaan!

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door marleendenarend
    Had je dan bij Lodash niet het idee dat hij er last/pijn van had? Dan geldt wat mij betreft hetzelfde als ik schreef over Susan.
    Bij Lodash had ik niet het idee dat hij er last/pijn van had nee. Maar goed, die had genoeg anders in dat lijf waar hij (ook) last van had.

In alle andere gevallen moet je een gezonde hoef niet behandelen als een zieke hoef.
    Ik denk dat je elke hoef moet behandelen als 1 van de 5 harten van je paard, met de bijbehorende aandacht

Ook groetjes!

Maar dan heb ik een vraagje voor jou, mafhaf: wat is er dan nu, nu haar hoeven weer beter zijn anders aan de strasser bekapping dan aan een gewone natuurlijke bekapping (bedoelde ik natuurlijk met 'normale' bekapping)? Je hebt het bijvoorbeeld over haar nu concave zolen; snij je daar dan nog iets aan bij, of blijf je daar nu af? Wat goed is is goed; toch? Ben nieuwsgierig...

Ik begrijp niet goed je laatste reactie op mijn laatste opmerking. Aandacht vind ik vanzelfsprekend, maar ben je het nu met me eens of juist niet. Ik mis de link tussen de 2 opmerkingen even...

Interesting stuff he!

Groetjes, Marleen

Maar dan heb ik een vraagje voor jou, mafhaf: wat is er dan nu, nu haar hoeven weer beter zijn anders aan de strasser bekapping dan aan een gewone natuurlijke bekapping (bedoelde ik natuurlijk met 'normale' bekapping)? Je hebt het bijvoorbeeld over haar nu concave zolen; snij je daar dan nog iets aan bij, of blijf je daar nu af? Wat goed is is goed; toch? Ben nieuwsgierig...
    Alles wat Suus zelf goed doet, daar doe ik niets aan nee. Alleen daar waar het niet goed of nog niet goed gaat, snij ik bij (op geleide van de SHP uiteraard). Ze handhaaft de concaviteit achter heel erg goed, maar voorin nog niet helemaal, dus dan wordt er bijgesneden.

[quote="marleendenarend"] Ik begrijp niet goed je laatste reactie op mijn laatste opmerking. Aandacht vind ik vanzelfsprekend, maar ben je het nu met me eens of juist niet. Ik mis de ]

In mijn opinie is Strasseren een goede manier van bekappen voor elke hoef, ziek of gezond. Dus voor mij betekent "behandelen als 1 van de 5 harten van je paard" inderdaad Strasseren. Voor jou kennelijk niet, maar omdat we het daar nooit over eens gaan worden, zocht ik naar een stukje common ground, en dat heb ik met mijn opmerking denk ik gevonden...

Interesting stuff he!
    Absoluut!

Forum Meubilair Maaike's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Wat raar want persoonlijk ken ik maar weinig paarden met gezonde hoeven. Bovendien wat is gezond nietwaar, als je jouw defenitie toepast dan ken ik ook veel gezonde hoeven. Een ding waar ik het echter niet mee eens ben is is dat je zegt : goed doorbloed zijn, (dus beweging genoeg) . Een paard kan 30 km per dag door de wei kachelen (bij wijze van spreken) en dan toch door te lange steunsels of een overvolle zool de bloedtoevoer beperkt hebben en dan heeft de hoef nog maar een matige pompwerking. . Zelfs na anderhalf jaar vn nb en nu strasser dan zijn de hoeven van Sjo nog gecontraheerd, terwijl hij wel netjes wordt begehouden, beweging genoeg krijgt (denk niet dat ie 30 km per dag haalt overigens dus daar is nog aan te twijfelen), niet in mest of urine staat en gezonde voeding krijgt.

Strasser is echt niet alleen maar voor in extreme gevallen. Sjo zijn hoeven zijn ongelofelijk goed vooruit gegaan na de omschakeling van nb naar Strasser.
    Gezond lijkt mij als het paard goed 'functioneert' en geen last heeft van zijn hoeven. Simpel toch.
    Tja dan zijn de hoeven van veel paarden met ijzers ook gezond. Die paarden functioneren vaak prima en hebben geen last van hun hoeven, bovendien lopen ze meestal ook niet gevoelig op steentjes. maar zijn die hoeven echt wel gezond??? Nee dat lijkt mij van niet. Wat ik hiermee wil zeggen en wat ik in mijn voorgaande stukje ook uit probeerde te leggen was dat een paard prima kan lopen op zijn hoeven, zelfs door een NBer bekapt worden en dat er dan toch een hoop nog mis is met de hoeven en deze verre van een optimale pompfunctie hebben.

Die contatractie zal bij Sjo dan wel genetisch bepaald zijn ofzo. Overigens heb ik niets tegen op het openen van de hielen (met mate) om erge contractie tegen te gaan, maar dan heb je het in mijn ogen dus al weer over niet gezonde hoeven, want de kans is groot dat een paard met gecontraheerde hielen daar ook pijn aan heeft.
    Hihi, over jumping to conclusions gesproken . Mensen hebben echt een ernstig verdraaid beeld van wat een Strasser bekapping inhoudt...Lichte contractie van de hoeven hoeft helemaal niet pijnlijk te zien..veel contractie trouwens ook niet, maar 'geen pijn' is geen vertaling voor 'gezond'.
    Overigens betijfel ik of welke hoefaandoening dan ook genetisch is bepaald. Laat staan contractie....misschien hebben die 4 jaar op ijzers daar iets meer mee te maken. Opening cuts worden idd alleen gemaakt bij ernstig vernauwde hoeven in een schone omgeving, dr. Strasser is er zelfs een beetje vanaf aan het stappen.
    Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the present (uit; Kung Fu Panda)

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Oh, maar 'contractie' kan in zekere zin zeker wel genetisch bepaald zijn hoor! (of in elk geval: de aanleg voor contractie)
    Zo krijgen paarden van rassen die normaal op hardere ondergrond leven (zelfs specifiek 'lijnen' binnen de fokkerij) eerder last van vernauwde hoeven omdat ze genetisch meer aangepast zijn aan hardere ondergrond. Camarques hebben ook andere hoeven dan Mustangs.
    Ernstig voorbeeld: ik heb een haflingertje ooit gered van de slacht, had hoefkatrol. Haar halfzusje, waar ik bij toeval bij op stal kwam te staan, is vlak na haar komst afgemaakt, ook hoefkatrolproblemen. Helaas was het bij die verzekering niet mogelijk om haar terug te kopen
    Beide paardjes hebben het grootste deel van hun leven onbeslagen doorgebracht en onder ongeveer gelijke omstandigheden geleefd: 's zomers fulltime op wei, in de winter veel op stal.

Maar huisvesting, levensstijl is veel bepalender voor de hoef. Het is alleen dat sommige paarden er veel beter tegen kunnen, tegen slechte omstandigheden (veel op stal, ijzers) dan anderen. En daar kan dus best wel een stuk genetica de oorzaak van zijn.
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Tja dan zijn de hoeven van veel paarden met ijzers ook gezond. Die paarden functioneren vaak prima en hebben geen last van hun hoeven, bovendien lopen ze meestal ook niet gevoelig op steentjes. maar zijn die hoeven echt wel gezond??? Nee dat lijkt mij van niet.
    Beetje flauw hoor. Ik denk dat we het daar nu juist wel over eens zijn!

Wat ik hiermee wil zeggen en wat ik in mijn voorgaande stukje ook uit probeerde te leggen was dat een paard prima kan lopen op zijn hoeven, zelfs door een NBer bekapt worden en dat er dan toch een hoop nog mis is met de hoeven en deze verre van een optimale pompfunctie hebben.
    Wat NB betreft: geduld is een schone zaak! En in ernstiger gevallen is naar mijn mening misschien wel een ingrijpender behandeling gewenst. Tot het herstel van de hoef is begonnen!!!! Daarna ga je dus weer terug naar onderhoud ipv 'medische' behandeling en laat je alsnog de hoef zijn eigen werk doen. Dat is dus waar ik op hamer: Zoveel als nodig, zoweinig als mogelijk! Het is net als het pijnstillers verhaal: die neem je ook niet in om hoofdpijn te voorkomen, maar wel als daar indicatie voor is!

Die contatractie zal bij Sjo dan wel genetisch bepaald zijn ofzo.
    De kans is groot dat een paard met gecontraheerde hielen daar ook pijn aan heeft.
    Genetisch: ben ik eens met Calippo (bijv andalusiers die op stenig ondergrond moeten functioneren). Daarnaast is het wel degelijk zo dat rassen die jarenlang gefokt worden op andere kenmerken dan goede hoeven, het dus wel doorgegeven aan hun nakomelingen. Helaas gebeurt dit maar al te vaak!
    Nee een paard HOEFT geen pijn aan contractie te hebben. Sterker nog; door verminderde doorbloeding tgv die contractie worden zenuwen die (pijn)prikkels zouden moeten doorgeven ongevoelig. Het paard voelt dan nieteens zijn eigen hoeven en onderbenen meer. Ik schreef ook dat de kans GROOT is dat ze er wel pijn aan hebben. Ben je het daar niet mee eens?

Ik denk niet (en de ervaring leert) dat we het hier niet over eens worden. Hoeft ook niet. Wel voel ik veel weerstand tegen NB na een succesvolle strasserbehandeling. Als NB volstaat na een medische ingreep (want zo zie ik de OORSPRONKELIJKE methode van strasser, moet je dat mijns inziens altijd doen. Als het paard weer herstellende hoeven heeft zou het zichzelf in balans moeten kunnen houden dmv goede leefomstandigheden en hulp bij 'slijtage' (=is wat NB eigenlijk doet). Less is more en een paard is over het algemeen het meest gebaat bij een zo sober mogelijke behandeling.

Groetjes, Marleen

Forum Meubilair Maaike's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Natuurlijk moet je zo min mogelijk doen. Als de hof helemaal open is en optimaal functioneerd dan blijft dat ook wel zo bij regelmatig onderhoud. Wat ik bij NB echter veel zie is dat men het paard te lang laat doorlopen met problemen die je met Strasseren sneller oplost, of waar in ieder geval beter naar gekeken wordt. Als je een strasser hoefverzorger hebt dan weet je wat die persoon voor opleiding heeft gehad en dat hij/zij echt goed is. In NB lopen zoveel beunhazen rond en beginnen mensen er soms gewoon zelf aan want dat kan makkelijk wordt er gezegd. at heb ik ook gedaan overigens toen een NB bekapper Sjo van de ijzers afhaalde en het helemaal verprutste. Na een jaar NB had ie echter nog steeds te hoge hielen en korte toon en contractie, omdat ik volgens NB verder echt niets weg mocht halen dan dat.
    Wat de hoef zelf doet daar doe je verder niets aan maar op andere gebieden mag je een hoef best helpen, zoals bijvoorbeeld de zolen boven naast de straal wat dunner maken zodat ie zo goed mogelijk zich kan openen.
    Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the present (uit; Kung Fu Panda)

Nou ja dan hebben we toch wat overeenkomsten gevonden (haha). Met die extra ingrepen bij ernstiger problemen kan ik het voor een deel wel met je eens zijn.

Ik ben wel bang dat je een slechte NB-er hebt getroffen!? In alle stromingen zitten rotte appels, helaas. Maar ik hoop dat je ook ziet dat er veel NB-ers wel heel goed werk doen.

Ik ben in elk geval blij dat het voor jouw Sjo goed is bevallen. Gelukkig is voor mijn paarden de eenvoudige onderhoudsbekapping voldoende.

Groetjes, Marleen

Achter een beetje platvoetjes.. niet al te veel straal, maar ik vind ze er niet slecht uit zien.

Hoe lang geleden heb je hem laten kappen op de foto?

Heeft ie achter de neiging naar rotstraal, of is het juist erg droog?

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten