Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 30 van de 30

Topic: Voer voor 2-jarige ??

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Re: Voer voor 2-jarige ??

Heb je je groene boekje nog Inge? Je weet wel die met die veevoertabellen? Daarin staat precies hoeveel je paardje nodig heeft voor onderhoud én hoeveel de toeslag voor groei moet zijn. Misschien heb je iets aan deze tip.

Als ik kijk naar wat je haar nu voert en hoe haar conditie nu is, denk ik dat ze een prima rantsoen krijgt. Juist door dat extra'tje in de vorm van krachtvoer zorg je dat ze een optimale toeslag voor haar jeugdgroei krijgt! Gewoon lekker zo doorvoeren .
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Jossie
    Heb je je groene boekje nog Inge? Je weet wel die met die veevoertabellen? Daarin staat precies hoeveel je paardje nodig heeft voor onderhoud én hoeveel de toeslag voor groei moet zijn. Misschien heb je iets aan deze tip.

Als ik kijk naar wat je haar nu voert en hoe haar conditie nu is, denk ik dat ze een prima rantsoen krijgt. Juist door dat extra'tje in de vorm van krachtvoer zorg je dat ze een optimale toeslag voor haar jeugdgroei krijgt! Gewoon lekker zo doorvoeren .
    Ahum ik schreef eerder in dit topic dat mijn 2 jarige dus volgens die tabellen van het groene boekje met onbeperkt hooi TEVEEL binnenkrijgt. Dat is dus gebaseerd op groei! Waarom dan extra krachtvoer?

(gaan we weer )

Groetjes, Marleen

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door inge_aryn
    Ehm.. heb net zelf 2 kroketten naar binnen gewerkt.
    Hahahaha

Groetjes, Marleen

Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door marleendenarend

Ahum ik schreef eerder in dit topic dat mijn 2 jarige dus volgens die tabellen van het groene boekje met onbeperkt hooi TEVEEL binnenkrijgt. Dat is dus gebaseerd op groei! Waarom dan extra krachtvoer?

(gaan we weer )

Groetjes, Marleen
    Nu kan ik wel gaan uitleggen dat hooi niet alle benodigde voedingsstoffen voor een opgroeiend paard bevat, dat deze voedingstoffen in de juiste verhouding in dit soort brok zit, maar jij als anti-krachtvoer mens wil dat toch niet horen... Dus bespaar ik mezelf die moeite .

In jouw overtuiging is blijkbaar geen ruimte om ook de inzichten van een ander (die overigens jaren gestudeerd heeft op dit onderwerp) te kunnen gebruiken. Krachtvoer is er niet voor niets en heeft hoofdzakelijk als functie om de gehalten aan aminozuren, vitaminen, mineralen en sporenelementen op een juist niveau te krijgen. In het nederlandse hooi zit weinig variatie in grassen, laat staan dat de juiste kruiden erin zitten en als klap op de vuurpijl schijnt de zon hier niet in die mate dat er ook lekker veel vitamine D in zit.

Er wordt niet voor niets gezegd dat je vooral bij jonge paarden goed op conditie moet voeren en dat is nou net hetgene dat Ingrid wel aangeeft te doen. Blijkbaar kan dit dier uit dit hooi niet voldoende halen en heeft dit dier dat krachtvoer wel nodig.

Zo, nu hou ik erover op, een ieder is vrij om adviezen te vragen wat betreft voeding. Maar ik stop voorlopig even met reageren aangezien dit soort krachtvoerdiscussies een soort welles-nietes wordt en daar kom je toch niet uit. Laat een ieder gewoon voor zichzelf beslissen wat hij/zij wil en laten we het krachtvoerverhaal rusten totdat er overduidelijke wetenschappelijke bewijzen zijn voor het onnut ervan.

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

ik schreef eerder in dit topic dat mijn 2 jarige dus volgens die tabellen van het groene boekje met onbeperkt hooi TEVEEL binnenkrijgt. Dat is dus gebaseerd op groei! Waarom dan extra krachtvoer?
    je voert een paard niet vanuit een boekje, maar je kijkt naar hoe ze het erop doen. Dat maakt het voor ieder paard anders. Het ene paard doet het goed op dÃ*t, het ander op dát. Voor sobere rassen is speciaalbrok op de markt, zodat ze zeker de vitamines binnenkrijgen die ze nodig hebben voor een goede ontwikkeling. Zomers op goed gras hoef je niets bij te voeren, maar ´s winters zou ik zeker een kg per dag van zo´n brok bijvoeren. En een liksteen en onbeperkt goed kwaliteit ruwvoer. Vandaaruit ga je dan verder. De lickit is na een half uur op en het voer delen met een ander paard is nooit een garantie dat die van jou genoeg krijgt. Kijk dus hoe ie het doet.
    Kijkend naar je paard en niet in je boekje .
    Krijgt ie wel voldoende beweging? Oftewel, hoe is ie gehuisvest? Je zegt dat ie 2 is, maar hij is denk ik nog géén 2 ( de meeste veulens worden in het voorjaar geboren tenslotte) . Dus zeker niet iedere dag gaan longeren, dat is niet goed voor zijn gewrichten.

(gaan we weer )

Groetjes, Marleen
    Nu kan ik wel gaan uitleggen dat hooi niet alle benodigde voedingsstoffen voor een opgroeiend paard bevat, dat deze voedingstoffen in de juiste verhouding in dit soort brok zit, maar jij als anti-krachtvoer mens wil dat toch niet horen... Dus bespaar ik mezelf die moeite .

In jouw overtuiging is blijkbaar geen ruimte om ook de inzichten van een ander (die overigens jaren gestudeerd heeft op dit onderwerp) te kunnen gebruiken. Krachtvoer is er niet voor niets en heeft hoofdzakelijk als functie om de gehalten aan aminozuren, vitaminen, mineralen en sporenelementen op een juist niveau te krijgen. In het nederlandse hooi zit weinig variatie in grassen, laat staan dat de juiste kruiden erin zitten en als klap op de vuurpijl schijnt de zon hier niet in die mate dat er ook lekker veel vitamine D in zit.

Er wordt niet voor niets gezegd dat je vooral bij jonge paarden goed op conditie moet voeren en dat is nou net hetgene dat Ingrid wel aangeeft te doen. Blijkbaar kan dit dier uit dit hooi niet voldoende halen en heeft dit dier dat krachtvoer wel nodig.

Zo, nu hou ik erover op, een ieder is vrij om adviezen te vragen wat betreft voeding. Maar ik stop voorlopig even met reageren aangezien dit soort krachtvoerdiscussies een soort welles-nietes wordt en daar kom je toch niet uit. Laat een ieder gewoon voor zichzelf beslissen wat hij/zij wil en laten we het krachtvoerverhaal rusten totdat er overduidelijke wetenschappelijke bewijzen zijn voor het onnut ervan.
    Oke, bedankt voor je uitgebreide reactie. Laat ik er dan wel aan toevoegen dat ik het groene boekje gebruikt heb om de voedingstoffen die mijn paard binnen krijgt uit te rekenen! Dit boekje is voor nederlandse paarden lijkt me, dus ook nederlands hooi en kuil! Verder heb ik nauwkeurig gewogen hoeveel hooi en kuil zij op een dag eet, en zoals ik al zei zit zij over alle aangegeven behoeftecijfers heen. Kalk en fosfor was kielekiele, maar wel genoeg. Vitaminen en andere mineralen een ruim overschot! Mijn net nieuw aangekochte, binnenkort gespeende veulen van 8 maanden is een ander geval. Die heeft daaraan niet genoeg, omdat zij simpel gezegd niet die hoeveelheden hooi kan opnemen. Vooral de kalk bleef teveel achter. Ik voer haar nu luzerne bij en af en toe wat haver.

Volgens Anneke Hallebeek, Marc v/d Top en Eric Laarakkers is het wel degelijk mogelijk om een paard waar niet enorm veel van gevraagd wordt op alleen hooi te houden, mits van goede (nederlandse!) kwaliteit! Zijn toch ook heeel gestudeerde mensen...

Jammer dat je stopt. Je zet mij zeker wel aan er weer verder over te denken. Ik ben alleen nog niet overtuigd, dat is wat anders! Ik zoek vrolijk door.

Groetjes, Marleen

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door lila
    ik schreef eerder in dit topic dat mijn 2 jarige dus volgens die tabellen van het groene boekje met onbeperkt hooi TEVEEL binnenkrijgt. Dat is dus gebaseerd op groei! Waarom dan extra krachtvoer?
    je voert een paard niet vanuit een boekje, maar je kijkt naar hoe ze het erop doen. Dat maakt het voor ieder paard anders. Het ene paard doet het goed op dÃ*t, het ander op dát. Voor sobere rassen is speciaalbrok op de markt, zodat ze zeker de vitamines binnenkrijgen die ze nodig hebben voor een goede ontwikkeling. Zomers op goed gras hoef je niets bij te voeren, maar ´s winters zou ik zeker een kg per dag van zo´n brok bijvoeren. En een liksteen en onbeperkt goed kwaliteit ruwvoer. Vandaaruit ga je dan verder. De lickit is na een half uur op en het voer delen met een ander paard is nooit een garantie dat die van jou genoeg krijgt. Kijk dus hoe ie het doet.
    Kijkend naar je paard en niet in je boekje .
    Krijgt ie wel voldoende beweging? Oftewel, hoe is ie gehuisvest? Je zegt dat ie 2 is, maar hij is denk ik nog géén 2 ( de meeste veulens worden in het voorjaar geboren tenslotte) . Dus zeker niet iedere dag gaan longeren, dat is niet goed voor zijn gewrichten.
    Hoi Lila,

Bedankt voor je reactie. Ik kan je geruststellen... ik DOE niet anders dan kijken. Mijn paard (2 jaar en 7 maanden) ziet er blakend van gezondheid uit. Alles; hoeven, vacht, ogen, slijmvliezen, mest, urine, hoeveelheid vet, beweging, temperament etc. Dat is juist de reden van mijn zoektocht naar de feiten. Ik zie iedereen om mij heen vanalles aan brokken voeren, maar hun paarden zijn vaker ziek en zien er lang niet altijd zo gezond uit als mijn paardje die op ruwvoer alleen leeft.

Ze staat in een kudde in een paddock met grote loopstal en wordt regelmatig opgejaagd door net iets oudere paarden. Beweging krijgt ze genoeg, ze gaat ook vaak uit zichzelf lekker als een dolle door de paddock, bokkend en scheten latend Haha . Longeren doe ik zowiezo niet aan. Ik parelli met haar en doe rustig aan met de hoeveelheid rondjes bij circling game en doe sideways ook veel schuiner dan in het boekje staat.

Ze zit tiptop in haar vel!

Groetjes, marleen

Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Ik kan het niet laten om toch nog een keer te reageren ...

Kalk en fosfor was kielekiele, maar wel genoeg. Vitaminen en andere mineralen een ruim overschot!
    En wat is nou juist zo vreselijk belangrijk voor een jong paard om botafwijkingen in samenstelling en vorm te voorkomen? Wat is nou juist de reden waarom een jong paard zoveel extra kalk en fosfor in de juiste verhouding nodig heeft? Juist: de groei!

Volgens Anneke Hallebeek, Marc v/d Top en Eric Laarakkers is het wel degelijk mogelijk om een paard waar niet enorm veel van gevraagd wordt op alleen hooi te houden, mits van goede (nederlandse!) kwaliteit! Zijn toch ook heeel gestudeerde mensen...
    En daar (in het vette stukje) zit hem nou juist de clou! Een paard wat niets doet behalve zijn normale gedrag in de wei, heeft genoeg aan hooi wat betreft voedingsstoffen. Bepaald mineralen en vitaminen zullen maar net toereikend zijn, maar niet in die mate dat het kwaad kan.

Wat jij wil is helemaal geen krachtvoer en dat kan dus niet voor paarden die volop in de groei zijn of meer werk verrichten als grazen in de wei. Op dat moment verbruikt het dier meer als wat het hooi kan bieden en bovendien niet in de juiste verhoudingen. En goede Nederlandse kwaliteit is natuurlijk een zeer relatief begrip voor hooi. Hooi in Nederland is arm qua vitamine D (wegens weinig zon), arm qua samenstelling (hoofdzakelijk raaigram met meer onkruiden als kruiden) en zelden van zeer goede kwaliteit door de Nederlandse weersomstandigheden.

Als je kwalitatief echt goed gewonnen hooi wilt hebben, moet je het minstens kniehoog maaien, niet kneuzen (waardoor het nog trager droogt en er minder voedingsstoffen verloren gaan), minstens 10 dagen bij zeer zonnig weer op het land laten drogen, hopen dat er geen dauw en al helemaal geen regen op komt tijdens de landperiode, zeer regelmatig (2 lieft 3 keer per dag) schudden, persen op het heetst van de dag en dan ook nog zorgen dat het voordat het echt begint af te koelen in de opslag ligt. In de opslag moet het dan constant van temperatuur en luchtvochtigheid zijn, de balen moeten strak geperst zijn en op correcte wijze opgestapeld zijn, want anders gaat het broeien.

En zeg nou zelf... is dat allemaal haalbaar in Nederlandse omstandigheden? Alleen al qua weer heb je een probleem. Ik heb het dan ook nog niet eens over de samenstelling en bemesting van het gewas, wat uiteraard ook een groot deel van de inhoud van het produkt bepaald. In Nederland heb je goed hooi (zoals dit jaar als je mazzel had) of gemiddeld tot goed hooi (zoals vaker het geval is). In extreme zomers heb je een leuke kans op zeer goed hooi, maar dan mag er ook niets fout gaan tijdens de opslagperiode.

Pffffffft, als ik ook eenmaal begin over voer hou ik ook nooit op... Maar dit was echt de laatste keer over het al dan niet verstrekken van krachtvoer hoor!

Ik kan het niet laten om toch nog een keer te reageren ...

Kalk en fosfor was kielekiele, maar wel genoeg. Vitaminen en andere mineralen een ruim overschot!
    En wat is nou juist zo vreselijk belangrijk voor een jong paard om botafwijkingen in samenstelling en vorm te voorkomen? Wat is nou juist de reden waarom een jong paard zoveel extra kalk en fosfor in de juiste verhouding nodig heeft? Juist: de groei!
    Geeft niet toch! Als het eenmaal een passie is....

Mijn berekeningen zijn echter ook gebaseerd op een 2 jarige volop in de groei hoor! Heb ik helemaal rekening mee gehouden!

Heel erg bedankt voor je info over goed hooi. Ik was al van plan om een monster op te sturen voor analyse van voedingsstoffen, maar nu doe ik het snel. Ik zal je de uitkomst laten weten zodra ik het binnen heb.... dat wordt spannend

Even een vraagje aan jou. Paarden hebben baat bij omega olie. Nu vraag ik me af hoe paarden dit in de natuur binnenkrijgen. Zit dat ergens in? Zou ik graag willen weten. Do you know?

Groetjes, Marleen

Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Paarden krijgen plantaardige vetten binnen via bepaalde plantensoorten en de dunne darm is zeer bedreven in het opnemen van allerlei soorten vetten. Het paard is redelijk uniek wat betreft de benutting van vetten uit het rantsoen, het paard benut niet alleen de vetten op zich, maar ook de vetzuren die vrijkomen bij de vertering. Vetten zijn energie en visolie zou ook een bijdrage leveren als ontstekingsremmer.

Er zijn twee soorten olie/vet, namelijk dierlijk (de omega-olie) en plantaardig (linoleenzuur). De plantaardige vatten zitten voornamelijk in zaden, bekende voorbeelden zijn lijnzaad, soja en grassen. Dit zijn dus de oliën die een paard van "nature" ook binnen zal krijgen. De dierlijke olie, waar die omega in zit, is feitelijk visolie. Ik weet dat shetlanders en misschien ook IJslanders in barre tijden ook vis eten, maar ik vraag me of een paard van nature visolie tot zich neemt en of het dus noodzakelijk is...

Ik denk dat die omega-olie vergelijkbaar is met de tijd die we in Nederland ook ooit hadden: Levertraanolie in de winter. Een jaar of 10 geleden heel normaal en nu bijna uitgestorven. Het staat buiten kijf dat die omega's heilzaam zijn, maar natuurlijk voor een paard? Ik vind van niet, met uitzondering van shetjes en IJsjes dan .

Uiteraard zie ik wel de voordelen en het nut van het verstrekken van olie en ook omega-olie, maar zeker de omega olie lijkt me meer een menselijke vinding als een vinding van het paard zelf!

Oke daar was ik al bang voor. In principe voer ik niets wat een paard van nature ook zou eten. Aangezien andalusie en ijsland niet echt naast elkaar liggen, lijkt visolie mij geen goede keuze... Bedankt in elk geval.
    Weet je ook alternatieven die de voordelen van omega olie ook hebben?

Fijn, z'n deskundige! (meen ik hoor!)

Groetjes, Marleen

Oke daar was ik al bang voor. In principe voer ik niets wat een paard van nature ook zou eten. Aangezien andalusie en ijsland niet echt naast elkaar liggen, lijkt visolie mij geen goede keuze... Bedankt in elk geval.
    Weet je ook alternatieven die de voordelen van omega olie ook hebben?

Fijn, zo'n deskundige! (meen ik hoor!)

Groetjes, Marleen

Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Een alternatief voor omega-olie zou ik ook niet zo een twee drie weten hoor... Maar ik ben te nieuwsgierig om je daarmee af te schepen, dus ik ga gewoon weer terug in mijn boeken. Zo gauw ik meer weet hoor je van me!

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door "marleendenarend
    Mijn berekeningen zijn echter ook gebaseerd op een 2 jarige volop in de groei hoor! Heb ik helemaal rekening mee gehouden!
    Is die 2 jarige dan ook gewogen, oftewel hoe bepaal je dat?
    En nog even over goed nederlands hooi...in dit kikkerlandje komt van elk weiland al zowat andere kwaliteit hooi.
    Heb nog nooit een paard/pony vis zien eten. Over welke barre tijden hebben we het hier? Klinkt interessant! Hoe vangen ze die?

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Ons hooi is wel bijna ideaal, de boer doet erg veel moeite om het zo geod mogelijk in de schuur te krijgen en bijna alle punten die Jossie noemde voldoet het aan. Behalve dus de dingen waar je in nederland niet aan ontkomt, genoeg kruiden en vitamine D...
    In principe zou ik nu dus alleen hooi kunnen voeren, maar ik merk toch dat dat niet voldoende is voor de meeste ponies hier. Alleen onze dikke ouwe Blacky doet het met hooi en een halve summerfitkoek, en nog valt ze maar weinig af terwijl ze overdag buiten loopt en minstens 3x per week een flinke rit maakt (voor haar doen ).
    Fenna is wel een sober typje en word van weinig al snel te dik, maar alleen goed hooi is zelfs voor haar niet genoeg. Die krijgt er toch echt wel 1/3 muesli en 1/3 biks bij per dag (ligt wel een beetje aan de arbeid van die dag) en dan nog valt ze af, wat ook de bedoeling was .

Om weer even on-topic te gaan () ik denk dat als je onbeperkt hooi aan calimero zou voeren hij wel genoeg krijgt. Al kan je dat zelf het beste aan hem zien natuurlijk, zoals al werd gezegd, het oog ziet meer dan een boekje
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten