Van 2-4 december heeft Eddy in Zeewolde een L1 cursus gegeven, die ik als toeschouwer 2 dagen heb bijgewoond. Helaas was ik niet in de gelegenheid om de eerste dag te komen kijken (werk), maar de andere 2 dagen heb ik mijn uitstekend vermaakt en ontzettend veel geleerd![]()
Er kwamen erg nuttige dingen voorbij, en hoewel ik me voor kan stellen dat het leuker is om met je eigen paardje ook "echt" mee te doen, heb ik wel het gevoel dat ik van sommige dingen juist meer heb opgepikt omdat ik bij alle deelnemers heb mee kunnen kijken. Bijvoorbeeld sideways: paardje 1 doet het perfect zodat ik zie het het moet, paardje 2 heeft een probleem met de voorhand, paardje 3 heeft juist nog wat moeite met de stick (dus terug naar veel friendly!), etc. etc.
Verder werd me af en toe nog een paardje in de handen gedrukt (ivm wc-stop, cap of camera pakken, etc), waardoor ik ook zelf nog echt even wat handelingen kon proberen. Want kijken, das 1, maar het zelf doen, dan merk je dat je toch nog even heel hard moet nadenken van hoe je het zelf nou het beste moet doen. Heb bijvoorbeeld in het begin lekker zitten klungelen met in welke hand de stick/touw, hoe overpakken, korter pakken, etc. zonder alles uit handen te laten vallen.![]()
Heb dit weekend ook meteen enthousiast het een en ander op mijn eigen paardje uitgeprobeerd (zaterdag rechtstreeks vanuit de cursus naar stal!), en het ging echt super!!! Ik had wat zadelprobleempjes, maar dankzij de Parelli-way van zadelen, met veel friendly, ging het hartstikke goed. Voor het eerst ook circling geprobeerd: ging in 1x goed!!! Verder nog beetje driving (daar was ik zelf gebleven tot dusver) wat ook goed ging, en de yoyo-game geprobeerd. Dat ging nog niet zo best, ze blijft stokstijf staan, wil zelfs naar voren komen, maar uiteindelijk (lamme arm van het yoyo-en) kwam er een zeer aarzelend stapje achteruit. Meteen uitvoerig friendly geweest natuurlijkHet begin is er!!!
Begin steeds enthousiaster te worden, hoop dat het zo blijft! (Na zo'n topdag moet er natuurlijk een terugval komen). Ik ben zo blij dat mijn paardje zo goed op me reageert (of eigenlijk: dat ik het goed genoeg schijn te doen om als "paardachtige" begrepen te worden door haar).
Iemand die vorig jaar met haar gefreestyled had, zei toen dat mijn paard alleen iets deed als je eigen positie perfect was enzo, je moest extreem duidelijk naar haar zijn voordat ze iets leek te gaan doen. En op Parelli reageert ze dan toch zo goed! (Kan me niet voorstellen dat ik zo paards geworden ben tijdens de cursus)
Heb erg veel geleerd van zowel Eddy als de andere cursisten. Bij 2 paarden ook het probleem trailerladen opgelost/getraind zien worden. En probleemloos trailerladen, das op dit moment mijn ultieme Parelli-goal!
Wat verder nieuw voor mij was (waar ik nog helemaal niet mee bezig geweest ben) is het Parelli rijden. Was wel lachen om al die paarden gezellig door de bak te zien zwerven en allemaal bij de uitgang te zien stoppen toen ze met losse teugel gereden moesten worden. Heb menigmaal aan de kant moeten springen. Eddy vermaakte zich ook prima volgens mij.
Al met al: zeker weer een hoop nieuwe dingen geleerd. Zeker voor herhaling vatbaar. Wel erg jammer dat het zo duur is, maar ik begin er steeds meer van overtuigd te raken dat het het geld wel waard is (jammer dat ik het niet heb). Maar voorlopig kan ik weer weken vooruit!
Bladwijzers