Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 17

Topic: Tips gevraagd

Actief Forumlid Free rinny's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005

Tips gevraagd

Hallo,

Binnenkort ga ik beginnen met rijden van Estrella, het paard van mijn zus.
    Dit paard is vroeger van mijn broer geweest en heb ik haar verzorgd.
    Ze staat nu weer een aantal jaar stil, sinds ze van mijn zus is, in die tijd heb ik haar nog wat gereden maar niets ging naar wens van mijn zus en ben ik gestopt.

Dit paard heeft wat trauma's van vroeger, ze is achterna gezeten door een landbouwwerktuig en heeft waarscheinlijk ooit vastgezeten toen ze de stal uit wilde lopen, met opzadelen; aansingelen; staat ze te trappelen en zakt ze door de achterhand.
    Ze scheurt de stal uit, hierbij moet je uitkijken dat je niet ondersteboven wordt gelopen, ze is erg zenuwachtig maar luisterd heel braaf.
    Bij een kleine stemverheffing ho! staat ze al weer stil. Bij halt komt ze met haar schouder of hoofd naast je staan.
    Ze doet geen vlieg kwaad en is reuze dol op aandacht.
    Ik had al eens veel met haar geoefend hierin en dat ging al snel beter.

Het lijkt wel of ze haar krachten niet kent, heel onzeker is, en daardoor wat 'lomp'.

Mijn zus heeft weer gevraagd of ik weer met haar wilde beginnen, graag zelfs het is een super fijn paard!
    Maar ik zal weer van voren af aan moeten beginnen, mijn zus doet niets meer met haar omdat ze bang van Estrella is. Zo rent ze bijvoorbeeld al weer heftig haar stal uit.

Van het weekend wil ik met haar beginnen. Maar ik weet niet precies hoe.
    Ik wil dat dit paard weer vertrouwen in mij krijgt. Zelf zat ik te denken om haar los te zetten in de longeerbak en een soort van kleine ronde bewegingen maken met mijn vingers over haar hele lichaam, ik deed dit bij mijn pony en merkte dat ze dat erg fijn vond en gelijk een stuk relaxter was.

Wie kan mij tips geven? Vast bedankt!
    No one can teach riding as well as a horse.

Re: Tips gevraagd

Hoi Free Rinny, ik denk dat door de grote drukte de afgelopen dagen op het forum, dit berichtje een beetje over het hoofd gezien is.

Heb je het Parelli pakket al? Dan kun je namelijk gewoon beginnen met de grondwerk oefeningen om een vertrouwensband op te bouwen.
    Weet je nog niet goed og je wel wilt Parelliën kun je even hier op het forum kijken naar topics: wat is parelli, dan krijg je een beeld van wat het inhoud.

Rijden zou ik zowieso nog niet doen, voordat het vanaf de grond ècht goed zit met 't vertrouwen.

Actief Forumlid oberon's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005

Het maken van die ronde bewegingen, zoals jij het omschrijft, lijkt veel op t-touch. Bij t-touch maak je ook cirkels over het hele lichaam (soms met meer, dan weer met minder kracht). Veel paarden vinden de t-touches heerlijk en worden er lekker ontspannen van. Als ze ontspannen is zou ik als eerste beginnen met de friendly game. Haar dus over haar hele lichaam aaien met je halster en leadrope en daarna met de CS. Pas als je haar echt overal kan aanraken, zou ik verder gaan met het grondwerk. En inderdaad pas aan rijden gaan denken als je alle games op de grond kan doen.
    Horses don't care how much you know, until they know how much you care.

Actief Forumlid Linnie's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Heee een heel verhaal getypt weg door druk op verkeerde knop!

Even weer opnieuw dan. Ik herken veel van mijn paard in Estrella. Odes is ook erg onzeker en eenkennig (ook door haar verleden, maar dit is mij onbekend) en tegelijkertijd zo braaf en lief. Odes is onlangs ingereden bij het balingehof. Hier deden ze o.a. oefningen met haar om haar zekerder te maken. Laten zien dat dingen die eng zijn, niet eng zijn. Denk aan aanraken met zeil, inpakken met zeil, schrik en obstakeltraining (rook, balken, voetbal). Hiervoor moet ze al wel aan je gewend zijn en je vertrouwen. Ook loswerken met Odes was problematisch. Het heeft bijvoorbeeld lang geduurd voordat we konden loswerken met Odes, altijd panisch draven en rennen. Maar nu kan ze loswerken in stap!!

Waarmee je mee wilt beginnen lijkt mij prima. En laat haar wennen aan je aanwezigheid. En dan steeds nieuwe dingen in je grondwerk toevoegen.
    Heel veel succes.

Actief Forumlid oberon's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005

Op http://www.gevoelvoorpaarden.nl vind je meer informatie over T-team en t-touches.
    Horses don't care how much you know, until they know how much you care.

Actief Forumlid Lon's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Dagboek Berichten
    1

Je zou ook kunnen beginnen met de curiosity game, daar begint level 1 ook mee. Wat je dan doet is terwijl je paard ergens los loopt erbij gaan zitten (op de grond of op een hek, wat kwa veiligheid kan). Zolang zij niet niet naar jou toekomt doe je niks, maar als ze naar je toe komt en jou aanraakt, dan mag je haar ook aanraken, maar zij moet het initiatief nemen. Je moet proberen niet naar haar te gaan staren als ze om je heen loopt, want dat doen roofdieren en je wil niet als roofdier over komen, net doen alsof ze er niet is tot ze zelf nieuwsgierig wordt en naar je toe komt. Succes!

Aangemeld
    Aug 2005

Hoi Trea, Ik heb dit topic gisteravond pas gestart dus ik hoefde niet lang te wachten op een reactie. Het parelli pakket heb ik nog niet, ik ben wel van plan de lessen te volgen. De reden dat ik het parelli pakket nog niet heb is dat het voor mij op het moment te duur is, plus dat mijn engels erg slecht is en ik vrij weinig tot niets versta in het engels. Helaas heeft niemand in de buurt iets van deze parelli dvd's of video's, anders had ik het eerst geprobeerd of ik het kon volgen mbv de beelden. Mijn vader vind het risico wat te groot, ik kan de beelden wel volgen, maar wat als ik vast loop?! De echte NH spulletjes heb ik nog niet, maar krijg ik over +/- een weekje.

Hoi oberon. T-touch dat ken ik niet goed, maar zoals jij het beschrijft heeft het wel iets of ongeveer te maken met wat ik doe. Bedankt voor de link ik ga er eens wat informatie over opzoeken Wat bedoel je met CS, of wat houd dit in?

Hoi Linnie. Dat panisch draven en rennen herken ik wel heel goed. De schriktraining (zo noem ik het even) die met jou paard is gedaan, wil ik met de tijd ook gaan doen met Estrella, pas als ze mij goed vertrouwd.

Hoi Lon. Daar heb ik ook aan zitten denken, maar dan in de vorm, ik zet haar los in de longeerbak en ga met een boekje op het hek zitten of op een stoel en ga lekker lezen tot ze bij me komt.

Bedankt voor alle reacties, hier heb ik zeker heel veel aan.

Als ik haar op alle plekken van het lichaam wil aanraken, is het dan handiger om een stick daarbij te gebruiken?

Actief Forumlid Lon's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Dagboek Berichten
    1

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Free rinny
    Wat bedoel je met CS, of wat houd dit in?
    Als ik haar op alle plekken van het lichaam wil aanraken, is het dan handiger om een stick daarbij te gebruiken?
    CS= carrot stick. Met een carrotstick kan je haar aanraken zonder echt dichtbij te hoeven komen, wat voor jou veiliger is. Het kan wel zijn dat het voor haar enger is om met een stick geaaid te worden dan met je handen, maar veiligheid gaat voor!

Aangemeld
    Aug 2005

Ik snap het, dat is diegene die Evelien verkoopt op haar site (stick en stirng?)

Ze is wel wat bangig voor de zweep, de stick lijkt er toch wel qua uiterlijk op, het is niet extreem, maar ik denk dat het met de stick wel moet gaan lukken.

Bedankt weer voor je reactie

Aangemeld
    Feb 2005

Zwepenangst ook bekend . Ik ben begonnen zonder stick. Maar dit kun je alleen doen als je zeker weet dat ze niet trapt of bijt (wat Lon ook al zei mbt veiligheid). De stick is dan handiger omdat je afstand kunt houden. Ik ben begonnen zonder stick en toen we elkaar wat beter kenden, heb ik haar langzaam laten wennen aan de stick (eerst hals schouder en zo steeds verder).

Aangemeld
    Aug 2005

Bijten zal ze niet doen, tenminste niet naar mensen, maar wel in de lucht in combinatie van trappen, dit echt als ze iets niet fijn vind.
    Zoals als je onder de buik gaat voelen.
    Verder kan ze goed met 4 benen trappelen, alsof ze zenuwachtig is.

Wat dat betreft is ze een beetje lompig hoewel ze dat zo niet bedoeld.

Aangemeld
    Feb 2005

Hmm dan is het misschien wel verstandig een stick te gebruiken. Je hebt die geloof ik nog niet toch, je kunt een zweep (of iets anders wat er op lijkt) gebruiken voor het aanraken. Maar zou je verder gaan met pareli, dan heb je wel een stick nodig in verdere oefeningen.

Aangemeld
    Aug 2005

Nee stick heb ik nog niet, maar wordt besteld, heel binnenkort

In verband met trappen kun je beter dichterbij staan dan wat verder weg (ik heb het op de harde manier ondervonden).
    Heel veel succes met dit paard, klinkt als een grote uitdaging.

Aangemeld
    Aug 2005

Ik vind het ook een grote uitdaging! Maar ik ben bereid om dit paard te 'helpen' nu ik de kans krijgt.
    Dichtbij staan zal ik doen, ik heb 3 weken terug al een trap gehad, weliswaar mijn eerste en hij zat er aan te komen maar ik heb er nog steeds erg veel last van en dit was nog maar een ukje van 1.25 meter

Bedankt!

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten