Ik heb een abonnement op het uitstekende Duitse paardenblad Cavallo. Elke maand weer zo'n 160 bladzijden boordevol informatie en tests op allerlei gebied.
Deze maand staat er een uitgebreid artikel in over maagproblemen. De meeste mensen weten tegenwoordig wel dat veel wedstrijdpaarden aan maagzweren lijden; uit onderzoeken is gebleken dat 90% (!) van de renpaarden daaraan lijdt, en 60% van de paarden waar regelmatig wedstrijden mee gereden wordt. Omdat ik dravers heb, trekken dit soort artikelen altijd mijn aandacht. Maar voor paarden die uitsluitend recreatief gereden wordt, lijkt e.e.a. minder van belang.
Maar: in Amerika zijn nu wat specifiekere onderzoeken verricht, en wat blijkt: zo'n 30% van alle overige paarden heeft ook problemen! Wellicht dat dat percentage nog hoger ligt, maar niet-wedstrijdpaarden worden nauwelijks onderzocht op maagproblemen.
Er is o.a. onderzoek gedaan met een aantal paarden die gewoon thuis onder het zadel werden gereden, en verder niets. Deze paarden werden voor drie dagen, met een trailerrit van een paar uur, meegenomen naar een andere stal, daar drie dagen rustig gereden, en daarna weer terug naar huis. Acht van de tien paarden had maagproblemen na dit "uitstapje" (waarvan 7 een maagzweer), en ze hadden allemaal een geirriteerde maagwand! De thuis gebleven controlegroep had nergens last van. De stress van de reis en de andere stal was al voldoende om dit te veroorzaken. En wat doen wij als we op vakantie gaan of naar een cursus. Juist![]()
Ook paarden die nooit van het erf af gaan, maar op een "stressvolle" manier gehouden werden lopen flinke risico's. En daarmee wordt niet bedoeld paarden die in een box staan, maar in een groep gehouden worden... De laagsten in rang in een groep blijken vaak maagzweren te hebben. Ook in groepen die vaak van samenstelling wisselen, komen veel maagzweren voor.
Symptomen zijn niet altijd even duidelijk, aangezien paarden helaas veel pijn kunnen verdragen. Verdacht zijn: tandenknarsen, doffe vacht, slecht eten. Regelmatig koliek, of te dun: in 70% van de gevallen blijkt sprake te zijn van maagzweren.
Al met al word je er niet vrolijk van. Een onderzoek is best duur (zo'n 250 Euro voor gastroscopie, de enige manier waarop maagproblemen zijn vast te stellen). Te veel krachtvoer kan een oorzaak zijn, maar zal bij NH-paarden niet zo snel voorkomen, eerder bij de wedstrijdpaarden. Behandeling is ook duur: 25-35 Euro per dag, voor 4-6 weken! Maar, zo blijkt uit onderzoek van de dierenkliniek Wolvega die tot nu toe met 60 dravers heeft gewerkt, de behandeling met GastroGard geeft goede resultaten. Het onderzoek in Wolvega wordt volgend voorjaar afgerond, er zullen dan zo'n 100 dravers onderzocht en indien nodig behandeld zijn. Ik ben erg benieuwd naar de definitieve uitslagen!
Bladwijzers