Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 22

Topic: Kunststof weipalen

  1. #1
    Forum Meubilair jolies allures's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Frankrijk (Noord Dordogne)
    Leeftijd
    55
    Berichten
    3.125
    Dagboek Berichten
    14

    Kunststof weipalen

    Binnenkort wil ik een nieuw stuk wei omheinen (en de 15 jaar oude omheiningen met kastanjepalen zijn ook min of meer aan vervanging toe.)
    Nu zag ik dat er gerecycleerde pvc palen te koop zijn in verschillende maten.
    Ik wil graag 125 tot 130cm boven de grond hebben minimaal. Dat zouden palen van 150cm kunnen zijn en die zijn dan 5cm doorsnede.
    Iemand hier ervaring mee? Zijn deze dik en stevig genoeg voor een elektrische omheining met 2 of 4cm band?
    Ze zijn wel behoorlijk prijzig. (Zeker 2x duurder dan hout, als je dat moet kopen) Maar ik wil ze ongeveer om de 25m gebruiken (1200m omheining) en daartussen om de 6 a 7m fiber paaltjes.
    Deze fiberpaaltjes zijn er met metalen punt of helemaal fiber.
    Ik heb een aardige aanbieding gevonden voor paaltjes met metalen punt, maar vraag me nu af of dat niet een zwak punt is op de overgang van fiber naar metaal en of die snel breken?
    Voordeel van zowel de pvc als de fiber is dat ze makkelijker de grond in gaan en langer meegaan dan houten palen. Vandaar mijn keuze.
    Maar als iemand nog andere ideeën of ervaringen heeft, hoor ik het graag.
    Dire ce qu'il faut faire c'est bien, faire ce que l'on dit c'est mieux!

  2. #2
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re: Kunststof weipalen

    Ja, ik heb ze staan. Gekocht met t idee duurzaam bezig te zijn. Want kastanjepalen rotten vrij snel weg op t veen. Helaas trekken de palen krom en ze breken alsnog af. Ik heb spijt van deze dure aankoop. Ik heb volledig massieve palen, ze zijn ook vrij zwaar.

  3. #3
    Forum Meubilair jolies allures's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Frankrijk (Noord Dordogne)
    Leeftijd
    55
    Berichten
    3.125
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Kunststof weipalen

    Heb je enig idee waardoor ze krom trekken?
    En welk merk heb je?
    Laatst gewijzigd door jolies allures; 06-09-22 om 07:38.
    Dire ce qu'il faut faire c'est bien, faire ce que l'on dit c'est mieux!

  4. #4

    Re: Kunststof weipalen

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Antheman Bekijk Bericht
    Ja, ik heb ze staan. Gekocht met t idee duurzaam bezig te zijn. Want kastanjepalen rotten vrij snel weg op t veen. Helaas trekken de palen krom en ze breken alsnog af. Ik heb spijt van deze dure aankoop. Ik heb volledig massieve palen, ze zijn ook vrij zwaar.
    Oh nee zeg! dat is wel echt balen.
    Ik lees ook wel positieve verhalen over kunststof palen.

    Jolies, enige waarmee je met fiber rekening zou moeten houden is dat ze na een tijdje vaak gaan splinteren.
    Maar als ze eenmaal staan en je zit er daarna niet meer aan. Dan zou het prima kunnen.

    Ik heb de buitenomheining met koud gedraaide Douglas palen die zouden ook 15 jaar moeten meegaan.
    En binnen omheining van wat goedkopere paaltjes en die moeten na 5-10 jaar wel vervangen worden. (ze koste mij toen 1 euro ps dus dacht dat kan ik er wel op wagen)

  5. #5
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re: Kunststof weipalen

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door jolies allures Bekijk Bericht
    Heb je enig idee waardoor ze krom trekken?
    En welk merk heb je?
    Dat weet ik niet meer, destijds het enige merk wat kunststof palen leverde. Ze staan 8 jaar.

  6. #6
    Forum Meubilair jolies allures's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Frankrijk (Noord Dordogne)
    Leeftijd
    55
    Berichten
    3.125
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Kunststof weipalen

    Hmmm, toch nog even bedenken of ik dan gewoon kastanje of acacia palen op de hoekpunten en af en toe tussendoor ga zetten ipv die recycle pvc.. zag op een horstrack groep ook dat iemand ze niet geweldig vond.

    Wat zijn koudgedraaide douglas palen? Hier zagen we gewoon kastanje palen en maken er punten aan. Alles met kettingzaag.
    Maar voor t gemak ga ik ze deze keer denk ik bij een boer of houtzagerij kopen.

    Dat die fiber paaltjes na een paar keer hergebruik kunnen splinteren, heb ik inderdaad al meegemaakt. Maar de bedoeling is dat deze op hun plek blijven als ze er eenmaal staan.
    Ik was alleen benieuwd of die met metalen punt niet makkelijk afbreken op de overgang van fiber naar metaal.
    Dire ce qu'il faut faire c'est bien, faire ce que l'on dit c'est mieux!

  7. #7
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.874

    Re: Kunststof weipalen

    Acacia paaltjes heb ik destijds ook overwogen, maar acacia is giftig en dat kan heel nare gevolgen hebben voor de paarden las ik laatst toevallig nog eens. De fiberpaaltjes die ik langer in de wei heb gehad zijn wel eens afgebroken op dat punt dat jij noemt bij storm en bij het eruit trekken geloof ik ook dat ik dat eens heb gehad. Als hoekpaal (ook i.v.m.hekwerk eraan) hebben we op een aantal punten bielzen erin gezet, die blijven wel even staan ... Aan een lange zijde langs het pad hebben we ''gezette" metalen palen (gezet plaatwerk van 2 mm dik, vriend die dat kan, door de zettingen wordt de paal sterk), zijn niet roestvrij (heb ze daarom geverfd met iets van grondlak) maar wel heel erg duurzaam, en blijven hier heel goed staan. Soms even een mep erop wanneer ze iets onstabieler staan bij veel regen en natte grond. gaten erin geboord voor de isolatoren. Maar je moet maar net iemand kennen die staal kan zetten. Hier in de omgeving zie je ook wel veel stukken rails (trein) als weidepaal. Lijkt op die gezette palen.
    Succes bij je keuze!
    Laatst gewijzigd door tschat; 06-09-22 om 20:59.

  8. #8
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: Kunststof weipalen

    Ik dacht dat alleen de schors van acacia giftig was, niet het hout zelf...?

  9. #9
    Forum Meubilair jolies allures's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Frankrijk (Noord Dordogne)
    Leeftijd
    55
    Berichten
    3.125
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Kunststof weipalen

    En waarmee zijn bielzen behandeld? Is dat niet giftig?

    - - - Updated - - -

    Kastanje is meest aanwezig hier. Dus dat zal het waarschijnlijk worden. Dat wordt nog een flinke klus. Ongeveer 50 kastanje palen en 120 fiber.
    Dire ce qu'il faut faire c'est bien, faire ce que l'on dit c'est mieux!

  10. #10
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.874

    Re: Kunststof weipalen

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja Bekijk Bericht
    Ik dacht dat alleen de schors van acacia giftig was, niet het hout zelf...?
    zocht het even op, dat klopt idd Marja, wist ik niet meer, waarschijnljk heb ik bij de keuze de overweging gemaakt; waarom acacia als tamme kastanje ook kan en zeker niet giftig is.
    De bast is dan ook extreem giftig, een kleine hoveelheid (150gr) kan dodelijk zijn.

  11. #11
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.874

    Re: Kunststof weipalen

    [QUOTE=jolies allures;676694]En waarmee zijn bielzen behandeld? Is dat niet giftig?

    Carboleum, dat zal niet goed zijn voor de gezondheid/milieu. Het zijn 6 palen in totaal, dus niet de omheining zelf. Ze zitten er niet aan. En het is niet dodelijk giftig oid. De paaltjes wilde ik per sé duurzaam en niet gecreotiseerd oid. Leo denkt soms iets anders dan ik, vaker in de zin van stevigheid in dit geval i.v.m. het hekwerk dat eraan hangt, en zo min mogelijk werk in de toekomst dus koos voor de bielzen. En dat begrijp ik ook.

  12. #12
    Forum Meubilair jolies allures's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Frankrijk (Noord Dordogne)
    Leeftijd
    55
    Berichten
    3.125
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Kunststof weipalen

    Is inderdaad altijd weer een afweging. Gezondheid voor de omgeving tegenover handigheid, stevigheid, duurzaamheid. Een paar bielzen palen als hoekpaal zal niet zo erg zijn. Ik zou ze dan weer niet als rand om een moestuin gebruiken
    En ojee, ik heb acacia langs de wei groeien, maar af en toe ook zaailingen in de wei net bij de omheiningen. Gelukkig komen de paarden er uit zichzelf niet aan. Maar wel goed om te weten dat de bast giftig is.
    Dire ce qu'il faut faire c'est bien, faire ce que l'on dit c'est mieux!

  13. #13

    Re: Kunststof weipalen

    Wij hebben Tpost palen al tien jaar staan ofzo, makkelijk zelf te plaatsen (en verplaatsen) en heel stevig.

  14. #14
    Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Locatie
    Schierensee
    Berichten
    4.356
    Dagboek Berichten
    6

    Re: Kunststof weipalen

    Die palen trekken krom ja en er zijn ook modellen voor de hoeken met een ijzeren pin in het midden. Zolang ze niet op hoeken staan gaat het wel. Het zetten is ook een hele klus. Ik zou ook T-posts adviseren die zijn duurzaam, stevig, niet duur in verhouding en makkelijk te verplaatsen en te zetten.
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill


  15. #15
    Forum Meubilair jolies allures's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Frankrijk (Noord Dordogne)
    Leeftijd
    55
    Berichten
    3.125
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Kunststof weipalen

    Toch eens opgezocht wat die tposts zijn.
    Maar zou je die dan alleen in de plaats van de gerecycled pvc palen zetten? Of overal?
    Dan wordt het toch behoorlijk prijzig. De palen van 167cm (127 boven de grond) kosten tussen de 8 en 10€ per stuk. Afhankelijk van hoeveel je er tegelijk koopt. En dan moeten er nog 2 aparte isolatoren bij per paal van 0,42€ per stuk.
    O, ik zie nu dat zevoor de hoeken verstevigingssets verkopen van 27€.. Mijn wei gaat in ieder geval meer dan 4 hoeken krijgen
    Ik ieder geval weet ik nu zeker dat de recycle pvc palen er niet gaan komen.
    Dire ce qu'il faut faire c'est bien, faire ce que l'on dit c'est mieux!

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •