Ik heb sinds een aantal weken een 12 jarig meisje als verzorgster/bijrijdster voor mijn Welsh Cob ruin Mike (9 jaar). Dit omdat ik de Ziekte van Graves en bloedarmoede heb en zelf even niet de energie heb om alles te kunnen doen. Ik heb voor haar gekozen omdat zij Western rijdt (op een manege dus geen Parelli) en ik Parelli ook als basis voor Western gebruik. Ik ben in februari officieel Level 1 met Mike geworden maar door mijn ziekte heb ik de hele zomer niets kunnen doen aan Level 2. (Was voor Mike geen probleem want die stond toch dag en nacht in de kudde op de weide.)
Nu ik medicijnen slik en mij beter voel ben ik enkele weken terug weer gestart met eerst wat L1. Ik ben Carmen, zo heet het meisje, Level 1 gaan uitleggen en laten oefenen. Nu merk ik logischerwijs aan Mike dat hij bij Carmen vanalles uit begint te proberen. En één van de vervelendste dingen is het misbruik van zijn kracht. Is voor een volwassene als ik al een probleem maar helemaal voor een 12 jarige. Ze pakt de 7 games heel goed op, maar ze heeft natuurlijk zijn respect nog niet verdient. Nu gingen voor dat Carmen erbij kwam de ORS en de IR over het algemeen goed, alleen als hij echt geen zin had ging hij (letterlijk) koppig tegenwerken (ook nog niet alle respect aan mijn kant). Maar omdat hij door kreeg dat Carmen veel minder timing heeft en wat meer kracht probeerde te gebruiken heeft hij zich nu aangeleerd om vooral de IR rechtsom helemaal niet meer te willen doen. Zelfs bij goed aandrijven (fase 4) van de achterhand blijft hij star met zijn hoofd vooruit. Ik had gehoopt dat hij zijn hoofd dan af zou wenden. Ik ben al aan het proberen geweest of ik aan de linkerkant de carrotstick kon gebruiken als fase verhoging maar al zou ik hem in zijn gezicht slaan dan nog blijft hij koppig rechtuit met zijn hoofd. (Heeft als hij niet mee wil erken een behoorlijk hoge fase 4 (noem ik dan altijd fases 5 of 6) nodig om hem te imponeren. Voorbeeld: het heeft me weken gekost om hem volgens de Parelli manier voeten te leren geven met bij de fase 4 van mijn vingers de hoevenkrabber in zijn been te steken!!!
Sinds kort ben ik zelf begonnen met de eerste oefeningen van L2 om hem weer over wat nieuws aan het denken te zetten voor het rijden. Zelf ben ik vandaag als eerste op hem gestapt om de koppige krachtmisbruikende problemen te ondervinden en een oplossing te zoeken. Dat met de CS als xtra fase bij de IR werkt dus niet dan blijft hij alleen afwenden naar rechts en draait keurig zijn achterhand weg (wordt dus eigenlijk een soort langzame 'Spinn', maar geeft niet zijn hoofd die ik in fase 4 blijf vragen (wat ik uiteindelijk verlies omdat ik moe wordt (ook vragen/loslaten/vragen/loslaten helpt niet...). Met de leadrope van mijn Natural Hackamore of de SS links langs zijn hoofd zwaaien (en hem zelfs raken) is ook niet indrukwekkend genoeg. Terwijl ik hem op de grond met alle hulpmiddelen beschikbaar alle kanten op kan drijven...
Ik was trouwens alleen in stap bezig (logischerwijs) en ben eerst begonnen met gewoon stuurwerk via de DR. Dat ging prima. Ook nog wat gepassagierd en kon hem (even uitgeprobeerd) zelfs op de zit en met alleen been sturen. Ook in stilstand rustig de ORS aan beide kanten geprobeerd een dat ging goed. Halthouden ook totdat een andere (hengtige) merrie de bak uitging en toen misbruikte hij weer zijn kracht door niet volgens alle fases te willen halthouden na uit zichzelf weg te zijn gelopen vanuit een stop. Nog ter verduidelijking: een Welsh Cob is (ondanks Mike's 1,60 stokmaat) een ponnieras met ditto karakter. Hij is in de kudde de leider en alle merries, ook die uit de buurt zijn weg van hem en worden in zijn buurt vaak 'spontaan' hengstig (als het hun tijd is) lijkt wel. Het is een ruin maar in de kudde (probeert) hij hengstige merries te dekken. En hij is zijn ballen echt kwijt hoor! Hij is erg speels, vooral Mouthy maar naar zijn ras ook meestal rustig van aard. Als ik hem oneerlijk behandel doordat ik mijn geduld verlies (fout fout fout) krijg ik het meteen terug in mijn gezicht als het ware.
Wie weet nog oplossingen!!!!? Ik bedacht zelf net nog om de IR vanaf de grond te proberen... Dit krachtsmisbruik is echt een ramp want de ORS is dus niet meer betrouwbaar... En ik weet dat Carmen haar problemen zelf moet gaan oplossen maar ik zal de oplossingen moeten aandragen... Als ik als eerste maar weer de ORS en IR veilig kan stellen.![]()
Bladwijzers