Pagina 4 van de 4 EersteEerste ... 234
Resultaten 46 tot 59 van de 59

Topic: Virtual cursus Liberty met Linda Parelli

  1. #46
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Virtual cursus Liberty met Linda Parelli

    Nou, ik ben in de praktijk even uitgetraind, die arme Beyond is kreupel rechtsvoor . Een van zijn pectoraalspieren doet hem duidelijk zeer. Ik wacht het even een dagje af, anders komt de DA er bij.
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  2. #47
    Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Locatie
    Noord-Holland, Egmond
    Leeftijd
    48
    Berichten
    8.755
    Dagboek Berichten
    69

    Re: Virtual cursus Liberty met Linda Parelli

    Betersvhap voor Beyond
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

  3. #48
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Virtual cursus Liberty met Linda Parelli

    Dankjewel Saar! Hij liep vandaag alweer bijna helemaal goed (terwijl hij gisteren echt al in stap heel, heel moeilijk liep), dus wat dat nou geweest is? Het was in ieder geval geen belastingskreupelheid maar echt een bewegingskreupelheid. Maar goed, we zijn weer op de goede weg!

    Vandaag de les bekeken over transitions op de cirkel. Die beheersen we gewoon goed, maar toch weer wat nieuws geleerd vandaag: de sweep bij het overgaan naar een lagere gang zonder dat je dat gevraagd hebt. Ik zal hem bij Beyond niet veel nodig hebben, die blijft eigenlijk altijd keurig in de gevraagde gang, maar het is toch weer een techniekje er bij

    Met Beyond vandaag aan de connectie gewerkt: lekker samen wandelen en laten grazen. Is toch ook een soort "oefenen" denk ik maar
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  4. #49
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Virtual cursus Liberty met Linda Parelli

    Beyond loopt weer helemaal goed! maar nu met de hitte vind ik het niet verantwoord om met hem te gaan trainen. Het is jammer dat het juist nu zo heet moet zijn, maar so be it. Ik ga wel door met lessen kijken en aantekeningen maken, en zodra het wat koeler wordt start ik weer en pak ik het verslag hier weer op - met de change of direction in draf, daar zijn we gebleven.
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  5. #50
    Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Belgisch limburg
    Leeftijd
    39
    Berichten
    6.739
    Dagboek Berichten
    19

    Re: Virtual cursus Liberty met Linda Parelli

    Kan je kort vertellen wat de sweep is? Ik heb wel paarden die graag stoppen.

    Gelukkig is Beyond weer ok. Zou hij gewoon een verkeerde beweging gemaakt hebben zoals wij mensen ook wel eens doen?
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

  6. #51
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Virtual cursus Liberty met Linda Parelli

    Ha Fiona, dat zou best kunnen hoor! Zijn elleboog leek heel licht geschaafd, ik denk zelf dat hij verkeerd gelegen heeft met zijn hoef onder zijn elleboog en zo zijn borstspier en elleboog wat bezeerd heeft.

    Over de sweep: die gebruik je als je paard terug valt naar een lagere gang. Je vraagt niet opnieuw om een overgang, maar je gebruikt de sweep als een soort "reinforcement". Het is een lange, lage onderhandse zwaai met stick en string naar de elleboog. Doe dat 1 keer, als het paard niet reageert doe je het nog een keer, en als er dan nog geen reactie volgt stap je naar het paard toe om met de string het plekje net achter de elleboog proberen aan te raken.

    Is het zo een beetje duidelijk?
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  7. #52
    Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Belgisch limburg
    Leeftijd
    39
    Berichten
    6.739
    Dagboek Berichten
    19

    Re: Virtual cursus Liberty met Linda Parelli

    Tijdens stick to me of circling? Bij stick to me doe ik dat inderdaad zo maar dat was onbewust.

  8. #53
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Virtual cursus Liberty met Linda Parelli

    Oh sorry, nee dit is tijdens Circling.

  9. #54
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Virtual cursus Liberty met Linda Parelli

    Ondanks de hitte gisteren toch even wat geoefend, te leuk om het niet te doen: sideways towards tijdens stick to me - nog wel langs een omheining. In zijn eigen paddock is het daar veel te heet voor, geen schaduw, dus daar staat hij ook geen uren in momenteel. Stuart wandelt elke dag een flinke poos met hem in bos en park dat hier voor de deur ligt, en dat vindt hij prachtig + er is overal schaduw.

    Op Duinidgt is er de grote Paddock, een ring waar de renpaarden voor hun koers aan het publiek getoond worden. In het midden en om deze Paddock staan allemaal kastanjebomen, heerlijk in de schaduw dus en daar konden we prima oefenen. Dat sideways towards blijft toch iets bijzonders, zeker voor mensen die dat nog nooit gezien hebben, we hadden dan ook de belangstelling van een renpaardentrainster die zei dat ze het zo leuk vond om te zien. En zo ontmoeten twee werelden elkaar ook nog eens (mijn eigen paddock, waar ik normaal werk, ligt helemaal aan de andere kant van het terrein achter de drafbaan, dus we zijn eigenlijk nooit "zichtbaar" voor anderen tijdens ons werk).

    Vandaag weer een nieuwe video kijken, jammer genoeg is dit al de laatste week, maar ik heb weer zó veel inspiratie opgedaan, deze cursus is zijn geld dubbel en dwars waard
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  10. #55
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Virtual cursus Liberty met Linda Parelli

    Vandaag weer rustig de draad opgepakt. De sweep werkt goed, al heb ik hem niet vaak nodig, maar hij is wel duidelijk. Bij de Change of direction goed opgelet of ik echt recht naar achteren loop, en ook weer recht terug. Dat is sowieso belangrijk voor wat ik daarna wilde proberen, een begin met de spin, dat had ik nog nooit gedaan. Drie keer gedaan in stap, het is voor ons allebei nieuw dus rustig beginnen.
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  11. #56
    Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Locatie
    Noord-Holland, Egmond
    Leeftijd
    48
    Berichten
    8.755
    Dagboek Berichten
    69

    Re: Virtual cursus Liberty met Linda Parelli

    Lekker bezig Ans. ,
    Wat was het weer een toffe clinic, ik heb weer super veel geleerd en gedaan. M'n liberty is in drie weken met sprongen vooruit gegaan met Pup en met Honey heb ik een mooi begin gemaakt.

    Hoe vond jij het, Ans?
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

  12. #57
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Virtual cursus Liberty met Linda Parelli

    Ontzettend de moeite waard. Ik ben zo veel duidelijker in mijn communicatie nu! Vandaag was het te warm voor veel bewegen, maar ik stak tijdens het binnen halen mijn stick recht omhoog en hij liep direct sideways naar me toe, gewoon omdat hij dat signaal snapt.

    Ik kan echt nog een hele poos gemotiveerd vooruit dankzij deze korte cursus

  13. #58
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Virtual cursus Liberty met Linda Parelli

    Deze week twee keer een uitgebreide sessie met Beyond gedaan, en beide keren kom ik helemaal blij thuis. Ook voor hem lijkt het me een verademing; we leren nieuwe dingen, ik ben duidelijk zodat het voor hem ook duidelijk is. Het is gewoon fijn om te weten wat je moet doen als je iets nieuws probeert, hoe je het doet en waarom je dat doet, én wat je moet doen als het niet gaat zoals gepland. We hebben gisteren vier mooie spins in stap gedaan, deze week kreeg ik een perfect gesprongen galopwissel bij de change of direction, maar behalve deze "fancy stuff" is de connectie gewoon stukken beter.

    Binnenkort heb ik drie weken vakantie, ik zal eens kijken of ik dan wat op beeld kan krijgen. Maar deze cursus van drie weken heeft een enorme boost gegeven, en wat ik ook zo fijn vind is dat er dingen nu "anders" gaan dan dat je vroeger geleerd werd, waardoor ze nu veel beter gaan dan voorheen. Ook de Parelli's blijven zich ontwikkelen. Voorbeeld: niet meer continu de disengagement gebruiken om paard naar je toe te laten draaien / komen. De disengagement is nu alleen nog maar voor "game over", waardoor het echt een soort beloning is geworden. In alle andere situaties (paard draait weg, moet een COD maken etc.) wordt nu andere lichaamstaal gebruikt, waardoor alles zowel voor paard als mens veel duidelijker is. Dus nogmaals: deze virtuele cursus was echt de moeite waard. Ingegeven door iets naars (Covid-19) komt er toch iets goeds van, want anders was dit virtuele format nooit zo snel ontwikkeld denk ik.
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  14. #59
    Actief Forumlid chevelle68's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2010
    Locatie
    Meijel
    Berichten
    1.662
    Dagboek Berichten
    134

    Re: Virtual cursus Liberty met Linda Parelli

    Prachtige cursus!
    Mooi om te lezen en ik ga me toch eens verdiepen...ook wij zijn door mijn opleiding soms de weg kwijt.
    Ik ben zo bezig hem goed in balans te krijgen en spieren aan het ontwikkelen...dat het echt een soort moeten wordt.

    De pret zijn we even kwijt. Ik hoop dat het door wat nieuwe inspiratie weer terug komt en we wat meer kunnen gaan afwisselen.

    Bedankt Ans!

Pagina 4 van de 4 EersteEerste ... 234

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •