Pagina 2 van de 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 59

Topic: Virtual cursus Liberty met Linda Parelli

  1. #16
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Virtual cursus Liberty met Linda Parelli

    Ik ga er eens wat over opzoeken, dank je!
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  2. #17
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Virtual cursus Liberty met Linda Parelli

    Vandaag start de cursus! Ik heb net alle informatie erover ontvangen. In het begin kun je kiezen voor level 2/3 of level 3/4. Ik kies 3/4. Ik ga me nu verdiepen in de eerste lessen, en dan eindelijk aan het werk
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  3. #18
    Forum Meubilair Tinky's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Delft
    Leeftijd
    35
    Berichten
    3.656
    Dagboek Berichten
    1

    Re: Virtual cursus Liberty met Linda Parelli

    Veel plezier Ans, ik kijk uit maar je eerste verslagen!

  4. #19
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Virtual cursus Liberty met Linda Parelli

    Net de lesstof bekeken op het portal, en de introductievideo gezien. Voor een structuurfreak zoals ik, is het fijn dat het is opgeknipt in 3 weken, en dat de informatie ook per week verstrekt wordt. Een map gemaakt met daarin de weken en de lessen, en alle bijbehorende documenten verzameld. Les 1-5 van week 1 is voornamelijk theorie (maar wel met video's er bij), en in de lessen 6-9 zijn er ook veel taken die je af kunt strepen.

    In de introductievideo wordt aangegeven dat je het beste echt kunt kiezen voor óf level 2-3 (mensen die nog niet zoveel met liberty hebben gedaan), óf voor level 3-4 als je al bekend bent met liberty. Ook een waarschuwing (en die is voor mij bestemd denk ik ) dat je niet moet proberen om alle informatie perfect in je op te nemen en alle taken perfect uit wil kunnen voeren. Ja ho eens even, dat wil ik natuurlijk wél .

    Ook wordt er aangegeven dat het een cursus is die je in je eigen tempo kunt doen, dat je beter 2 lessen helemaal goed kan doen dan 9 half, maar dat het wel slim is om echt tijd in te ruimen om de lessen te volgen en om met je paard bezig te zijn. Nou, dat gaat geen probleem zijn, en ik wil wel al die 9 lessen tot een goed einde brengen.

    We gaan het zien, ik ga me vandaag op de theorie storten, zodat ik des te meer tijd heb de komende week om ook echt met Beyond bezig te zijn.

    grappig: les 5 heeft als titel "The challenges of learning and teaching Virtually (and beyond)". Ze wisten dus kennelijk dat Beyond en ik mee gingen doen
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  5. #20
    Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Locatie
    Noord-Holland, Egmond
    Leeftijd
    48
    Berichten
    8.755
    Dagboek Berichten
    69

    Re: Virtual cursus Liberty met Linda Parelli

    Zit je al in de Facebookgroep ook? Daar heb ik vorige keer best verl aan gehad, vooral het delen van info van de instructeurs vond ik fijn
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

  6. #21
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Virtual cursus Liberty met Linda Parelli

    Ja, ik had me aangemeld en zie net dat ik "binnen" ben. Samenvatting van vandaag: ik heb les 1 en 2 nu afgehandeld. Les 1 is een introductie, en een "liberty covenant". Zoals jij al aan gaf Saar, nee dat is niet echt nieuw, maar wel "oh ja". Zo staat er bij de volgorde voor progressie met liberty als eerste "play all seven games at liberty", waar bij je paard ook het doel van de betreffende game moet kennen. En dan heb ik zoiets van "wat waren die doelen ook al weer precies". Daar staat een korte E-learning over op de Savvy club, die ook maar gelijk bekeken.

    Les 2 gaat over hoe liberty eigenlijk zou moeten zijn: een spel, geen saai taakjes uitvoeren, geen "negative pressure", en geef je paard wat hij nodig heeft bij zijn persoonlijkheid. Beyond is een duidelijke LBE, dus voor hem geldt play with me en "no rules". Met dat laatste heb ik moeten leren leven, ik ben nou eenmaal een iemand die in het werk de hele dag met protocollen en normen bezig is, dat zal wel zijn omdat het bij mijn persoonlijkheid past .

    Als een soort nulmeting heb ik vandaag met Beyond de 7 games at liberty gedaan. Game 1, 2 en 3 gaan vlekkeloos, alles op fase 1. Bij yo-yo reageerde hij 1 keer niet zo vlot, dus ik vraag het even wat groter (zonder touw, maar net alsof ik wel een touw in mijn handen had) en toen wilde hij wat trager naar me toe komen, aandachtspunt.

    Ik heb trouwens geen round pen maar speel in onze paddock van zo'n 15 bij 50 meter. Hij kan dus altijd weg als hij wil, en als hij iets saai vindt doet hij dat ook en gaat dan met zijn grote blauwe ton spelen. Ik heb de ton expres in onze speelzone laten liggen, maar hij is er niet 1 keer naar toe gegaan, een goed teken

    Circling vindt hij het saaist maar ging helemaal prima, sideways ook, bij squeeze had hij iets vlotter kunnen reageren, maar ik heb de video van de savvy club gevolgd: na het door de squeeze heen gaan heb ik niet de achterhand weg gevraagd maar juist niets gedaan, want een kalm paard zou het patroon moeten kennen en zelf al weer om moeten draaien - en dat deed hij . Al met al niet ontevreden.

    Voor de gein heb ik hem los mee laten lopen naar stal naast me, touw wel dusdanig dat ik hem elk moment vast kon pakken, het blijft een hengst dus better safe than sorry, maar het was niet 1 keer nodig.

    Het is leuk om weer even gericht met mijn paard bezig te zijn! Straks les 3 nog even bekijken, dan kunnen we morgen weer wat anders gaan doen.
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  7. #22
    Forum Meubilair Tinky's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Delft
    Leeftijd
    35
    Berichten
    3.656
    Dagboek Berichten
    1

    Re: Virtual cursus Liberty met Linda Parelli

    Wat leuk Ans, Beyond klinkt echt als een lieve .

    Die paddock klinkt echt ideaal, dat is bij ons best lastig, of de longeercirkel (16m) of feitelijk het hele erf (geen omheining om de bak).

  8. #23
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Virtual cursus Liberty met Linda Parelli

    Paddock is ook heel fijn! Ruim genoeg zodat hij weg kan en we alles kunnen doen wat we willen.

    Over weg gaan gesproken: les 3 gaat over dat mensen ineens andere lichaamstaal vertonen nadat er geen lead rope meer is. Ze worden voorzichtiger en zijn bang dat het paard bij ze weg loopt. Hun lichaamstaal is daardoor onduidelijker, waardoor het paard juist weg loopt. Ook wordt de hind end disengagement veel te veel gebruikt. Ik merk dat ik hier over in de 3e persoon typ, omdat ik hier zelf geen last van heb. Weg lopen van mijn paard vind ik juist heel leerzaam, daarom doe ik er niets actiefs aan om het te voorkomen, behalve zo leuk mogelijk proberen te zijn .

    Net les 4 gekeken, die gaat over het almaar terugkerende belang van het hebben van een Plan. Ja dat weet ik, en toch heb ik er vaak geen, want ja full time werk, huisdingen moeten nog, zo nog naar de moestuin dus wat zal ik vandaag in hemelsnaam eens gaan doen. Tijdens deze 3 weken zal ik hier nu echt eens mee aan de slag gaan.

    In deze les gaat het over dat mensen vaak hun favoriete dingen doen omdat ze leuk en makkelijk zijn. Schuldig! Maar voor het paard voelt dat alsof twee mensen elke dag weer hetzelfde gesprek voeren. Ja, dat zou ik zelf ook heel saai vinden, ik merk vaak dat ik tegen mensen om me heen zeg "ja dat heb je me al eens verteld" . Sorry Beyond!
    Goed, de uitkomst van deze les is een goed gebalanceerde sessie:
    - begin met 1 / 2 makkelijke dingen
    - werk dan aan iet nieuws / moeilijks
    - sluit af met iets makkelijks of alleen maar wat kriebelen

    Zo logisch, we weten het allemaal, maar in de waan van de dag komt het er toch vaak niet van, gek eigenlijk.
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  9. #24
    Forum Meubilair Tinky's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Delft
    Leeftijd
    35
    Berichten
    3.656
    Dagboek Berichten
    1

    Re: Virtual cursus Liberty met Linda Parelli

    Heel herkenbaar, zelfs zonder drukke baan. Jezelf blijven uitdagen blijft een uitdaging

    Begrijp ik het goed en heb je alleen nog de lessen gekeken? Wat is je plan nu voor Beyond, als je er mee aan de slag gaat?

  10. #25
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Virtual cursus Liberty met Linda Parelli

    Gisteren heb ik de "nulmeting" met hem gedaan om te zien waar de gaten zijn. Vandaag begin ik met close range circles en sifeways want "makkelijk", en gaan we bewust werken aan stick tot me in draf en squeeze

  11. #26
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Virtual cursus Liberty met Linda Parelli

    Ja, vandaag had ik een plan! Gestart met close range circles in stap (dan raakt hij me bijna aan) en draf, vinden we allebei leuk. Daarna sideways, daarvoor had ik de zachte balken her en der neer gelegd. Zo gek, een paar jaar geleden vond hij het doodeng om een obstakel tussen voor- en achterbenen te hebben (een balk was al gruwelijk en een ton ondenkbaar), maar leg tegenwoordig een balk neer en hij gaat er zelf van alles mee doen, vooral sideways . Ik doe sideways vanuit zone 3 en zone 1. Ik zag ooit Jorunn dat ook nog vanuit zone 5 doen,, die staat nog op het wensenlijstje!

    Daarna werken aan iets "moeilijks", in dit geval een vlotte squeeze. De zachte balk was daarbij een mooie hulp. Ging verrassend snel goed, hij werd nog fanatiek ook, het ging door de squeeze in draf, bliksemsnel omdraaien, gelijk weer erdoor als ik dat vroeg, maar ook alleen turn and face als ik dát vroeg.

    Het volgende onderdeel van mijn plan was stick to me in draf, want omdat hij zo groot draaft (niet zo gek als je ras Harddraver is) ben ik hem regelmatig "kwijt". Maar toen ik daar mee startte, begon hij ineens uit zichzelf over de balken te springen. En toen was het "ga ik nu door met mijn plan, of volg ik hem in het "play with me" en "no rules". Ik heb voor het laatste gekozen, de balken op 4 plekken op de cirkel gelegd en hij ging er al bokkend en galopperend, springend overheen. OK, dit is dus ook waar we naar streven, een paard dat enthousiast aan het spelen is.

    Ook nog geoefend met vanuit draf en galop halt houden over de balk, ook dat vindt hij leuk. Maar dat is wel oppassen geblazen, want als ik hem vraag halt te houden bij balk 3, dan houdt hij zelf in het volgende rondje ook weer halt bij balk 3. Nee jongen, make no assumptions en ik moet ze niet aanleren, dus daar wat mee gevarieerd.

    Afgesloten met toch een klein stukje stick to me. En ook vandaag is hij geen 1 keer weg gewandeld, ook al lag zijn blauwe ton vlak bij .
    Laatst gewijzigd door promptertje; 25-07-20 om 18:01.
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  12. #27
    Forum Meubilair Tinky's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Delft
    Leeftijd
    35
    Berichten
    3.656
    Dagboek Berichten
    1

    Re: Virtual cursus Liberty met Linda Parelli

    Wat leuk om te lezen Ans, en ik heb helemaal beeld bij je stick to me! Leuk dat hij zo razend enthousiast werd, die stick to me kan je altijd nog herhalen of opnieuw proberen. Wat een leuk paard is het toch (of althans, zo klinkt hij!).

  13. #28
    Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Belgisch limburg
    Leeftijd
    39
    Berichten
    6.739
    Dagboek Berichten
    19

    Re: Virtual cursus Liberty met Linda Parelli

    Ik doe veel te weinig liberty omdat ik me er inderdaad niet in thuis voel. Wico ging altijd direct weg als ik iets vroeg dan. Hij vindt stick to me wel fijn om te doen, maar yields, sideways en cirkels niet. Trucjes dan weer wel. Ik maak me wel schuldig aan dat te voorzichtig zijn met dingen vragen en beetje jammer vinden als 'm weggaat. Ik neem 'm wel vaak los mee over het hele erf (soms zelfs met de poort open, maar eigenlijk vind ik dat ik dat niet moet doen). Gewoon meekomen en naar me toe roepen doet hij heel goed. Laatste jaren is hij sowieso graag dicht bij me. Heel fijn gevoel is dat. Van daaruit kan ik soms wel een yield of cirkel vragen, maar dan weet ik wel dat het heel kort moet duren. Ik vind het moeilijk om er een 'spel' van te maken. Wico zijn idee van spel is, stilstaan en knuffelen.
    Met Takoda is dat spel veel makkelijker in liberty. Die geeft ook een hele show uit zichzelf en dan kan je vanalles shapen.
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

  14. #29
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Virtual cursus Liberty met Linda Parelli

    Ja, ze zijn allemaal anders hè, en het is soms lastig om daar op in te spelen. Beyond is erg expressief, dat helpt om te zien wat ik wel (of niet) moet doen, maar soms zit je er helemaal naast. Ik ga trouwens een vraag stellen voor de live-sessie met Linda, over wanneer je nou je plan los laat om in de ideeën van je paard mee te gaan en wanneer niet .

    Gisteravond nog de laatste theorieles gekeken. Die ging over waar cursusgevers tegen aan lopen, zeker op zo'n digitale manier van les geven. Maar het ging ook over hoe je je als leerling vaak voelt tijdens een clinic: alsof jij de enige bent die het allemaal verkeerd doet en er als een idioot uit ziet, en dat de rest het allemaal veel beter lijkt te doen. Ja dat herken ik deels wel. Niet in een "class room" situatie, daar voel ik me thuis; ik zit helemaal vooraan, ben aanwezig en stel vragen. Maar zodra ik iets "met mijn handen" moet gaan doen is dat vertrouwen rap weg, lijken mijn lichaamsdelen in de knoop te gaan zitten en ga ik het liefst wat bij de rest vandaan staan om mijn eigen ding te doen, maar daar leer ik natuurlijk niet zo veel van.

    Ook in de clinics die ik met Linda heb bijgewoon zie je dat gebeuren: het zijn altijd dezelfde mensen die pal vooraan gaan staan, en de andere zelfde die het liefst ver van Linda en het publiek vandaan blijven. Gelukkig speelt ze daar goed op in door iedereen aandacht te geven, maar sommigen eisen de aandacht nou eenmaal eerder op. Ik hoor niet bij die groep, zeg maar . Misschien goed om in een volgende leersituatie (dat kan ook voor mijn werk zijn) wat meer op de voorgrond te treden als het om praktisch oefenen gaat.
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  15. #30
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Virtual cursus Liberty met Linda Parelli

    Leuk om te lezen Ans. Mooi hoe je bewust keuzes maakt. Heel herkenbaar dat je actiever word als je een cursus of zo volgt, dat vind ik zelf ook altijd erg fijn.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •