Pagina 3 van de 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 31 tot 45 van de 59

Topic: Virtual cursus Liberty met Linda Parelli

  1. #31
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Virtual cursus Liberty met Linda Parelli

    Ja klopt Janneke, het geeft een stuk motivatie!

    Vanmorgen twee video's bekeken. Nr 1 is "Not this, that!". Die ging over het feit dat mensen snel "nee" zeggen tegen hun paard als die iets doet wat ze niet willen, maar ook niet duidelijk aangeven wat ze dan wel willen. Fijne video.

    Daarna een wat langere, de connection test. Hoe graag blijft je paard bij je? En wat doe je als je hem "kwijt" raakt? Was een hele heldere, ik ga hem vanavond nog een keer kijken en dan aantekeningen maken. De meeste mensen zijn bang dat hun paard weg loopt en vragen ("smeken") hem dan terug. Welnee, zegt Linda, als hij weg gaat stuur hem dan zelf maar resoluut weg, sta vervolgens stil en wacht tot hij terug komt. In het filmpje werkte dat wonderwel goed.

    Dus: vanmiddag in de praktijk getest! Duidelijk aangegeven wat ik wilde, blijf perfect naast mijn schouder. Hij was het daar keer niet mee eens, steigerde zelfs wat toen ik hem met de string naar voren vroeg en draaide om. OK, weg ben je dan wat mij betreft! Na 3 rondjes galopperen was hij terug - om niet meer van mijn zijde te wijken. Leiderschap is dus soms gewoon nodig. Langzaam lopen, wat sneller, halt houden, achterwaarts en ook draven kon ineens langzaam perfect naast mijn schouder, en hij leek er nog lol in te hebben ook.

    Saar, heb jij nog aanvullingen of opmerkingen?

    Beeld van vandaag:

    Connection test.JPG
    Laatst gewijzigd door promptertje; 26-07-20 om 18:09. Reden: Nummer vergeten
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  2. #32
    Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Locatie
    Noord-Holland, Egmond
    Leeftijd
    48
    Berichten
    8.755
    Dagboek Berichten
    69

    Re: Virtual cursus Liberty met Linda Parelli

    Wat ben je lekker bezig, Ans. Mooi om te zien en fijn dat het je motiveert.

    Ik heb ondertussen alle lessen gekeken en de meeste twee keer. Veel aha-momenten, veel oh zit dat zo.

    Gisteren gestart met seven games @lib met Pup, op zoek naar gaten. Die zit in de hqyield, daar moet ik wat mee. Vandaag voor het rijden op de grond online gedaan.

    Met Honey vandaag ook connection game gedaan. Heel anders dan Beyond . Van het kwartier ben ik de helft van de tijd bezig met friendly en wachten op kauwen en likken, maar dat geeft een ontspannen, zekerder paard.
    Laatst gewijzigd door saar; 26-07-20 om 19:58.
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

  3. #33
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Virtual cursus Liberty met Linda Parelli

    Dan lijkt Honey meer op Suede van Molly uit de video. En Beyond heeft inmiddels 15 jaar de tijd gehad om aan mij te wennen . Nee, ze zijn allemaal anders, met Danny moest ik ook veel rustiger zijn, maar die wilde altijd bij me zijn en me een plezier doen. Daar heb ik met Beyond aan moeten wennen, dat dat niet vanzelfsprekend is, ik moet dat "verdienen" bij hem anders trekt hij zijn eigen plan. En daarom is het zo mooi om in je leven met meerdere paarden gewerkt te kunnen hebben, je gaat al snel denken "wat bij deze werkt, werkt bij allemaal", maar hoe meer je er in handen hebt gehad, hoe beter je weet dat dat absoluut niet op gaat.

    Vandaag ga ik niets "nieuws" doen, maar ik ga wel een gerichte sessie bedenken. Ik start denk ik met "put your nose on something" en sideways met obstakels voor het makkelijke deel, en dan een trainingsessie over overgangen op de cirkel. Daar zijn we wel even zoet mee verwacht ik ook al gaat dat altijd vrij goed, maar vandaag ga ik streven naar "echt goed".

    Mijn vraag over wanneer je je plan los laat is trouwens door Molly uitgekozen om aan Linda voor te leggen donderdag, eens kijken wat daar voor antwoord op komt .
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  4. #34
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Virtual cursus Liberty met Linda Parelli

    Vandaag heb ik me aan mijn plan gehouden. Hij had veel last van de vliegen en dazen die ineens tevoorschijn kwamen toen de zon ging schijnen, maar alles ging goed. Zelfs twee flying lead changes gekregen bij de change of direction, en al is het geen dressuurwissel om te zien, als draver doet hij het toch maar. Daarna gelijk gestopt.

    Om na deze cursus ook gestructureerd aan het werk te blijven, heb ik alle dingen de je at liberty kan doen verzameld in het document dat bij de les over een gebalanceerde sessie zat, zo heb ik steeds wat te kiezen. En het schemaatje dat er bij zat heb ik omgebouwd tot een invulbaar tabelletje van een formaat dat je makkelijk in je zak stopt, eens kijken of me dat helpt in de toekomst .
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  5. #35
    Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Locatie
    Noord-Holland, Egmond
    Leeftijd
    48
    Berichten
    8.755
    Dagboek Berichten
    69

    Re: Virtual cursus Liberty met Linda Parelli

    Lekker bezig Ans!

    Zo gestructureerd als jij aan de slag bent die ik niet hoor. Ik hap elke dag een klein stukje, Honey is dat vooral stick to me online en Pup moet ik een gaatje hqyields maken.
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

  6. #36
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Virtual cursus Liberty met Linda Parelli

    Heb net les 8 gekeken, die is daar perfect voor! Ik heb Hide your hiney gisteren nog gebruikt, ik was praktisch klaar, wil hem nog wat aaien en hij ziet Stuart langs de kant en wil gaan schooien voor wat lekkers. Eh nee maat, not that, this! En dus een 180 graden draai met die achterhand . Met Honey kun je denk ik ook niks beters doen dan dat je nu doet, voor haar is het allemaal nieuw toch? En ja, structuur is my middle name... ik heb het gewoon nodig om niet in chaos weg te glijden

    Wat ik ook zo fijn vind aan de lessen is dat niet alleen het "hoe" goed uitgelegd wordt, maar ook vooral het "waarom" en het "wanneer doe ik dit". Dat geeft een hoop AHA-momenten, want het "hoe" weet ik meestal wel. Ik worstel alleen na deze les nog met 1 dingetje, maar dat is meer een leiderschapskwestie: je wilt connectie, je wil dat je paard uit zichzelf bij je blijft, maar bij de HQ-yield met 2 eyes ben je toch iets aan het "veroorzaken". Ik vind dat bij Beyond overigens geen probleem, bij hem zie ik het echt als "not this, that" zoals ik het hierboven schetste, maar bij een wat minder zelfverzekerd paard vind ik het toch lijken op "blijf hier, want anders...". Dat vind ik nog wel een dingetje. Misschien stuur ik die vraag ook nog wel in. Maar nogmaals, Beyond kan het hebben, die test mijn leiderschap elke dag stiekem wel een beetje en hij is gebaat bij duidelijkheid, al heeft hij het niet vaak nodig. Ik puzzel weer verder, plan voor vandaag staat alweer op mijn papiertje !
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  7. #37
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Virtual cursus Liberty met Linda Parelli

    Even op de Facebook groep gekeken (dat was een goede tip Saar, normaal ben ik niet zo'n Facebook-fan) maar ik zie dat de vraag daar al gesteld is en beantwoord door het team: natuurlijk volg je wat het paard nodig heeft, pas je het aanleren van de HQ-yield aan aan het tempo van het paard. Als dat betekent eerst veel meer vertrouwen en ontspanning opbouwen, dan blijf je daar totdat je de HQ-yield aan kan leren wanneer het paard daardoor het vertrouwen in je niet verliest. Ja, goed antwoord, had ik zelf kunnen bedenken .
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  8. #38
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Virtual cursus Liberty met Linda Parelli

    Vandaag was het niet allemaal hosanna . Gestart met connection test (goed), friendly (goed), yoyo (voldoende, kan wat vlotter). Daarna lead by the tail. Voldoende, kan ook wat vlotter, en om een bocht gaat nog niet, daar moeten we aan werken. Vervolgens lead by the chin, dat ontaardde in lead the human by the "mouw" . Zit nog even werk aan.

    En toen aan iets gewerkt dat ik al maanden had vermeden, want Beyond vindt dat zaaaaaaaaaaiiiiiii: de figure 8. Is ook de reden waarom ik eigenlijk geen auditie meer heb gedaan, het is een verplicht onderdeel maar hij vindt het zo verschrikkelijk niks! Met wat mazzel krijg ik er 1 fatsoenlijke uit in stap, en eentje in draf, en dan vindt hij het wel weer genoeg. Hij gaat voor de pionnen langs, zijwaarts over de pionnen heen, draait achter de pion bliksemsnel om, kortom er gebeurt van alles behalve een goede 8. Heb er vandaag in totaal 2 in draf gekregen en toen gestopt. Laten we de moed deze cursus nu eens niet opgeven .
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  9. #39
    Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Locatie
    Noord-Holland, Egmond
    Leeftijd
    48
    Berichten
    8.755
    Dagboek Berichten
    69

    Re: Virtual cursus Liberty met Linda Parelli

    Wat vind jij van de figure 8?
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

  10. #40
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Virtual cursus Liberty met Linda Parelli

    Ik vind er eigenlijk niks van. Het is voor mij gewoon een patroon, een van de vele. Niet leuker of minder leuk dan welk ander patroon dan ook. Ik heb er in het verleden ook niet meer of minder aandacht aan geschonken dan aan alle andere patronen. Maar mijn paard had er vanaf het begin al niks mee gek genoeg.
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  11. #41
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Virtual cursus Liberty met Linda Parelli

    Vandaag de laatste les van deze week gekeken (hoezo kun je ze niet allemaal doen ), deze ging over stick to me. Veel handige tips weer. Direct in de praktijk geoefend, en wat een verbetering zie je dan als je net de juiste lesstof aangereikt hebt gekregen! Mooi rustig naast me draven, zonder dat hij me voorbij stiefelt. Nu nemen we even een "leerpauze", vrijdag komen de nieuwe lessen binnen dus vanaf zaterdag weer allemaal nieuwe oefenstof!

    Oh ja en morgen wat later naar bed, dan is er van 22:00 - 23:00 uur een live webinar sessie met Linda, eens kijken wat dat oplevert
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  12. #42
    Actief Forumlid Jorunn's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2009
    Locatie
    Zoutkamp
    Berichten
    1.965
    Dagboek Berichten
    1

    Re: Virtual cursus Liberty met Linda Parelli

    Leuk om jullie verslagen te lezen! Linda is fijn om te volgen he?

    Achtje kan ook binnenste buiten zoals Eva dat laatst noemde, misschien vindt hij het dan iets minder saai?

    Valt de sideways zone 5 al onder het huiswerk?

  13. #43
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Virtual cursus Liberty met Linda Parelli

    Nee, wel onder mijn huiswerk, dat doe ik je nog niet na . Oh dat is ook nog een idee voor die 8, gaan we eens uitproberen.

    Ja, Linda is fijn, ik heb haar natuurlijk meerdere keren live mee gemaakt maar nu kan ik haar even op "pauze" zetten als ik ergens een aantekening over wil maken, dat ging in het echt niet
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  14. #44
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Virtual cursus Liberty met Linda Parelli

    Gisteren een pauze ingelast. Stoel in de paddock gezet, lekker gaan zitten. En daar kwam hij als een blij ei aangegaloppeerd . Hij heeft de afgelopen dagen dus niet als belastend ervaren. Heeft een uur bij me gestaan, waarbij ik regelmatig lippen en neus in mijn nek of op mijn wang had .

    Gisteravond was de live-sessie met Linda. Nadat ik mijn laptop na vastlopen zes keer opnieuw had opgestart (waarom net nu ) heb ik het opgegeven en ben naar bed gegaan. Sessie vanmorgen terug gekeken, en eigenlijk hoef je er helemaal niet live bij te zijn, goed om te weten. Mijn vraag is wel beantwoord . Wanneer laat je je plan los en ga je mee in een idee van je paard? Antwoord: it doesn't matter, zolang je maar dusdanig mee gaat alsof het (ook) jouw idee was, dus niet eerst "hé we zouden dit doen" maar "goed plan, laten we de balken als hindernis gebruiken!". Een antwoord waar ik blij van word - en Beyond ook denk ik.

    Er zaten ook video's in de sessie die studenten zelf hadden ingestuurd (helden) om door Linda te laten beoordelen, enorm leerzaam vond ik.

    En nu gaan we aan week 2 beginnen! Alleen niet vandaag al, veel te heet, ik ga lekker een wandeling met hem maken in de schaduw, dat kan bij Duindigt helemaal prima gelukkig.
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  15. #45
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Virtual cursus Liberty met Linda Parelli

    Week 2 is begonnen, hierin staat "draw" centraal. En dat bouw je niet pas op in de round pen, maar in je gewone dagelijkse omgang. Hoe graag wil je paard bij je zijn? Spendeer je genoeg tijd met je paard waarbij er niets hoeft? In les 1 kwamen allerlei vaak voorkomende problemen aan de orde, waarbij de oorzaak meestal is "te weinig connectie" of "je bent te onduidelijk tegen je paard".

    Ik heb vandaag, net als vorige week de 1e dag, gebruikt als een soort nulmeting. Hoeveel draw heb ik eigenlijk? Ik stap de paddock in, Beyond komt aan gedraafd. Die is daar dus goed. Vervolgens connectie test met stick to me: goed. En toen vroeg ik om een cirkel in draf, om zo te kijken hoe makkelijk ik hem bij me terug krijg: zoeeeffff weg . Op zulke momenten ben ik echt blij dat ik in een grote paddock werk en niet in een round pen, want dan kan hij niet echt weg, en nu wel. Vervolgens connection game via zone 5 gespeeld. Paard weer terug, cirkel gevraagd, ennnnn weer weg. Cirkels stonden vandaag niet op zijn programma geloof ik . Dat gebeurde nog een keer, en toen kreeg hij ineens de geest: bokken, om me heen vliegen (maar keurig op een cirkel), veel gesnuif en staart in de lucht, alles vlak bij, en als ik maar naar zijn achterhand keek kwam hij naar me toe dansen. Gek paard, geen dag is ook hetzelfde met hem
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •