Resultaten 1 tot 12 van de 12

Topic: Stoppen , rondturen en niet meer vooruit gaan...

Stoppen , rondturen en niet meer vooruit gaan...

Wanneer ik aan de hand ga wandelen met mijn paardje van 3 jaar en soms ook als ik in het zadel zit, stopt ze soms omdat ze iets bijzonders gezien heeft , niet dat ze bang is want dan zou ze meer staan snuiven en blazen, meer uit nieuwsgierigheid. Probleem is dat ze daarna bijna niet meer vooruit wil. Hoe pak ik deze situatie best aan?
    Groetjes,Jean-Luc

Re: Stoppen , rondturen en niet meer vooruit gaan...

stopt ze uit zich zelf? Want dat is niet de bedoeling natuurlijk; als leider bepaal jij wat eng is of wat je beter moet bekijken en je paard stopt pas als jij zegt dat ze mag stoppen.

Moet je haar vooruit trekken als ze niet meer wil?

Ik zou het in een bak of afgesloten ruimte oefenen met obstakels. Een soort schriktraining. Leg allemaal 'vreemde' dingen neer waar ze langs moet. Ze moet jouw volgen. Jij bepaald waar ze stil mag staan en wanneer ze weer mag gaan lopen. Als ze stil staat verhoog je de druk, net zolang tot ze meegeeft, dan laat je los. Succes!
    normal people frighten me

Dat eerste klopt dus echt niet. Linda legt dit nog is haarfijn uit in het nieuwe lvl 2 pakket . Tresholds zijn zo iets en daar mag je je paard nooit doorheen "drijven" "jagen" of what so ever
    www.niekelings.nl horsemanship op maat

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

wat je kan doen is als ze nadat ze iets heeft gezien en dan niet meer vooruit wil is even een bochtje maken. Dus niet vooruit vragen, maar iets naar links of naar rechts vragen en dan weer vooruit. Hoeft geen heel rondje te zijn, maar even een slingertje zeg maar. Wel goed uitkijken als je op de weg bent, want ze hebben dan nog wel eens de neiging om hun achterhand erg uit te zwaaien zodat ze weer kijken naar waar ze naar stonden te kijken. Volg je me nog?

Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    44
    Dagboek Berichten
    33

Ik zou een stukje terug gaan en een paar games gaan spelen tot je paardje weer wat op jou gericht is. Houdt inderdaad ook rekening met wat Niek zegt. Als het zo'n 'threshold' is, kun je beter approach & retreat gebruiken en vooral je paard niet dwingen om over die grens te gaan totdat ze zich er comfortabel bij voelen (stukje bij beetje de grens wat verleggen en hier de tijd voor nemen). Ik weet natuurlijk niet of je het nieuwe level 2 pakket hebt, maar dat is erg leerzaam...
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

Ja, dat het niet mag om zo maar te stoppen dat vind ik ook, daarom wil ik er ook wat op vinden .
    Ik denk dat er zich twee redenen om te blijven staan voordoen nl. gewoon stoppen om wat rond te neuzen of/of geen zin meer om nog verder te gaan(daar begint ze meestal mee op de hoek van de straat,meestal op hetzelfde plekje), een beetje onwil denk ik. Dan zijn er ook plaatsen die ze eerder wat eng vind om door te gaan : een beekje en het gekabbel ervan bvb.
    Moet ik beide gevallen gelijk aanpakken? En, Linda, als je zegt om een paar games te spelen, moet ik dan afstappen of kan het ook vanuit het zadel? (Afstappen zie ik wat tegenop want ik stijg meestal in mijn Barefoot met een opstapje)
    Groetjes,JL

Dit is werkelijk een school voorbeeld van een treshold.Dit heeft compleet niks te maken met niet willen of onwil.
    www.niekelings.nl horsemanship op maat

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Sluit me aan bij Niek, probeer mijn tip van even afleiden door een slingertje te maken eens. Hoe oefen je dit in de bak? Daar leg je de basis.

Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

Linda legt het heel goed uit op de DVD's van het nieuwe L2 pakket met die treshholds.
    Als je de grens berijkt waar een paard niet meer over wil mag je hem zeker niet dwingen. In het kort komt het erop neer dat je terug gaat en wat spelletjes speelt in de comfort zone en dan weer naar de treshhold.
    eigenlijk aproach en retreat dus. hierdoor wordt het paard dapperder dan dat je hem dingt erdoor/erover/erlangs te gaan.

Actief Forumlid aylakim's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005

Het is zooooo herkenbaar voor mij omdat ik het zelf zo vaak tegen kom. We zijn nu zo'n 10tal keer op stap geweest en iedere keer is er wel iets dat ze onzeker maakt. Ik weet niet of het bij jou zal helpen maar ik doe dan even helemaal niks tot ze haar hoofd weer laat zakken (anders denkt ze toch niet) en dan weer rustig aanstappen. Stopt ze na 1 stap, opnieuw hetzelfde.Ik de piste heb ik wel al veel schriktraining gedaan met haar omdat het zo'n explosief paardje was. De eerste keren duurt het wel wat lang maar ze leert eruit dat al die vreemde dingen geen leeuwen zijn en "haast je om te relaxen" 1 keer ben ik toch moeten afstappen bij een smalle doorgang van zo'n 5 meter waar en water aan de ene kant en een vangrail boven ons was. Toen ik voor haar stapte volgde ze na een kleine aarzeling aan het lange touw. Heb haar dan even laten grazen, me dan gedraaid en opnieuw erdoor gestapt en dan terug erop en nog eens heen en weer gelopen. Aan de andere kant van de vangrail is er een gewone weg waar je gemakkelijk zou kunnen doorstappen maar ik hou ervan om uitdagingen te zoeken.
    keep it fun!

Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Nacino had dit ook vaak, toen hij nog niet zoveel buitenritten in zijn eentje gemaakt had. Gewoon lekker ook wachten! Al wil ze een half uur wachten. Alleen omdraaien mocht niet..
    Na een tijdje stond hij nog hooguit eventjes stil! Overigens mag Nacino van mij best eventjes stilstaan om ergens naar te kijken buiten hoor.

Zo ook Suus vandaag op wandeltocht: kijken mag. En soms 'help' ik haar door een stapje of 2 achterwaarts te vragen. Dan zie je die ogen weer terugkomen van star naar ziend. Even smakken en we gaan weer.

May the horse be with you!

Bladwijzers

Forum Rechten