Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 16

Topic: Paardenwagen: rijrichting paard

  1. #1
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Paardenwagen: rijrichting paard

    Ik wil een paardenwagentje gaan kopen voor de Grote Verhuizing, om daarmee eerst mijn huisraad en daarna de paarden naar Zweden te verhuizen. In onze trailer bleken namelijk paddenstoelen te groeien, dus daar ga ik geen paarden mee verhuizen.

    Nou had ik ooit een paardenwagen waarin de paarden met hun neus in de rijrichting stonden. Deze had net als een trailer, een voorstang voor de borst. En met hun kont stonden de paarden tegen een achterwand aan. Ik zie nu diverse paardenwagens waarin de paarden overdwars staan, of met hun kont in de rijrichting. Deze wagens hebben geen voorstang. Is dat ook niet nodig? Ik zou me kunnen voorstellen dat paarden zonder voorstang in een bocht met hun neus tegen de wand aan kunnen botsen, als ze overdwars staan. En ook als ze met de kont in de rijrichting staan, kan ik me voorstellen dat een voorstang ze wat meer stabiliteit kan geven.

    Heeft iemand ervaring met een paardenwagen waarin de paarden overdwars staan, of met hun kont in de rijrichting? En gaat dat goed zonder voorstang?

  2. #2
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re: Paardenwagen: rijrichting paard

    Vaak wordt er bewust voor gekozen. Heel eerlijk heeft Carwyn ook zo schuin gestaan en hij leek er geen moeite mee te hebben.
    Scarlet kwam met de vrachtwagen en stond ook dwars, maar die had wel een voorstang in de vrachtwagen.
    Norrmaal staan ze bij mij in 1,5 paards trailer met voor- en achterstang.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  3. #3
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: Paardenwagen: rijrichting paard

    Ja ik weet dat paarden het liefste schuin staan (dat is stabieler) en ze schijnen het ook wel prima te vinden met de kont in de rijrichting, maar ik zag dus verschillende wagens die dat hadden, en dan geen borststang. En ik vroeg me af of dat dan wel stevig genoeg staat voor het paard, en of hij niet met z'n neus tegen de wand aan zou butsen in een bocht oid... Omdat ik meerdere van zulke wagens zag, begon ik te denken dat het normaal was. Maar Scarlet's wagen had dus wél een voorstang. Hm.

    Nog iemand ervaringen met dwars of andersom staan zonder stang?

  4. #4
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.874

    Re: Paardenwagen: rijrichting paard

    succes met je zoektocht..Ik kan geen zinnig woord hierop zeggen.

  5. #5
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: Paardenwagen: rijrichting paard

    Dank je wel. We vinden vast wel iets geschikts.

  6. #6
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Paardenwagen: rijrichting paard

    Volgens mij had Ali met Flame , maar weet haar forumnaam niet maar ze zit wel op facebook, ook zo'n wagen waar ze niet gewoon met de billen naar achteren in stonden, maar weet ook niet meer precies hoe dan wel.
    Misschien kan Roos je er ook meer over vertellen omdat die zich ook met trailerladen bezig houdt???
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  7. #7
    Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Locatie
    Schierensee
    Berichten
    4.356
    Dagboek Berichten
    6

    Re: Paardenwagen: rijrichting paard

    Ik heb alles gereden en het fijnst vond ik de ifor williams waar ze schuin in stonden. Maar ook achteruit zonder voorstang is prima hoor want zo snel optrekken dat ze echt tegen hun neus vallen lukt niet echt...remmen kunnen ze dan opvangen met hun billen wat veel fijner is. Veel 2 paarden autos hebben trouwens wel gewoon een borststang met daarachter de bergruimte...dan hebben ze wel steun aan de borst als ze achteruit rijden.
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill


  8. #8
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: Paardenwagen: rijrichting paard

    Ja schuin is het fijnst voor paarden, dat weet ik. Maar oké dat kan dus gewoon zonder voorstang, en ook als ze achteruit staan. Nou dat is goed om te weten, dan kan ik mijn zoektocht naar de ideale paardenwagen met een gerust hart voortzetten.

  9. #9

    Re: Paardenwagen: rijrichting paard

    Hier een paardenvrachtwagen gehad met paarden die achterste voren stonden, dus met kont in de rijrichting.

    Hoe bedoel je geen voorstang?

    Bij mij stonden ze gewoon met de borst tegen een stang.
    "In all things it is better to hope than to despair."
    Johann Wolfgang Van Goethe

  10. #10
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: Paardenwagen: rijrichting paard

    Nou ik heb paardenwagens gezien waarbij de paarden dwars of achterstevoren stonden, en waar dan geen stang was voor de borst, maar gewoon alleen de zijwand of een achterwand. Niks dus om met de borst tegenaan te leunen, alleen een wand waar ze met hun hoofd (eventueel) tegen aan zouden kunnen komen.

  11. #11

    Re: Paardenwagen: rijrichting paard

    Vreemd nog nooit gezien en lijkt mij persoonlijk ook niet veilig, wel een middenstuk?
    "In all things it is better to hope than to despair."
    Johann Wolfgang Van Goethe

  12. #12
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: Paardenwagen: rijrichting paard

    Ja wel een middenstuk (tussenschot).

  13. #13
    Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Berichten
    3.959
    Dagboek Berichten
    45

    Re: Paardenwagen: rijrichting paard

    Ik heb regelmatig gereden met een camera op de paarden in wagens die schuin/dwars waren en zonder voorstang en ik vond dat er veel minder prettig uitzien dan de wagens/trailers waar ze gewoon vooruit en met voorstang stonden. Ze remmen zichzelf netjes op de borststang en lijken hier weinig last van te hebben op camera.
    Als ik opnieuw zou kiezen zou ik 100% voor een stabiele brachtwagen of trailer gaan met voorstang en verstelbare vakken zodat je ze voor/achter goed kan opsluiten.

  14. #14
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: Paardenwagen: rijrichting paard

    Oh? Goh, je hoort toch altijd dat paarden het liefst diagonaal staan omdat ze dan stabieler zouden staan. Maar dat is dus niet jouw ervaring. Hm...

  15. #15
    Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Berichten
    3.959
    Dagboek Berichten
    45

    Re: Paardenwagen: rijrichting paard

    In bijna geen van die wagens waarin ze schuin/dwars staan kunnen ze hun hals en hoofd helemaal vrij kwijt en daar balanceren ze natuurlijk ook mee.
    Belangrijk is wel dat je de stangen op de goede hoogte heb. Ik zie vaak mensen met te hoge of lage stangen omdat ze ze niet kunnen verstellen en dat is wel gevaarlijk.
    In principe rij je zo rustig dat optrekken e.d. minder invloed heeft dan bochten waar je op N wegen ed toch met iets snelheid doorheen gaat en juist daar staan ze in een normale trailerpositie dwars op.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •