Resultaten 1 tot 13 van de 13

Topic: Veulen fokken - tips en ervaringen gevraagd

  1. #1
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    41
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Veulen fokken - tips en ervaringen gevraagd

    Het is al heel lang mijn droom om één keer in mijn leven zelf een veulentje te fokken.
    En dan bedoel ik niet door mijn hengst te laten ontsnappen, zodat hij een leuke nakomeling kon produceren

    Nu heb ik eindelijk een merrie, eentje waarvan ik denk 'daar zou ik er nóg wel één van willen hebben'. Met het oog op de toekomst (over 6/7 jaar zijn de kinderen écht te groot voor Naomi en is CEO waarschijnlijk ook met pensioen) wordt het er absoluut eentje om zelf te houden.

    Maar dit is dus een gebied waarop ik totáál onervaren ben.

    Wie heeft al eens een veulentje (of meer) gefokt en wil ervaringen hierover delen?

    Ik heb al een dating-profiel gemaakt voor Dinja en een aantal kandidaten geselecteerd
    En dan?

    Wat heb je aan voorbereiding nodig?
    Wat zijn zaken waar je tegenaan gelopen bent, waar je vooraf niet bij stilgestaan had?
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  2. #2
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re: Veulen fokken - tips en ervaringen gevraagd

    Hier heb ik er twee gefokt. En kan niet anders zeggen, dan echt bijzonder!
    Zelf heb ik toen getwijfeld om van het ras af te wijken en wat meer sportgericht te gaan. Toen vond ik dat nog belangrijk, maar ik vond papier ook belangrijk, dus ben uiteindelijk bij beiden voor ee volle Welsh Cob gegaan.
    Zelf ben ik trouwens wel voorstander van veulens samen op laten groeien. Helaas door omstandigheden hier niet gebeurd. Carwyn heeft nog wel even bij bevriend fokker een tijdje gestaan met maatjes. Gwynfor is uiteindelijk niet de opfok in gegaan. Mijn ervaring is namelijk dat de Cobs de grote rijpaarden en Friezen de baas zijn in de opfok, dat wilde ik niet bereiken. Dan liever in mijn kleine koppel waar die iets meer opvoeding krijgt. En gelukkig speelt Carwyn ook nog graag.
    Overigens wel iets om over te denken, met een hengstveulen kom je op moment dat je ze moet splitsen.. dus of opfok in of castreren. Bij een merrieveulen is het allemaal wat eenvoudiger.

    Als je kandidaten hebt, ga absoluut kijken hoe ze irl aanspreken.

    Boek Paardenfokkerij van Paul de Vries is een duidelijk boek.
    Zelf heb ik een infraroodcamera, want dan kun je observeren zonder storen.
    Ik heb beide geboortes meegemaakt.

    Verder een noodbox gemaakt met alles wat je nodig hebt, telefoonnummers van twee dierenartsen en wat kennissen die in geval van nood kunen helpen.

    - - - Updated - - -

    Oja en besef je dat het helaas altijd mis kan gaan, dus fokken is ook een risico.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  3. #3

    Re: Veulen fokken - tips en ervaringen gevraagd

    Eveline, Emma Saffrou (of hoe je dat ook schrijft) die heeft leuke hengsten. En verstand van paarden. Misschien die eens polsen?
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

  4. #4
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    41
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: Veulen fokken - tips en ervaringen gevraagd

    Dankjewel Dyonne!
    Da's inderdaad ook mijn hoofdreden, het lijkt me zó bijzonder om een veulen te zien opgroeien en om een pony echt helemaal vanaf het begin te hebben. Ook voor de kinderen lijkt me dit heel mooi.
    Ik begrijp goed dat er risico's aan zitten, maar dat is met alles in het leven.

    Hengsten IRL bekijken. Ja, daar zeg je wat...
    De ene kandidaat staat in Zweden, ander 350km hier vandaan (en dat is de dichtstbijzijnde).
    Ik wil graag een Morganhengst. Niet eens vanwege het papier (Dinja is een kruising van 3 rassen, dus het wordt toch al een mixje), maar het karakter bevalt me onzettend goed (leergierig, mensgericht) en het zijn sterke, duurzame paarden, fijne maat, mooi uiterlijk, goede bewegingen. Vooral lichamelijke gezondheid vind ik érg belangrijk, na alles wat ik heb geleerd van Shaf en nu van CEO.

    Opfok of hier in een kudde is ook nog iets om te overwegen. Voor een goede ontwikkeling zou ik een veulen het liefst in de natuur laten opgroeien, zoals Bea met Eik heeft gedaan. Maar in een gemengde kudde heeft voor mij ook grote voordelen boven een opfokgroepje.

    Een infraroodcamera is een goed idee, die ga ik onthouden!

    @Roos: ik weet niet of Emma al eens gefokt heeft. Haar hengsten zijn zeker knap (en wat ze ermee uitspookt is nog veel knapper )
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  5. #5
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re: Veulen fokken - tips en ervaringen gevraagd

    Ja, als je opfok kiest zeker gemengd met ook oudere dieren erbij!
    Helaas heb ik dat niet echt kunnen vinden of het was al vol of ze wilden geen hengsten..

    Ah, dat is wel veel kilometers idd.. Ik vind het wel echt een meerwaarde hebben om een hengst irl gezien te hebben, mede ook karakters in werkelijkheid.

    En klopt hoor, altijd risico's. Ik zou het om die reden ook zeker niet laten. Ben blij met mijn twee 'veulens'.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  6. #6
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    41
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: Veulen fokken - tips en ervaringen gevraagd

    Daar heb je wel een punt, karakter is voor mij zeer belangrijk, al is dat met een grote hoeveelheid aan filmpjes ook wel aardig te beoordelen.
    Toch maar een reisje plannen naar het oosten. Noord-Zweden vind ik toch een beetje te ver, alleen maar voor een hengstenbezoek
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  7. #7
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re: Veulen fokken - tips en ervaringen gevraagd

    Hihi, ja, hier is het nog niet zo ver geweest. Ben toevallig wel dit jaar ook nog even bij een hengstje wezen kijken. Lief en leuk dier, maar moest echt nog wel wat ontwikkelen.
    Ik vind het echt meerwaarde hebben dieren irl te zien.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  8. #8
    Forum Meubilair Maaike's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Amersfoort
    Berichten
    2.669

    Re: Veulen fokken - tips en ervaringen gevraagd

    Vergeetniet het belang van sociale ontwikkeling van het veulen. Dat is het meest optimaal samen met een ander veulen. Ik zou zelf alleen veulen fokken als deze vanaf geboorte samen met minstens 1 ander veulen kan opgroeien.
    Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the present (uit; Kung Fu Panda)

  9. #9
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    41
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: Veulen fokken - tips en ervaringen gevraagd

    Ja, da's ook een goed punt Maaike.
    Ik heb erover nagedacht, maar mijn merrie is niet zo makkelijk met nieuwe paarden (lees: moet eerst een week op trektocht voordat ze een andere merrie aardig genoeg vindt).
    Misschien dat het in een grotere kudde beter gaat. Genoeg fokkers onder mijn buren en in de nabije omgeving. Wie weet kan ik een uitwisseling doen
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  10. #10
    Actief Forumlid Mared's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2010
    Leeftijd
    46
    Berichten
    984
    Dagboek Berichten
    17

    Re: Veulen fokken - tips en ervaringen gevraagd

    Tip voor evt hengstenopfok, bij natuurgebied bij Parenco in Renkum staat een groep jonge mannen. Hebben volgens mij een supermooi stuk daar.
    Veulen v Fenne (Becidor) heeft daar gestaan.

    Verder veel succes + plezier met uitzoeken en puzzelen��

    Wij hebben de vader v Lola destijds uitgekozen om zijn karakter en dan mn de ras eigenschappen v de RMH.
    Eerlijkheid gebied wel te zeggen dat we verder niet na hebben gedacht over wat evt compensatie zou zijn tussen de 2 paarden. In onze ogen was het "gewoon een mooie match"
    En verder, het hele proces is zo bijzonder om mee te kunnen maken.

  11. #11
    Actief Forumlid chevelle68's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2010
    Locatie
    Meijel
    Berichten
    1.662
    Dagboek Berichten
    134

    Re: Veulen fokken - tips en ervaringen gevraagd

    Ah Eveline moet het een Morgan zijn?
    Ik heb nu een paint hengstje en die is qua karakter zooooo lief en rustig. Nergens van onder de indruk en inderdaad ook heb ik naar bouw en gezondheid gekeken. Zeker na mijn opleiding en onderzoeken van Zefanja geen KWPN meer. Mijn paint/quarter is een stuk kleiner, maar sterk gebouwd!
    (hij is overigens nog hengst)

  12. #12
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    41
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: Veulen fokken - tips en ervaringen gevraagd

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door chevelle68 Bekijk Bericht
    Ah Eveline moet het een Morgan zijn?
    Ik heb nu een paint hengstje en die is qua karakter zooooo lief en rustig. Nergens van onder de indruk en inderdaad ook heb ik naar bouw en gezondheid gekeken. Zeker na mijn opleiding en onderzoeken van Zefanja geen KWPN meer. Mijn paint/quarter is een stuk kleiner, maar sterk gebouwd!
    (hij is overigens nog hengst)
    Ja, toch wel echt een Morgan, de niet-showlijn daarvan is al zolang gefokt op veelzijdigheid, dat het naar mijn idee een goede kans geeft op een 'duurzaam' paard.
    Ik heb ook met Zefanja overlegd hierover, of een BMH iets zou zijn, maar zij had ook goede argumenten om juist binnen een ras te blijven (nu is Dinja al een mix, dus dan maar het grootste percentage aanhouden).

    @Mared: oh, Renkum is een stuk dichterbij dan de Eiffel of Tsjechië. Maar ook minder heuvelachtig
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  13. #13
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Re: Veulen fokken - tips en ervaringen gevraagd

    Er ligt toch echt een heuse 'Noordberg' in het gebied. Nee het is gen Tjechië maar voor NL begrippen krijg de opfok niet veel heuveliger dan dit, er zit echt een flinke helling in het gebied met een bos erop. Beneden ligt het open gebied waar ze vaak grazen. Ze trekken veel tussen die twee delen heen en weer.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •