Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 30

Topic: gevaarlijk?

Forum Meubilair RebanKabriche's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005

gevaarlijk?

Ik zie weleens foto's van mensen die met een hoofdstel rijden (ik neem aan dat het een normaal hoofdstel is?). En dan zie ik dat de neus en spareriem verwijderd zijn, of soms alleen de spareriem.

Zijn jullie niet bang dat hij zo het bit kan uitspugen, zeg het een beetje krom maar ik reed ook laatst zonder spareriem en toen werd ik gewaarschuwd! Ze zei het paard kan het bit naar buiten duwen en dan blijft hij dit doen, of zijn tong er overheen....

Gebruiken jullie dan iets van een riempje ofzo of ???????

Graag tips, want ik heb het idee dat mijn paard het echt veel fijner vind zonder spareriempje maar ben een beetje bang voor een naar gevolg.
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

Actief Forumlid Linnie's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Re: gevaarlijk?

Ik heb met mijn gewone engelse hoofdstel wel een neusriem, maar ook het sperriempje verwijderd. Juist omdat Odes het bit nog niet zolang kent, wou ik haar de ruimte geven om eraan te wennen. Ik heb er nog nooit van gehoord wat jij zei. Het bit zit toch aan de bakstukken, hoe zou dat uitspugen dan moeten gaan?

Ik zal iig dit topic even blijven volgen.

Wendy, jij zei laatst nog iets over het sperriempje, wat was dat ook alweer?

westernruiters rijden allemaal zonder neus- en sperriem, dus het zal wel meevallen met het uitspugen van het bit......

Ik had altijd kar-hoofdstellen met een hele losse neusriem, sperriempjes heb ik nooit gehad bij Morrie, nooit iets mee gebeurt.....

De gewone hoge neusriem is om ervoor te zorgen dat het bit stabiel ligt in de mond. Ook veel westernruiters trainen hiermee, zeker als het om jonge paarden gaat.

Het sperriempje heeft eigenlijk als enige functie om te zorgen dat je paard zijn mond niet open doet als je druk op het bit zet. Strak aangetrokken wordt het dus nog weleens gebruikt om te verhullen dat een ruiter nogal grof het bit gebruikt.
    Het sperriempje heeft dus weinig functie en kan meestal zonder bezwaar weggelaten worden.

Aangemeld
    Aug 2005

Nou dat meisje zei dat het paard dan net zo lang gaat 'spelen' met het bit totdat hij of zijn tong eroverheen wurmt ??

Ik weet het ook niet hoor! Maar ik schrok hier van omdat ik nog wel gewoon engels rij en dat voorlopig ook blijf doen.

Ik heb nu net een Myler en had daarom sperriempje eraf gedaan zodat ze kon wennen en toen liep ze best licht, maarja dat was de 1e keer dus weet niet of het daar aan lag??

Zijn er mischien nog meer mensen die zonder sperriempje rijden met engels hoofdstel???
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

Aangemeld
    Aug 2005

Je was met net voor Wendytje! Ik had mijn bericht geplaatst en zag de jouwe

Ik weet nog dat ik een keer zonder sperriempje reed en dat mijn dressuurinstructrice meteen vroeg waarom???? en dat hij toch ECHT WEL een functie had en ik hem beter eromheen kon doen??

Ik denk dat ik het toch maar zonder probeer van het weekend!

In ieder geval tot nu toe bedankt voor de reacties!

Die zijn er genoeg...

Jonge paarden willen inderdaad nog weleens de tong over het bit slaan, maar dat leren ze snel af omdat dat niet echt fijn voor ze is.
    Dat heeft echt niks te maken met het gebruik van een sperriem, behalve dan dat het wel kan voorkomen dat je paard de tong over het bit doet.
    Maar naar mijn mening leren ze dat zelf makkelijk af hoor

Actief Forumlid Lon's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Dagboek Berichten
    1

Mijn paard ging altijd heel erg proesten als ik het hoofdstel al omhad maar het sperriempje hing nog los. Door dat geproest en geschud met zijn hoofd was het altijd een hele strijd om het vast te krijgen en op een gegeven moment was ik het zat en heb ik het eraf gehaald. Ik heb er nooit last van gehad dat het er niet aan zat. Ik heb een paardrijvakantie in Frankrijk gedaan en daar hadden de paarden uberhaupt geen neusriem vanwege het risico dat ze ermee in een struik zouden blijven hangen tijdens de rit, ging prima!
    Als jij vindt dat je paard lekkerder loopt zonder dan kan je dat gevoel toch gewoon volgen? Als het uiteindelijk niet bevalt kan je het er gewoon weer aanhangen, ik zie het probleem niet zo.

Forum Meubilair Maaike's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Réban&Kabriche
    Ik zie weleens foto's van mensen die met een hoofdstel rijden (ik neem aan dat het een normaal hoofdstel is?). En dan zie ik dat de neus en spareriem verwijderd zijn, of soms alleen de spareriem.
    Mijn hoofdtsel (van parelli toevallig) heeft idd geen neusriem of sperriem. Ter voorkoming van flossen (gebruik je natuurlijk eigenlijk geen bit)- het bit door de mond trekken- zit er een riempje die beide bitringen aan elkaar verbind, dit riempje loopt onder de kin.

Zijn jullie niet bang dat hij zo het bit kan uitspugen, zeg het een beetje krom maar ik reed ook laatst zonder spareriem en toen werd ik gewaarschuwd! Ze zei het paard kan het bit naar buiten duwen en dan blijft hij dit doen, of zijn tong er overheen....
    Als je paard de tong over het bit wil doen dan heeft dit een reden. De sperriem verkomt alleen da paardlief zijn kaken ver genoeg van elkaar kan doen om zijn tong over het bit te krijgen. Tong over het bit gooien of bit willen uitspugen heeft vast een reden die nauw verband houdt met de hoeveelheid druk die dmv het bit woirdt uitgeoefend. Neus en vooral sperriem heeft dus een symptoombestrijdende functie.

Ik rij Sjo nooit met neusriem en laat het bit vrij laag in zijn mond hangen (niks geen twee rimpeltjes enzo). Hij pakt het bit zelf op en door de hoeveelheid bewegingsvrijheid dan hij het bit op een, voor hem comfortabele, plaats in zijn mond houden.

Voor meer info over neusriemen, sperriemen en optomingen zie: http://www.sustainabledressage.net/tack/bridle.php
    Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the present (uit; Kung Fu Panda)

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Op die mylerclinic hadden ze het ook over sperriempjes en tong over het bit.... Volgens hen doet een paard zijn tong over het bit omdat het er last van heeft, zodra een paard een goed liggend/passend bit heeft zal het de tong er niet overheen doen. Dat lieten ze toen zien met 2 paarden die het bit nooit aannamen en hun tong eroverheen wurmden (zelfs met sperriempje hoor ). Daarna kregen die paarden een mylerbit in wat speciaal voor hun mond was uitgezocht en toen liepen ze ontspannener met de tong onder het bit.
    Nou zeg ik niet dat iedereen een myler moet kopen, maar het ik vertel dit als voorbeeld. Die mensen van Myler raden aan om zonder sperriempje te rijden zodat je paard de vrijheid heeft om het bit goed in de mond te nemen. En zo kan je zelf zien hoe het reageert op het bit en of de druk in de mond niet te groot is.

Hoever het bit in de mond moet liggen heeft weinig met rimpeltjes te maken, het bit moet zo dicht mogelijk bij de kiezen liggen. Heeft het paard een korte mondspleet dan heeft het dus veel rimpels en met een lange mondspleet dus weinig of geen. Dit is ook wat die Mylerman en de paardentandarts er toen over zeiden.

Ik rijd zelf nog neit met bit, maar zodra het zover is zal ik zeker geen sperriempje gebruiken en misschien ook geen hoge neusriem (die zou alleen voor de show omzitten dan )
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Dagboek Berichten
    14

Wij hebben de dravers praktisch altijd zonder neusriem. Toen ik een paar eeuwen geleden nog dressuurwedstrijden reed, had ik wel een neusriem, maar speciaal het lusje laten verwijderen zodat ik geen sperriem hoefde.

Het paard heeft de neusriem echt niet nodig! Als een paard zijn mond open doet tijdens het rijden, dan is er iets mis. Je kunt dan uit twee dingen kiezen:
    - je zoekt uit wat er mis is en lost dat op;
    - je doet de sperriem lekker strak zodat hij zijn mond niet meer open kan doen...

Ik denk dat het hele forum voor de eerste oplossing zou kiezen. Mensen die niet beter weten gaan voor oplossing 2, dat is het snelst en het makkelijkst. Ik zou niet graag het paard van die mensen zijn... "Het bit uitspugen" is echt onzin, vraag ze eens hoe dat werkt, ik denk dat er niet veel komt...
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

Aangemeld
    Aug 2005

Oh ik ben wel blij met jullie antwoorden want nu durf ik mijn gevoel wat gemakkelijker te volgen!

Evenaar: ik heb ook een Myler gekocht en inderdaad de Mylerman zei dat ik eerst zonder sperriempje moest rijden en dat heb ik dus 1x gedaan en dat voelde veel beter!

Lon: Mijn Kabrichje zit ook altijd te klojen als het sperriempje aanmoet, dus ze probeerde het mioj ook al te vertellen dat ik hem af moest laten, laat ik dan nu wijs luisteren wat mijn paard 'zegt'!

Kabriche heeft bij de vorige eigenaresse Z-dressuur gelopen en daar werd ze met stang en trens gereden, dus eigenlijk zonder sperriem, ik dacht eerst dat het daar mee te maken had dat ze het niet gewend was zeg maar...

Maar iedereen bedankt voor de reacties en ik zal zeker laten weten hoe het gaat zonder sperriempje heb alleen al vanaf woensdag niet meer kunnen rijden ivm sneeuw

Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Dagboek Berichten
    45

Een paard dat zijn bit accepteerd zal zijn tong er niet overheen gooien. Meestal doen ze dit alleen als er hard aan getrokken wordt of wanneer dat in het verleden is gebeurt. Ik rij mijn paarden nooit met sperriem, dat is alleen maar bedoeld om te maskeren dat een paard ziijn bit niet aanneemt. Ik heb mn hoge neusriem ook altijd vrij los.

Actief Forumlid Free rinny's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005

Ik rijd western met een engels hoofdstel.
    De neusriem en sperriem zijn er vanaf, ik heb er eigenlijk nooit problemen mee gehad, ik heb ook nooit eerder gehoord dat het paard zijn bit uit zal 'spugen'.
    (ik rijd trouwens met een myler bit, zowieso moest het sperriempje eraf en de neusriem losser)
    No one can teach riding as well as a horse.

Aangemeld
    Aug 2005

Oké bedankt mensen!

Ik rij ook met een Myler (sinds kort) en de heer Versluis zei inderdaad dat in het begin het sperriempje eraf moest en de neusriem losser.

Zie hier de foto's van mijn myler:

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten