Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 28

Topic: Wat is een goed alternatief voor luzerne?

  1. #1
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Wat is een goed alternatief voor luzerne?

    Ik geef mijn 2 inmiddels wat oudere IJslanders (24 en 25) dagelijks een portie luzerne met gemalen lijnzaad, als aanvulling op hun ruwvoer. Ik heb voor luzerne gekozen omdat dat vrij eiwitrijk is en oudere paarden een grotere eiwitbehoefte hebben. Ze krijgen verder geen krachtvoer of supplementen.

    Nou is er momenteel geen luzerne meer verkrijgbaar vanwege een slechte oogst; het komt op zijn vroegst eind van de zomer weer.

    Wat is een goed, eiwitrijk alternatief voor luzerne?

  2. #2
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Wat is een goed alternatief voor luzerne?

    Ook geen luzernebrokken verkrijgbaar? Ik geef die van metazoa, en Hartog heeft ook.
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  3. #3
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Wat is een goed alternatief voor luzerne?

    Je kunt ook esparcette geven ook eiwitrijk. Zijn brokjes wel stuk duurder dan luzerne. Wat je ook nog kunt doen is eiwitpoeder geven. Word gebruikt door sporters ook. Kan goed werken bij paarden die arm in de bespiering zijn.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  4. #4
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: Wat is een goed alternatief voor luzerne?

    Ja esparcette had ik inderdaad ook al gezien maar dat is idd loeiduur! Eiwitpoeder is ook niet goedkoop... En dat moet bovendien ook ergens doorheen gemengd worden.

    Inmiddels heb ik luzernebrokken gezien en volgens mij zijn die nog veel beter dan de losse luzerne die ik gaf, want deze zijn gemaakt mét het blad erbij waar de losse luzerne voornamelijk uit de stengels bestaan, en het meeste eiwit zit 'm nou juist in die bladeren...! Suf. Nou maar goed dat het niet leverbaar was want nu ben ik me er nog eens extra in gaan verdiepen.

  5. #5
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Wat is een goed alternatief voor luzerne?

    En dan heb je nog Havens mix en Havens brix. Er is best veel te koop met luzerne
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  6. #6
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: Wat is een goed alternatief voor luzerne?

    Ja klopt maar heel veel luzerneproducten bevatten melasse of andere dingen die ik er niet in wil hebben, dus ik zit nu even heel goed alle ingrediëntedeclaraties te lezen.

  7. #7
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Wat is een goed alternatief voor luzerne?

    Heb vanochtend toevallig nog luzerne van Subli gekocht, daar zit wat olie aan toegevoegd, verder kun je ook wat extra hennepzaad, gebroken lijnzaad voor extra eiwitten voeren. Van het eiwitpoeder gebruik je maar heel weinig.

    - - - Updated - - -

    Ik vond de stukjes luzerne wel wat hard en scherp, vind dat toch altijd wel weer een beetje griezelig ivm maagzweren die het blijkt te kunnen geven, dus ik maak deze zak op en dan niet opnieuw kopen. Misschien kan ik ook weken zit ik te denken.

    - - - Updated - - -

    De esparcet geef je trouwens ook geen grote hoeveelheden van, die van mij een kleine 200 gram , die van jou zouden met minder toe kunnen denk ik. Dus dan doe je er nog best lang mee.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  8. #8
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: Wat is een goed alternatief voor luzerne?

    Gemalen lijnzaad geef ik al; dat meng ik door de luzerne heen.

    Maar maagzweren door de harde stukken in luzerne? Dat heb ik nog niet eerder gehoord. Kauwen de paarden er dan niet goed genoeg op, dat die harde stukken in de maag terecht kunnen komen...? Of hoe kan dat dan...?

    Oh je geeft maar zo weinig van de esparcette?
    Luzerne geef ik ongeveer 350 gram per paard, dus dat is ook al niet zo gek veel...

  9. #9
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Wat is een goed alternatief voor luzerne?

    Daar is een heel onderzoek van geweest, dat gehakselde luzerne die niet 100% gekauwd is voor irritatie rond de sluitspier van de maag kan zorgen en zo tot maagzweren leiden. Voor mij ook reden geweest om over te stappen op luzernebrokken.
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  10. #10
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re: Wat is een goed alternatief voor luzerne?

    Die luzernebrokken ben ik vaak weer bang voor slokdarmverstopping.

    Ik geef nu Havens Digest, maar dat is geen pure luzerne. Dat vindt mijn pony sowieso vies, maar ik vind het ook te scherp.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  11. #11
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: Wat is een goed alternatief voor luzerne?

    Oké ik ben om, ik ga over op brokken, 2 redenen waarom die beter zijn (meer eiwitten en geen risico op maagzweren).
    Voor slokdarmverstopping ben ik niet zo bang, gewoon goed weken van te voren.

    Over Havens Digest kan ik niks vinden, misschien heet het anders...?
    Maar ach als het kennelijk niet lekker is, en ook geen pure luzerne dan is het denk ik voor ons toch niet zo interessant.

  12. #12
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Wat is een goed alternatief voor luzerne?

    Het is Hartog Digest, geen Havens. Ik week mijn brokken niet, ze zijn net een soort biks. Gaat al jaren goed, maar Beyond is geen schrokker.
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  13. #13
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Wat is een goed alternatief voor luzerne?

    Heb Whoopie in verleden ook luzernebrok gegeven, nooit problemen gehad. Van de Esparcet geef ik ook de brok. Daarnaast geef ik nog wel vit/mineralenbrok.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  14. #14
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: Wat is een goed alternatief voor luzerne?

    Ik voer geen vitaminen meer, niet in krachtvoer en ook niet in aparte poeders of brokjes.
    Er is geen enkel vit/min supplement voor paarden verkrijgbaar dat volledig natuurlijke vitaminen bevat. En ik geloof niet dat het gezond is om paarden synthetisch geproduceerde vitaminen te voeren, zeker niet over langere perioden.
    Ik probeer mijn paarden zo afwisselend mogelijk te voeren, met groenten/kruiden en grazen 'in het wild'.
    Maar het blijft een lastig onderwerp: hoe voer ik mijn paard nu écht gezond...
    Laatst gewijzigd door Marja; 27-04-19 om 13:47.

  15. #15
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Wat is een goed alternatief voor luzerne?

    Ja dat blijft lastig, er zijn wel steeds nieuwe voeders. En aanvulling van bv Agrobs dat zijn gedroogde grassen e.d, geef je in ieder geval iets anders dan wat je zelf hebt staan. Het nadeel lijkt mij dat je de natuur bijna niet kunt nabootsen, het blijft heel eenzijdig je weide en hooi wat je voert. Dus ik denk dat het wel goed is om verschillende dingen te voeren zodat het elkaar wat aanvult. Maar veel paarden doen het wel goed op gras, ik denk dat het wel een nadeel is wanneer je vooral bent aangewezen op hooi zoals bij die van mij. Ik geef sinds een tijdje natuurlijke vit e bij, met name Whoopie is daardoor een stuk beter gaan lopen. Dus blijkbaar heeft ze toch tekorten opgelopen ondanks idd vit/mineralenkorrel, of een verhoogde behoefte door ziekte dat is natuurlijk ook waarschijnlijk.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •