Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 28 van de 28

Topic: Wat is een goed alternatief voor luzerne?

  1. #16
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: Wat is een goed alternatief voor luzerne?

    Ja aanvullen met gewoon 'echt eten' vind ik geen probleem. En met 'echt eten' bedoel ik onbewerkte voedingsmiddelen, zoals paarden die in de natuur ook zouden kunnen vinden. Niet al die bewerkte rommel met onnatuurlijke toevoegingen, zoals vrijwel alle krachtvoeders.

    Mijn paarden kunnen gelukkig wel gras eten van onze eigen wei, en ze krijgen daarnaast hooi van verschillende andere weides (mijn hooileverancier heeft verschillende kleinere weides met verschillende samenstellingen). Ik denk wel dat het goed is afwisseling te bieden in het ruwvoer.

    Krijgen mijn paarden zo alles binnen wat ze nodig hebben?
    Dat weet ik niet zeker.
    Maar ze doen het niet zichtbaar beter of slechter dan in de jaren dat ze nog wel krachtvoer kregen... En in elk geval krijgen ze nu geen rotzooi meer binnen met hun krachtvoer.

    Fijn dat Whoopie is opgeknapt van de vit. E.
    Ja het kan natuurlijk dat ze door ziekte een verhoogde behoefte heeft...
    Het blijft lastig hè.
    Wanneer doe je het nu goed...

  2. #17
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re: Wat is een goed alternatief voor luzerne?

    Sorry, Hartog idd. Die vindt Carwyn juist wel lekker in tegenstelling tot puze luzerne. Pure luzerne eet hij niet.
    Hier wel vitamine/mineralen, maar ik wissel wel af, juist omdat alles weer andere samenstelling heeft.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  3. #18
    Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Locatie
    Bodegraven
    Leeftijd
    32
    Berichten
    7.191
    Dagboek Berichten
    43

    Re: Wat is een goed alternatief voor luzerne?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja Bekijk Bericht
    Ik voer geen vitaminen meer, niet in krachtvoer en ook niet in aparte poeders of brokjes.
    Er is geen enkel vit/min supplement voor paarden verkrijgbaar dat volledig natuurlijke vitaminen bevat. En ik geloof niet dat het gezond is om paarden synthetisch geproduceerde vitaminen te voeren, zeker niet over langere perioden.
    Ik probeer mijn paarden zo afwisselend mogelijk te voeren, met groenten/kruiden en grazen 'in het wild'.
    Maar het blijft een lastig onderwerp: hoe voer ik mijn paard nu écht gezond...
    Dat is wel interessant wat je schrijft over synthetische vitamine.

    Mijn nieuwe pony Charly is wel heel erg opgeknapt sinds hij bij mij vitalbix krijgt tov arm hooi, stro en mango, paprika en brood etc op z'n oude stal.

    Er groeit bij ons veel brandnetel en ook kleefkruid dat voer ik hem ook, naast dat eet hij hooi en gras. Maar ik durf denk ik niet te stoppen met de vitalbix ook al is het synthetisch.
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.


  4. #19
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Wat is een goed alternatief voor luzerne?

    Een synthetisch gemaakte vitaminemolecuul is scheikundig exact hetzelfde als een natuurlijk ontstaan molecuul, alleen vitamine E niet helemaal. Het zijn vaak de vulstoffen die iets onnatuurlijk maken, want je moet die molecuul verpakken in "iets eetbaars". Ik ben zelf fan van Equilin, daar zit zo min mogelijk rommel in en de vitaminen en mineralen zijn goed opneembaar.
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  5. #20
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: Wat is een goed alternatief voor luzerne?

    Tsja Ans, daar verschillen de meningen nogal over...
    Elke natuurgeneeskundige voor mensen zal je vertellen dat synthetische vitaminen minder goed door het lichaam worden opgenomen en dat ze extra afvalstoffen voor het lichaam opleveren t.o.v. natuurlijke vitaminen. Vooral dat laatste kan een probleem zijn want het betekent een extra belasting voor de uitscheidende organen. Dat ze minder goed opgenomen worden wordt meestal gecompenseerd door een hogere dosering.

    De voedingssupplementen die een natuurgeneeskundige je voorschrijft zullen dan ook in de meeste gevallen van de wat duurdere merken zijn, die alleen natuurlijke vitaminen in hun producten stoppen.
    En in dit geval denk ik toch echt: wat voor mensen geldt, geldt ook voor andere dieren.
    Ook mijn katten en konijnen krijgen dus geen voer meer met kunstmatige rommel erin.

    En ja het klopt idd dat er vaak vulstoffen in supplementen zitten, die ook niet per sé zo goed voor je gezondheid zijn... Nog een reden om er spaarzaam mee om te gaan.

    Marit heb ik iets gemist, heb je een nieuwe pony?
    Als hij op zijn oude stal slecht gevoerd werd, kan het natuurlijk heel goed zijn dat hij bepaalde tekorten had en in zo'n geval kan het best zijn dat het nodig is om toch een supplement te voeren en dat een paard daar inderdaad van opknapt. Ik zou het zelf alleen niet langdurig willen voeren. Dan liever in het voor- en najaar een kuur van maximaal 2 maanden ofzo, en daarnaast zoveel mogelijk verschillende voedingsmiddelen aanbieden.

    De pure luzerne werd hier trouwens goed gegeten, ik moet het voor Atli alleen een klein beetje natmaken anders eet hij het minder graag. Wel meng ik er wat gemalen lijnzaad doorheen maar dat doet voor de smaak denk ik niet zo heel veel...

  6. #21
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Wat is een goed alternatief voor luzerne?

    Vanuit scheikundig oogpunt kan ik niet bedenken hoe twee identieke moleculen kunnen verschillen . Maar ik ben ook teveel "analyticus" vrees ik, ik "geloof" niet zo snel ergens in. In natuurgeneeskundigen heb ik ook niet zoveel vertrouwen, ik zie daar in mijn omgeving niet echt betere resultaten van dan van goede (dat is wel een voorwaarde) reguliere geneeskunst. Maar ik ben dan ook gezegend met een goede gezondheid en kom zelf weinig met artsen van welke pluimage dan ook in aanraking. Ik vind dat er veel kaf onder het alternatieve koren is, waarbij mensen die op zoek zijn veel geld moeten betalen voor weinig resultaat. Maar nogmaals, ik ben gezond, mijn paard is gezond, dus ik hoef ook niet op zoek en daar ben ik oprecht dankbaar voor.
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  7. #22
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: Wat is een goed alternatief voor luzerne?

    Klopt er zit idd veel kaf tussen het koren en ik kan het weten want ik heb er heel wat gezien maar ik heb van ALLE natuurgeneeskundigen/therapeuten/diëtisten waar ik ben geweest gehoord dat er wel degelijk een verschil zit in de manier waarop het lichaam omgaat met synthetische versus natuurlijke vitaminen. Het is ook niet voor niks dat er van de synthetische variant meer gevoerd moet worden (is mij bevestigd door een paardensupplementenleverancier welke ik opbelde om te vragen of hun sups natuurlijk waren en waarom dan niet - en dat was omdat het te duur zou zijn en de consument dat niet zou willen betalen).

    Er zit regulier overigens nog véél meer kaf tussen het koren... tjeee wat ik daar allemaal voor onzin en onbegrip ben tegengekomen... en hoeveel geld dáár wel niet aan verspild is... Dat merk je alleen niet zo, omdat de verzekering dat (grotendeels) betaalt... En als het aan 'de regulieren' had gelegen dan was ik allang opgegeven, waarbij ik -als ik dan ook nog eens hun adviezen opgevolgd zou hebben- er nu nóg veel slechter aan toe zou zijn.

    Het meeste resultaat heb ik voor mezelf overigens nog gehad bij een reguliere arts die zowel reguliere als alternatieve methodes toepaste. Ook voor mijn dieren geef ik een voorkeur aan die combinatie, maar die is moeilijk te vinden...
    En dan bij Atli, geen DA die wat kon vinden, nee Lyme kon hij niet hebben, dat zou héle andere symptomen geven, en vervolgens komt er een therapeut die wél Lyme constateert en een behandeling inzet en nu is hij weer blij en rijdbaar, terwijl ik een jaar geleden overwoog hem maar met vervroegd pensioen te sturen...
    Het zou mooi zijn als beide disciplines meer met elkaar zouden gaan samenwerken en open zouden staan voor elkaar zienswijzen en methodes... want het kan elkaar zo goed aanvullen...

    Maar goed we dwalen nu wel een beetje van het onderwerp af.

  8. #23
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Wat is een goed alternatief voor luzerne?

    Een beetje afdwalen moet kunnen! Jij en ik maken allebei bewuste keuzes, alleen met een andere insteek soms. Ik neem zelf dagelijks supplementen, van hoge kwaliteit (vind ik), en voel me daar goed bij. Daar heb ik uitgebreid onderzoek naar gedaan.

    Voor mijn paard idem. Cursussen gevolgd over voeding, geleerd dat in ons gras / hooi vaak mineralen tekort zijn zoals natrium en magnesium en dat geef ik dus bij. Met vitamine A juist weer oppassen. De Luzerne is voor magnesium aanvulling, geleerd van Annette van Equilin. En zo zijn we weer ontopic

  9. #24
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: Wat is een goed alternatief voor luzerne?

    Ja klopt, we maken allebei bewuste keuzes en dat is ook goed, ook al maken we verschillende keuzes!
    Ik bedoel maar, als alle 'deskundigen' al constant verschillende adviezen geven, hoe moeten wij 'leken' dan nog weten wat het beste is? We doen het met de informatie die we kunnen vinden én ons eigen gezonde verstand en beter dan dat kunnen we het niet doen. En uiteraard goed naar onze paarden kijken.
    En ik sta er overigens ook altijd voor open om mijn inzichten te veranderen; ik voer nu ook anders dan een aantal jaren geleden...

    Maarreh... natriumtekort in ons gras/hooi? Magnesium wist ik wel (heb ik ook een tijdje bijgevoerd - geen verschil van gemerkt...), maar natrium? Hoe geef je dat bij, gewoon via een liksteen of doe je zout door het voer?

  10. #25
    Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Locatie
    Bodegraven
    Leeftijd
    32
    Berichten
    7.191
    Dagboek Berichten
    43

    Re: Wat is een goed alternatief voor luzerne?

    Marja, ja ik heb sinds maart weer een pony, staat op facebook

    Ik ben voor hem nu zoekende naar iets wat werkt voor zijn darmen en daarnaast wel gras kunnen blijven eten. Hij heeft nog al snel last van natte mest. Maar dat hoort niet helemaal in dit topic geloof ik


    Elders heb ik mij wel eens laten vertellen dat wij sowieso al natrium zouden moeten bijvoeren omdat paarden niet hun eigen natrium te kort zouden aanvullen.
    Wij hebben overigens een liksteen hangen waar Charly in de eerste dagen veelvuldig gebruik van heeft gemaakt.
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.


  11. #26
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: Wat is een goed alternatief voor luzerne?

    Tsss wel op Facebook vertellen maar niet hier, wat een streek...!
    Maar hoe dan ook: gefeliciteerd met je nieuwe vriend!

    Een zoutliksteen heb ik hier ook, één witte en één rode zodat ze kunnen kiezen. Ze gebruiken ze allebei evenveel. Een himalayasteen hebben ze ook gehad maar die gebruikten ze niet meer of minder dan de andere stenen.

  12. #27
    Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Locatie
    Bodegraven
    Leeftijd
    32
    Berichten
    7.191
    Dagboek Berichten
    43

    Re: Wat is een goed alternatief voor luzerne?

    FB_IMG_1555531088548.jpg

    Dit is 'm.


    Het is hier trouwens zo'n Himalaya steen.
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.


  13. #28
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: Wat is een goed alternatief voor luzerne?

    Oh wat een lief koppie!

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •