Resultaten 1 tot 11 van de 11

Topic: Beenbescherming met springen?

  1. #1
    Forum Meubilair Yo-Rien's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Ede
    Leeftijd
    38
    Berichten
    5.931
    Dagboek Berichten
    10

    Beenbescherming met springen?

    Gebruiken jullie beenbescherming, zoals peeskappen, springschoenen en strijklappen? En waarom wel of waarom niet?

    In de springsport worden peeskappen wel sterk aangeraden. Maar we weten natuurlijk ook allemaal dat hierdoor de warmte niet goed afgevoerd kan worden. Wat is jullie ervaring? Zijn peeskappen nodig, en wanneer eventueel wel?

    Bijvoorbeeld bij het crossen, zou ik zelf wel bescherming om doen. Die hindernissen zijn natuurlijk vast en is niet fijn als paard die aantikt. Maar mijn idee is dat bij gewone hindernissen het niet zo nodig is, maar ik heb er niet echt verstand van. En is de kans op blessures groter als we hoger gaan springen? En zijn die blessures dan ook te voorkomen met bescherming?

    Ik ben heel benieuwd naar jullie ideeën hierover.

  2. #2
    Forum Meubilair jolies allures's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Frankrijk (Noord Dordogne)
    Leeftijd
    55
    Berichten
    3.125
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Beenbescherming met springen?

    Daar heb ik eigenlijk nooit over nagedacht. Maar ik heb dan ook nooit "serieus" gesprongen. Alleen vroeger op de manege en met verzorg ponys en paarden. En daarbij hadden ze nooit beenbescherming om. Later bij onderlinge studenten wedstrijden ook niet.
    Dire ce qu'il faut faire c'est bien, faire ce que l'on dit c'est mieux!

  3. #3
    Actief Forumlid saskia's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Locatie
    Betuwe
    Berichten
    278

    Re: Beenbescherming met springen?

    Mijn dochter springt veel met haar pony. Wij zijn niet heel consequent met de peeskappen, thuis nooit, bij springles soms, bij springwedstrijden meestal wel. Het staat ook zo leuk het paarse setje van peeskappen, dekje en oornetje.
    Bij crossles inderdaad altijd wel. Springschoenen en strijklappen gebruiken we nooit.
    Veel paarden (zeker in de springsport) hebben natuurlijk ijzers en daarom ook beenbescherming nodig. Volgens mij is dat het grootste risico dat ze met de ijzers zelf hun benen beschadigen.
    Qua warmte afvoering denk ik dat het wel meevalt als je af en toe een uurtje beenbescherming gebruikt. Als het warm is zorg ik er wel voor dat ze de peeskappen niet op de trailer al om heeft maar enkel tijdens het rijden.
    Ik ben zelf ook weer met springles gestart en doe geen peeskappen om.

    Van de week in de vereningingsdressuurles was een dame haar strijklappen vergeten en vroeg de instructrice om te waarschuwen als ze bloed zag want dat stapte ze meteen af. Vond ik zo vreemd, alsof een paard zichzelf altijd beschadigd met rijden.

  4. #4
    Forum Meubilair Yo-Rien's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Ede
    Leeftijd
    38
    Berichten
    5.931
    Dagboek Berichten
    10

    Re: Beenbescherming met springen?

    Ohja die ijzers.... dáár zit natuurlijk een risico. Ik was ze even vergeten :-p
    Ja, dan snap ik het gebruik van peeskappen. En dan is het voor ons inderdaad niet echt nodig.

    Ik doe ze nu heel soms even om, om te wennen voor als we gaan crossen. Maar dan is het bij normale hindernissen inderdaad niet nodig. Lekker met blote beentjes

  5. #5
    Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Locatie
    Bodegraven
    Leeftijd
    32
    Berichten
    7.191
    Dagboek Berichten
    43

    Re: Beenbescherming met springen?

    Springparcours deed ik ze wel om, een sprongetje niet.
    Net crossen sowieso wel.
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.


  6. #6
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Beenbescherming met springen?

    Ik heb vroeger veel springlessen gereden, met een paard dat als vierjarige een flinke peesblessure heeft gehad. Ik was niet bang voor aantikken, wilde de pezen toch wel iets beschermen. Ik deed voor rubberachtige lappen met elastische bandages om (uit de drafsport, was van andere stof dan rijpaardbandages). Of dat echt hielp weet ik niet, maar de pezen zijn wel altijd heel gebleven.

    Beyond springt veel en heeft ijzers, maar tikt zich nooit aan, heeft ook nooit beenbescherming om.
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  7. #7
    Forum Meubilair Yo-Rien's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Ede
    Leeftijd
    38
    Berichten
    5.931
    Dagboek Berichten
    10

    Re: Beenbescherming met springen?

    Marit, waarom bij een parcours wel en bij een losse sprong niet?

    Ans, als hij niet aantikt, waar moeten de pezen dan tegen beschermt worden? Tegen de klap? En zou zulke berscherming daar dan bij helpen?

  8. #8
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Beenbescherming met springen?

    Beyond draagt dus nooit bescherming.

    Mijn merrie had elastische bandages + elastische lap die ook om de kogel ging, om de pees hopelijk wat te steunen bij het neerkomen. Geen idee of dat echt hielp, maar het stelde mij na een zware peesblessure gerust en de pezen zijn tot haar dood 22 jaar later heel gebleven.
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  9. #9
    Forum Meubilair Yo-Rien's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Ede
    Leeftijd
    38
    Berichten
    5.931
    Dagboek Berichten
    10

    Re: Beenbescherming met springen?

    Dank voor je antwoord, ik snap hem.

    Op mijn werk lopen alle sport- en pensionpaarden met bescherming, als je het vraagt tegen het aantikken . Maar ik denk dat de meesten het doen omdat het hoort. Bij manege paarden en pony's is het dan weer niet nodig blijkbaar... En ik kan zo weinig informatie vinden waarom het wel of niet nodig is.

  10. #10
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Beenbescherming met springen?

    Ach, dat is hetzelfde dat alle dressuur paarden tegenwoordig bandages en springschoenen (!) om hebben. Dat was in "mijn tijd" niet nodig, nu kennelijk wel ivm de grote bewegingen. Alleen, in de proef mag het niet, en dan tikken ze zich ook nooit aan gek genoeg.... Mode doet veel met de paarden mens!

  11. #11
    Forum Meubilair Yo-Rien's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Ede
    Leeftijd
    38
    Berichten
    5.931
    Dagboek Berichten
    10

    Re: Beenbescherming met springen?

    Ja, springschoenen zie ik ook veel. Bandages niet, maar dat zal misschien ook per stal wel wat verschillen.

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •