Resultaten 1 tot 13 van de 13

Topic: Video automatische hooivoerbak (zelf te maken)

  1. #1
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Video automatische hooivoerbak (zelf te maken)

    Bij deze een video van de automatische hooivoerbak die Huib voor mij heeft gemaakt. De informatie heb ik van iemand van een Duitse facebookgroep. Daar zie je meer exemplaren "voorbij" komen.

    Het is een eenvoudig principe, dat vind ik er ook prettig aan. Het is een bak , hier van 4 meter bij 50 cm diep geloof ik en ook zo'n 60cm. Ik heb voor voldoende breedte gekozen zodat er evt ook nog een 3e pony bij kan en er toch wat ruimte is. Boven aan de schuur is een rolluikmotor geplaatst, deze trekt de klep omhoog. Er is een timer waarop ik verschillende programma's kan instellen.

    Ik heb hem nu 2 weken denk ik in gebruik, het bevalt goed. Ik gebruik hem alleen voor de avond en nacht omdat de paarden anders niet meer zouden bewegen, dan staan ze alleen nog maar te wachten totdat er weer eten is. Verder gebruik ik hem als ik een keer op stap ben.

    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  2. #2
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.874

    Re: Video automatische hooivoerbak (zelf te maken)

    Top systeem ook zeg ! Whoopie was het er niet helemaal mee eens dat -ie dicht ging haha!
    Hoe vaak gaat-ie open en hoe lang per voerbeurt?

  3. #3
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Video automatische hooivoerbak (zelf te maken)

    Hij gaat nu in de avond om half tien tot kwarrt voor elf geloof ik en dan weer om half een tot kwart over een en dan om half zes tot zeven uur, maar dan weet ik nog steeds niet hoeveel ze dan nog te eten hebben, na de eerste ronde is er in ieder geval hooi over, na de tweede ronde voor Roan ook die heeft meer dan Whoopie, ik weet niet of ze nog heeft voor de ochtend, ik moet mijzelf zover krijgen dat ik vroeg ga kijken Dat was Roan trouwens.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  4. #4
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: Video automatische hooivoerbak (zelf te maken)

    Hahaha LOL ik ben dus niet de enige die Roan en Whoopie niet goed uit elkaar kan houden; ik twijfelde al welk paard het nou was!

    Ik vind het een mooi systeem, en fijn dat het zo goed bevalt bij jullie.
    Ik vraag me wel af of het hier ook zou werken: ik vermoed dat Atli door gaat krijgen dat hij aan die linten kan trekken, of aan de houtjes waarmee ze vast zitten... Hij zet altijd erg graag overal zijn tanden in. Ook prikpaaltjes trekt hij gewoon uit de grond, de grapjas...

  5. #5
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re: Video automatische hooivoerbak (zelf te maken)

    Hihi, ik zag wel gelijk dat het Roan was.
    Ziet er wel handig uit. Al denk ik dat mijne idd snel weten hoe het werkt, die openen alles. :P
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  6. #6
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Video automatische hooivoerbak (zelf te maken)

    Het zijn ook 2bruintjes. Maar naast elkaar zie je het verschil goed. Ik was ook bang voor problemen. Whoopie sloopt hier nml ook van alles om te kunnen eten. Handvaten trekt ze los. Stroompotjes trekt ze eruit. We hebben er goed over nagedacht. Het is een stevige kist die ook met extra bouten is bevestigd. Het deksel is te zwaar om zo op te tillen. Het valt in de kist dus ze kunnen hun tanden niet in het deksel zetten. Er zit ook een metalen strip op. Whoopie heeft de eerste dagen ertegen lopen meppen voor voertijd maar daar kan de kist prima tegen.de linten heb ik met stinkspul ingespoten. Gelukkig blijven ze daar vanaf.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  7. #7
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: Video automatische hooivoerbak (zelf te maken)

    Hmm is het deksel echt zo zwaar dat een paard het niet op zou kunnen tillen? Is het gewoon van hout (zo ziet het er wel uit), of is het nog ergens mee verzwaard?
    Die metalen strips had ik gezien ja, maar de linten zitten vast met een soort blokjes op het deksel; volgens mij zou Atli daar zijn tanden wel eens in kunnen zetten. Of in de linten. Maar als die zijn ingespoten met vies spul, dan misschien niet.

    Maar hoe dan ook, fijn dat het systeem zo goed werkt bij jullie!

  8. #8
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.874

    Re: Video automatische hooivoerbak (zelf te maken)

    Oh, het was Roan, ja ik haal de bruintjes idd makkelijk door elkaar als ik ze niet naast elkaar zie..! Als ik mijn paarden op de camera van achter zie, en dus de bles niet zie en door het perspectief de grootte niet goed kan inschatten weet ik soms niet naar wie ik nu aan het kijken ben van de 2 zwartjes..
    Je gebruikt de voermachine overdag nog niet?

    Ik geef naar gewicht, s ochtends en s avonds een (vochtig ivm stof) hooinet van rond de 1,5 à 2 kilo, en daarnaast om de 2 à 2,5 uur een halve kilo voordroog met de voermachine. In totaal kom ik dan op 10 voerbeurten verdeeld over 24 uur en op rond 7-7,5 kilo hooi per paard, en Lisa eet iets sneller dan Kira dus zal wat meer eten dan Kira.
    Dus na 5 jaar lang ieder dag rond 6 uur opstaan, kan ik nu met de donkere dagen nog even blijven liggen! best fijn ! als het lichter wordt vind het wel weer fijn om er vroeger uit te gaan, dat blijft...

  9. #9
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Video automatische hooivoerbak (zelf te maken)

    WP_20180617_009.jpgWP_20180608_001.jpg

    Van een grote afstand moet ik af en toe ook wel even kijken hoor maar het zijn toch wel 2 heel verschillende paarden qua bouw. En Whoopie ziet er inmiddels als een oud dametje uit, hier nog niet zo zichtbaar.

    Nee overdag gebruik ik de voermachine alleen als ik er niet ben op een tijd dat ik zou moeten voeren. Als ik de voermachine overdag zou gebruiken dan bewegen de paarden helemaal niet meer omdat er geen prikkel is om te bewegen, op jouw pp valt altijd wel wat te knabbelen of niet, bij mij niet , het is allemaal kaal. Dus probeer ik op verschillende plaatsen te voeren dan lopen ze nog een beetje op en neer. Ze krijgen bij mij 6 a 7 voerbeurten, heb het idee dat dat ook wel ok is zo. In het begin deed ik de voermachine korter open, ik had het idee dat Whoopie daardoor meer gefrustreerd raakte, de netten zitten ook behoorlijk strak gevuld dus in het begin is het ook moelijker om er iets uit te krijgen, daarom heb ik de tijd dat de kist open staat langer gemaakt de eerste keer. Normaal overdag eten ze met z'n tweeën een net van 2 kilo binnen een uur leeg, maar hier doen ze er langer over.

    Ja het is fijn dat in de ochtend de druk er af is om te gaan voeren, ook als het anders zo koud was dan wou ik toch wel op tijd gaan voeren in de ochtend omdat ze dan al een tijdje zonder stonden omda t ik niet teveel ineen kan voeren bij Whoopie, nu kan ik haar ook meer voeren dan dat ze altijd kreeg, dat durf ik wel aan omdat het verdeeld is over zoveel uren. Die van mij krijgen zo'n 8 a 10 kilo. Afhankelijk van het hooi en ook deels stro.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  10. #10
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: Video automatische hooivoerbak (zelf te maken)

    Nou wat een streek, weer zo'n zoekplaatjesfoto en dan er niet bij zetten wie wie is! Ik zit al de hele tijd te kijken en te vergelijken met de foto in je beginpost maar ik zie het nog niet. ..

  11. #11
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Video automatische hooivoerbak (zelf te maken)

    Bovenste is Whoopie, onderste is Roan .

    Ik vind het een topontwerp, maar Beyond zou het binnen de kortste keren gesloopt hebben . Die peutert alle deksels open, zelfs in het er langs lopen heeft hij nog een klikodeksel open voor je er erg in hebt.
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  12. #12
    Actief Forumlid Jorunn's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2009
    Locatie
    Zoutkamp
    Berichten
    1.965
    Dagboek Berichten
    1

    Re: Video automatische hooivoerbak (zelf te maken)

    Mooi gemaakt zeg!

  13. #13
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re: Video automatische hooivoerbak (zelf te maken)

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja Bekijk Bericht
    Nou wat een streek, weer zo'n zoekplaatjesfoto en dan er niet bij zetten wie wie is! Ik zit al de hele tijd te kijken en te vergelijken met de foto in je beginpost maar ik zie het nog niet. ..



    Hier heb ik idd veel voerplaatsen om nog beetje beweging te hebben bij de pony's.
    Want dat heb je hiermee idd niet. Maar benieuwd hoe het op lange termijn bevalt. Zelf ga ik zoiets niet gebruiken omdat mijne niet allemaal uit één bak kunnen eten. Maar ik vind het wel goede voor verdeling over dag.
    Laatst gewijzigd door Dyonne; 25-12-18 om 15:29.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •