Resultaten 1 tot 12 van de 12

Topic: deken of geen deken bij ouder paard

  1. #1
    Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Belgisch limburg
    Leeftijd
    39
    Berichten
    6.739
    Dagboek Berichten
    19

    deken of geen deken bij ouder paard

    Ik kan een stukje weiland met schuilstal naast mijn grond bijhuren. Dat betekent dat Wico straks apart van de rest kan staan (enkel draadje ertussen) en onbeperkt kan eten.

    Nu het biedt ook de mogelijkheid om hem toch een deken op te leggen. Iets dat de dierenarts al een paar jaar adviseert en wat ik opgegeven had omdat Takoda dekens stukbijten een geweldig tijdverdrijf vindt. Mijn eerste idee was: lekker een deken op straks zodat hij minder energie verliest aan zich warm houden. Had het er even over met mijn lesgeefster en ze zei dat je dan eigenlijk elke nacht een dikkere deken oplegt dan overdag best. Ik ben er meestal maar 1x per dag, dus ik zou 1 deken kunnen gebruiken. Papa voert wel, maar gaat geen dekens wisselen.

    Eigen ervaringen, advies,... heel graag.
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

  2. #2
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: deken of geen deken bij ouder paard

    Wij zijn hier heel simpel: temperatuur in de nacht onder de 10 graden ongevoerde regendeken, temperatuur in de nacht rond of onder nul een 200 gram deken. Die kan normaal dag en nacht op blijven, alleen in de overgang naar de lente wil het overdag wel eens wat te warm worden met een deken op. Mijn stalhouder haalt hem dan overdag af, maar in de winter is het nooit een probleem, de hele dag dezelfde deken op.

    Met mijn oudere merrie merkte ik echt dat ze opknapte van een dekentje op, vooral met regen en wind, geen verkrampte rugspieren meer.
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  3. #3
    Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Belgisch limburg
    Leeftijd
    39
    Berichten
    6.739
    Dagboek Berichten
    19

    Re: deken of geen deken bij ouder paard

    Dat hoopte ik eigenlijk ook. Nu wordt het overdag soms nog warm, maar binnenkort niet echt. Dank je voor jouw mening!
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

  4. #4

    Re: deken of geen deken bij ouder paard

    Toen mijn ruin niet fit was heeft hij ook een winter een deken op gehad en toen ook geen mogelijkheid om meerdere keren per dag te wisselen van deken.
    Ik heb toen geïnvesteerd in een duurdere (Rambo) deken, die 'ademen/ventileren naar mijn idee toch beter dan de iets goedkopere.
    "In all things it is better to hope than to despair."
    Johann Wolfgang Van Goethe

  5. #5
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: deken of geen deken bij ouder paard

    Ik heb ook Rambo dekens
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  6. #6
    Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Locatie
    Bodegraven
    Leeftijd
    32
    Berichten
    7.191
    Dagboek Berichten
    43

    Re: deken of geen deken bij ouder paard

    Ik wissel ook nooit deken.

    Gwen is nu geschoren en staat dag en nacht met 200 gram op. Als het kouder wordt, gaat dat een 350 gram zijn.
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.


  7. #7
    Actief Forumlid Janna's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2014
    Locatie
    Delden
    Leeftijd
    23
    Berichten
    568
    Dagboek Berichten
    2

    Re: deken of geen deken bij ouder paard

    Floris heeft (na lang twijfelen) sinds vorige winter ook de hele winter (+eind herfst) een deken op. 100 grams is genoeg voor hem, maar dit heeft hij op dit moment wel nodig. Wij kunnen ook niet wisselen, dus deze deken heeft hij eigenlijk de hele winter 24/7 op. Hierdoor ziet hij er duidelijk ontspannener en 'ronder' uit. Heb niet het idee dat hij er last van heeft dat er niet gewisseld wordt.

  8. #8
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: deken of geen deken bij ouder paard

    Wat Ans zet, voorjaar en ook najaar kan soms lastig zijn door sterk wisselende temperaturen. Nu heeft het al in de nacht gevroren, en andere nachten is het weer stuk warmer. Maar goedl iever een beetje te warm dan koud. Whoopie heeft in principe ook 24 uur dezelfde deken op, ik heb nu de luxe om de deken af en toe af te doen als de zon schijnt en dan gooi ik hem avonds weer op,maar voorheen deed ik dat niet en meeste dagen blijft de deken gewoon op.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  9. #9
    Forum Meubilair jolies allures's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Frankrijk (Noord Dordogne)
    Leeftijd
    55
    Berichten
    3.125
    Dagboek Berichten
    14

    Re: deken of geen deken bij ouder paard

    Hier ook een rambo deken voor onze 34 jarige Jewel. Ik laat haar eerst een wintervacht krijgen. Maar zo gauw het 's nachts begint te vriezen gaat de deken op.
    Wel de luxe dat ze aan huis staat en we vaak zonnige dagen hebben waarop we de deken af doen zo gauw het boven de 5 graden is.
    De rambo kan tot 12 graden blijven liggen. Ik ben jet niet eens met een opmerking hierboven "liever te warm dan te koud" want dat is een mensen gevoel. Ik denk dat een paard er erg veel last van kan hebben als het te warm is.
    Onze deken kan -20 tot +12 hebben geloof ik.
    Dire ce qu'il faut faire c'est bien, faire ce que l'on dit c'est mieux!

  10. #10
    Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Belgisch limburg
    Leeftijd
    39
    Berichten
    6.739
    Dagboek Berichten
    19

    Re: deken of geen deken bij ouder paard

    Wico staat ondertussen apart met een 0grams deken. Hij kan constant grazen en heeft zijn hooi nog niet aangeraakt. Hij ligt regelmatig lekker te dutten. Gras ligt beter dan harde grond natuurlijk. Hij heeft ook een goede wintervacht. Ik heb het idee dat hij op sommige plaatsen die wel omhoog kan zetten omdat er plaats is russen de deken en bepaalde delen. Niet overal natuurlijk.

    De pasform rond de hals kon beter, maar er zijn nog 2 dekens onderweg. Overdag voelt het warm, maar niet te warm en hij is niet bezweet. 's Morgens voelt het warm behalve aan de rand van de deken. Ik heb ergens gelezen dat je aan de oortopjes kan voelen of het paard kou heeft. De topjes zijn dan koud. Voorheen was dat soms zo, va morgen voelden ze niet koud. Dus de deken lijkt te helpen. Geen idee of die regel opgaat trouwens.

  11. #11
    Forum Meubilair jolies allures's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Frankrijk (Noord Dordogne)
    Leeftijd
    55
    Berichten
    3.125
    Dagboek Berichten
    14

    Re: deken of geen deken bij ouder paard

    Doe net de deken af om naar de wasserij te brengen ( vooral om waterdichtheid opnieuw te garanderen.)
    Het is dus helemaal geen rambo... maar een bucas smartex. Met de buikriemen onder de buik en niet om de deken mee tegen de buik te trekken.
    Heerlijk dun licht ding maar toch warm.
    Dire ce qu'il faut faire c'est bien, faire ce que l'on dit c'est mieux!

  12. #12
    Forum Meubilair jolies allures's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Frankrijk (Noord Dordogne)
    Leeftijd
    55
    Berichten
    3.125
    Dagboek Berichten
    14

    Re: deken of geen deken bij ouder paard

    En nu heeft ze even een paar dagen een iets te grote weatherbeeta van Candy aan.Bijlage 20293
    Dire ce qu'il faut faire c'est bien, faire ce que l'on dit c'est mieux!

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •