Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 17

Topic: ervaringen zonder dekens 24/7 buiten

  1. #1

    ervaringen zonder dekens 24/7 buiten

    ervaringen gezocht van mensen die hun paarden 24/7 buiten zonder dekens huisvesten.

    ons paardje staat 24/7 buiten met vrienden, zonder dekens, hij heeft een prachtige vacht die hem jaarrond tegen alle weersomstandigheden beschermd. nu willen we hem graag mee laten lopen in de les van de ruitervereniging, dit is in de avond in de binnenbak. na de les is hij flink nat, we stappen in de les een kwartier uit omdat ze het laatste stukje springen en hij geen springer is, daarna stappen we nog een kwartier naar huis. hij is dan uiteraard op adem en goed afgekoeld......hierna gaat hij de wei op plm 7 uur s'avonds is het dan. nu nog goed te doen maar hoe komt het als het straks flink kouder is....

    ik hoor graag jullie ervaringen ….

  2. #2

    Re: ervaringen zonder dekens 24/7 buiten

    Ik scheer elk jaar de hals eruit (de racestreep) om overmatig zweten te voorkomen, dan gaat lekker bewegen en 24/7 buiten (met schuilstal) prima zonder deken.

  3. #3
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: ervaringen zonder dekens 24/7 buiten

    Daar lees ik van meerdere mensen goede ervaringen mee, maar buiten dat kan ik mij voorstellen dat je toch ook rekening houd met het seizoen vooral omdat het dan al avond is, dus misschien een tijdje het springen overslaan. Je kiest er voor om je paard op een natuurlijke manier te huisvesten dat zou wat mij betreft dan ook consequenties hebben in hoe ik mijn paard beweging geef.
    Zou een zweetdeken nog een positief effect hebben tijdens de uitstapperiode, ik heb daar zelf geen ervaring mee, heb het idee dat hij dan misschien zijn warmte nog minder kwijt kan.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  4. #4
    Forum Meubilair Yo-Rien's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Ede
    Leeftijd
    38
    Berichten
    5.931
    Dagboek Berichten
    10

    Re: ervaringen zonder dekens 24/7 buiten

    Zodra het koeler wordt, zal het zweten ook minder worden. Of in ieder geval droger als je hem terug zet.
    Wij zetten de paarden met zweet en al terug. Ze rollen dan lekker in het zand en zijn dan vrij snel droog. Nooit problemen gehad.
    Uiteraard stappen we goed uit, zodat ze op adem zijn en afgekoeld. Dan is het dus alleen zweet, wat door de haren al afgevoerd is naar de oppervlakte van de vacht. Als je goed in de vacht voelt is het op de huid dan al droog. Dat is dus hetzelfde effect als met regen, en daar krijgen ze ook niks van

    Overigens kunnen ze hier altijd uit de wind staan, dat helpt natuurlijk wel.

  5. #5

    Re: ervaringen zonder dekens 24/7 buiten

    het springen doen we sowiezo niet we hebben een zeer brede tinker die ik daar niet geschikt voor vind. nadeel is dat je per kwartaal bij de vereniging rijdt en dat zou een half jaar geen les zijn dan... een zweetdeken.....ik heb er wel eentje maar vraag mij oo k wel eens af wat een zweetdeken (lees vacht van een dier) kan doen wat zijn eigen vacht niet kan.

  6. #6
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re: ervaringen zonder dekens 24/7 buiten

    Zelf pas ik de arbeid enigszins aan naar het buiten lopen zonder dekens.
    Dus idd goed uitstappen. Mijn ervaringen met dan lekker terug en rollen in het zand zijn heel goed. Geen problemen.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  7. #7

    Re: ervaringen zonder dekens 24/7 buiten

    Ik heb meerdere jaren geschoren. Beviel prima. Deken op.
    Vorig jaar zo laten staan. Maar niet gereden. Gerran en Nicky ook.
    Beide hebben ze een flinke vacht. Zweten behoorlijk.
    Mijn land is een wind tunnel. Zo voelt het soms.
    2/3 hebben zo wie zo deken op.
    Ik twijfel nog om dit jaar gerran te scheren. Ben hem aan het opbouwen.
    Hij is door zweten sneller uit adem.

  8. #8
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: ervaringen zonder dekens 24/7 buiten

    O ik had het verkeerd gelezen ik dacht dat je nog mee sprong. Ja ik vraag mij ook af of een zweetdeken dan meerwaarde heeft, wat ik vroeger wel deed na het rijden was zoveel mogelijk droogwrijven nog met stro en zo goed mogelijk uitstappen idd. Ik moet zeggen ik verbaas mij erover hoeveel paarden toch kunnen hebben, ik zag jaren geleden altijd 2 mensen ook met koud weer met 2 kletsnatte paarden uit het bos komen en daarna de wei op, niets uitstappen, ze waren eigenlijk nooit ziek in de tijd dat ik daar stond.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  9. #9
    Forum Meubilair Yo-Rien's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Ede
    Leeftijd
    38
    Berichten
    5.931
    Dagboek Berichten
    10

    Re: ervaringen zonder dekens 24/7 buiten

    Droog wrijven of zweetdekens heeft niet veel zin. Je paard moet juist warmte kwijt en dan is een extra deken niet handig. Zweten is een manier om die warmte kwijt te krijgen en is dus heel goed. Als je paard nat is van het zweet is dat een goed teken. Geef het de tijd om de vacht het werk te laten doen en het zweet naar buiten te transporteren. Dan ziet je paard er nog nat uit, maar op de huid is hij al droog. Als je paard verder gezond is en niet op de tocht staat zou ik me er niet te druk kom maken. Of ga je je paard na ieder regenbuitje ook droog wrijven

  10. #10
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: ervaringen zonder dekens 24/7 buiten

    bericht verwijderd.
    Laatst gewijzigd door whoopie; 24-10-18 om 09:42.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  11. #11
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: ervaringen zonder dekens 24/7 buiten

    Mijn 2 wollige IJslanders lopen 24/7 zonder deken buiten, ze hebben wel een schuilstal.
    Als ik in de winter nog laat in de middag wat te fanatiek heb gereden waardoor ze zweten, dan zijn ze de volgende ochtend nog nat. En ze blijven ook vrij lang nat tot op de huid; nog uren lang. Ik vind dat niet fijn. Ik pas onze activiteiten daar dan ook op aan. Een beetje nat vind ik niet erg, maar ik wil niet dat ze over hun hele lijf doornat worden.

    Als ik intensiever zou willen trainen zou ik ook voor een race-streep kiezen (onderkant van de hals scheren); ik heb daar bij andere mensen met hun IJslanders wel goede ervaringen mee gezien.

  12. #12
    Forum Meubilair Yo-Rien's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Ede
    Leeftijd
    38
    Berichten
    5.931
    Dagboek Berichten
    10

    Re: ervaringen zonder dekens 24/7 buiten

    Blijven ze bij jou zo lang nat Marja? Dat verbaast me. Ik heb echt heel andere ervaringen met onze IJslanders!
    Het kan dus per paard erg verschillen

  13. #13
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: ervaringen zonder dekens 24/7 buiten

    Als ze echt doornat zijn aan het eind van de middag, dan zijn ze inderdaad de volgende ochtend nog niet droog. Bij Menglöd is dat erger als bij Atli; zij heeft een dikkere vacht én overgewicht, waardoor ze ook meer zweet dan Atli.
    Ik moet wel zeggen dat ze daar nog nooit ziek van zijn geworden, maar ik probeer het wel zoveel mogelijk te voorkomen.

    Ja apart dat het zoveel uit kan maken per paard! Zou leeftijd nog wat uitmaken? Mijn paarden zijn 20+ en jij hebt een jonkie...?

  14. #14

    Re: ervaringen zonder dekens 24/7 buiten

    Hier ook 24/7 buiten zonder dekentjes. Alleen Noa krijgt met heel veel regen (en sneeuw) wel tijdelijk een deken op. Ik merk namelijk dat beiden met lange regen toch wel op de huid nat worden, misschien ook per paard verschillend, maar Noa wordt daar niet gelukkig van.

    Qua zweet zit ik nu al een aantal jaar in oktober te overwegen ze een racestreep te scheren, met het idee dat er dan nog iets vacht weer op groeit voor de winter. Maar ik heb het al met al toch iedere keer nog niet gedaan. Als het kouder wordt, zweten ze een stuk minder. En met wat stappen tot ze op adem zijn en niet meer heel nat en warm (of juist koud bij te snel stil staan), kunnen ze weer prima terug de wei in.

    Ik ben wel benieuwd naar ervaringen met een race streep overigens. Met name dan het vergelijk met helemaal wintervacht of streep. Wie heeft beiden meegemaakt? Wat is het verschil met dit soort weer en ook echt in de winter?
    Laatst gewijzigd door Hästli; 24-10-18 om 13:06.
    Surrender to fun!

  15. #15
    Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Locatie
    Bodegraven
    Leeftijd
    32
    Berichten
    7.191
    Dagboek Berichten
    43

    Re: ervaringen zonder dekens 24/7 buiten

    Gwen heeft een race streep maar vind het nog niet voldoende helpen. Ik zet mijn paard niet nat van het zweet op de weide.. Dan krijgt ze eerst haar bicas cooler deken op totdat ze droog of nagenoeg droog is.

    Straks scheer d'r helemaal en krijgt ze een deken op. Deken krijgt ze sowieso want ze verkrampt altijd te erg met langdurige regen. En de dikke vacht zit in de weg met het rijden.
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.


Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •