Resultaten 1 tot 13 van de 13

Topic: Tips bij verstopping.

  1. #1
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Tips bij verstopping.

    Whoopie haar darmen liggen weer stil in de nacht op het moment, normaal mest ze 4 a 5 keer in de nacht nu dus niet. Ik geef haar al minder hooi en geen grof hooi, meerdere keren op een dag krijgt ze slobber met olie en zandweg. In de ochtend wandel ik met haar en masseer haar meridianen en pak even bepaalde accupressuurpunten, vanochtend ook maar een koliekdrankje van Ecostyle geven. Weten jullie iets wat de darmen extra stimuleert?
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  2. #2

    Re: Tips bij verstopping.

    Wat blijf je bezig zo Janneke...

    Mijn eerste idee voor de stimulatie van de darmen is hooi. Juist de constante aanvoer van ruwvoer zorgt dat de spijsvertering aan de gang blijft.
    Lijkt mij als stap 1 juist goed dan om meer/vaker hooi te geven ipv minder.

    Wat is jouw overweging om juist minder hooi te geven?

    Verder is psyllium ook fijn voor de darmen, helpt voor zandafvoer en ook ter stimulatie van de darmen. Wèl goed nat maken, anders verstopt het juist.
    Surrender to fun!

  3. #3
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Tips bij verstopping.

    Physilium krijgt ze dagelijks. Ja wel /niet hooi dat is de vraag, als er echt een verstopping zit dan word dat alleen maar meer wanneer je extra eten toe voegt, aan de andere kant geeft het een prikkel aan de darm om iets te doen, ik vind het lastig, ik durf haar niet teveel te eten te geven als ze niet goed mest. Ik zie het toch een beetje als filevorming in de darmen zeg maar.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  4. #4

    Re: Tips bij verstopping.

    Ja, of juist een gebrek aan file. Als er weinig hooi in gaat, kan er ook weinig poep uit komen...

    Heb je het idee dat ze meer last heeft op het moment dat ze hooi eet? Krijgt ze als ze geen hooi krijgt wel andere dingen of staat ze dan echt zonder? Want dan is het ook moeilijk voor de darmen om aan de gang te blijven denk ik.

    Met psyllium is het wel zo dat als je dat lange tijd dagelijks blijft geven, de darmen eraan wennen en het effect minder wordt. Ik voer het vaak 2 weken wel en dan een paar weken niet bv.
    Surrender to fun!

  5. #5
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Tips bij verstopping.

    [QUOTE][
    Met psyllium is het wel zo dat als je dat lange tijd dagelijks blijft geven, de darmen eraan wennen en het effect minder wordt. Ik voer het vaak 2 weken wel en dan een paar weken niet bv.
    /QUOTE] Volgens de DA is dat niet het geval, je kunt het zonder problemen dagelijks geven,er treed geen gewenning op. In principe is het een product wat slijmerig word als het met vocht in aanraking komt, welk deel van dit proces zou dan gewenning moeten geven vraag ik mij ook af?

    Ik snap dat ze minder poept als ze minder eet, maar helemaal niet als ze in de avond bijna haar normale portie hooi krijgt is dus niet ok. Bedankt!
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  6. #6
    Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Locatie
    Bodegraven
    Leeftijd
    32
    Berichten
    7.191
    Dagboek Berichten
    43

    Re: Tips bij verstopping.

    Ik heb ook vernomen dat niet zo zeer de slijmerigheid maar juist de structuur de prikkeling veroorzaakt en daar wennen darmen aan!

    Mijn stalhouder verkoopt o.a. ook vlo zaad en heeft zich hierin verdiept.
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.


  7. #7
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Tips bij verstopping.

    Goed de meningen zijn hierover verdeeld, afijn bij /whoopie heb ik geen keuze, die loopt zoeel te peuteren dat ik die bijna dagelijks physilium moet geven.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  8. #8
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Tips bij verstopping.

    Oh, ik zou toch ook zeggen meer hooi, als er hooi is, is de behoefte aan foute plantjes misschien ook minder?

  9. #9

    Re: Tips bij verstopping.

    Wat in mijn op komt. Beweging stimuleert ook de darmen toch ?
    ik zou vanuit 1e gevoel zeggen. Minder hooi zorgt ook voor maagzweren.
    Ik zou ook meer hooi geven. Evt met loop afstanden er tussen

  10. #10
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Tips bij verstopping.

    Als een paard langere tijd niet mest dan is het eerste advies van de dierenarts om geen hooi te geven. Dus als jullie in de ochtend bij je paard komt en je ziet dat er helemaal niet is gemest, dan geven jullie hooi???? Dat vind ik dan weer helemaal niet logisch.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  11. #11

    Re: Tips bij verstopping.

    Het advies om geen hooi te geven is er idd een die ik niet snel zou opvolgen eerlijk gezegd, gezien dat zo belangrijk is voor een paard! Ik vertrouw ook echt niet feilloos op een dierenarts. Ik zou dan eerst wel kleine beetjes geven misschien en het in de gaten houden, maar wel vaak iets. En inderdaad ook beweging geven zoals je doet.

    Misschien een rare vraag, maar weet je zeker dat het verstopping is? Want je hebt het over verstopping èn dat de darmen stil liggen. Kan naar mijn idee ook nogal uitmaken... Hoe stel je dat vast / laat je dat vast stellen?

    Ik begrijp dat Whoopie wel graag wil eten? En er ook echt om vraagt (commandeert)? Dan zou ik er liever constructief voedsel in hebben dan dat ze zelf gaat zoeken en mogelijk veel zand met kleine sprietjes (en nachtschade in dit geval) mee eet.

    Ik ken jullie situatie natuurlijk niet precies en jij kent je paard het beste, maar ik zou (voor mijn paarden) het risico van lege darmen en zand en gekke plantjes gevaarlijker vinden dan hooi voeren.

    Sterkte Janneke, ik probeer oprecht mee te denken.

  12. #12
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Tips bij verstopping.

    Als er een verstopping is dan hoor je vaak (tenminste de keren dat ik het heb meegemaakt) steeds minder darmgeluiden. Dus er is wel minder actie. Als ik nog wel hoor borrelen zoals vandaag weer dan durf ik ook makkelijker hooi aan te bieden. Overigens is het bij Whoopie niet mogelijk om zoveel hooi aan te bieden dat ze niet meer peutert, ze eet altijd door als er iets te eten is,en dan krijgt ze dus koliek. Maar goed daar gaat het niet om, Whoopie heeft echt geen nachtschade gegeten omdat ze heel streng op dieet staat of zo, ze krijgt goed 8 a 9 kilo hooi per dag en dan ook deels grof hooi, alleen geeft dat steeds vaker problemen. Heeft blijkbaar meer te maken met de darmwerking ik denk dat dit door de nachtschade is beïnvloed op een negatieve manier, daarvoor was het bij Whoopie altijd al problematisch omdat de doorbloeding in het gebied bij haar darmen niet goed is door een val in het verleden. Afijn ik heb al wat bruikbare tips gehad(essentiel olien, nux vomax) via facebook, daar ga ik nu mee aan de slag. Bedankt voor het meedenken.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  13. #13
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: Tips bij verstopping.

    Sterkte Janneke, hopelijk vind je iets dat werkt.

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •