Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 33

Topic: brand in mesthoop

  1. #1
    Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Belgisch limburg
    Leeftijd
    39
    Berichten
    6.739
    Dagboek Berichten
    19

    brand in mesthoop

    Vroeger thuis mestten we de paddock uit en sinds mijn paarden op mijn eigen locatie staan, mest ik ook de paddock, het pad en de weides uit. Ik heb 2 mesthopen afgezet met betonplaten en de bodem is gewoon aarde. Hoewel ik graag een gedeelte zelf zou gebruiken, is de fysieke arbeid een groot obstakel en voeren we de mest via een boer af.

    Vorige week zondag en maandag is mest weggevoerd. 1 mesthoop was echter niet volledig leeg en hier lag nog oude mest. De verzorgsters hebben dan verder uitgemest en nieuwe mest hierop gegooid. Afgelopen weekend kreeg ik een bericht dat er heel erg veel rook kwam uit de mesthoop op 1 plek en dat de buren ook erbij gekomen waren en ze hebben alles geblust.

    Eerst dacht ik aan mijn vader die toch altijd rookt op mijn locatie ook al haat ik dat. Maar hij mest niet uit. Dus dan zou hij een peuk in het begin van de week hebben weggegooid met oud mest afvoeren en dat zou dan pas op het einde van de week echt ontbranden? Hij ontkent dat (maar ik verwacht dat ook als hij wel een peuk er gegooid zou hebben. Dat is voorheen op een andere plek ook gebleken). Nu ik heb zelf mijn twijfels over zo veel tijd tussen die peuk en dan het probleem.

    Ik heb wel ooit gehoord van brand bij vers hooi en ik weet dat in een mesthoop temperatuur ook kan oplopen. De afgelopen dagen had het een klein beetje geregend en verder was het wel warm en droog. Voorheen met de erge hitte heb ik niks gemerkt van brand. Is dat een oorzaak dat het meer broeit door een beetje vocht? Het is grotendeels puur mest met een beetje geknoeid hooi of hooi met wat witte schimmelplekken ertussen.

    Heeft nog ooit iemand brand/ erge rook gehad in de mesthoop en weet iemand of dit te voorkomen is?
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

  2. #2
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re: brand in mesthoop

    Helaas heb ik compostbrand gehad op de wei die ik huurde. De eigenaar had een composthoop en daar ging de fik in door warmte ontwikkeling, Ze woonden op t terrein en hadden de boel onder controle. Maar ik schrok me dood.

  3. #3
    Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Belgisch limburg
    Leeftijd
    39
    Berichten
    6.739
    Dagboek Berichten
    19

    Re: brand in mesthoop

    Ja ik ben ook fel geschrokken omdat ik er niet woon. Ik moet er niet aan denken dat dit op een moment gebeurt als niemand in de buurt is. Maar niet uitmesten is ook geen optie...

    Hier een foto die ik doorkreeg van de verzorgsters:
    rook mestkuil.jpg
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

  4. #4
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: brand in mesthoop

    Dat is broeibrand, altijd een risico in organisch materiaal. De temperatuur loopt in het binnenste van de hoop door compostering steeds hoger op en komt dan spontaan tot ontbranding. Zeker met de regen van de laatste tijd en nog steeds hogere temperaturen blijft dit risico bestaan. Regelmatig de hoop omzetten voorkomt dit.
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  5. #5
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.874

    Re: brand in mesthoop

    Kan me indenken dat de droge mest van de droge warme periode die we hadden een reden is. Dat in combinatie met de hoge omgevingstemperaturen van de laatste tijden en wat vochtigheid. Heb je je mesthoop (deel van de dag) in de volle zon? Het is goed de verschillende materialen (hooi/stro) in de hoop te verspreiden dus geen plukken hooi/stro op een hoop in je hoop. Dat kan je al in je kruiwagen voor je het op de hoop gooit doen. Je kunt ook wat grond of al gecomposteerde mest toevoegen om de temperatuur in de hoop te dempen bij de hoge omgevingstemperaturen.
    Hier nog nooit een brand of rook gehad in de hoop. Ik heb een thermometer in de hoop om soms op verschillende plekken te kijken hoe warm-ie is. Omdat het leuk is hoor, niet om een brand te voorkomen oid. Ik heb max 70 graden gemeten niet hoger. Bij ophogen om plek voor nieuwe mest te maken kom ik wel as-grijze plekken tegen daar is het kenneljk heel heet geworden. Mest bevat nog zoveel energie, in sommige landen wordt droge mest verzameld als brandbaar materiaal in de kachel in huis. Als we geen hout meer hebben kan ik nog mest van de paarden laten drogen voor de kachel ..

  6. #6
    Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Belgisch limburg
    Leeftijd
    39
    Berichten
    6.739
    Dagboek Berichten
    19

    Re: brand in mesthoop

    Dank jullie voor de reacties. Het was inderdaad oud en heel droog. De mesthoop ligt soms in de zon. Papa denkt dat het weghalen van de mest een rol gespeeld heeft. Zo was de heel droge mest blootgesteld aan veel zuurstof. Misschien dat de verse mest erbij dan de trigger was. Het is nu gelukkig een stuk minder warm en heeft veel geregend. Alle buren houden een oogje in het zeil. Papa en een buurman denkt dat het nooit tot echt vlammen zou komen. Ik vrees van wel.

    Mijn mesthoop heeft ook vaker asgrijze plekken inderdaad.

  7. #7
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: brand in mesthoop

    Bedankt voor het delen Fiona, ik had daar nooit zo bij nagedacht , ik heb ook van die "asplekken"in de compost af en toe.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  8. #8
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: brand in mesthoop

    Oh ja, het kan echt tot een flinke brand komen, met vlammen. En inderdaad, zodra er zuurstof bij de oude materialen komt zorgt dat voor zelfontbranding. Bij ons op het werk hebben we altijd hopen groenafval liggen, die worden regelmatig omgeschept zodat de temperatuur binnenin niet zo hoog kan oplopen.

  9. #9
    Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Belgisch limburg
    Leeftijd
    39
    Berichten
    6.739
    Dagboek Berichten
    19

    Re: brand in mesthoop

    Ik begrijp dat het een maatregel kan zijn, maar samen met werk en veel mesten al, zie ik het echt niet haalbaar om de hoop om te scheppen. Hoevaak doen jullie dat?

  10. #10
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: brand in mesthoop

    Elke week - maar wel met een zware shovel...

  11. #11
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.874

    Re: brand in mesthoop

    Bij Ans is het (afval)bedrijfsmatig toch?

    Fiona, ik zet de hopen nooit (meer) om. Alleen het eerste jaar gedaan, dat is echt veel te arbeidsintensief, en het gaat om mest van twee paarden, jij hebt er meer. Ik hoog ze alleen op wanneer ze gezakt zijn om plek te maken. Ik heb de hopen wel op een plek waar ze redelijk wat schaduw hebben.

  12. #12
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.874

    Re: brand in mesthoop

    Je kunt er in de lente-zomermaanden op gaan telen (pompoen) het grote blad zorgt voor schaduw, daardoor verlaagt de temp. Ik heb op een (deels) actieve hoop geteeld, ging prima. Aan de rand van de hoop zakt de temp dus die zaden en plantjes aan het oppervlak verbranden niet zo snel. Tegen de tijd dat de wortels groter worden/zijn van de pompoenplanten is de temp in de hoop ook wel wat lager. Handig en erg leuk ook nog. Hier prachtige grote, ook hangende (in het geraamte van de kas) pompoenplanten en pompoenen, zo'n leuk gezicht! En lekker (denk ik, dit soort nog niet geproefd).

  13. #13
    Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Belgisch limburg
    Leeftijd
    39
    Berichten
    6.739
    Dagboek Berichten
    19

    Re: brand in mesthoop

    Dat is misschien wel een idee! Maakt het niet uit als je erna de gecomposteerde mest wil verspreiden over het weiland?

  14. #14
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: brand in mesthoop

    Nee hoor Fiona, ik doe het ook, zo leuk, allemaal soorten pompoen heb ik en courget, sommig eplanten komen spontaan op omdat ik afval op de mesthoop gooi dus ook pompoenzaden. Dit jaar voor de grap ook reuzepompoen gezet, ze worden maar liefs 9 kilo zwaar, leuk hoor en goed voor veel soep en altijd fijn om aan nadere mensen te geven.
    WP_20180723_007.jpg
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  15. #15
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: brand in mesthoop

    Hier staan de composthopen ook vol met courgettes, pompoenen en komkommers. De compost verspreid ik daarna over de wei en dat gaat prima. Maar ik denk wel dat er dan minder voedingsstoffen in zitten dan wanneer je er geen veelvraten zoals pompoenen e.d. op hebt laten groeien. Die gebruiken veel voedingsstoffen. Desondanks zie ik dat het gras waar compost op is gekomen, duidelijk beter groeit dan de plekken waar (nog) geen compost is gekomen. Ook hebben de relatief vers becomposteerde stukken gras de droogte beter doorstaan. Dus ik vind het wel best zo.

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •