Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 33

Topic: brand in mesthoop

  1. #16
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.874

    Re: brand in mesthoop

    Hier gaan de hopen na de teelt ook op de wei en de moestuin, inmiddels alweer 4 hopen verspreid, nog twee behoorlijk grote hopen te gaan zodra de pompoenen klaar zijn met hun groei. Sportschool o.i.d. kan je vaarwel zeggen je wordt er lekker gespierd van . Het is prima voeding voor de wei (zal idd zoals Marja zegt minder voeding bevatten dan als je er niet op teelt, maar voordeel is dat je hoop veel eerder 'rijp' is voor verspreiding, dus geen herkenbare mest meer is voor je paarden die daarom het gras niet zouden eten waarop je het verspreidt. Zoals bij Janneke ziet het eruit, en hier dan ook nog flink de lucht in laten groeien, en idd de grond blijft langer vochtig. Ik vind het een heel mooi systeem, mooie circel. Goud voor je grond, en nog mooie groenten ook.
    Laatst gewijzigd door tschat; 16-09-18 om 08:38. Reden: oeps, 'ik vind' ipv 'ik vindt'

  2. #17
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: brand in mesthoop

    WP_20180917_002.jpg

    Hier zag ik vanochtend ook veel rookontwikkeling. Heb de hoop wat open getrokken en idd veel veraste stukken binnenin zeg maar. Bedacht mij dat het waarschijnlijk ook te maken heeft met de omvang van de hoop. Normaal is die bij mij zeker de helft kleiner. Nu ligt de hoop tussen pallets en kan ik veel hoger en breder stapelen met de mest. Eerste neiging was om nat te spuiten. Maar dat zal dan juist niet goed werken. Zo eens kijken. Denk dat het nog wel meevalt.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  3. #18
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.874

    Re: brand in mesthoop

    Is dat rook of is dat condens/damp, dat zie ik nl heel vaak bij mijn hopen, en niets om je zorgen om te maken. Dat krijg je vooral bij koude ochtenden en een warme hoop te zien.

  4. #19
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: brand in mesthoop

    In het echt was er wel wat meer te zien, maar het viel uiteindelijk mee. Waar ik de boel uit elkaar trok zat wel allemaal van die "grijze mest". Maar ik bedacht mij vanochtend dat op de pensionstal waar ik ooit stond, dit een vrij gebruikelijk beeld was. Door het verhaal van Fiona schrok ik ook een beetje. Dit was een tijdje nadat ik de hoop had open getrokken.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  5. #20
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.874

    Re: brand in mesthoop

    Je kunt ruiken of het rook is of damp..

  6. #21
    Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Belgisch limburg
    Leeftijd
    39
    Berichten
    6.739
    Dagboek Berichten
    19

    Re: brand in mesthoop

    Ja ik denk dat openmaken bij ook oude mest wel een factor is. We hebben dit nooit gehad en nu met dat enorm droog warm weer in combinatie met mest weghalen... Ik en de buren blijven alert en dan zijn we er hopelijk altijd op tijd bij. Ik overweeg ook op de weides te slepen ipv. mest te ruimen zodat ik iets minder mest heb.
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

  7. #22
    Forum Meubilair jolies allures's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Frankrijk (Noord Dordogne)
    Leeftijd
    55
    Berichten
    3.125
    Dagboek Berichten
    14

    Re: brand in mesthoop

    Gisteren hebben we met de ondernemers groep een bedrijf bezocht dat compost maakt. In een grote hal. Er komen vrachtwagens vol met restafval van het "riool" binnen. Dat mengen ze dan met fijn gemalen groenafval en kleine stukjes hout en laten ze composteren. Daar kwam dus ook rook van de bulten af. Dat moesten ze heel goed in de gaten houden, anders gaat het hele gebouw van 1 hectare oppervlak in de hens.
    Overigens gaan wij zulke compost dus niet gebruiken. Mag ook trouwens niet als bio boer. Vanwege alle rest medicijnen denk ik die er in kunnen zitten.
    We gebruiken lekker onze eigen paardenpoepjes.
    Ze hadden wel supermachines om hout in verschillende groottes te snipperen. Dat kan nog wel eens interessant zijn als paillage.
    Dire ce qu'il faut faire c'est bien, faire ce que l'on dit c'est mieux!

  8. #23
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: brand in mesthoop

    Fiona heb je dan daarna in de zomer de tijd om ze 6 weken niet op die wei te laten, anders zit je wel weer met mogelijke wormbesmetting.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  9. #24
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: brand in mesthoop

    6 Weken maar? Ik dacht dat het veel langer duurde voordat wormeieren uit de mest die op de wei blijft liggen, verdwenen is. Minstens 3 maanden ofzo. En sommige eitjes schijnen nog veel langer te overleven...
    Ik ben al wel langer op zoek naar betrouwbare informatie hierover; weet jij er meer van Janneke?

  10. #25
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.874

    Re: brand in mesthoop

    misschien geeft dit meer duidelijkheid?

    https://www.nhforum.nl/forums/showth...ght=wormcyclus

    http://www.paardvisie.nl/2015/05/mes...op-je-weiland/


    bij ciska heb ik de cursus gedaan, erg boeiend
    en ook heel handig om zelf mest te kunnen testen

  11. #26
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: brand in mesthoop

    marja eerlijk gezegd weet ik het niet precies bedacht ik mij later, dus sorry. Ik ga er wel vanuit dat het dan zomer is en de mest goed word verspreid. Ik hoorde in het verleden van iemand die dat zo in de zomer deed.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  12. #27
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: brand in mesthoop

    Pff nee Thekla, die info helpt niet echt, veel te veel variabelen in dat verhaal. Ik wil gewoon een duidelijk statement: als je je weiland zus of zo lang niet laat begrazen nadat je er mest op hebt verspreid, dan weet je zéker dat het weer schoon is. Dan kan ik gewoon die veilige marge aanhouden zonder me af te hoeven vragen hoe warm of koud en hoe vochtig of juist droog het de de afgelopen periode is geweest. Dat ik dan de wei wellicht langer onbegraasd zou laten dan misschien nodig is, neem ik dan wel voor lief.

  13. #28
    Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Belgisch limburg
    Leeftijd
    39
    Berichten
    6.739
    Dagboek Berichten
    19

    Re: brand in mesthoop

    Ik ontworm mijn paardrn met een vast schema. Ken mensen die eitjes tellen en toch felle besmetting. We hebben ons eerste paard eraan verloren (toen nog van papa) en ik neem het risico niet.

    Met DA gehad over resistentie. Hij zei als je niet onderdoseert dat je niet aan resistentie bijdraagt.

  14. #29
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: brand in mesthoop

    Ik betwijfel dat eerlijk gezegd Fiona. Hier in Nederland word steeds meer door de DA geadviseerd om het niet standaard een paar keer per jaar te doen. We hebben in de ziekenhuizen en ook gewoon natuurlijk ook te maken met resistentie voor antibiotica, dat komt niet door onderdosering maar doordat het zo veelvuldig word gebruikt dat bacteriën en aan gewend raken en of muteren. Wormen zijn natuurlijk anders maar ik geloof wel dat door veelvuldig blootstellen aan middelen ook resistentie ontstaat. Ik bewandel een middenweg, ik controleer een paar keer per jaar en daarnaast in ieder geval voor de lintworm 1 keer per 2 jaar equipramox.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  15. #30
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.874

    Re: brand in mesthoop

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja Bekijk Bericht
    Pff nee Thekla, die info helpt niet echt, veel te veel variabelen in dat verhaal. Ik wil gewoon een duidelijk statement: als je je weiland zus of zo lang niet laat begrazen nadat je er mest op hebt verspreid, dan weet je zéker dat het weer schoon is. Dan kan ik gewoon die veilige marge aanhouden zonder me af te hoeven vragen hoe warm of koud en hoe vochtig of juist droog het de de afgelopen periode is geweest. Dat ik dan de wei wellicht langer onbegraasd zou laten dan misschien nodig is, neem ik dan wel voor lief.

    De moraal van het verhaal is dus eigenlijk dat je (wanneer je niet hooit) je weiland bijna niet van een besmetting afkomt ! ! (tenminste niet binnen een tijd die voor de meeste paardeigenaren acceptabel is) juist door al die variabelen waar jij het over hebt; ieder stadium van voor-larfje (weet niet meer hoe ze dat noemden) tot larve stadium 4 heeft andere condities nodig om te blijven leven cq dood te gaan. Heel efficient in de overleving dus!

    Ik test vrij vaak Fiona, en ontworm wel ééns per jaar, dat is ook het advies van de mensen van mesttest. En idd altijd overdoseren.

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •