Resultaten 1 tot 11 van de 11

Topic: Summer pasture COPD

  1. #1
    Actief Forumlid Jorunn's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2009
    Locatie
    Zoutkamp
    Berichten
    1.965
    Dagboek Berichten
    1

    Summer pasture COPD

    Sinds half juli heeft Zoys luchtwegproblemen.
    Ze hoestte erg, had geen koorts en was kortademig.
    Na twee bezoeken van de DA waar ze niet van op knapte, moesten we naar de kliniek in Garijp.
    Die hoorde astma, oftewel COPD door pollen. Dit schijnt erg weinig voor te komen. Ivm haar overgewicht en daardoor risico op bevangenheid, moest ze de cortico's inhaleren. Daarvoor werkt de humane aero flow met neusmasker ook goed, en een stuk betaalbaarder
    _20180905_140115.jpg
    Inmiddels kreeg Gard dezelfde klachten. Dus de twijfel rijst of het wel Summer Pasture COPD is. Hij is vandaag ook gestart met de inhaler.
    In het kader van better safe then sorry heb ik ook de wolfsmelk die op de track groeit, uit de grond getrokken. Ze eten daar normaal niet aan, maar nu met afslanken verdenk ik ze er wel van. En bij mensen kan wolfsmelk astma geven.

    Zijn er meer paarden hier met summer pasture disease?

  2. #2
    Forum Meubilair Yo-Rien's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Ede
    Leeftijd
    38
    Berichten
    5.931
    Dagboek Berichten
    10

    Re: Summer pasture COPD

    He bah, wat een ellende Jorunn. Ik heb geen ervaring en ook geen tips. Maar hopelijk knappen ze goed op.

  3. #3
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Summer pasture COPD

    Ik kende heel de aandoening niet! Echt heel vervelend, ik hoop dat je de oorspronkelijke oorzaak snel vind!
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  4. #4
    Actief Forumlid Jorunn's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2009
    Locatie
    Zoutkamp
    Berichten
    1.965
    Dagboek Berichten
    1

    Re: Summer pasture COPD

    Thanks. Ik kende het ook niet, schijnt ook nog niet vaak voorste komen, maar meneer Boerma ziet het wel steeds vaker op zijn kliniek.
    Zoys begon met hoesten twee dagen na de cursus van Karin Leibrand. Waarschijnlijk toch vleugje influenza opgepikt, dat virus beschadigd de binnenbekleding van de luchtwegen en kan je heel simpel een allergie ontwikkelen voor wat er op dat moment in de lucht zweeft. Alleen wonderlijk dat Gard het nu ook heeft, dat klopt dan weer niet aangezien het zeldzaam is en ze geen familie zijn. Een heus Noors raadsel....

  5. #5

    Re: Summer pasture COPD

    He bah wat super vervelend, geen ervaring mee bij paarden maar wel zelf al 40 jaar COPD.
    Geen idee of het vergelijkbaar is maar ik zie in ieder geval vergelijkbare medicatie voorbij komen.

    Pollen komen en gaan van verschillende bomen/planten/grassen, half juli is al enige maanden geleden merk je vooruitgang/verslechtering? Voor honden bestaan er allergie testen is mij ooit verteld al weer jaren geleden, misschien is er ook ondertussen zoiets voor paarden?

    Hoe oud zijn beide paarden, ziek geweest recent, verandering in (kracht) voer, ander weide management doorgevoerd?
    Behalve benauwd ook andere klachten?

    Misschien een dagboekje bijhouden en kijken of je een rode draad kan vinden?
    "In all things it is better to hope than to despair."
    Johann Wolfgang Van Goethe

  6. #6
    Actief Forumlid Jorunn's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2009
    Locatie
    Zoutkamp
    Berichten
    1.965
    Dagboek Berichten
    1

    Re: Summer pasture COPD

    Klopt, de behandeling is gelijk aan humaan, ze krijgen ook flixotide wat bij de mensenapotheek vandaan komt.

    Vanwege Gard zijn allergie voor hooistof (schimmels) en hun overgewicht, staan ze super constant op hetzelfde voer en management (Hooistomer). De eerste hoestbui die hoorde ik vanuit m'n bedje en ik dacht werkelijk dat de pownies van de buren weer eens ontsnapt waren

    ik temperatuur dagelijks, geen koorts, en tel bij Gard nu de AF om te zien of de medicatie effect heeft.

    Allergietesten zijn er voor paarden niet volgens meneer Boerma, het is echt puzzelen.

    Waarschijnlijk was half juli het hoesten van een lichte influenza, waarna er een allergie is ontstaan. En Gard volgt nu ook. Zoys is inmiddels uiteraard opgeknapt door de medicatie, dus het heeft enig effect of geneest ondertussen uit zichzelf.

  7. #7
    Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Locatie
    NvhL
    Berichten
    3.762

    Re: Summer pasture COPD

    Juist omdat ze het allebeide hebben, zou ik denk ik een second opinion overwegen...

    Thibault Frippiat (paardendierenarts kliniek Zeewolde) is gepromoveerd op luchtwegen.
    https://sportpaardenarts.nl/de-praktijk/de-dierenarts/
    Kost wellicht wat reistijd, maar dit is eigenlijk te vreemd (en arbeidsintensief) om niet verder of opnieuw te onderzoeken.


    (En indien niet bij Thibault, dan wellcht bij een andere DA uit het register paardenartsen, waar Boerma overigens ook in staat.
    https://www.stichtingpaard.nl/erkende-paardendierenarts
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

    "Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

  8. #8
    Actief Forumlid Jorunn's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2009
    Locatie
    Zoutkamp
    Berichten
    1.965
    Dagboek Berichten
    1

    Re: Summer pasture COPD

    Dankjewel Els, de eerste diagnose van Boerma klopt idd waarschijnlijk niet, het klinkt in mijn oren niet logisch tenminste. Ik zal hem eerst eens mailen wat zijn idee nu is, met patiënt nr 2 erbij. Fijn om nog andere opties te hebben

  9. #9
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.874

    Re: Summer pasture COPD

    Ik lees met belangstelling mee, had ook nog niet van deze diagnose gehoord. Sterkte met je paardjes.

  10. #10
    Actief Forumlid Jorunn's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2009
    Locatie
    Zoutkamp
    Berichten
    1.965
    Dagboek Berichten
    1

    Re: Summer pasture COPD

    Update : Zoys en Gard zijn maandag gecontroleerd. Ze klonken beiden schoon. Zoys mocht stoppen met de medicatie, Gard mag nog door want hij knijpt nog wat na.

  11. #11
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Summer pasture COPD

    Fijn dat ze duidelijk opknappen in ieder geval.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •