Resultaten 1 tot 9 van de 9

Topic: Vanaf welke leeftijd wat meer aan het werk?

  1. #1
    Actief Forumlid Antine's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2013
    Locatie
    Heerhugowaard
    Leeftijd
    56
    Berichten
    715
    Dagboek Berichten
    19

    Vanaf welke leeftijd wat meer aan het werk?

    Vorig jaar ben ik voorzichtig begonnen met het zadelmak maken van Yasmine. In de zomer dat ze vier werd reed ik zo 2x keer per week een half uur. Afgelopen winter hebben we vooral veel gestapt, veel stuurwerk gedaan en ook maar zo 2 x per week. Nu pas zijn we watan het draven en af en toe een galopje aan het oefenen.
    Ik ben erg voorzichtig geweest met haar belasten.
    Mijn vraag: vanaf welke leeftijd kan je wat vaker en wat langer rijden? Wat is verantwoord?
    Naast het rijden ( ook bitloos freestyle) wandelen we, doen we veel grondwerk, schriktraining, loswerken, longeren, vrijheidsdressuur enz.
    Maar het rijden is nog steeds 2 x max 30/ 40 minuten.

  2. #2
    Actief Forumlid chevelle68's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2010
    Locatie
    Meijel
    Berichten
    1.662
    Dagboek Berichten
    134

    Re: Vanaf welke leeftijd wat meer aan het werk?

    Een paard is met 8 pas uitgegroeid, afhankelijk van zijn grootte uiteraard dus reken maar uit.
    MAAR de dichtheid van bot wordt sterker door belasting dus helemaal niet belasten tot die tijd zou ik ook niet doen.

    Benjamin is 5 inmiddels, die hebben we opgepakt maar we rijden ZEKER nog niet dagelijks. 1 a 2 keer in de week. Momenteel na verhuizing even helemaal niet om hem eerst weer te laten wennen aan zijn nieuwe omgeving.

  3. #3
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Vanaf welke leeftijd wat meer aan het werk?

    Ik zou zelf wat vaker maar wat korter rijden, dus 3-4 keer per week zo'n 20 minuten, met 5-10 minuten draven (opbouwen). Dan is de belasting wat korter, maar gaat het wennen aan gewicht dragen sneller
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  4. #4
    Forum Meubilair Yo-Rien's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Ede
    Leeftijd
    38
    Berichten
    5.931
    Dagboek Berichten
    10

    Re: Vanaf welke leeftijd wat meer aan het werk?

    Ik denk dat je goed op weg bent. Idee van Ans lijkt me ook goed. Denk er ook aan om op verschillende ondergronden te trainen. Ook op verharding draven (aan de hand of naast de fiets kan ook natuurlijk ), daarmee zorg je voor sterke pezen. Wel rustig opbouwen natuurlijk!

  5. #5
    Actief Forumlid Antine's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2013
    Locatie
    Heerhugowaard
    Leeftijd
    56
    Berichten
    715
    Dagboek Berichten
    19

    Re: Vanaf welke leeftijd wat meer aan het werk?

    Ik had in mijn hoofd dat ik veel te weinig aan het rijden was,( ook deels vanwege mijn gezondhed) als ik zie op social media wat mensen met hun paarden doen. Thanx allemaal. ��

  6. #6
    Actief Forumlid marina's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    apeldoorn
    Berichten
    623

    Re: Vanaf welke leeftijd wat meer aan het werk?

    Ik doe ook rustig aan met mijn nu 6 jarige. Wel beleerd toen ze 3,5 was maar altijd weinig mee gedaan.
    Ik moet ook zeggen dat ze eigenlijk pas deze zomer minder puppy begint te worden. Ze heeft overal veel tijd voor nodig dus die krijgt ze.
    Ik doe meestal 4-5 keer per week met haar, waarvan 2a3 keer rijden waarvan max 2 keer dressuur. Verder een keertje "dressuurmatig" longeren, paar oefeningetjes aan de hand, grondwerk enz. Qua dressuur zijn we maanden bezig geweest met lang/laag en ontspanning. De laatste weken kan ze het mentaal veel beter verwerken dus pak ik haar steeds meer op en begint het echt ergens op te lijken
    Als ik buitenrij dan stap ik vooral veel.

    Niets aantrekken van je omgeving, veel mensen vinden dat ik ook te truttig met haar doen, maar ik wil haar zowel fysiek als mentaal zo lang mogelijk goed houden!

  7. #7

    Re: Vanaf welke leeftijd wat meer aan het werk?

    Hoi, moeilijk vraagstuk, wat je hier aandraagt vind ik. Ik heb me ook ingelezen, maar ben vooral tot de conclusie gekomen dat er erg veel meningen zijn, maar dat er erg weinig wetenschappelijk onderbouwd is... Dat kan ook haast niet lijkt me, want behalve de duur van beweging is de zit van de ruiter en de handigheid qua training en houding van je paard net zo relevant (en dit is niet goed in een onderzoek te gieten). Mijn paard is nu 5, ik heb ook geprobeerd met veel zorg op te bouwen het afgelopen jaar. Veel mensen om me heen deden ook alsof ik veel te voorzichtig was, maar ondertussen zijn we een jaar verder en rijd ik soepeler rond dat een groot deel van hen nu. (met gewoon volwassen paarden, niet specifiek aan het inrijden) Gelukkig is dus niet per se de hoeveelheid training die maakt of je paard vooruit gaat, maar vooral de effectiviteit van je training (en heb ik gewoon geluk met een geweldig leuk paard natuurlijk ). Dat werkt in "ons" (als in wij als voorzichtig inrijdende mensen) geval in ons voordeel denk ik dan maar, als we weining willen rijden en er goed over nadenken hoe we dingen opbouwen. Meer rijden is ook in dat opzicht niet eens per se beter dus.

    Op dit moment rijd ik ongeveer drie keer per week, waarbij ik het in de bak (zwaarder, meer bochtjes) tot 20 minuten werken probeer te beperken en buiten de stelregel probeer aan te houden "elk half uur een stukje er naast lopen". (en sowieso het stukje in en uitstappen er naast) Ik heb begrepen dat rechtdoor veel minder belastend is voor jonge paarden, en bewegen in het algemeen is natuurlijk wel goed voor mind en body, dus als je de mogelijkheid hebt om buiten te rijden zou ik dat zo snel mogelijk opbouwen. Soms loopt het een dag anders, als ik les heb zit ik er bijvoorbeeld langer op, of is de timing om af te stappen een beetje ongelukkig als ik met een grotere groep rijd. Dat reken ik dan als een extra intensieve dag waarna ik bewust een aantal rustdagen inlas (en dan maar hoop dat dat oke is, want eigenlijk heb ik dus ook geen idee ).

    Daarnaast probeer ik zorg te dragen dat we de beweging die we doen, op een goede manier doen. Ik probeer me de raadselen van het dressuur rijden dus snel eigen te maken met goede instructie en heb ook aandacht voor haar houding bij het buiten rijden (ook met begeleiding die mee keek eerst en me hier tips voor gaf). Ik voel bijvoorbeeld dat we, als we te ver boven haar tempo rijden, ze haar rug heel erg weg gaat drukken, dus dat probeer ik te voorkomen, net als een hele gespannen rit in het algemeen. (als het me niet lukt om haar richting huis relaxed te rijden en het een wedstrijdje touwtrekken wordt, stap ik op een gegeven moment maar af bijvoorbeeld...) Daarnaast probeer ik netjes te zitten, niet vaker licht te rijden op één been, enz. Er zijn ook leuke oefeningetjes vanuit centered riding (besteden we aandacht aan tijdens de dressuurlessen) waar mijn paard heel goed op reageert. Als ik bijvoorbeeld een onbewuste spanning los laat of beter gestapeld ga zitten, reageert ze al met opeens een stukje heerlijk opbollen van haar rug, wat ik dan probeer te belonen. En daarnaast kun je experimenteren met bijvoorbeeld een stukje elke vier passen van been wisselen of wisselen door twee passen staan ipv twee passen zitten, daarbij moeten ze meer stabiliseren en het haalt je uit jullie vaste zit/loop-patroon, wat bij ons ook vaak weer het effect heeft van beter lichaamgebruik van ons beide.

    Bottomline, ik weet niet hoe jouw eigen dressuur/lichaamsgebruik kennis is, maar als je iets wil veranderen zou ik daar input zoeken, verder gewoon lekker op jullie eigen tempo doorgaan en genieten van de luxe om helemaal zelf met je eigen paard iets op te mogen bouwen

  8. #8
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Vanaf welke leeftijd wat meer aan het werk?

    In de cursus Intrinzen die ik volgde werd ook een onderzoek aangedragen waaruit blijkt (bij mensen) dat lang trainen vaak niet zo zinvol is, maar dat regelmatig korte trainingen belangrijker zijn. Ik denk wel dat het belangrijk is dat ze dan overdag in ieder geval vrij kunnen bewegen, spelen, blootgesteld worden aan verschillende ondergronden. Dat is ook iets wat ik je wel kan aanraden, om bv met een balansmat of pads te werken, daarmee train je het lichaam op een hele andere manier en kunnen er dingen in het lijf losgelaten worden. Het lijf "merkt"ineens dat het ander kan bewegen en dat gaan ze dan ook doen, kan heel verrassend zijn.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  9. #9
    Actief Forumlid Antine's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2013
    Locatie
    Heerhugowaard
    Leeftijd
    56
    Berichten
    715
    Dagboek Berichten
    19

    Re: Vanaf welke leeftijd wat meer aan het werk?

    Ik rijd nu af en toe buiten, alleen in stap, maar wel op de verharde weg. Aan draven zijn we nog niet toegekomen. (En we lopen natuurlijk ook buiten op de weg.) Als Yasmine iets eng vind stap ik eraf en loop ik ernaast, en dan er weer op. Gelukkig heb ik haar geleerd om goed stil te staan tijdens het opstappen (dit ivm met mijn artrose van mijn heupen) dus dat doet ze ook braaf. Mijn instructrice is momenteel met zwangerschapsverlof maar over een maandje of twee weer van de partij; onder haar begeleiding hebben we de hele winter aan ontspanning, sturen en goed achterhand gebruik gewerkt. Van de winter wil ik wat actiever dressuurmatig aan de slag onder haar begeleiding.
    @marions, ik ga binnenkort weer een weekeindje weg naar de Veluwe en dan worden de buitenritten ook wat langer. Vorige jaar liep ik er trouwens gewoon ook naast hele stukken en dat wil ik dit jaar weer doen.
    @marina, dat heeft Yasmine dus ook, erg jong in haar koppie en ze kan zich nog niet zo lang achterelkaar concentreren merk ik
    @Whoopie; we staan weer bijna een jaar bij onze oude opfok stal waar Yasmine 24 uur buiten staat op de wei in de zomer en in de winter op een grote paddock met inloopcontainer. Er zijn delen verhard en delen onverhard. Ze staat met twee ouderen ruinen die helaas niet zo speels zijn
    Ik vind het altijd zo fijn om te horen hier op het forum dat er meer mensen zijn die wat voorzichtiger met hun paard omgaan. Met de jump & play challenge zitten we op challenge 3 waarbij we vooral veel balkjes werk doen maar niet het spring gedeelte. Social media is dan wel weer fijn als je wat inspiratie zoekt

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •