Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 18

Topic: info over behandeling bij nachtschadevergiftiging.

  1. #1
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    info over behandeling bij nachtschadevergiftiging.

    Hoi

    Triest genoeg hebben mijn paarden dit jaar voor de tweede keer nachtschadezaailingen gegeten. Ze zijn wederom erg ziek. Er is weinig kennis over de behandeling. De dierenarts geeft aan er niets aan te kunnen doen, volgens hun eten paarden geen nachtschade!!!!. Ze zijn onder behandeling bij een homeopaat. Verder geef ik de een middel voor bloedarmoede, en maag en darmcompositum , in nachtschade zit een stof die rode bloedlichaampjes afbreekt en de darmen en nieren irriteert en voor ontstekingen kan zorgen. Ik geef ze dit nu 2 weken al met al maar er is geen verbetering. Weten jullie misschien waar ik deze vraag kan stellen, facebookpagina's oid waar meer kennis is?

    Bedankt , Janneke
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  2. #2
    Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Locatie
    Noord-Holland
    Leeftijd
    47
    Berichten
    3.886
    Dagboek Berichten
    13

    Re: info over behandeling bij nachtschadevergiftiging.

    Is er na de eerste constatering dat je paarden zwarte nachtschade gegeten hebben een reguliere arts bij geweest? De behandeling na acute vergiftiging is namelijk vrij standaard (systeem doorspoelen om toxinen uit het lichaam te krijgen per infuus, norit (actieve koolstof) om toxinen in het spijsverteringskanaal te binden) zoals dat bij mensen ook gedaan wordt. Het is overigens vrij standaard ongeacht de vergiftiging om zo te handelen of je nou wel of geen verstand hebt van nachtschadevergiftinging. Onze veearts handelt bij een koe namelijk precies zo en een humane arts handelt ook volgens dit protocol. Vandaar dat ik me afvraag of je er direct een reguliere arts (na de eerste keer) bij hebt gehad of dat dit pas gebeurd is toen de symptomen niet verdwenen na een periode. Want als dat zo is, heeft je reguliere arts gelijk: Het chronisch verloop is niet te behandelen, slechts symptoombestrijding is mogelijk door schade aan de organen.

    Na deze behandeling, die direct moet worden ingezet zodat de toxinen zo kort mogelijk in het lichaam zitten en de schade dus beperkt blijft, is het inderdaad afwachten wat de schade is op organen. Wat weer goed te monitoren is middels bloedonderzoek op bloedcellen, lever en nierwaarden. Daarnaast echo-onderzoek naar hartschade, longen laten onderzoeken en neurologisch onderzoek. Kortom, een dagje kliniek.
    Met wat overblijft moet het paard het voortaan doen, de ontstane schade zal nooit helemaal verdwijnen helaas. Het allerbelangrijkste wat je NA vergiftiging moet doen is voorkomen dat er ooit nog een vergiftiging plaatsvindt. Iedere dag de wei/paddock nalopen dus en scherp zijn op hooi wat van goed weiland komt (oppassen met natuurhooi, daar zit die plant namelijk toch vaker in als gewoon weidehooi).
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

  3. #3
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: info over behandeling bij nachtschadevergiftiging.

    Het probleem enerzijds is dat er geen sprake is geweest van een acute vergiftiging, ze hebben de zaailingen gegeten kwam ik achter door verschillende dingen bij elkaar op te tellen, de schade is er dan dus al. Ik baal er wel van, achteraf hadden ze misschien toch nog iets kunnen doen met norit bv. Maar goed de dierenarts vroeg helemaal niets verder, dacht niet mee, dat heb ik nu al 2 keer mee gemaakt. Vorig jaar ging het niet goed met de paarden, de DA was er voor koliek toen heb ik hem voorgelegd dat de paarden beide bepaalde symptomen hadden en of het geen nachtschadevergiftiging kon zijn, die plantjes had ik nml zien staan, hij keek naar een plantje en zei, och er zitten geen besjes in die zijn giftig en dat was het, moest maar ontwormen, zandkuurtje etc doen.
    Inmiddels heb ik dat idee ook dat er sprake is van schade, ben benieuwd in hoeverre die nog te herstellen is. Heb afgelopen jaar gemerkt dat ze pas tegen dit voorjaar een beetje gingen opknappen, geen goede prognose dus, vooral voor Roan die nog maar 5 is vind ik dit heel erg.

    Zou het nog zin hebben nu om norit te voeren? Wat opvalt is dat ze heel slecht gaan lopen wanneer ik extra draineer , dat komen er blijkbaar gifstoffen vrij, dat zou dan beter in combi gaan met norit misschien.
    Ik controleer dagelijks meerdere keren, ze kunnen dit jaar ook nooit veel binnen hebben gekregen, maar omdat ze denk ik vorig jaar wel veel plantjes hebben gegeten (daar kwam ik achter toen ik een bepaald stuk afzette hoeveel er opkwam), denk ik dat er sprake is van stapeling.

    Bedankt Jose.

    - - - Updated - - -

    Al die onderzoeken hebben voor mijn gevoel niet zoveel zin als ik verder niet kan behandelen. Dat kost met name veel geld , wat ik beter voor andere dingen dan kan inzetten. Moet zeggen word wel steeds pessimistischer met betrekking tot hun toekomst.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  4. #4
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.874

    Re: info over behandeling bij nachtschadevergiftiging.

    Jose's antwoord vind ik wel erg helder. Misschien met deze kennis opnieuw in conclaaf gaan met je DA, of evt een andere dierenarts waar je mogelijk wel vertrouwen in hebt of krijgt (want de vertrouwensrelatie die nodig is is er nu niet). Ik zou niet zelf te veel 'knutselen' op gevoel eerlijk gezegd. En wat je schrijft over de kosten voor (bloed)onderzoek; voor de kosten die je nu kwijt bent aan allerlei alternatieve toepassingen die tot nu toe niet hebben geholpen, heb je mogelijk wel veel meer duidelijkheid in wat er aan de hand is, waar de schade zit. Dat kan, lijkt me, veel meer richting geven in wat je kan doen en wat je moet laten. Persoonlijk zou ik dat zeker doen, mede gezien wat je zegt; Roan is nog zo jong.

  5. #5
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.874

    Re: info over behandeling bij nachtschadevergiftiging.

    Goed trouwens dat je om te kijken wat er op komt (en er dus weggegeten wordt) een stukje afzette. Ik zou overwegen een keer te spuiten om de nachtschade uit te roeien (of iig voor langere tijd kwijt te zijn).
    Sterkte met alles.

  6. #6
    Actief Forumlid paardnatuurlijk's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2009
    Locatie
    Huissen
    Leeftijd
    41
    Berichten
    2.036

    Re: info over behandeling bij nachtschadevergiftiging.

    Hoi Janneke, misschien kun je de vraag stellen in de fb groep essentiële oliën voor paarden.
    De doterra oliën zijn echt goeie pure oliën.
    Hopelijk kun je er iets mee. Sterkte!

  7. #7
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: info over behandeling bij nachtschadevergiftiging.

    Thekla ik ga de loonwerker vragen of het zin heeft, je zou dan nml zwart zand spuiten, heeft dat zin om te voorkomen dat de zaadjes opkomen. Vorig jaar heb ik de grote wei wel laten spuiten om die reden. Ik zei al tegen Huib ik ga dit niet nog een jaar doen, heb al gekeken voor andere huisvesting, maar Whoopie is zo moeilijk te plaatsen, dat was de reden dat ik haar aan huis wou hebben en nu dit, zo triest.
    Thekla het probleem was vorig jaar juist en ook dit jaar dat de dierenartsen mij in de steek lieten, ik heb er 3 bij gehad en nog 1 aan de telefoon gehad van een andere praktijk waar ik niet wijzer van werd. Als de paarden niet behandeld waren alternatief dan waren ze nu al dood geweest, ze zijn nml ernstig ziek geweest en nog. Het is niet maar zo op te lossen.

    Jose ik ben wel blij met je antwoord, ik dacht ik ga toch nog eens een andere praktijk proberen, kreeg ik een dierenarts aan de telefoon die er iets zinnigs over kon zeggen, ze was helder en ook duidelijk wat er wel en niet kon . Ze vertelde dat er ondersteund kan worden met supplementen, de supplementen die ze aangaf heb ik deels vorig jaar ook gevoerd dus dat is mooi. Ze komt vanmiddag de paarden onderzoeken., misschien kan ze niet concreet heel veel doen maar toch even meedenken en hun situatie inschatten. Nou dat was fijn om haar even te spreken. Het mooiste is als deze twee werelden elkaar kunnen aanvullen en openstaan voor elkaars behandelingen. Heb ook verteld dat ze wel in behandeling zijn bij een homeopaat daar deed ze verder niet sceptisch over dat is fijn.
    Goed word vervolgd.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  8. #8
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: info over behandeling bij nachtschadevergiftiging.

    paardnatuurlijk ,bedankt voor de tip.

    - - - Updated - - -

    De DA is geweest, ze vond het niet schokkend(Whoopie liep een stuk beter dan vanochtend), maar wel zorgelijk, vooral ook de buik van Whoopie ivm gas, een bekend beeld van Whoopie wat nu weer even erger word. Ze heeft bloed afgeneomen bij beide paarden, algemeen bloedbeeld, kijken of de organen afwijkingen laten zien in bloedbeeld en kijken of de stof die in nachtschade zit nog terug te vinden is in het bloedbeeld. Ben benieuwd of er concreet iets mee gedaan kan worden, volgens haar vooral dan gericht met supplementen en aangepast voer. Op zich voer ik al heel gericht met de paarden. Ze adviseerde gist voor Whoopie bv yea-sac, dat kreeg ze vorig jaar ook maar lost het probleem niet op . Afijn vrijdag uitslag en overleg wat te doen.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  9. #9
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.874

    Re: info over behandeling bij nachtschadevergiftiging.

    wat goed dat je dit doet Janneke. En fijn dat je in ieder geval een meedenkende DA hebt getroffen. Wat zei ze over Roan?

  10. #10
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: info over behandeling bij nachtschadevergiftiging.

    Ze gaf aan dat zijn gang idd niet ok was, zo op het eerste gezicht verder geen schokkende dingen, kleur slijmvliezen vond ze ook nog meevallen maar ze krijgen al 2 weken een drankje om rode bloedlichaampjes weer aan te vullen zeg maar. Ben zelf ook benieuwd wat het beeld laat zien bij hem mbt zijn organen. Ik weet dat zijn nieren zijn zwakke plek zijn, maar klinisch gezien hoeft dat dus niet. Ze gaf aan dat paarden niet snel problemen met nieren laten zien, klinisch gezien. Even afwachten.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  11. #11
    Actief Forumlid chevelle68's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2010
    Locatie
    Meijel
    Berichten
    1.662
    Dagboek Berichten
    134

    Re: info over behandeling bij nachtschadevergiftiging.

    Janneke, indien je nierproblemen goed wilt bekijken zul je urine moeten opvangen.
    Dit geeft een wat duidelijker beeld. Wellicht dat je dit als aanvulling kunt laten onderzoeken als je hieraan twijfelt.

    Sterkte met je 2 zorgenkindjes

  12. #12
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: info over behandeling bij nachtschadevergiftiging.

    Dank je Sandra. Vandaag de uitslag gehad van het bloedonderzoek, dat was goed, de DA gaf aan dat als ze de paarden niet had gezien en het verhaal niet kende ze zich geen zorgen zou maken over een paard met deze uitslagen. Roan zat nog laag met zijn hematocriet, maar niet zorgelijk, en ze krijgen hier nu een supplement voor dus dat komt vast goed. De afgelopen dagen gaat het ook beter, vanochtend weer een stukje kunnen wandelen met Whoopie zonder om de 10 stappen stil te moeten staan, ze draafde zelfs vanochtend, Roan had er ook zin in vanochtend, het zijn korte momenten van energie maar het is een goed begin. Feit dat de beweging terug komt in de achterhand laat zien dat er geen neurologische schade is, gelukkig. Ben wel benieuwd of ze verder helemaal opknappen. Verder geen beleid vanuit de Da, de paarden de tijd geven om weer op te knappen. Buikprobleem van Whoopie kan ze niet zoveel mee, heb haar engystol gegeven een homeopathisch middel daardoor is de buik "wat rustiger'. Verder yea sac erbij gegeven. verder krijgen ze hun homeopathische middelen van de homeopaath die blijkbaar toch hun werk aan het doen zijn.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  13. #13
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: info over behandeling bij nachtschadevergiftiging.

    Ik lees je verhaal nu pas Janneke.
    Godsamme zeg, doe je zo je best, heb je eindelijk paarden aan huis, zelf alles in de hand, en dan gaat het nóg mis.
    Ik heb verder geen kennis of ervaring hierover/hiermee, maar ik wil alleen even zeggen dat ik het zo rottig voor jullie vind.

    Wel fijn dat het nu toch weer wat beter aan het gaan is. Hopelijk knappen ze allebei goed op. En fijn dat je ze zo goed kunt ondersteunen met homeopathie!

  14. #14
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: info over behandeling bij nachtschadevergiftiging.

    Dank je Marja, dat is idd erg baalen vooral omdat er zoveel energie in gaat zitten en het al zo lang duurt , het is ook moeilijk als je meerdere keren per dag word geconfronteerd met paarden die niet goed in hun vel zitten. Gelukkig kan ik ook genieten van de goede momenten die ze laten zien.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  15. #15
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: info over behandeling bij nachtschadevergiftiging.

    Fijn dat het weer wat beter lijkt te gaan Janneke! Ik heb vandaag ook weer nachtschade zaailingen uit de paddock lopen trekken, nu het weer geregend heeft komen ze massaal weer op.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •