Resultaten 1 tot 6 van de 6

Topic: Weide beregenen: hoe lang?

  1. #1
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Weide beregenen: hoe lang?

    Nu met deze extreme droogte onze wei eruit ziet alsof hij nu toch écht kapot aan het gaan is, hebben we maar eens diep in de buidel getast en een beregeningssysteem aangeschaft. Maar nu vraag ik me af: hoe lang laat je zo'n sproeier op je wei staan? Voor de moestuin (en evt. siertuin) hou ik altijd minimaal 2 uur aan, 1 of 2 keer per week (nu met deze hitte 2 x). Maar de boeren hier in de omgeving laten hun sproeiers wel een volle dag of nacht op dezelfde plek staan. Is het beter voor de wei om de sproeier er langer op te laten staan?

  2. #2
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Weide beregenen: hoe lang?

    ik denk dat 2 uurtjes totaal geen zin heeft, je moet je zo wie zo afvragen of het nu zin heeft, gewassen zoals mais hebben lengte waardoor het vocht niet direct verdampt door de zon. Ik zie hier weinig boeren grasland beregenen, de andere gewassen wel. Ik zou het zeker een hele nacht doen anders zet het geen zoden aan de dijk denk ik. Onze buurman heeft onze wei mee beregent omdat dat makkelijker was met het neerzetten van zijn apparatuur, ik zie wel dat het groener is geworden. Bij de boeren is het wel zo dat ze een haspel hebben die dan langzaam over het terrein word getrokken, dus ze sproeien niet constant op 1 plaats, maar er gaat wel giga veel water door, heel ander systeem dan wat wij op onze waterleiding zouden aansluiten.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  3. #3
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Weide beregenen: hoe lang?

    Hier op Duindigt laten ze de sproeiers op de grasbaan steeds zo'n 6 uur staan.
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  4. #4
    Actief Forumlid chevelle68's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2010
    Locatie
    Meijel
    Berichten
    1.662
    Dagboek Berichten
    134

    Re: Weide beregenen: hoe lang?

    Hier staan ze ook de hele dag aan in het weekend. En verzetten we ze wel regelmatig.
    Ik heb nog gras

  5. #5
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.874

    Re: Weide beregenen: hoe lang?

    Hier beregenen we alleen de moestuin, en dat heeft denk ik wel zin, al zijn de meeste groenten al dieper geworteld en zit er in de diepte blijkbaar nog wel voldoende vochtigheid (het meeste doet het goed in ieder geval, komt ook door structuur van de grond denk ik, door de compost niet meer de harde klei). In de omgeving worden verschillende weides en boomgaarden besproeid, de een doet dat overdag de ander s avonds.
    's nachts lijk mij ook het meest effectief dan verdampt er simpelweg minder dan overdag in de volle zon. Of met hoge gewassen het zinvoller is dan met lage; geen idee, bij hoge gewassen bereikt het vocht minder makkelijk de bodem. Anderzijds bieden de hoge gewassen meer schaduw op de grond, houdt het meer vocht vast door condenseren ervan aan de onderkant van de bladeren, en heeft de wind een minder uitdrogende werking op de grond..
    Beetje uitgebreid verhaal zonder antwoord eigenlijk ..

  6. #6
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: Weide beregenen: hoe lang?

    Nou als ik de moestuin niet zou sproeien, had ik totaal geen oogst! En die tweewekelijkse 2 uurtjes lijken toch echt wel voldoende te zijn, behalve voor de zaailingen, die krijgen met de gieter dagelijks wat water.

    Hier is het zo droog dat zelfs brandnetels en smalle weegbree afgestorven zijn...! Superdroge en schrale zandgrond hier...

    Ik twijfel nog tussen 's nachts en overdag sproeien; overdag draait de pomp (die grondwater oppompt) lekker op zonne-energie en 's nachts moet ik stroom uit het net gebruiken. Maar 's nachts verspil je weer minder water... en dat is ook kostbaar, ook al kost het me geen geld...
    Maar ik zie de boeren hier in de buurt ook gewoon overdag sproeien (en veel ook).

    Ik heb inmiddels elders gehoord dat je moet zorgen dat je per keer 25 mm water op je land krijgt. Dus ik ga maar een regenmeter neerzetten, en eens kijken hoe lang het duurt voordat daar 25 mm in zit.

    Manlief is nu naar de winkel om onze nieuwe sproeier op te halen, als het goed is kan die in een cirkel met een doorsnee van 44 meter sproeien en dat is ook ongeveer de breedte van mijn wei. Dan zal ik hem 3 x op een andere plek moeten zetten en als het goed is, heb ik dan alles gehad. Nu maar hopen dat het in de praktijk ook zo werkt...

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •