Resultaten 1 tot 9 van de 9

Topic: Bronnen met info over tolt

  1. #1
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.874

    Bronnen met info over tolt

    Hoi lezers,

    Wie kan mij helpen aan goede info over de tolt. Een speurtocht op het net brengt me niet echt verder dan definities, filmpjes van supertolters, of van amateurs waarvan ik niet goed kan beoordelen of dat er goed uit ziet. Er wordt bijvoorbeeld ook laterale tolt (geen telgang) en diagonale tolt of drolt genoemd wat juist weer ongewenst is. Ik kom er niet goed achter wat men daarmee bedoelt / hoe dat er uit ziet.
    Ik ben op zoek naar info omdat ik gangenpaardjes heb. Het valt me nu bv op dat Lisa aan de hand of in de wei nauwelijks tolt maar draaft, maar wanneer ik haar rijd wel. Ik rijd met bbp en ik vermoed dat dat er mee te maken heeft.

    Alvast dank!
    Thekla

  2. #2

    Re: Bronnen met info over tolt

    Hoi Thekla,

    Ik vind het boek "Easy Gaited Horses" van Lee Ziegler erg fijn en informatief. Staan ook veel van dat soort hussels die je noemt in uitgelegd. Ik heb er een goed idee van gekregen hoe en wat en kon daarmee ook best een beetje tolt en draf en galop rijden met mijn paarden. Maar een boek is ook niet alles. Sinds een paar maanden les ik nu met Noa regelmatig en dat helpt echt enorm! Ik krijg veel meer inzicht en gevoel erbij en weet nu beter hoe ik haar gericht kan trainen dat ze haar lijf en gangen goed ontwikkelt.

    Dus als je er echt wat mee wil, kan ik je naast erover lezen ook erg aanbevelen les te nemen van een gangenpaard instructeur/instructrice.
    Surrender to fun!

  3. #3
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.874

    Re: Bronnen met info over tolt

    Leuk Floor, dank je wel voor je tips!
    Ik ben zeker van plan op zoek te gaan naar een gangenpaarden instructeur.

  4. #4
    Forum Meubilair Yo-Rien's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Ede
    Leeftijd
    38
    Berichten
    5.931
    Dagboek Berichten
    10

    Re: Bronnen met info over tolt

    Ik ben niet echt een lezer, dus boeken kan ik je niet echt aanraden. Maar een instructeur erbij is wel echt een aanrader. Het is niet voor niks dat IJslanders vaak professioneel worden 'ingetölt'. Het is best ingewikkeld, zeker als je er geen ervaring mee hebt.

    Als je het leuk vind kan ik wel eens vragen of je eens bij ons langs mag komen voor wat uitleg, dat is dan wel met IJslanders, maar op zich maakt dat niet uit.

  5. #5
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.874

    Re: Bronnen met info over tolt

    Beeldmateriaal zou ik ook erg fijn vinden naast een boek. Het is toch iets wat je moet leren zien (en voelen) naast lezen, info vergaren hebben. Ik vind je aanbod superleuk en maak daar graag gebruik van.

    Ja ik las daarover, het professionele intolten bij ijslanders. Wordt bij de rockys natuurlijk ook gedaan, met name voor de certificering om in het stamboek ingeschreven te kunnen worden als fokmerrie of hengst. Dat is bij mijn pony's nooit gedaan, daar ben ik blij mee, want dat gaat nog wel eens met een hoop druk gepaard (hen ik begrepen van een rocky eigenaar). Ik hoop eens naar gangenpaarden Reestdal te gaan. Die mogelijkheid komt steeds dichterbij nu het traileren zo goed gaat. Eerst heb ik meer zicht nodig op Lisa's pees-gebeuren. Dat gaat nu erg goed, maar we doen ook erg rustig aan.

    Ik hoor het graag of ik welkom ben op je stal ! (zouden je/jullie het goed vinden als ik Meike, het 12 jarige meisje meeneem dat op Kira rijdt?)

  6. #6

    Re: Bronnen met info over tolt

    Oh leuk joh! Als je naar Jorien gaat, laat het even weten. Ik zit daar vlakbij en lijkt me leuk je eens te ontmoeten. Kun je meteen nog meer gangenpaardjes meeten op je route als je zin hebt

  7. #7
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.874

    Re: Bronnen met info over tolt

    Doe ik zeker Floor!

    Ik heb het boek vandaag besteld, leuk.

  8. #8
    Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Locatie
    Noord-Holland, Egmond
    Leeftijd
    48
    Berichten
    8.755
    Dagboek Berichten
    69

    Re: Bronnen met info over tolt

    Ik ben erg fan van Ivy! Duidelijk beeld en fijne uitleg.

    https://ivyshorses.com
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

  9. #9
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.874

    Re: Bronnen met info over tolt

    Dank je Saar, ik ga morgen kijken!

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •