Resultaten 1 tot 7 van de 7

Topic: Hoge spanning wat doen jullie?

  1. #1

    Hoge spanning wat doen jullie?

    Eigenlijk is dit waar ik vooral mee bezig ben momenteel met de fjord die ik nu 4 maandjes heb.
    Hij heeft de neiging om bij veel spanning te verstarren, en weg te rennen en niet meer te denken.
    Right Brain dus.
    Zo gingen we vandaag wandelen in het bos en ben ik echt veel bezig met “ wanneer is hij ontspannen en wanneer niet”.
    Op een gegeven moment kwamen we bij een punt wat vrij hoog ligt en waar een meter of 60 lager de autos en motorren ( en dat waren er veel vandaag)te zien en te horen zijn.
    Dit gaf, begrijpelijk heel veel spanning.
    Koppie omhoog, rug hol, starre lippen en starre ogen.
    Dit “ komt” dan ook echt razendsnel opzetten.
    Ik vind het dan lastig waar ik goed aan doe: ga je daar de ontspanning zoeken ( hoe?). Ga je beter verder naar een ander punt( dan wel nog met spanning?)
    Ik heb er een tijdje neutraal gestaan. Niet naar hem kijken, lijn losjes vast.
    Er was af en toe even een moment van ontspanning maar bij een volgend geluidje van bv een motor weer hop, terug bij 10.
    Toch besloten door te lopen en toen had ik best een boze pony aan de lijn, die me voorbij wilde en dit heb ik aangepakt door hem resoluut in de achteruit te zetten.
    Minuutje later was hij weer relaxed en de rest van de wandeling bleef hij dat ook.
    Lang verhaal maar dit is eigenlijk waar ik met hem meer tegenaan loop, ook bijvoorbeeld met ganzen tegenover onze buitenbak ( daar zit een soort moerasje vol herrie ganzen)..
    Ik heb alle tijd om met dit stukje te spelen hoor, wil het alleen wel “ juist” aanpakken...

  2. #2
    Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Locatie
    Noord-Holland, Egmond
    Leeftijd
    48
    Berichten
    8.755
    Dagboek Berichten
    69

    Re: Hoge spanning wat doen jullie?

    Er is geen "juiste" aanpak, er is alleen wat helpt en wat niet. Achteruit hielp, wachten hielp ook iets. Naarmate het vertrouwen groeit worden de spanningen minder, dus tijd en bouwen aan de relatie helpen ook.
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

  3. #3
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Hoge spanning wat doen jullie?

    In het begin werk ik met zo'n paard in een rustige omgeving aan onze relatie. Hij moet leren dat de veiligheid bij mij te zoeken is, dat ik hem niet over zijn grenzen heen zal duwen, dat hij mij daar in kan vertrouwen, en als er toch iets engs gebeurt ik de leiding zal nemen. Dat heeft even tijd nodig. Ik heb een extreem bange merrie gehad, maar hoe ouder ze werd hoe dapperder. Daar gaat wel een hele poos overheen, dus neem lekker de tijd en werk thuis aan jullie relatie, het betaalt zich in de toekomst uit
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  4. #4

    Re: Hoge spanning wat doen jullie?

    Thuis gebeurt dit niet. Hoogstens soms met de ganzen bij de buitenbakmaar verder kan ik echt overal op en rond stal wandelen en doen.
    Kan met zeil flapperen, hij loopt eroverheen, neust met de koeien, kent alle tractors en andere dingen, autos,
    Motoren noem het maar.
    Dus daar kan ik in die zin weinig oefenen.

    Snap dat elk paard anders is hoor, maar het is vooral op zon moment dat hij zo immens gespannen en strak is dat ik me afvroeg wat jullie dan doen..

    Oh overigens: geen haast, alle tijd hiervoor.

  5. #5
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Hoge spanning wat doen jullie?

    Ik ga mee met bovengenoemde adviezen, je zou thuis in de bak en op het erf kunnen kijken of je toch nieuwe prikkels kunt aanbieden, bv een paraplu, werken met een vlag, een parasol, een stuk afzettape dat soort dingen. En als je naar buiten gaat, beginnen met een heel klein stukje en dat heel langzaam opbouwen, dat kan betekenen dat je een maand of langer niet verder gaat dan tien minuten dat hangt af per situatie.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  6. #6

    Re: Hoge spanning wat doen jullie?

    Het is inderdaad heel erg kijken per paard wat werkt! Ik heb zelf veek aan de achterwaarts, zijwaarts en disengage bij mijn paard. (En aantal van de Seven games dus )Als ze rustig genoeg is mag ze kijken, maar als ik haar dan tussendoor een pasje achterwaarts vraag wordt ze veel sneller weer ontspannen. Deze oefeningen kunnen mijn paard (en paarden in het algemeen) stimuleren om weer sneller legt brained te worden dus. (Een verklaring is dat achterwaarts en zijwaarts niet zo bij het vluchtpatroon horen en een paard daarom weer meer
    gestimuleerd wordt om na te denken.) Als ze gevaarlijk gespannen is, is achterwaarts of zijwaarts vragen ook handig, kun je weer een beetje afstand van de situatie nemen en daarna weer een poging doen dan pas je eigenlijk gelijk het principe "aproach en retreat" toe van parelli. Misschien een beetje veel "jargon" als je pas 1 les gehad hebt laat maar weten als het onduidelijk is!

  7. #7

    Re: Hoge spanning wat doen jullie?

    Ik kan alle enge dingen toevoegen, hij vindt niks eng. Pionnen, lintjes, doet hem niks.
    Maar soms met wandelen bepaalde dingen wel.
    Dus ik “”’moet”” het wel daar oefenen, want in de bak of op t erf is de spanning er niet.
    Aan degene dan tenminste..

    Marion ik snap wat je bedoelt.
    Wat hij een beetje doet( want heb ik geprobeerd) bij bijvoorbeeld dan achterwaarts vragen, is dat snel en ongecontroleerd willen doen met alsnog veel spanning. Maar het is ook wel een beetje zoeken denk ik.

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •