Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 21 van de 21

Topic: Veranderen van hooi naar voordroog/kuil

  1. #16
    Actief Forumlid Jorunn's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2009
    Locatie
    Zoutkamp
    Berichten
    1.965
    Dagboek Berichten
    1

    Re: Veranderen van hooi naar voordroog/kuil

    https://www.haygain.com/
    hier staat veel info en filmpjes, redelijk gekleurd natuurlijk en niet helemaal neutraal

    het is een soort grote koelbox met vijf grote prikkers waaruit het stoom komt. Er zit een ketel aan die de stoom maakt. Wij hebben er een tijdklok bij zodat er op vaste tijden gestoomd wordt. Je vult de ketel, doet het hooi in de stomer en klaar. Is absoluut niet arbeidsintensief vind ik en bevalt goed qua effect op de benauwdheid.

    De stomer die we zelf knutselden is niet zo effectief omdat deze niet met van die prikkers van binnenuit het hooi stoomt. Hierbij gebruikten we een groene container en behangstomer. Op zich hetzelfde idee, maar de stoom dringt niet helemaal tot binnenin en doordat de container enkelwandig is, verlies je erg veel warmte.

    Voordeel van de stomer is dat je gewoon schraal hooi kunt voeren ipv voordroog wat als een soort pokon werkt voor de fjorden

  2. #17
    Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Belgisch limburg
    Leeftijd
    39
    Berichten
    6.739
    Dagboek Berichten
    19

    Re: Veranderen van hooi naar voordroog/kuil

    Ik voer in de winter soms voordroog. Liefst zo droog mogelijk (inderdaad hooi in plastic). Ik vind het vervelend dat de kwaliteit toch wisselend is. Een gaatje ofzo en hop schimmel. Zodra het warmer word, krijg ik het niet snel genoeg opgevoerd en dan begint het te broeien. In de winter fijn dus en paarden hebben het graag, maar verder liever niet.

    Ik doe altijd geleidelijk overgaan ja. Met mengen en dan steeds meer wat ik wil gaan voeren terwijl ik het andere afbouw.

  3. #18
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.874

    Re: Veranderen van hooi naar voordroog/kuil

    Heb de hooi- en kuil/voordroog (ik weet niet precies wanneer je het kuil, voordroog noemt) analyses binnen van Pavo (quickscan).
    Voor de geinteresseerde in hoe zo'n analyse er uit ziet. Er zit een toelichting bij maar wat uitgebreid om hier te uploaden.

    Hooi J.JPG

    Kuil C. JPG.JPG

  4. #19
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Veranderen van hooi naar voordroog/kuil

    zo wel giga verschil in suikers en eiwitten he. Weet je waar jouw pony's vooral op reageren? Het is wel een beetje het een of het ander. Of veel eiwitten of veel suikers, en de energie voorziening is hetzelfde.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  5. #20
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.874

    Re: Veranderen van hooi naar voordroog/kuil

    Lisa heeft dit voorjaar een wat uitgesprokener harde manenkam, daarom liet ik deze analyses doen. Dit is het eerste jaar dat ze naast weidegang voornamelijk dit type hooi hebben. Kuil krijgen ze maar iets (1-1,5 kilo pd, zoiets). Eerdere jaren kregen ze grofstengeliger hooi (timotee). Het hooi van nu is wel mooi er zit geen ‘ bocht’ in zoals zuring en komt van met grove mest bemest land geen gier, maar is wel veel fijner. En blijkt dus suikerrijk.
    Kuil heeft vaak minder goede naam dan hooi daarom voer ik het nog maar met mate en wilde ik eerst een analyse. De harde kam komt lijkt me mn door het hooi icm het gras en haar gevoeligheid (zomerexzeem).
    Dus ik ben benieuwd wat alleen kuil (naast gras) gaat doen. Ik heb alleen nog wel een grote baal hooi liggen...
    Even kijken hoe ik dat ga doen..

  6. #21
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re: Veranderen van hooi naar voordroog/kuil

    Wow, grote verschillen. Dit bevestigd wel beetje mijn gevoel. Mijn voordroog is ook lager in suikers en hoger in eiwit en energie.
    Hier heb ik eigenlijk geen problemen met eiwitten, alleen met de suikers.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •