Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 21

Topic: Veranderen van hooi naar voordroog/kuil

  1. #1
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.874

    Veranderen van hooi naar voordroog/kuil

    Dag forumleden,

    een vraag;
    Lisa hoest helaas van stofjes/schimmels in het hooi. Ik maak het hooi nu al een tijd nat door het onder te dompelen, dat is zeer effectief maar ook erg arbeidsintensief, vooral in de winter met de vorst al hebben we alles heel goed doorstaan. Ondanks dat ik wel voorkeur heb voor hooi, wil ik voordroog/kuil proberen en ik heb inmiddels een pak in huis.

    Als je ervaring hebt met het overgaan van hooi naar droge kuil, hoe heb je dat gedaan? Geleidelijk of ineens? Deed je het geleidelijk, hoe heb je dat aangepakt? Hoe was je ervaring op gebied van de ingewanden?

    Ik lees jullie ervaringen en ideeen graag.

    Alvast dank, ook namens de paarden !

  2. #2
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re: Veranderen van hooi naar voordroog/kuil

    Hier hele goede ervaringen met voordroog. Mijn voordroog is net zo droog als hooi, maar dan in plastic gewikkeld.
    Ik heb helemaal in het begin gemengd.
    Mijn pony's werden minder dik van voordroog. En nu kan ik dus lekker onbeperkt voeren, mooi grof spul.
    Ondertussen alweer vele jaren. Toentertijd dampige pony. En nu een stofgevoelige.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  3. #3
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Veranderen van hooi naar voordroog/kuil

    Ik heb en tijdje voordroog gevoerd, maar uiteindelijk toch weer overgestapt op hooi na een keer hoefbevangenheid zonder dat er gras in het spel was, het moest dus wel van het voordroog (dat ook mooi droog was) komen. Ik deed het ivm stofallergie, maar had dus een ander probleem tot gevolg. Ze aten het wel heel graag, en geen gehoest. Maar nu al weer jaren tot volle tevredenheid hooi van mooie kwaliteit, voor mij geen voordroog meer.
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  4. #4
    Forum Meubilair jolies allures's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Frankrijk (Noord Dordogne)
    Leeftijd
    55
    Berichten
    3.125
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Veranderen van hooi naar voordroog/kuil

    Wij hebben er hier ook eentje staan die gaat hijgen en hoesten van hooi. In het begin gestoomd en geweekt, maar nu hebben we goede hooinetten die om een ronde baal passen en dat gaat uitstekend zonder het nat te maken . Als het regent wordt het natuurlijk vanzelf nat..
    Dire ce qu'il faut faire c'est bien, faire ce que l'on dit c'est mieux!

  5. #5
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re: Veranderen van hooi naar voordroog/kuil

    Ans, is dat weleens getest? Want mijn ex-HB-er deed het beter op voordroog dan hooi.
    En blijkt ook wel, suikers vallen erg mee in voordroog.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  6. #6
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Veranderen van hooi naar voordroog/kuil

    Er zit erg veel verschil in voordroog, hoe zuurder en natter het is hoe moeilijker het te verteren is voor paarden. Het is een gefermenteerd product, niet super geschikt voor paarden in mijn ogen (uitzonderingen daar gelaten) Whoopie deed het er altijd slecht op, ook op mooi droog spul zag ik haar reageren, ze hield vocht vast op haar lijf vooral ter hoogte van de nieren, dat zag ik trouwens bij meer paarden, daarnaast zie je vaak de mest te dun worden. Ik zou het rustig aan opbouwen en kijken hoe ze reageert. Ik vind het altijd wel bijzonder Dyonne dat die van jou het daar zo goed op doen. Wel fijn.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  7. #7
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.874

    Re: Veranderen van hooi naar voordroog/kuil

    Bedankt voor jullie reacties! Ik ken de bezwaren en de verschillen in conservering tussen hooi en voordroog. Het is op dit moment geen kwestie van ja of nee voordroog. Ik zal het moeten proberen in de hoop dat het goed gaat omdat Lisa twee keer zo'n hoestaanval heeft gehad dat de DA erbij moest komen
    De eerste keer maart 2016, toen waren haar longen nog helemaal schoon, en we twijfelden of het nou een slokdarm verstoppinkje was, of gewoon een stukje iets wat ergens erg kriebelde, maar ws was het reactie op hooi. En de twee keer recent in winter, ik schrok van de DA die zei dat hij op een deel van haar longen geen geluid hoorde wat betekent dat daar schade zit, en niet gebruikt wordt. Die hoestbuien zijn dus dramatisch voor haar longblaasjes.
    Stomen ken ik maar voor ik ergens in ga investeren wat ook behoorlijk arbeidsintensief is (zoals spoelen) wil ik echt eerst dit alternatief proberen. Dat ga k nl niet 20 jaar volhouden.

    Dus ik hoop op meer reacties in jullie aanpak;

    Deden jullie net als Dyonne de overgang geleidelijk (waarschijnlijk wel) en hoe dan?
    Ik heb dus een pak die we iets hebben geopend zodat ik kon kijken. Het ruikt al wel erg zuur...als ik de stal binnenloop ruik ik het al. Het is wel aardig grof spul voor zover ik het nu kan zien en als ik en een plukje uit trek en de paarden geef eten ze het op.

  8. #8
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re: Veranderen van hooi naar voordroog/kuil

    Je zou kunnen beginnen met wat mengen nadat je hooi hebt gegeven, zodat ze weinig trek hebben.
    Overigens doe ik net als overgang van en naar gras/voordroog elke keer opbouwen, langzaam wat meer.
    Mijn voordroog ruikt niet zuur overigens. Ik heb in het begin zelfs letterlijk gewoon hooi in plastic gehad, kwam van zelfde land en even lang gedroogd als het hooi dat ik had.
    Helaas kon die persoon niet meer constant leveren waardoor ik tekort had en bij moest kopen. Dus nu toch andere leverancier. Ben vooraf gaan kijken en heb de grofste gekozen. En nu alweer 2 winters daar vandaan.
    Paard dat er nu bij staat had altijd dunne ontlasting (op de andere stallen). Niet verwacht, maar eigenlijk nu helemaal niet meer.

    Overigens vroeger deed ik ook hooi weken, maar ze weigerden dan vaak te eten..
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  9. #9
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Veranderen van hooi naar voordroog/kuil

    Als het erg zuur ruikt zou ik kijken of je ergens anders voordroog kunt krijgen, ik ging altijd kijken als ze het zelf voerden, dan ligt er een pak open en kun je een idee krijgen, maar dan nog is het ene pak het ander niet. Baalen dat Lisa zo'n last heeft van de luchtwegen.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  10. #10
    Actief Forumlid saskia's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Locatie
    Betuwe
    Berichten
    278

    Re: Veranderen van hooi naar voordroog/kuil

    Ik heb heel droog voordroog. Je mag wat komen halen om te proberen.

  11. #11
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.874

    Re: Veranderen van hooi naar voordroog/kuil

    Dank je wel Saskia, ik pb/bel je.

  12. #12
    Actief Forumlid Jorunn's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2009
    Locatie
    Zoutkamp
    Berichten
    1.965
    Dagboek Berichten
    1

    Re: Veranderen van hooi naar voordroog/kuil

    Wij hebben met Gard dezelfde problemen en gebruiken een stomer. Je kunt ze vrij simpel zelf maken. De Beun-de-Haas versie beviel niet 100% dus nu zo'n echte Haygain. Doet 't super, we kunnen ons eigen hooi gewoon gebruiken en geen voordroogkuil nodig en simpel in gebruik.

  13. #13
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.874

    Re: Veranderen van hooi naar voordroog/kuil

    Misschien wil je vertellen waarje het apparaat hebt aangeschaft en hoe het werkt? is het niet erg arbeidsintensief?
    Van anderen begreep ik nl dat het niet erg ideaal is, maar dat was een verhaal uit tweede hand.

  14. #14
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Veranderen van hooi naar voordroog/kuil

    Mijn stalhouder stoomt ook hooi voor zijn eigen paard en is daar zeer tevreden over. Is een simpel klein apparaatje, ik zal eens kijken welk merk het is.

  15. #15
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.874

    Re: Veranderen van hooi naar voordroog/kuil

    Fijn Ans, dank je wel alvast.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •