Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 19

Topic: Deken ongevalletje

Deken ongevalletje

Tsja, dat kan natuurlijk ook nog: een dekenongevalletje.

In de ruinenwei bij ons op stal wordt druk gespeeld. Vanmiddag werd een paard in de wei teruggevonden, met zijn ene voorbeen vastzittend in de dekensingels (kruissingels) van een ander paard! AAARGH! Gelukkig goed afgelopen, maar sjemig dat kan echt vies fout gaan.

Het was het Camargueje van Birgit, en hij zat vast aan een vriendje van hem, een speels vriendelijk araabje, maar dat dit goed is afgelopen verwondert mij echt enorm. Niks dik, niente kreupel... pfew!

May the horse be with you!

Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Dagboek Berichten
    45

Re: Deken ongevalletje

Tja, lastig dat soort dingen. Ik zet zelf altijd mn kruissingels vast met een paardeelastiekje eromheen en heb nooit last van losse kruissingels. Maar voordat een paard zn been breekt zal denk ik eerder die deken kapotgetrokken worden in de meeste gevallen, maar het is wel gevaarlijk ja.
    Die regel kan je wel maken, dat iedereen zn deken vastzet met paardenelastikjes in de wei om herhaling te voorkomen.

zo hebben wij vorig winter een deken stuk gesneden in een landje in de polder, het ene paard stond met een ijzer vast in de voorsluiting van de deken van een ander. Ik ging rijden (toen was ik nog normal, toen reed ik nog) en dacht al: wat staan die 2 dicht bij elkaar, kwam 2 uur later terug en toen stonden ze nog zo..... toen zijn we er maar ff heengefietst, gelukkig heb ik altijd een mes op zak, we hebben geprobeerd de deken zo heel mogelijk te laten.... later een briefje op het hek geprikt, nooit iets gehoord van de eigenaar......

Het verbaast me altijd dat paarden zo kalm blijven als ze vast staan of liggen/zitten. Ik heb ook diverse malen een paard losgeknipt die met een ijzer in het prikkeldraad hing, ze geven zich meestal gewoon over aan de situatie en wachten tot ze bevrijd worden

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

En zo vonden wij afgelopen week een compleet verscheurde deken in de wei, van de nieuweling Indus (het is ons nog steeds een raadsel waarom ze hem, terwijl hij net een paar uur bij de nieuwe kudde stond en duidelijk nog niet geaccepteerd was een deken omgedaan hebben, maargoed)

We weten niet precies wat er gebeurd is, maar om een deken zo kapot te scheuren, is best wat kracht nodig. Gelukkig is alleen de deken beschadigd en is het paard nog helemaal heel
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Nou, die indus had wel een grote hap uit zijn rug toch? Die is echt het mietje van de kudde ofniet?
    Hij had volgens mij trouwens ook geen deken nodig, te zien aan zijn vacht.
    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

Actief Forumlid oberon's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005

Zo heb ik een aantal jaren geleden een flinke blunder met een deken gemaakt. Oberon had een nieuwe regendeken met beensingels. Ik ben geen fan van die beensingels en had die er dus afgehaald, maar vergeten een riempje achter z'n staart langs te doen. Er stond heel veel wind die dag. Toen ik 's middags op stal kwam stond Oberon zonder deken in de wei. Ik ben gaan kijken en de deken lag - geheel intact en met alle sluitingen nog vast - in het land. Iemand die op de baan aan het rijden was had gezien hoe de deken met een windvlaag naar voren was gewaaid, op z'n nek. Waarna Oberon vakkundig van voren uit de deken is gestapt, zonder in paniek te raken. Bij een minder 'koelbloedig' paard had dit helaas wel anders kunnen aflopen.
    Horses don't care how much you know, until they know how much you care.

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Praat me er niet van. Ik heb standaard een tube wonderlas en een groot stuk stof (ook met polyesther erin) liggen en ijzergaren, naalden etc. om kapotte dekens weer snel te kunnen repareren. Vash is nogal `speels` in de paddock en staartflappen zijn niet veilig bij hem. Ook de singels die achter tussen de benen kruizen overleven niet lang. Maar met het naai en plakspul bij de hand kan ik het gelukkig snel weer maken.
    Wat Oberon verteld heb ik ook eens meegmaakt met Ollie. De schat bleef met de deken over haar hoofd heen staan....vlak bij de sloot. Ze dacht waarschijnlijk iets van goh wat is het donker, ik ga maar even slapen....slimme meid
    Halster eraf halen is Vash ook heel handig in, bij een ander paard that is. Bijna iedere dag. Kunnen we weer lopen zoeken in de modder waar het nou weer ligt. Paarden.......

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Phoeffff Vroegah iedere wee k3 keer raak met die K ut dekens.
    toen was ik nog vd pensionstallen enzo en gooide je ze los,want voor de rest op stal.
    WEliswaar geen ogelukken, maar die dekens werden Ã*ltijd kapot getrokken.

Wel hee grappig: Mijn moeder vond een naaimachine op straat ,de mijne was net overleden, en die was heel sterk.
    De naaimachine heette: Merrit (net als mijn haffie)

Ben zoooo blij dat ik die ondingen niet meer gebruik.

Actief Forumlid oberon's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door lila
    Halster eraf halen is Vash ook heel handig in, bij een ander paard that is. Bijna iedere dag. Kunnen we weer lopen zoeken in de modder waar het nou weer ligt. Paarden.......
    Hoe herkenbaar Kijk maar naar m'n avatar; dit doet Oberon dus echt het liefst. Halsters bij andere paarden slopen ...
    Horses don't care how much you know, until they know how much you care.

Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Dagboek Berichten
    45

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door oberon
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door lila
    Hoe herkenbaar Kijk maar naar m'n avatar; dit doet Oberon dus echt het liefst. Halsters bij andere paarden slopen ...
    Dat doe die van mij nou nooit...

Oja, klinkt ook bekend. Lodash probeert alle paarden over te halen tot natural. Dus dekens eraf trekken (laatst zwiepte hij als een pitbull achter een ander paard aan, deken in zijn bek, en vasthouden!)/ En hij probeert ook halsters af te doen.

Het enige unnatural aan hem, is dat hij ook manen trekt

Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Dagboek Berichten
    14

Nooit last van met een merrie . No way dat Danny iemand in de buurt van haar deken of halster laat komen, en in de spullen van anderen heeft ze ook totaal geen interesse
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

Actief Forumlid Mister T's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005

Yep! Had ook altijd een doosje met zwart ijzergaren en naalden op stal liggen.... einde seizoen was Mr. T z'n deken net een lapjesdeken...goh en waar dat nou aan lag? Die van Okidoki is wonder boven wonder altijd heel gebleven....
    "We can not solve the problems that we have created with the same thinking that created them."

Albert Einstein

Actief Forumlid Vita's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005

Tja bij ons in de wei gaat er ook per winterseizoen 1 deken doorheen. dus dit jaar maar besloten om geen dekens op te doen. Enne wat de halsters betreft idem of mijn paard gooide hem zelf af of werd er voor haar afgehaald nou dan ook maar geen halster om!!!!!!!

Dus hoef ik nu niet te zoeken naar halsters of dekens recht te trekken of te maken.

Opgelost.

-update- er wordt nu een alternatieve sluiting met elastiekjes gemaakt, zodat bij een herhaling de deken niet zo snel kapot gaat maar wel LOS! Vandaag zat hetzelfde paardje bijna weer bij hetzelfde paard in de deken vast...

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten