Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 24

Topic: Oostvaardersplassen

  1. #1
    Actief Forumlid Eigenwijs's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2016
    Locatie
    Gelderland
    Berichten
    366

    Oostvaardersplassen

    Wat is jullie mening over de situatie in de Oostvaardersplassen?

  2. #2
    Actief Forumlid Mared's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2010
    Leeftijd
    46
    Berichten
    984
    Dagboek Berichten
    17

    Re: Oostvaardersplassen

    Interessante vraag die mij ook bezig houdt na alle berichten die je overal ziet en leest.

    Ik ken en weet het niet goed genoeg voor een goed onderbouwde mening en ik snap beide kanten van het verhaal maar wel met de kanttekening dat ik me , juist gezien het aantal 'boze' reacties, wel afvraag of het een reëel beeld is dat ze voor ogen hadden met dit hele stuk natuur.
    Zo zeggen ze op de site dat ze gezondheid en aantallen wel in beheer hebben. Dat bijvoeren juist onnatuurlijk gedrag veroorzaakt waardoor het juist nadelig is voor zowel de sterke als de zwakke dieren. Tegelijkertijd zie je wel veel plaatjes van uitgemergelde dieren voorbijkomen en vooral in vergelijking met foto's van bijv. prachtige herten op de Veluwe (die het wel goed doen of waar we de trieste gevallen misschien minder snel van zien)
    Ik geloof dat de dierenarts van mijn werk (Zoo) aan zowel de OVP als de NV gelinkt is . Als ik hem spreek zal ik eens vragen hoe het volgens hem zit.

  3. #3
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.874

    Re: Oostvaardersplassen

    Ik ben benieuwd naar je bevindingen, van deze dierenarts (waar staat NV voor trouwens?). Ik vind het ook moeilijk een mening te bepalen omdat ik er te weinig van af weet. Mijn idee is dat als er zoveel dieren overlijden door honger en kou, in een door ons gecreerd stuk begrensde 'natuur', menselijk ingrijpen toch wel gewenst is om zoveel leed te voorkomen.

  4. #4
    Forum Meubilair Yo-Rien's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Ede
    Leeftijd
    38
    Berichten
    5.931
    Dagboek Berichten
    10

    Re: Oostvaardersplassen

    Ik vind het ook heel lastig. En ik weet niet wat ik precies wel en niet moet geloven van alle verhalen op internet.

    Ik ben ook benieuwd naar de feiten, ook in vergelijking met andere gebieden. Buiten de ovp sterven er ook veel dieren in de winter, maar dat is minder zichtbaar. Ik zou wel een eerlijke vergelijking willen zien. Al kun je de paarden en runderen niet vergelijken natuurlijk, omdat die in andere delen van NL anders beheerd worden.

    Nu nog bijvoeren zoals actievoerders doen lijkt me niet handig, dat verstoort de dynamiek in de kuddes en in het gebied. Of eerder structureel bijvoeren een oplossing geweest had kunnen zijn? Ik denk het niet, want er zijn gewoon te veel dieren.

    Lastig is dat deze kuddes de status van wild hebben en dus niet verplaatst mogen worden naar andere gebieden. Dat gebeurt bijvoorbeeld wel met dieren van free nature, die onder andere de dieren bij slot Loevenstein beheren.

    Is het weghalen van hekken dan een oplossing? 1 gebiedje erbij lijkt me niet voldoende. Er moeten dan verbindingen komen tussen veel meer natuur. En wanneer is het genoeg natuur om de natuur zijn gang te laten gaan? Is dat haalbaar? En wat zijn de gevolgen, ook op bijvoorbeeld economisch gebied?

    Ik ben er echt nog niet uit wat het beste is. Helaas kunnen we het niet meer terug draaien. Want ik geniet veel meer van de natuur op plekken waar de kuddes wel beheerd worden, denk aan de blauwe kamer, slot Loevestein, de biesbosch.... Ik had graag gezien dat de OVP ook zo'n fijne plek zou zijn voor mens en dier!

  5. #5

    Re: Oostvaardersplassen

    Ik zie het lastige niet hoor. Er gaat daar elk jaar een bult dieren dood omdat er niks te vreten is. Weet niet hoe je dat goedpraten wil. De aantallen zelf laten reguleren door ze kapot te laten verhongeren is bewust kiezen voor leed. Schiet ze af of voer ze bij, een natuurlijke situatie is het toch niet en zal het ook nooit worden.

  6. #6
    Actief Forumlid Jorunn's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2009
    Locatie
    Zoutkamp
    Berichten
    1.965
    Dagboek Berichten
    1

    Re: Oostvaardersplassen

    Beleid gewoon terugdraaien, veranderen, en het beheer zo als in bv Lauwersmeer of de andere gebieden waar ze niet deze kansloze status hebben.
    Daar worden ze gevoerd en gereguleerd. Dit soort verhongeren kan echt niet vind ik.
    We reden eind januari met de trein door het gebied en waren er toen allebei al akelig van

  7. #7
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: Oostvaardersplassen

    Ik snap het ook niet. Ik las ergens (weet niet of dat klopt hoor), dat het gebied ontworpen was om 800 grote grazers te herbergen. En nu zouden het er zo'n 4500 zijn. Hoe kan zoiets dan? Hebben de bedenkers van dit plan dan niet bedacht dat dieren ook jongen krijgen...???
    En afschieten, dat gebeurt al wel begrijp ik. Maar kennelijk niet genoeg, als er nog zoveel dieren een hongerdood moeten lijden...
    Ik vind het ronduit schandelijk. Een beetje voor God spelen door een grote dierenspeeltuin op te zetten en dan gaan toekijken hoe dat mis gaat, en niet ingrijpen...

  8. #8
    Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Belgisch limburg
    Leeftijd
    39
    Berichten
    6.739
    Dagboek Berichten
    19

    Re: Oostvaardersplassen

    Dat er wat dieren doodgaan lijkt me logisch, dat gebeurt overal.

    Zoveel dieren zonder goed beheer, zonder vijanden, zonder eten is pure dierenmishandeling. Vreselijk is het gedurende meerdere jaren al.
    Bijvoeren nu lijkt me inderdaad niet DE oplossing, maar het zal voor een aantal dieren wel verschil uitmaken. Ik vrees alleen dat het beleid toch moet veranderen voor het welzijn. Ik hoop ook dat er niet 1000den dieren geschoten gaan worden puur omdat men dit project wou uitproberen.
    Ik kan lang niet alles beredeneren, maar voeren en prikpil om de populatie te verkleinen, samen met afschieten van alle dieren die nu echt afzien, lijkt mij een optie.

  9. #9
    Actief Forumlid Jorunn's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2009
    Locatie
    Zoutkamp
    Berichten
    1.965
    Dagboek Berichten
    1

    Re: Oostvaardersplassen

    gelukkig gaat er nu bijgevoerd worden, en dan hopelijk later wat structurelere oplossingen

  10. #10
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.874

    Re: Oostvaardersplassen

    waar lees je dat? ik was net van alles aan het lezen over de OVP.

    ..oh ik lees het nu..
    Laatst gewijzigd door tschat; 01-03-18 om 17:22. Reden: ovp ipv nvp :-)

  11. #11
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Oostvaardersplassen

    Vind bijvoeren ook niet meer dan normaal, je laat dieren die je zelf hebt uitgezet in een te klein gebied toch niet verhongeren? Gelukkig dat daar nu voor de korte termijn voor gekozen wordt.
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  12. #12
    Actief Forumlid chevelle68's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2010
    Locatie
    Meijel
    Berichten
    1.662
    Dagboek Berichten
    134

    Re: Oostvaardersplassen

    Wellicht dat ze in de toekomst overpopulatie kunnen voorkomen door dieren te verplaatsen naar andere natuurgebieden in binnen- of buitenland.

  13. #13
    Forum Meubilair Yo-Rien's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Ede
    Leeftijd
    38
    Berichten
    5.931
    Dagboek Berichten
    10

    Re: Oostvaardersplassen

    Dat kan dus niet Sandra. Deze dieren hebben de status van wild en mogen niet verplaatst worden, zo heb ik het besgrepen.
    Het is dus bijvoeren, afschieten of laten verhongeren. Of dus het gebied groter maken waar ze kunnen lopen.
    Ik heb me er verder niet heel erg in verdiept, dus ik heb ook niet zomaar de oplossing ( lange termijn). Maar ik vind wel dat er op Facebook wel heel gemakkelijk over gepraat wordt. Ik gun het deze dieren zó dat er een echte oplossing komt!

  14. #14
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    41
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: Oostvaardersplassen

    Na dagenlang vele berichten voorbij zien komen (en zelfs mailtjes aan EquiDay, om te vragen wat ons standpunt is, of wat wij eraan kunnen doen) denk ik dat het meest zinvol is om de grote stichting te steunen die zich al sinds 2010 inzet voor deze dieren.
    Er loopt momenteel een petitie. Vanaf 40.000 handtekeningen wordt het pas in Den Haag bekeken, dus even tekenen is het minste dat je kunt doen.

    Raar toch, dat de ideeën van Staatsbosbeheer zo afwijken van het gezonde verstand van dierenliefhebbers. Ze zijn zelfs een aantal jaar terug door de rechter verplicht om 'iets' voor het welzijn te doen (dus afschieten als ze bijna verhongerd zijn (= veel te laat).

    Verder denk ik dat het gebied vergroten op de lange termijn ook niet werkt: dan groeit de populatie en is het oppervlak alsnog te klein.
    "De sterksten overleven", ja, dan komen er steeds méér 'sterkere' dieren???

    Als je natuurbeheer wil doen (want dat doen ze wél met het planten van bomen en struiken) moet je m.i. óók voor je dieren zorgen.
    Laatst gewijzigd door Callippo; 01-03-18 om 22:58.
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  15. #15
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Oostvaardersplassen

    Ja ik denk ook, echt natuur is het niet, er zijn geen natuurlijke vijanden dus moet je aan beheer doen, zorgen dat je het aantal zo houdt dat de dieren eten hebben, afschieten dus of aan geboortebeperking doen. En zorgen dat ze voldoende te eten hebben. Ik vind ze ook erg wereldvreemd hoor dat ze echt denken dat ze het goed doen zo, het is toch duidelijk dat dit geen echte natuur meer is, doe dan niet alsof.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •