Resultaten 1 tot 7 van de 7

Topic: Wat voor voeding geven jullie voor extra spieropbouw?

  1. #1
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Wat voor voeding geven jullie voor extra spieropbouw?

    Roan zit nogal leeg in zijn bespiering zeg maar. Nu geef ik agrobs slobber , wat olie en lijnzaad en verder even niets. Ik wil wel weer starten met vit/mineralenkorrel die hij tot een maand geleden wel kreeg. Ik zat te denken nu zijn nieren weer ok zijn zou ik wat lucernebrok bij kunnen voeren in combinatie met wat spelt om de scheve calcium/fosforverhouding te corrigeren.

    Ik ben benieuwd naar jullie ideeën.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  2. #2
    Forum Meubilair Tinky's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Delft
    Leeftijd
    35
    Berichten
    3.656
    Dagboek Berichten
    1

    Re: Wat voor voeding geven jullie voor extra spieropbouw?

    Spieren hebben bouwstoffen én training nodig om te groeien. Van alleen voeren krijg je geen spieren. Van te weinig voeren (en trainen) krijg je trouwens wel minder spieren.

    Mijn ervaring is dat voldoende ruwvoer het allerbelangrijkste is. Ik heb Levi een periode 2kg (!!!!) lucerne bij moeten voeren om z'n spieren niet helemaal te laten verdwijnen (hij kreeg te weinig ruwvoer binnen in de groep). Uiteindelijk heb ik hem (na overleg met voedingsdeskundige) uit de kudde gehaald en krijgt hij nu praktisch onbeperkt voordroog met vitaminebrok. Daar is hij fantastisch mooi op terug in z'n spieren gekomen, maaaaaar, mét 3x per week gerichte, opbouwende training.

    Wat ik met/van de voedingsdeskundige geleerd heb is dat ruwvoer je basis is, laat dat op z'n minst globaal testen (quickscan van pavo, heb je igg eiwit, suiker en zetmeel gehaltes). En dat de meeste voertjes, poedertjes en supplementen meer kwaad dan goed doen. Want hoe weet je dat je calcium/fosfor verhouding weer klopt als je de verhouding in je ruwvoer niet klopt en je dat niet weet?

    Preciese verhouding weet ik niet meer, maar ik weet dat Levi zo'n 10-13kg voordroog nodig heeft. Dat eet hij nu ook zo ongeveer zelf, als hij onbeperkt krijgt (hij krijgt het in netten dus ik weet ongeveer wat erin gaat).

    Ik weet niet hoeveel Roan nu qua ruwvoer krijgt, maar dát zou ik eerst opschroeven (en niet gaan kloten met lucerne) en dan kritisch naar je training gaan kijken. Wat doet hij nu qua inspanning?

    - - - Updated - - -

    Ook heel verhelderend voor mij: ruwvoer een tijdje wegen. 12kg is véél! 6 normale hooinetten per etmaal gaan er nu doorheen.

    En tegen al mijn verwachtingen in: hij wordt er niet dik van. Maar mogelijk train ik wat meer dan jij.

    - - - Updated - - -

    En wat betreft lucerne, als je daar echt zoden aan de dijk mee wil zetten zit je zo op een halve kg per dag ofzo. In losse lucerne is dat iets van anderhalve emmer vol (!!). Handjes lucerne zijn leuk om ze langer te laten kauwen, maar voegen qua eiwitten niet zo veel toe.

  3. #3
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Wat voor voeding geven jullie voor extra spieropbouw?

    Dank je voor je reactie Ronja.
    Trainen deed ik de laatste tijd niet echt met hem, ik moet nu gaan kijken of we dat kunnen gaan oppakken. Ik ben hem al meer hooi gaan geven in de nacht maar dat is pas sinds kort, overdag moet hij met Whoopie samen eten en staan ze dus op dieet, hij krijgt nu zo'n 10 kg per 24 uur. Ik weeg het hooi altijd, een gewoonte als je een paard als Whoopie hebt. Hij is de laatste tijd wat terug gevallen in gewicht maar hij at een tijdje het hooi liever niet maar dit pak is dus wel weer ok. Op een gegeven moment was hij wel wat dikker maar had weinig bespiering, hij bewoog ook te weinig maar andersom moet hij natuurlijk ook de bouwstoffen binnenkrijgen om spieren op te kunnen bouwen. Voordroog is toch een heel ander product dan hooi, veel rijker aan eiwitten over het algemeen. Omdat hij met Whoopie samen staat overdag en dan niet meer hooi kan eten is het makkelijk om toch iets te doen met brok.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  4. #4
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: Wat voor voeding geven jullie voor extra spieropbouw?

    Huh Ronja een halve kilo losse luzerne is bij mij toch echt geen anderhalve emmer vol hoor! Ik voer zo'n 350 gram luzerne per dag en dat is ongeveer een kwart emmer... Gewoon zo'n 10 liter emmer van de bouwmarkt bedoel ik dan hè, die gebruik ik altijd om te voeren. Of bedoelde jij een maatschep?

    Janneke ik dacht dat lijnzaak de scheve ca/p verhouding van luzerne ook rechttrok, dus als je dat al geeft hoef je volgens mij niet ook nog extra spelt te geven (even afhankelijk van de hoeveelheid lijnzaad natuurlijk).

  5. #5
    Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Berichten
    3.959
    Dagboek Berichten
    45

    Re: Wat voor voeding geven jullie voor extra spieropbouw?

    Merriebrok. Extra essentiele aminozuren en wordt ook veel gebruikt voor schrale paarden.

  6. #6
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Wat voor voeding geven jullie voor extra spieropbouw?

    Toen Beyond nog volop in training was, kreeg hij amino-muskel-plus van Marstall. Maar nu hij pretpaard is, heeft hij aan onbeperkt hooi, een beetje haver en een vitaminesupplement genoeg. Zijn bespiering komt toch voornamelijk uit lichamelijk werk, ook al is dat nu licht vergeleken met zijn sportverleden. Maar elke dag een poos draven en wat galopperen is en blijft nodig om hem goed in de spieren te houden, met voer alleen wordt hij wel dikker, maar niet gespierder.
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  7. #7
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re: Wat voor voeding geven jullie voor extra spieropbouw?

    Interessante vraag. Ik heb poos vanalles gevoerd omdat pony schraal werd naast onbeperkt ruwvoer.
    Pavo Topsport beviel mij wel. Luzerne vindt hij vies. Maar uiteindelijk gaat het nu veel beter met hem en is van al het extra voer af. Toch veel stress waar hij last van had.
    Hij krijgt nog beetje brok; slobber en bietenpulp vooral om mijn angst voor terugval. Ook omdat dit de eerste winter weer zonder deken is.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •