Resultaten 1 tot 13 van de 13

Topic: Jouw ideale huisvesting

  1. #1
    Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Berichten
    3.959
    Dagboek Berichten
    45

    Jouw ideale huisvesting

    Uit interesse en wie weet nog voor inspiratie voor de verbouwing hier; hoe ziet jullie ideale huisvesting eruit? Hoe zou je het zelf doen als je de kans had?
    (natuurlijk enigszins binnen redelijke perken, want ik snap ook wel dat iedereen het liefst een weiland en paddock heeft met dak dat dicht kan en overal robots voor )

    Grote of kleine groep en groepssamenstelling?
    Opgestrooide loopstal of kaal en liggen in zand?
    Fulltime hooi uit een slowfeeder met plek voor 12 paarden of juist bijv 4 keer per dag een los hoopje voor ieder paard en bij elkaar uit de buurt?
    Een verharde paddock of alleen een zandpaddock?
    Paddock-paden of liever gewoon een ruime paddock?
    Warm water en een ruime zadelkamer dichtbij de poetsplek, of is dat niet belangrijk?
    Weidegang en hoe lang en welk systeem?

    Ik denk dat we inmiddels allemaal wel ervaringen hebben et bepaalde ostandigheden, dus ik ben beniuwd naar jullie droom/goede ervaringen/tegenvallers bij dingen die vooraf fijn leken.

  2. #2
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: Jouw ideale huisvesting

    Paddock paradijs met mooie, gevarieerde weilanden.
    Een kleine, stabiele kudde (stuk of 5 à 6 paarden). Maar dan ook iemand die daarvoor zorgt want voor mij alleen is dat teveel en eigenlijk wil ik helemaal geen menselijk gezelschap in mijn PP dus vandaar dat ik nu zelf maar 2 paarden in mijn PP heb.
    Een deel verharde paddock, bij voorkeur op de plekken waar hooi gevoerd wordt. Dat scheelt echt veel voor de hoeven, heb ik gemerkt: die worden mooi hard en de hoefsmid is niet zo vaak nodig.
    Onbeperkt hooi lukt niet met mijn IJslanders, 4 x per dag voeren vind ik wel een must. Als ik dat niet zelf kan, dan graag met automaten. 's Nachts wil ik de paarden kunnen scheiden zodat ik de magere kan bijvoeren terwijl de dikke niet nóg dikker wordt. Dat betekent dat ik mijn stal en PP makkelijk door de helft wil kunnen doen zodat beide/alle paarden toch bij alle voorzieningen (water, schuilstal, loopruimte) kunnen en ze bij elkaar in de buurt kunnen blijven.
    Veel eetbare planten en bomen. Diverse schuilmogelijkheden, waarvan één schuilstal en de rest bomen/struiken.
    Zadelkamer inderdaad dichtbij, sjouwen met spullen is niet mijn hobby.
    Schuilstal met verharde bodem, geen strooisel (veel te veel werk om dat schoon te houden).
    Buiten wel fijne plekken met altijd droog zand, om te liggen.
    Ronde, natuurlijke vormen, dus niet alles rechttoe-rechtaan.
    Een plek voor mijn hangmat (dat heb ik nu ook - héérlijk!).
    Aangrenzende moestuin zodat de paarden zichtbaar zijn als ik daar werk, en ik makkelijk plantenresten aan ze kan voeren door die gewoon over de omheining te smijten.
    Het moet absoluut op zandgrond zijn. Geen modderzooi!
    En fijne uitrijmogelijkheden zodra je het erf afkomt. Liefst afwisselend bos en wat meer open gebied.

    Wel, eigenlijk heb ik mijn eigen droomparadijs al een heel eind gerealiseerd in mijn achtertuin! Ik kan alleen mijn stal niet door de helft delen en de schuilplekken met eetbare stuiken/bomen zijn nog in aanbouw. Oh en ik heb ook geen echte zandplekken, wel het gewone kaalgelopen zand maar niet van dat lekkere zachte, gele zand.

  3. #3
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re: Jouw ideale huisvesting

    Interessante vragen. Want ja, ideaalbeeld en mogelijkheden zijn best een verschil.
    Minimale eisen is een zandpaddock waarin ze een sprintje kunnen trekken. Ik vind dat je hier echt niet van buiten kunt. Een verhard stuk is fijn, maar niet voldoende. Een schuilstal vind ik zelf heel fijn, mede ook voor de schaduw, maar dat hangt ook af wat je verder hebt staan aan bomen etc. Zomers weidegang.
    Woon je elders dan het hele jaar door weidegang, maar dat is hier onmogelijk.

    Qua groep. Dat is interessant. Minimaal 3 vind ik toch wel fijn. Momenteel heb ik 2 merries, 1 ruin en een hengstveulen (uhm jaarling officieel, haha). Veulen speelt zowel met de ruin als met de ene merrie, dus daarin maakt het niet zo uit. Maar het is wel gezelliger zo met een speelkameraad voor mijn ruin.
    Wel strooisel in de stal gehad, maar dat was zinloos, want ze slapen liever in het zand. Dus nu een kale schuilstal en uitloop ervoor. En de zandpaddock om te liggen.
    Ik voer onbeperkt uit verschillende slowfeeders, verspreid. Mijn ervaring is meer rust dan op één plek. Maar het is wel werk natuurlijk, ik ben nog zoekende om het eenvoudiger te maken.

    Op zich ben ik onwijs voorstander van paddockparadise dus paden. Ik heb in de zomer wel een looppad, ongeveer 6 meter breed in verband met veiligheid. Maar ik vind wel dat er ook iets van paddock moet zijn, niet alleen paden.

    Warm water zou met wassen super zijn, maar eigenlijk mis ik het niet onwijs. Mijn spullen zijn wat verder van de pony's, maar ach, dat geeft niet.

    Weidegang hier altijd via strookbegrazing, anders kun je ze rollen. 2x per dag een strookje. Dat zal zolang ik hier op deze groeizame grond sta ook zo blijven. Ze kunnen er wel 24/7 naar toe, maar ook terug naar paddock en schuilstal. Dus in de zomer wat meer loopvrijheid en ook nog extra een pad om heen en weer te hollen.

    Mijn ultieme droom zou wel een echt paddockparadijs zijn naast de huidige paddock. Want die wil ik niet inleveren.
    Alleen hier betekend dat echt alles compleet anders aanleggen, want de ondergrond is eigenlijk niet geschikt om paarden op te houden.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  4. #4
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: Jouw ideale huisvesting

    Dyonne het idee van een paddock paradijs is: looppaden, paddocks, en eventueel weides. Paddocks zijn dus een integraal onderdeel van het paddock paradijs (jij lijkt dat als iets aparts te zien...?).

  5. #5
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re: Jouw ideale huisvesting

    Ik ken ze vooral met paden en evt minipaddocks, maar dan is er nog niet echt de ruimte om te spelen. Vandaar dat ik de paddock nog los benoem.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  6. #6
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: Jouw ideale huisvesting

    Dan is het ook geen paddock paradijs, als er geen paddocks zijn.
    De paddocks zijn inderdaad erg belangrijk, als speelruimte, om te liggen, en soms kunnen ze ook meerdere functies hebben. Zo heb ik in het midden van mijn paradijs een cirkel, die ik kan afzetten zodat ik een roundpen heb. Ook handig!

  7. #7
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re: Jouw ideale huisvesting

    Dan ken ik de verkeerde denk, haha. Met vooral wat paadjes en dan heet het al PP.
    Ja, roundpenn wil ik ook wel graag, haha. Jammer dat beetje paddock aanleggen hier al teveel kost. :P
    Hier wat beeld van de uitspattingen, haha.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  8. #8
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.874

    Re: Jouw ideale huisvesting

    Heerlijk dat gespeel,kan je eindeloos naar kijken !! Jouw ruin speelt ook 'draak', dat gesnuif, kan Lisa ook goed.

  9. #9
    Actief Forumlid Jorunn's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2009
    Locatie
    Zoutkamp
    Berichten
    1.965
    Dagboek Berichten
    1

    Re: Jouw ideale huisvesting

    De ondergrond van wat voor huisvesting dan ook, is ook belangrijk. Bij voorkeur op zandgrond. Hier op de klei is afwatering toch een groot probleem, ondanks drainage, paddockroosters etc. Een goede ondergrond maakt het geheel wel simpeler en prettiger.

  10. #10
    Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Belgisch limburg
    Leeftijd
    39
    Berichten
    6.739
    Dagboek Berichten
    19

    Re: Jouw ideale huisvesting

    Dyonne hoe groot is jouw paddock? Mijn is niet groot: 33mx 15m. Wat ik fijn vind is dat de lange zijde overgaat in pad (gok 24 meter langer). Vanuit de wei kunnen ze echt sprinten naar voor. Maar nu omdat na dat pad een bocht komt, rennen ze nooit voluit.

    Mijn ideale huisvesting zou 1hectare of groter zijn. Nu heb ik een halve en met goed voeren kan het wel, maar ik heb niet zoveel paden dan ik zou willen. Ik heb geluk en pech met de grond. De paddock en sommige paden zijn hard. Niet meer dan een halve hoef modder, maar water trekt maar erg langzaam weg. Wel veel plassen dus. Daar wil ik wat aan doen. Hier en daar zandplekken erbij.
    Een bredere toegang zou ik ook erg fijn vinden (nu 2,5m; 4m zou ik echt proberen hebben als het mogelijk is).
    Elektriciteit is ook handig. Betere afeastering (elektricitwitsnet ipv batterij), licht en grondwater zelf oppompen scheelt veel gedoe.
    Ik heb een grote schuilstal en dat is op zich prima. Staat helaas wel niet ideaal georiënteerd. Weer owv. de beschikbare plaats. Ik ben wel erg blij met de (ooit to be) mini binnenpiste (14×20m). Ik moet er nog veel kosten insteken en heb het geld nu niet, maar grondwerken, rustig rijden en therapie is straks niet meer van weer afhankelijk.

    Ik heb voorkeur voor een rustige stabiele kudde. Ik heb zelf 4 paarden nu en dat is wel fijn. Als je met 2 weggaat is nog niemand alleen. Denk dat 6 nog fijner is, maar dan wel met een andere eigenaar erbij. Kunnen ze zelf meer vriendjes kiezen.

  11. #11
    Forum Meubilair Yo-Rien's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Ede
    Leeftijd
    38
    Berichten
    5.931
    Dagboek Berichten
    10

    Re: Jouw ideale huisvesting

    Wij hebben een kudde van 6. Ik vind dat echt een mooi aantal. Een mix van ruinen en merries, en verschillende leeftijden. Dat gaat hier super goed. Maar ik denk dat het belangrijker is dat de kudde stabiel is. Als hier een nieuw paard komt, duurt het echt weer een poos tot iedereen zijn plekje kent. De laatste die erbij is gekomen staat er alweer ruim een jaar. En nu beginnen we te zien dat het echt een hechte kudde wordt waar de ruinen ook allemaal met elkaar spelen. Een mooie stabiele kudde heeft vooral tijd nodig denk ik.

    Bij ons staan de paarden in een bosperceel. Dat is super leuk, want door alle bomen worden er eigenlijk al op een natuurlijke manier paden gevormd. Je kunt als je wilt ook heel makkelijk net lint nog wat stukken afzetten. Bijvoorbeeld als het te nat wordt, of als je bepaalde looproutes wilt stimuleren. Er zijn vij ons ook altijd droge stukken en lekker zachte bosgeond om te liggen. Nadeel is wel dat we écht geen eczeem paarden kunnen hebben, ook geen lichte eczeem. Gelukkig hebben wij hier geen paarden die schuren

    Wij hebben 1 voerhek en 2 hooibakken. Er komt misschien een 2e voerhek, echt ideaal. We voeren dan buiten de omheining, dus hoeven niet met kruiwagens door de paddock ofzo. Bij ons is de voerplek in de stal op natte dagen favoriet. Volgens mij niet omdat ze droog willen staan, want als ze niet eten staan ze graag buiten. Maar dat het hooi droog blijft vinden ze wel fijn. Blijkbaar is nat hooi minder lekker. Wij voeren 2 keer per dag, maar er ligt altijd nog wel wat te knabbelen als we weer voeren. Als we minder hooi zouden geven zou ik het liever in meer voerbeurten zien, zodat ze niet lang zonder eten staan.

    Omdat wij veel bomen hebben zijn zonplekken een punt van aandacht. Er zijn nu wel altijd plekken met zon, en daar staan de paarden graag. Maar dat zal op de meeste plekken niet zo moeilijk zijn

    Wij hebben dit jaar een pad achter de bak langs afgezet. Dat was nogal dicht gegroeid bos (bomen, bramen, enz). We hebben minimaal gesnoeid en de rest hebben de paarden gedaan. Dat is een ruig pad met ongelijke ondergrond. Ze moeten daar echt tussen de bomen en bosjes door. Ook ligt er een hele stapel houtblokken. De paarden vinden dat heel leuk. Ze staan daar graag. En ze redden zich goed op de ongelijke ondergrond.

    Weidegang vind ik niet zo belangrijk. Wij hebben 3 weitjes waar ze in de zomer een paar uurtjes op kunnen. Ze vinden dat wel heel lekker. De boomgaard ligt tegen de paddock aan, dus daar kunnen we het hek gewoon open zetten. De 'grote' wei ligt aan de andere kant van het pad. Daar hebben we in de wei en in de paddock een hek wat even breed is als het pad. Als we die allebei open zetten kunnen de paarde zelf heen en weer. Super handig. Dan hebben we nog 1 weitje waar ze niet zelf heen en weer kunnen. Daar hebben we vorige zomer vaak 2 paarden op gehad die wat extra gras konden gebruiken.

    Wij hebben een schuilstal die eigenlijk net te krap is, ze moeten heel dicht achter de anderen langs als ze er in of uit willen. Met onze stabiele kudde geen probleem. Maar als je iets nieuws maakt wel iets om rekening mee te houden. In de schuilstal hebben we een verplaatsbaar hek waarmee we 1 box kunnen maken. Handig als je een paard apart wil zetten (bijvoorbeeld met een blessure), als je bezoek hebt, of als je een paard even apart wilt voeren.

    Verder vind ik een goed afgesloten zadelkamer belangrijk. Wij hebben een zadelkamer die we met zn allen delen, zonder eigen kasten enzo. Maar als je met meer mensen en pensionklanten hebt zijn kasten die goed afgesloten kunnen worden wel handiger. Water en elektra wil ik ook graag in de buurt. Wij hebben geen warm water en dat mis ik ook niet. Er staat wel een waterkoker. Onze poetsplaats is overdekt en dat is echt ideaal. Ook met slecht weer kun je schoon en droog je paard verzorgen. Zeker met wondjes en andere extra zorgen heel fijn. En je kunt altijd even schuilen.

    Een goede (buiten)bak met verlichting vind ik ook belangrijk, zodat je ook 's avonds nog wat met je paard kunt doen. Zeker in de winter!

  12. #12
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: Jouw ideale huisvesting

    Oh ja dat hooi droog gevoerd kan worden, is hier ook belangrijk gebleken! Mijn paarden eten ook niet graag nat hooi.
    Warm water heb ik ook niet echt nodig, koud af kunnen spoelen is wel handig.

    Mera hoe ziet jouw ideale paardenhuisvesting eruit?

  13. #13
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re: Jouw ideale huisvesting

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door tschat Bekijk Bericht
    Heerlijk dat gespeel,kan je eindeloos naar kijken !! Jouw ruin speelt ook 'draak', dat gesnuif, kan Lisa ook goed.
    Hihi, de schimmel is een merrie. De bruintjes zijn van mij.

    Jorun, ondergrond is zeker van belang. Liefst zand natuurlijk. Wat dat betreft woon ik helemaal verkeerd.

    Fiona, ik heb 20x40 zandpaddock. De verharding is 10x16m. En het pad is nog een 120-150 meter.

    Ik heb een 3000 vierkante meter nou ja met de paddock iets meer en qua gras ruim voldoende in de zomer. Maar ja, dat is de ondergrond. In de winter voer ik geen gras, want dan is het gras alleen maar bagger, wij kennen hier geen zand helaas.

    Yo-rien, stabiele kudde is idd fijn. Hoewel ik merk hoe snel hier de kudde gevormd is. Lijkt wel of het niet anders geweest is. Terwijl in februari de witte is gekomen en in april mijn veulen geboren.

    Hier doe ik het 'oude' hooi, wat soms iets nat geworden is in een ander net en dan lusten ze het ineens wel weer.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •