Resultaten 1 tot 4 van de 4

Topic: Zout aan het hooi toevoegen tijdens het hooien

  1. #1
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Zout aan het hooi toevoegen tijdens het hooien

    Mijn hooiboer vertelde me dat hij bij wijze van experiment zout had toegevoegd aan het hooi tijdens het hooien. Hij zei dat dit gedaan wordt als je eigenlijk een dag te kort komt om het hooi goed droog te laten worden. Op die manier kun je er toch nog hooi van maken i.p.v. kuil. Het zout (dat een speciaal mengsel is van verschillende zoutsoorten, het is geen gewoon keukenzout) wordt dan tijdens het persen over het hooi gesproeid en zorgt ervoor dat het hooi droger wordt. Het zou zó weinig zijn, dat het geen kwaad kan voor de paarden.

    Ik vind het eigenlijk toch niet zo lekker klinken... Is iemand bekend met deze procedure, en kan het inderdaad geen kwaad?

    Het was mij al opgevallen dat deze balen een beetje roken als (droge) kuil, en niet echt naar hooi. Maar dat zou op zich niet moeten, begreep ik. Ik denk dat ze dan toch nog te warm geworden zijn na het hooien, waardoor er een (licht) fermentatieproces heeft plaatsgevonden...? Volgens hem had nog geen één klant er iets van gemerkt en hadden alle paarden het er goed op gedaan...

  2. #2
    Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Locatie
    Noord-Holland
    Leeftijd
    47
    Berichten
    3.886
    Dagboek Berichten
    13

    Re: Zout aan het hooi toevoegen tijdens het hooien

    Deze techniek is al zo oud als de weg naar Rome, als het weer niet meezit is zout toevoegen een manier om alsnog je oogst te behouden. Regen in hooi (of kuil) is niet wat je wil voor de conservering (hoe natter hoe rottingsgevoeliger, boterzuur), voedingswaarde (regen spoelt nutriënten uit) en structuurwaarde. In kuil kun je op twee manieren zorgen voor optimaal conserveren als je oogst te nat is naar je zin: Zout of melasse. Wij kiezen bij koeien voor zout, melasse geeft een puinhoop en voegt suikers toe, daarnaast minder structuur in kuil door melasse (is immers plakkerig en niet vochtonttrekkend aan de stengelige delen). Over hooi kan het inderdaad ook, maar dan verlies je nogal veel zout (valt door hooi tijdens persen op de grond). Op het conserveringsproces heeft zout amper invloed, dus daar hoef je je niet druk om te maken.
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

  3. #3
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: Zout aan het hooi toevoegen tijdens het hooien

    Ha, dank je voor je uitleg Jossie!
    Oh dat is dus al iets ouds, nou deze hooiboer deed alsof hij zojuist iets nieuws had ontdekt. Nou ja voor mij was het wel nieuw.
    Is het voor de paarden dan ook niet slecht om dat zout binnen te krijgen? Het was me ook niet helemaal duidelijk wat voor zouten erin zaten. Drie soorten zei hij, waarvan eentje geloof ik natriumsorbaat, en de rest kon hij zo niet benoemen.

    Als het zout op het conserveringsproces amper invloed heeft, hoe zou het dán kunnen komen, dat deze balen wat naar kuil ruiken ipv naar hooi?

  4. #4
    Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Locatie
    Noord-Holland, Egmond
    Leeftijd
    48
    Berichten
    8.755
    Dagboek Berichten
    69

    Re: Zout aan het hooi toevoegen tijdens het hooien

    Als je hooi ruikt naar kuil, zal er dan boterzuur bacteriën in zitten?
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •