Resultaten 1 tot 9 van de 9

Topic: Vies water drinken

  1. #1
    Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Belgisch limburg
    Leeftijd
    39
    Berichten
    6.739
    Dagboek Berichten
    19

    Vies water drinken

    Ik zie Takoda regelmatig uit plassen drinken in de paddock. Met het weer van afgelopen tijd, is er een dun laagje modder en wat ondiepe poelen. Hierin knoeien ze met hoii stro en uitwerpselen. Ik mest regelmatig uit, maar die poelen zien toch vuil en het is stilstaand water.

    Doen meer paarden dit? Kan het kwaad?
    Ze staan op 2x per dag een ruime hoeveelheid hooi en speltstro. Ze krijgen metazoa bij (de scheve verhouding mineralen zou verhouding van in hooi moeten compenseren). Er zijn altijd 2 tonnen grondwater beschikbaar. De tonnen worden regelmatig schoon geveegd.
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

  2. #2
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Vies water drinken

    Ja die van mij doen het ook, ik heb plassen in de bak en daar drinken ze beide uit. Buiten sta ik het niet toe, maar hier kun je niet zo veel aandoen. Ik maak mij er maar verder niet druk over zorg dat er verder aanbod van schoon water is.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  3. #3
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: Vies water drinken

    Mijn paarden drinken in het bos graag uit de plassen regenwater en dat laat ik altijd toe. Ook als het er niet zo schoon uitziet. Alleen vlak langs akkers of drukkere wegen laat ik ze niet uit plassen drinken omdat ik daar bang ben voor vervuiling door chemicaliën.
    Ook in de paddock drinken ze volgens mij wel uit de plassen, want als het veel regent gaat hun waterton minder snel leeg. Ik zie ze dat alleen nooit doen...

    Ik denk dat paarden zelf wel weten welk water drinkbaar is of niet. Tenminste, zo lang het om natuurlijke verontreinigingen gaat, én er altijd keuze is voor schoon water.

  4. #4
    Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Belgisch limburg
    Leeftijd
    39
    Berichten
    6.739
    Dagboek Berichten
    19

    Re: Vies water drinken

    Ok, ik zie het alleen Takoda doen en dacht dat hij misschien iets mist van voedingsstoffen. Maar als meerdere paarden dit doendan ben ik wat gerust.

  5. #5
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: Vies water drinken

    Er wordt wel gezegd dat als paarden zand eten, dat dit wijst op een tekort ergens aan, mogelijk silicium. Atli eet al jaren zand op bepaalde plaatsen in het bosn(en drinkt modderig water) en sinds een tijdje doet Menglöd het ook. Ik heb echter uitgebreid geëxperimenteerd met allerlei supplementen maar Atli bleef dat doen. Een siliciumtekort kan hij eigenlijk niet hebben, want ze krijgen hier behoorlijk wat brandnetels te eten (gedurende het seizoen - en dat duurt lang).

  6. #6
    Forum Meubilair Yo-Rien's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Ede
    Leeftijd
    38
    Berichten
    5.931
    Dagboek Berichten
    10

    Re: Vies water drinken

    Bij ons drinken de paarden ook uit de plassen. Ze hebben ook beschikking tot schoon water, dus ze hebben de keuze. Ik maak me er ook niet druk om.

  7. #7
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Vies water drinken

    Ik weet niet of je het moet zien als gedrag om iets aan te vullen, het is immers heel natuurlijk gedrag drinken uit plassen in de natuur zouden ze dat ook doen. Buiten sta ik het op routes waar ook andere paarden komen niet toe ivm evt wormbesmetting
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  8. #8
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: Vies water drinken

    Nee als ze echt alleen water drinken zie ik dat ook niet zo zeer als een behoefte om iets aan te vullen. Maar ik zie bij mijn paarden dat ze vaak beginnen met drinken, en dan overgaan tot in de modder wroeten, en dat er dan ook happen modder/zand naar binnen gaan. En dáár ben ik dan weer niet zo blij mee...

  9. #9

    Re: Vies water drinken

    Ik doe Lousa buiten ook een nog groter plezier met een waterplas lekker in het bos in van dat hele zwarte zand dan met gras ik probeer ook een beetje in te schatten of de plas niet te zanderig qua water is en probeer te voorkomen dat ze echt zand gaat happen inderdaad. Ook mag ze van mij aan de weg bij stal vaak niet drinken, daar lijkt vaak wat olie en andere viezigheid op het water te liggen. Heb me ook wel eens zorgen gemaakt of ze iets miste, maar in het begin wilde ze ook altijd zand eten in de bak en dat is met behulp van aanvullende brokjes vrijwel over. Ik kan me ook goed voorstellen dat het heel gezond is, zo'n plas water, qua afwisseling in stoffen/mineralen/weet ik wat voor een paard, dus ik hoop dat dit zo oké gaat en geen zand koliek veroorzaakt. Ik neem me elke keer voor om in een periode van veel plassendrinkerij een keer wat tests te doen met haar mest, dat zet ik maar weer op mijn to do lijstje!

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •